
Språkliga svårigheter i skolan
Vad kan vi göra?
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Ytterligare information
Kompletterande material till boken Språkliga svårigheter i skolan av Julia Andersson och Elvira Ashby, art.nr 44975-01
Filer
Tack! 9
Inledning 11
Del I
1 Språkliga svårigheter 15
Mötet mellan krav och förmåga 16
Med eller utan diagnos 16
Vanliga diagnoser 17
Språkstörning – DLD 19
Autism – ASD 20
Koncentrationssvårigheter – ADHD 23
IF – intellektuell funktionsnedsättning 24
Dyslexi 25
Flera språk på en gång 26
2 Språket – ett komplext system 29
Skolspråk – vardagsspråk 30
Semantik och ordförråd 32
Vad får semantiska svårigheter för konsekvenser? 34
Grammatik 36
Vad får grammatiska svårigheter för konsekvenser? 37
Uttal och fonologisk medvetenhet 37
Vad får fonologiska svårigheter för konsekvenser? 39
Pragmatik 39
Vad får pragmatiska svårigheter för konsekvenser? 40
Läs- och skrivförmåga 41
Vad får läs- och skrivsvårigheter för konsekvenser? 41
Del II
3 Träning, kompensation och anpassning 45
Kompensation och anpassning 45
Språkligt anpassade och tillgängliga lärmiljöer 47
Kompensera med visuellt stöd 50
AKK – alternativ och kompletterande kommunikation 51
Träning och utveckling av språkliga förmågor 52
Metakognitiva strategier 55
Involvera eleven – om samtal och delaktighet 57
4 Semantik och ordförråd – vad kan vi göra? 61
Bygg ordförråd strukturerat 61
Använd visuellt stöd 62
Förförståelse och olika sätt att lära 65
Arbeta med både definitioner och kontext 65
Att förklara och skapa definitioner 69
Repetera – och använd nya ord på många sätt! 70
Satsa på nivå 2-ord 71
Arbeta både muntligt och skriftligt 77
Arbeta med morfologi 77
Metakognitiva strategier 78
Ordmobilisering – när det är svårt att hitta ord 79
Vikten av läsning 80
Bygg ordförråd i lek 81
5 Grammatik – vad kan vi göra? 83
Konkretisera och visualisera grammatiken 84
Arbeta med verb 87
Sambandsord 89
Komplexa grammatiska strukturer 90
Arbeta både muntligt och skriftligt 91
Grammatiska tvetydigheter 91
Fånga upp och korrigera – passivt eller aktivt? 92
6 Uttal och fonologisk medvetenhet – vad kan vi göra? 95
Träna uttal av olika ljud 95
Långa krångliga ord 99
Bygg fonologisk medvetenhet 99
Lek med ljud och bokstäver 101
Arbeta både muntligt och skriftligt 102
Rimma och ramsa 103
I vardagen 104
När vi inte förstår 104
Metakognitiva strategier 105
Träna uttal i spel, lek och läsning 106
7 Pragmatik – vad kan vi göra? 109
Kartlägg och dra slutsatser 110
Lugn och accepterande miljö 110
Ge eleverna modeller och tillfällen att öva 111
Återkoppling 112
Gör det motiverande att använda språket 113
Att hålla en röd tråd i samtal 114
Identifiera och sätt ord på samtalsregler 115
Sociala manus, seriesamtal och sociala berättelser 116
Metakognitiva strategier 119
Utveckla pragmatik i lek, spel och bokprat 120
8 Berättande och texter – vad kan vi göra? 121
Berättaruppgifter och arbete med böcker 122
Arbeta med makrostruktur 123
Dialogisk högläsning 126
ICI – Inferential Comprehension Intervention 128
Arbeta både muntligt och skriftligt 129
Börjor och stödmeningar 130
Mikronivå och lucktexter 131
Olika texttyper 132
Längre och mer komplexa texter 134
Cirkelmodellen 136
Mikrostruktur i förklarande texter 138
Variera uppgifter 139
Bildpromenad 139
Locka till lustläsning 140
Del III
9 Språkutvecklande undervisning 143
Svenska 143
Forskningsförankrad läs- och skrivundervisning 144
Läsförståelsestrategier 147
Kompensera för läs- och skrivsvårigheter 148
Att få elever att läsa 149
Svenska – 5 snabba tips: 150
Matematik 151
Matematik – 5 snabba tips: 152
Engelska 153
Engelska – 5 snabba tips: 153
SO och NO 154
SO och NO – 5 snabba tips: 155
Praktisk-estetiska ämnen 156
Praktisk-estetiska ämnen – 5 snabba tips: 156
Rast/fritidshem 157
Rast/fritidshem – 5 snabba tips: 158
Prov och bedömningssituationer 158
Bedömningssituationer – 5 snabba tips: 159
Del IV
10 Intervjuer 163
Vincent 163
Anna 165
Elise 167
Lucas 169
Felicia 171
Mohamad 172
11 Samverkan 175
Utredning – hur fungerar det? 176
Stora vinster med skollogoped 176
Några avslutande ord 177
Underlag för utvecklingsarbete 178
Referenser 181
Sakregister 187
Boken riktar sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och övrig pedagogisk personal som möter elever i behov av språkligt stöd, främst i grund- och gymnasieskolan men delvis även inom vuxenutbildningen. Det är en lättillgänglig bok med många konkreta exempel, väl underbyggd med referenser, och många tips som är direkt applicerbara på klassrummet.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144156606Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
44975-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192