Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språkliga svårigheter i skolan

Vad kan vi göra?

Skickas följande arbetsdag

Språket är oerhört viktigt för allt lärande i skolan och språkliga svårigheter får konsekvenser på flera olika sätt. Samtidigt finns det mycket vi kan göra för att hjälpa eleverna, oavsett vad som ligger till grund för svårigheterna. Denna bok är full av konkreta forskningsförankrade verktyg att använda både för att kompensera för språkliga svårigheter och för att stötta eleverna att utveckla språket i alla ämnen. Läsaren hittar här strategier och aktiviteter för att hjälpa eleverna att e...

Läs mer

Språket är oerhört viktigt för allt lärande i skolan och språkliga svårigheter får konsekvenser på flera olika sätt. Samtidigt finns det mycket vi kan göra för att hjälpa eleverna, oavsett vad som ligger till grund för svårigheterna. Denna bok är full av konkreta forskningsförankrade verktyg att använda både för att kompensera för språkliga svårigheter och för att stötta eleverna att utveckla språket i alla ämnen. Läsaren hittar här strategier och aktiviteter för att hjälpa eleverna att erövra begrepp och ordförråd, utveckla förståelsen för olika texttyper och det mer komplexa ”skolspråket”. Med den här typen av stöd kan eleverna följa med bättre under lektioner, förstå det de läser och lättare uttrycka sig både muntligt och skriftligt. Språkliga svårigheter i skolan – Vad kan vi göra? vänder sig till lärare, specialpedagoger och övrig pedagogisk personal som möter elever i låg- och mellanstadiet.

Stäng

Tack!    9

Inledning    11

Del I

1Språkliga svårigheter    15

Mötet mellan krav och förmåga    16

Med eller utan diagnos    16

Vanliga diagnoser    17

Språkstörning – DLD    19

Autism – ASD    20

Koncentrationssvårigheter – ADHD    23

IF – intellektuell funktionsnedsättning    24

Dyslexi     25

Flera språk på en gång    26

2Språket – ett komplext system    29

Skolspråk – vardagsspråk    30

Semantik och ordförråd    32

Vad får semantiska svårigheter för konsekvenser?     34

Grammatik    36

Vad får grammatiska svårigheter för konsekvenser?    37

Uttal och fonologisk medvetenhet    37

Vad får fonologiska svårigheter för konsekvenser?    39

Pragmatik    39

Vad får pragmatiska svårigheter för konsekvenser?    40

Läs- och skrivförmåga    41

Vad får läs- och skrivsvårigheter för konsekvenser?    41

Del II

3Träning, kompensation och anpassning    45

Kompensation och anpassning    45

Språkligt anpassade och tillgängliga lärmiljöer    47

Kompensera med visuellt stöd     50

AKK – alternativ och kompletterande kommunikation    51

Träning och utveckling av språkliga förmågor    52

Metakognitiva strategier    55

Involvera eleven – om samtal och delaktighet    57

4Semantik och ordförråd – vad kan vi göra?    61

Bygg ordförråd strukturerat     61

Använd visuellt stöd    62

Förförståelse och olika sätt att lära    65

Arbeta med både definitioner och kontext    65

Att förklara och skapa definitioner    69

Repetera – och använd nya ord på många sätt!     70

Satsa på nivå 2-ord    71

Arbeta både muntligt och skriftligt    77

Arbeta med morfologi    77

Metakognitiva strategier    78

Ordmobilisering – när det är svårt att hitta ord    79

Vikten av läsning    80

Bygg ordförråd i lek    81

5Grammatik – vad kan vi göra?    83

Konkretisera och visualisera grammatiken    84

Arbeta med verb    87

Sambandsord    89

Komplexa grammatiska strukturer    90

Arbeta både muntligt och skriftligt    91

Grammatiska tvetydigheter    91

Fånga upp och korrigera – passivt eller aktivt?    92

6Uttal och fono­logisk med­veten­het – vad kan vi göra?    95

Träna uttal av olika ljud    95

Långa krångliga ord    99

Bygg fonologisk medvetenhet    99

Lek med ljud och bokstäver    101

Arbeta både muntligt och skriftligt    102

Rimma och ramsa    103

I vardagen    104

När vi inte förstår     104

Metakognitiva strategier    105

Träna uttal i spel, lek och läsning    106

7Pragmatik – vad kan vi göra?    109

Kartlägg och dra slutsatser    110

Lugn och accepterande miljö    110

Ge eleverna modeller och tillfällen att öva    111

Återkoppling    112

Gör det motiverande att använda språket    113

Att hålla en röd tråd i samtal    114

Identifiera och sätt ord på samtalsregler    115

Sociala manus, seriesamtal och sociala berättelser    116

Metakognitiva strategier    119

Utveckla pragmatik i lek, spel och bokprat    120

8Berättande och texter – vad kan vi göra?    121

Berättaruppgifter och arbete med böcker    122

Arbeta med makrostruktur    123

Dialogisk högläsning    126

ICI – Inferential Comprehension Intervention    128

Arbeta både muntligt och skriftligt    129

Börjor och stödmeningar     130

Mikronivå och lucktexter    131

Olika texttyper    132

Längre och mer komplexa texter    134

Cirkelmodellen    136

Mikrostruktur i förklarande texter    138

Variera uppgifter    139

Bildpromenad    139

Locka till lustläsning     140

Del III

9Språk­utvecklande undervisning     143

Svenska    143

Forskningsförankrad läs- och skrivundervisning    144

Läsförståelsestrategier    147

Kompensera för läs- och skrivsvårigheter     148

Att få elever att läsa    149

Svenska – 5 snabba tips:    150

Matematik    151

Matematik – 5 snabba tips:    152

Engelska    153

Engelska – 5 snabba tips:    153

SO och NO    154

SO och NO – 5 snabba tips:    155

Praktisk-estetiska ämnen    156

Praktisk-estetiska ämnen – 5 snabba tips:    156

Rast/fritidshem    157

Rast/fritidshem – 5 snabba tips:    158

Prov och bedömningssituationer    158

Bedömningssituationer – 5 snabba tips:    159

Del IV

10Intervjuer    163

Vincent    163

Anna    165

Elise     167

Lucas    169

Felicia    171

Mohamad    172

11Samverkan    175

Utredning – hur fungerar det?    176

Stora vinster med skollogoped     176

Några avslutande ord    177

Underlag för utvecklingsarbete    178

Referenser    181

Sakregister    187

Boken riktar sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och övrig pedagogisk personal som möter elever i behov av språkligt stöd, främst i grund- och gymnasieskolan men delvis även inom vuxenutbildningen. Det är en lättillgänglig bok med många konkreta exempel, väl underbyggd med referenser, och många tips som är direkt applicerbara på klassrummet.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144156606

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

44975-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

192
 ;