Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Skolnärvaro - vems ansvar?

Tydliggör processen och minska Någonannanismen

Skolnärvaro - vems ansvar?

Tydliggör processen och minska Någonannanismen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 287 kr inkl. moms
Studora e-bok 178 kr inkl. moms

Hur kommer man till rätta med problematisk skolfrånvaro? Går det ens? Och vems ansvar är det egentligen att se till att eleverna är i skolan? Är det skolans, vårdnadshavares eller Någon Annans? På ett rakt och ibland provocerande sätt tydliggör och problematiserar författaren hur skolans ansvar kan omsättas till praktiknära aktiviteter och betonar vikten av att arbeta tillsammans och tvärprofessionellt. Med utgångspunkt i verkliga elevexempel ges läsaren inblick i såväl utmaningar och övervä...

Läs mer

Hur kommer man till rätta med problematisk skolfrånvaro? Går det ens? Och vems ansvar är det egentligen att se till att eleverna är i skolan? Är det skolans, vårdnadshavares eller Någon Annans? På ett rakt och ibland provocerande sätt tydliggör och problematiserar författaren hur skolans ansvar kan omsättas till praktiknära aktiviteter och betonar vikten av att arbeta tillsammans och tvärprofessionellt. Med utgångspunkt i verkliga elevexempel ges läsaren inblick i såväl utmaningar och överväganden som framgångsfaktorer och viktiga nycklar i arbetet med elever som har hög eller total skolfrånvaro. För att minska Någonannanismen erbjuder boken också ett processtöd som hjälper till att tydliggöra processer och ansvarsområden i det viktiga och komplexa arbete som har målet att ge alla elever förutsättningar för en fungerande skolgång. Boken vänder sig till skolledare, till alla professioner inom elevhälsan, till lärare och mentorer, resurspersoner med flera. Även vårdnadshavare samt personal inom BUP och socialtjänst kan ha stor nytta av att läsa boken.

Stäng

Inledning 7

Del I Tre elever – erfarenheter och lärdomar

1 Berättelsen om Arvid 13

2 Lärdomar från arbetet med Arvid 25

Sluta misslyckas 27

Relationsbyggande och förutsägbarhet 29

Återgång till skola 31

3 Berättelsen om Maja 35

4 Lärdomar från arbetet med Maja 43

Resurser i en ”vanlig” skola 45

Anpassad studiegång 47

5 Berättelsen om Estelle 51

6 Lärdomar från arbetet med Estelle 57

Mobbning 60

Att nå så långt som möjligt 61

Samverkan 62

7 Sammanfattning av arbetet med Arvid, Maja och Estelle 65

Del II Närvarofrämjande arbete på organisationsnivå

8 En god och medveten undervisning 75

Bestämmelser och styrdokument 77

Vad är god undervisning enligt forskning? 79

God undervisning i praktiken 81

Vilka erfarenheter lyfter vårdnadshavare? 90

Vems ansvar är god undervisning? 93

9 Trygghet och goda relationer 99

Trygghet och goda relationer i praktiken 106

Vems ansvar är goda relationer? 114

10 Frånvarohantering 117

Skolfrånvaro som begrepp 119

Vad skollagen säger om frånvaro 121

Frånvarorapportering 126

Analys av frånvaro 131

Vems ansvar är frånvarohantering? 135

Del III Närvarofrämjande arbete – en sammanfattning

11 Framgångsfaktorer 139

Misslyckas eller lyckas? 141

Samverkan – hur? 144

Har man någonsin gjort allt? 146

12 Tydliggör processen och minska Någonannanismen 151

Processkartan – ett stöd i arbetet 153

Hur går vi vidare? 162

Avslutning 165

Referenser 167

Register 171

Information

Författare:

Hanna Rondahl

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144176024

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46585-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

172
 ;

Hur kommer man till rätta med problematisk skolfrånvaro? Går det ens? Och vems ansvar är det egentligen att se till att eleverna är i skolan? Är det skolans, vårdnadshavares eller Någon Annans? På ett rakt och ibland provocerande sätt tydliggör och problematiserar författaren hur skolans ansvar kan omsättas till praktiknära aktiviteter och betonar vikten av att arbeta tillsammans och tvärprofessionellt. Med utgångspunkt i verkliga elevexempel ges läsaren inblick i såväl utmaningar och övervä...

Läs mer

Hur kommer man till rätta med problematisk skolfrånvaro? Går det ens? Och vems ansvar är det egentligen att se till att eleverna är i skolan? Är det skolans, vårdnadshavares eller Någon Annans? På ett rakt och ibland provocerande sätt tydliggör och problematiserar författaren hur skolans ansvar kan omsättas till praktiknära aktiviteter och betonar vikten av att arbeta tillsammans och tvärprofessionellt. Med utgångspunkt i verkliga elevexempel ges läsaren inblick i såväl utmaningar och överväganden som framgångsfaktorer och viktiga nycklar i arbetet med elever som har hög eller total skolfrånvaro. För att minska Någonannanismen erbjuder boken också ett processtöd som hjälper till att tydliggöra processer och ansvarsområden i det viktiga och komplexa arbete som har målet att ge alla elever förutsättningar för en fungerande skolgång. Boken vänder sig till skolledare, till alla professioner inom elevhälsan, till lärare och mentorer, resurspersoner med flera. Även vårdnadshavare samt personal inom BUP och socialtjänst kan ha stor nytta av att läsa boken.

Stäng
Information

Författare:

Hanna Rondahl

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195315

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46585-SB01

Upplaga:

Första
 ;