Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skola och begåvning

Intervjuer 1995-2020

Skickas följande arbetsdag

Duktiga elever klarar sig alltid! Så har det ofta låtit i den allmänna debatten om skolan. Under senare år har dock framkommit att barn som har lätt för att lära inte alltid har det särskilt bra i skolan. Denna bok ger en bild av den svenska inställningen till begåvning och av begåvade elevers egna erfarenheter. Behöver begåvade elever stimulans, eller klarar de sig själva? Skola och begåvning bygger på intervjuer under åren 1995-2020. Författaren har intervjuat studenter med toppbetyg från ...

Läs mer

Duktiga elever klarar sig alltid! Så har det ofta låtit i den allmänna debatten om skolan. Under senare år har dock framkommit att barn som har lätt för att lära inte alltid har det särskilt bra i skolan. Denna bok ger en bild av den svenska inställningen till begåvning och av begåvade elevers egna erfarenheter. Behöver begåvade elever stimulans, eller klarar de sig själva? Skola och begåvning bygger på intervjuer under åren 1995-2020. Författaren har intervjuat studenter med toppbetyg från gymnasiet, rektorer, skolpolitiker och forskare. Hur har skolgången upplevts av de begåvade och hur har den allmänna inställningen till begåvning förändrats under dessa tjugofem år? Hur skapar vi en skola där även begåvade elever får möjlighet att utvecklas? Skola och begåvning vänder sig till såväl lärare, skolledare och annan skolpersonal som till politiker. Boken är relevant för alla som är intresserade av hur skolan upplevs av barn som har lätt för att lära.

Stäng

Förord 7

I Skola och begåvning

1 Duktiga elever klarar sig inte alltid 13

2 Forskning om begåvning 19

3 Nivågruppering 31

4 Att flytta upp en klass 35

5 Skolans läroplaner – kunskap och begåvning 39

6 Rektorer om skola och begåvning 47

II Intervjuer med begåvade personer – som studenter och vuxna

7 Den äldre kohorten: presentation 59

8 Den äldre kohorten: studenter 1995 65

9 Den äldre kohorten 2019 69

10 Den yngre kohorten: studenterna 2020 107

III Skillnader och likheter

11 Skillnader och likheter mellan kohorterna 145

12 Vad har hänt mellan 1995 och 2020? 151

IV Intervjuer med forskare och politiker

13 Professor Roland S Persson: ”Lärare har ett omöjligt uppdrag” 167

14 Professor Alison Wolf: ”You had a perfectly good system, why did you dump it?” 173

15 Professor Carrie Winstanley: ”Det viktiga är att barn utvecklas i skolan, varför skulle de annars gå dit?” 185

16 Utbildningsminister Anna Ekström (S): ”Skollagen är tydlig – alla barn ska få stöd att nå sin fulla potential” 191

17 Tidigare utbildningsminister Jan Björklund (L): ”Den offentliga skolan är präglad av jämlikhetsidealet” 201

V Slutsatser

 18 Kan man dra några slutsatser? 213

Referenser 231

Begåvade elever är fokus i denna bok som baseras på intervjuer som genomförts under åren 1995–2020. I båda kohorterna framkommer det att många upplevt skolan som tråkig på grund av understimulans. Avslutningsvis pekar författaren på forskning som visar olika sätt att uppmärksamma begåvade barn i klassrummet och vikten av att skolor måste engagera sig. Skola och begåvning är en forskningsbaserad, välskriven och mycket angelägen bok för rektorer, lärare och politiker.

Information

Författare:

Åsa Melander

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137674

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40864-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

240
 ;