
Skola och begåvning
Intervjuer 1995-2020
Förord 7
I Skola och begåvning
1 Duktiga elever klarar sig inte alltid 13
2 Forskning om begåvning 19
3 Nivågruppering 31
4 Att flytta upp en klass 35
5 Skolans läroplaner – kunskap och begåvning 39
6 Rektorer om skola och begåvning 47
II Intervjuer med begåvade personer – som studenter och vuxna
7 Den äldre kohorten: presentation 59
8 Den äldre kohorten: studenter 1995 65
9 Den äldre kohorten 2019 69
10 Den yngre kohorten: studenterna 2020 107
III Skillnader och likheter
11 Skillnader och likheter mellan kohorterna 145
12 Vad har hänt mellan 1995 och 2020? 151
IV Intervjuer med forskare och politiker
13 Professor Roland S Persson: ”Lärare har ett omöjligt uppdrag” 167
14 Professor Alison Wolf: ”You had a perfectly good system, why did you dump it?” 173
15 Professor Carrie Winstanley: ”Det viktiga är att barn utvecklas i skolan, varför skulle de annars gå dit?” 185
16 Utbildningsminister Anna Ekström (S): ”Skollagen är tydlig – alla barn ska få stöd att nå sin fulla potential” 191
17 Tidigare utbildningsminister Jan Björklund (L): ”Den offentliga skolan är präglad av jämlikhetsidealet” 201
V Slutsatser
18 Kan man dra några slutsatser? 213
Referenser 231
Begåvade elever är fokus i denna bok som baseras på intervjuer som genomförts under åren 1995–2020. I båda kohorterna framkommer det att många upplevt skolan som tråkig på grund av understimulans. Avslutningsvis pekar författaren på forskning som visar olika sätt att uppmärksamma begåvade barn i klassrummet och vikten av att skolor måste engagera sig. Skola och begåvning är en forskningsbaserad, välskriven och mycket angelägen bok för rektorer, lärare och politiker.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137674Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
40864-01Upplaga:
FörstaSidantal:
240