Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Grundbok i kooperativt lärande

Vägen till det samarbetande klassrummet

Skickas följande arbetsdag

I Grundbok i kooperativt lärande - Vägen till det samarbetande klassrummet får läsaren möta ett förhållningssätt som leder till inkludering, elevaktivitet, engagemang, social utveckling och lärande. Genom att eleverna arbetar utifrån samarbete och drar nytta av varandras kunskaper ökar både måluppfyllelsen och deras sociala sammanhållning, samtidigt. Boken ger läsaren flera strategier och strukturer med fokus på samarbete och flerstämmighet så att eleverna kan utveckla språk, kognitiva förmåg...

Läs mer

I Grundbok i kooperativt lärande - Vägen till det samarbetande klassrummet får läsaren möta ett förhållningssätt som leder till inkludering, elevaktivitet, engagemang, social utveckling och lärande. Genom att eleverna arbetar utifrån samarbete och drar nytta av varandras kunskaper ökar både måluppfyllelsen och deras sociala sammanhållning, samtidigt. Boken ger läsaren flera strategier och strukturer med fokus på samarbete och flerstämmighet så att eleverna kan utveckla språk, kognitiva förmågor och relationer. Kooperativt lärande utgår från ett kommunikativt och relationsinriktat perspektiv och är ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stärker läraren som ledare i klassrummet. Grundbok i kooperativt lärande beskriver den gedigna forskningsbakgrund och lärandeteori som ligger till grund för kooperativt lärande. Vidare beskrivs hur lärare praktiskt kan använda samarbetets kraft i sin undervisning. Kooperativt lärande gynnar både läraren och eleverna och kan användas från förskolans senare år, i grundskolan och inom vuxenutbildning.

Stäng
    • 9
      Förord
  • Del 1 Teoretiskt perspektiv
      • 1
        13
        Inledning
      • 2
        17
        Skolkulturer och kooperativt lärande
        • 17
          Demokratins påverkan på skolan
        • 18
          Att välja förhållningssätt
        • 28
          Historien om kooperativt lärande
      • 3
        33
        Kommunikation och lärande
        • 33
          Den kommunicerande människan
        • 34
          Kognitiv och social utveckling genom kommunikation
        • 37
          Kommunikation som verktyg för lärande
        • 39
          Utmaningar i det monologiska klassrummet
        • 42
          Kommunikation och kooperativt lärande
      • 4
        47
        Delaktighet, elevaktivitet och inkludering
        • 47
          Elevcentrerad undervisning
        • 50
          Elever som mottagare av varandras kunskap
        • 52
          Elevaktivitet och lärtillfällen
        • 53
          Delaktighet, motivation och meningsskapande
        • 55
          Inkludering
        • 62
          Konsekvenser för klassrummet
      • 5
        65
        Relationer för lärande
        • 66
          Relationers betydelse för kognitiv och emotionell utveckling
        • 67
          Relationer, grupper och social identitet
        • 68
          Relationer för lärande
        • 72
          Kooperativt lärande och relationer
      • 6
        75
        Teoretiskt perspektiv på kooperativt lärande
        • 76
          Beskrivning av kooperativt lärande
        • 77
          Teoretisk förankring av kooperativt lärande
        • 80
          Medvetandeteori och social gruppidentitet
        • 81
          Konsekvenser av lärarens medvetna och omedvetna val
        • 82
          Kooperativt lärande – att använda kraften i grupper
      • 7
        85
        Förhållningssätt och varianter av kooperativt lärande
        • 86
          Formellt förhållningssätt till kooperativt lärande
        • 88
          Informellt förhållningssätt till kooperativt lärande
        • 88
          Varianter av kooperativt lärande
        • 92
          Kollaborativt lärande
      • 8
        97
        Forskning om kooperativt lärande
        • 97
          Evidensbaserad undervisning
        • 98
          Internationella studier av kooperativt lärande
        • 100
          Vilka tjänar på kooperativt lärande?
        • 101
          Kostnader för implementering
        • 102
          Svensk litteratur och forskning om kooperativt lärande
  • Del 2 Grundprinciper
      • 9
        109
        Grundprinciper för kooperativt lärande
        • 110
          Vad innebär kooperativt lärande?
        • 111
          Grundprinciperna
      • 10
        115
        Positivt ömsesidigt beroende
        • 117
          Nio sätt att uppnå positivt ömsesidigt beroende
        • 129
          Effekten av ömsesidigt beroende
      • 11
        131
        Samarbetsfärdigheter
        • 133
          Hur läraren arbetar med samarbetsfärdigheter
        • 140
          Några viktiga samarbetsfärdigheter
      • 12
        143
        Eget ansvar
        • 144
          Olika sätt att förstärka det egna ansvaret
      • 13
        147
        Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion
        • 147
          Lika delaktighet
        • 147
          Samtidig stödjande interaktion
        • 148
          Olika sätt att förstärka stödjande interaktion
      • 14
        151
        Återkoppling – 3F & Reflektion
        • 152
          Utvärdering med stöd av en observatör
        • 154
          Muntlig utvärdering
        • 154
          Utvärdering med stöd av checklistor
        • 155
          Övriga strategier för utvärdering
        • 156
          Lärarens reflektion
  • Del 3 Praktik
      • 15
        161
        Lärarens, elevens och skolledningens roll i kooperativt lärande
        • 161
          Att bryta en hegemoni av enskilt arbete
        • 162
          En förändrad lärarroll
        • 163
          Att våga förändras
        • 165
          Förändring som ett tillstånd
        • 166
          Att förstå sin egen undervisning
        • 167
          Ett förändrat arbetssätt – från disciplin till motivation
        • 168
          En förändrad elevroll
        • 170
          En förändrad roll för skolledningen
      • 16
        175
        Grupper inom kooperativt lärande
        • 176
          Gruppens betydelse för lärandet
        • 177
          Kooperativa grupper
        • 178
          Tillfälliga grupper, formella grupper och basgrupper
        • 183
          Gruppstorlek
        • 185
          Heterogena och homogena grupper
        • 186
          Olika sätt att välja grupper
        • 188
          Praktiska sätt att skapa grupper
      • 17
        191
        Planering och implementering av kooperativa lektioner
        • 192
          Att förbereda gruppen för kooperativt lärande
        • 192
          Informell planering
        • 195
          Formell planering
        • 199
          GRR-modellen – kombinera informellt och formellt förhållningssätt
        • 204
          Planering utifrån basgrupper
        • 205
          Viktiga saker för läraren att fundera på
      • 18
        209
        Strategier för det kooperativa klassrummet
        • 209
          Att skapa ett gott klassrumsklimat
        • 210
          Lärmiljö
        • 212
          Roller i gruppen
        • 215
          Gruppidentitet
        • 216
          Lärpar
        • 220
          Konfliktlösning
        • 221
          MITS: most important twenty seconds
        • 221
          Tysthetstecken
        • 223
          C3B4ME – see three before me
        • 223
          Att ställa frågor
        • 226
          Fråga, pausa, nedslag och studs
        • 227
          Kommentarer
        • 227
          Stå upp för din grupp!
        • 228
          Multisvar
        • 230
          Slumpa fråga
        • 232
          Rösta
        • 232
          Gruppturnering
  • Del 4 Strukturer
      • 19
        237
        Strukturer
        • 237
          Vad är en struktur?
        • 237
          Varför använda strukturer?
        • 238
          Införande eller introduktion av en struktur
        • 240
          Lärarens roll i strukturen
      • 20
        243
        Strukturer i det kooperativa lärandet
        • 244
          Berätta mera!
        • 245
          Brainstorm
        • 246
          Bygga en triangel
        • 247
          En för alla …
        • 248
          EPA – enskilt, par, alla
        • 249
          Fråga, fråga, byt!
        • 250
          Frågerundan
        • 251
          Hitta en kompis
        • 252
          Hitta min regel
        • 253
          Huvuden ihop
        • 254
          Hör vi ihop?
        • 256
          Inre–yttre cirkel
        • 257
          Inspireras
        • 258
          Karusellen
        • 259
          Kloka pennan
        • 260
          Kommunicera
        • 261
          Mina ord – Dina ord
        • 262
          Mötas på mitten
        • 263
          PPT – Par på tid
        • 264
          Pussel
        • 265
          På sightseeing
        • 266
          Rondellen
        • 268
          Sant eller falskt
        • 269
          Se och lär
        • 270
          Speed-dating
        • 271
          Talkort
        • 272
          Turas om
        • 273
          Tärningsquiz
        • 274
          Vandrande reportern
        • 275
          Vi jämför
    • 77
      Vanliga frågor
        • 277
          Hur gör jag med elever som inte vill samarbeta?
        • 278
          Hur gör jag med elever som är isolerade?
        • 279
          Hur gör jag med elever som inte vill eller vågar prata?
        • 279
          Hur gör jag med elever som tar över arbetet?
        • 280
          Hur gör jag med elever som behöver struktur?
        • 280
          Blir det inte kaos i klassrummet?
        • 281
          Hur ska jag hinna med allt i kursplanen när jag arbetar kooperativt?
        • 281
          Hur gör jag om en grupp arbetar mycket långsammare än de andra?
        • 282
          Hur gör jag med grupper som blir klara mycket fortare än andra?
        • 282
          Mitt klassrum är för litet för att arbeta kooperativt
        • 283
          Jag har flera nyanlända elever i klassen Kan jag arbeta kooperativt?
        • 283
          Vad gör jag om eleverna lär varandra fel saker?
        • 283
          Hämmas inte de starka eleverna?
        • 284
          Tips till den kooperativa läraren
    • 287
      Bilaga: Kopieringsunderlag
    • 295
      Författarpresentationer
    • 297
      Referenser
    • 309
      Person- och sakregister

Jag vill mena att främst de praktiska och vardagsförankrade strategierna är till nytta, varför boken torde kunna fungera som studiematerial i fortbildningssammanhang för lärarstudenter och nyutexaminerade lärare.

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Niclas Fohlin.

Information

Illustratör:

Björn Wallin

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144116723

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39458-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

312

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

24 mån
 ;