

Grundbok i kooperativt lärande
Vägen till det samarbetande klassrummet
- 9Förord
- Del 1 Teoretiskt perspektiv
- 113Inledning
- 217Skolkulturer och kooperativt lärande
- 17Demokratins påverkan på skolan
- 18Att välja förhållningssätt
- 28Historien om kooperativt lärande
- 333Kommunikation och lärande
- 33Den kommunicerande människan
- 34Kognitiv och social utveckling genom kommunikation
- 37Kommunikation som verktyg för lärande
- 39Utmaningar i det monologiska klassrummet
- 42Kommunikation och kooperativt lärande
- 447Delaktighet, elevaktivitet och inkludering
- 47Elevcentrerad undervisning
- 50Elever som mottagare av varandras kunskap
- 52Elevaktivitet och lärtillfällen
- 53Delaktighet, motivation och meningsskapande
- 55Inkludering
- 62Konsekvenser för klassrummet
- 565Relationer för lärande
- 66Relationers betydelse för kognitiv och emotionell utveckling
- 67Relationer, grupper och social identitet
- 68Relationer för lärande
- 72Kooperativt lärande och relationer
- 675Teoretiskt perspektiv på kooperativt lärande
- 76Beskrivning av kooperativt lärande
- 77Teoretisk förankring av kooperativt lärande
- 80Medvetandeteori och social gruppidentitet
- 81Konsekvenser av lärarens medvetna och omedvetna val
- 82Kooperativt lärande – att använda kraften i grupper
- 785Förhållningssätt och varianter av kooperativt lärande
- 86Formellt förhållningssätt till kooperativt lärande
- 88Informellt förhållningssätt till kooperativt lärande
- 88Varianter av kooperativt lärande
- 92Kollaborativt lärande
- 897Forskning om kooperativt lärande
- 97Evidensbaserad undervisning
- 98Internationella studier av kooperativt lärande
- 100Vilka tjänar på kooperativt lärande?
- 101Kostnader för implementering
- 102Svensk litteratur och forskning om kooperativt lärande
- Del 2 Grundprinciper
- 9109Grundprinciper för kooperativt lärande
- 110Vad innebär kooperativt lärande?
- 111Grundprinciperna
- 10115Positivt ömsesidigt beroende
- 117Nio sätt att uppnå positivt ömsesidigt beroende
- 129Effekten av ömsesidigt beroende
- 11131Samarbetsfärdigheter
- 133Hur läraren arbetar med samarbetsfärdigheter
- 140Några viktiga samarbetsfärdigheter
- 12143Eget ansvar
- 144Olika sätt att förstärka det egna ansvaret
- 13147Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion
- 147Lika delaktighet
- 147Samtidig stödjande interaktion
- 148Olika sätt att förstärka stödjande interaktion
- 14151Återkoppling – 3F & Reflektion
- 152Utvärdering med stöd av en observatör
- 154Muntlig utvärdering
- 154Utvärdering med stöd av checklistor
- 155Övriga strategier för utvärdering
- 156Lärarens reflektion
- Del 3 Praktik
- 15161Lärarens, elevens och skolledningens roll i kooperativt lärande
- 161Att bryta en hegemoni av enskilt arbete
- 162En förändrad lärarroll
- 163Att våga förändras
- 165Förändring som ett tillstånd
- 166Att förstå sin egen undervisning
- 167Ett förändrat arbetssätt – från disciplin till motivation
- 168En förändrad elevroll
- 170En förändrad roll för skolledningen
- 16175Grupper inom kooperativt lärande
- 176Gruppens betydelse för lärandet
- 177Kooperativa grupper
- 178Tillfälliga grupper, formella grupper och basgrupper
- 183Gruppstorlek
- 185Heterogena och homogena grupper
- 186Olika sätt att välja grupper
- 188Praktiska sätt att skapa grupper
- 17191Planering och implementering av kooperativa lektioner
- 192Att förbereda gruppen för kooperativt lärande
- 192Informell planering
- 195Formell planering
- 199GRR-modellen – kombinera informellt och formellt förhållningssätt
- 204Planering utifrån basgrupper
- 205Viktiga saker för läraren att fundera på
- 18209Strategier för det kooperativa klassrummet
- 209Att skapa ett gott klassrumsklimat
- 210Lärmiljö
- 212Roller i gruppen
- 215Gruppidentitet
- 216Lärpar
- 220Konfliktlösning
- 221MITS: most important twenty seconds
- 221Tysthetstecken
- 223C3B4ME – see three before me
- 223Att ställa frågor
- 226Fråga, pausa, nedslag och studs
- 227Kommentarer
- 227Stå upp för din grupp!
- 228Multisvar
- 230Slumpa fråga
- 232Rösta
- 232Gruppturnering
- Del 4 Strukturer
- 19237Strukturer
- 237Vad är en struktur?
- 237Varför använda strukturer?
- 238Införande eller introduktion av en struktur
- 240Lärarens roll i strukturen
- 20243Strukturer i det kooperativa lärandet
- 244Berätta mera!
- 245Brainstorm
- 246Bygga en triangel
- 247En för alla …
- 248EPA – enskilt, par, alla
- 249Fråga, fråga, byt!
- 250Frågerundan
- 251Hitta en kompis
- 252Hitta min regel
- 253Huvuden ihop
- 254Hör vi ihop?
- 256Inre–yttre cirkel
- 257Inspireras
- 258Karusellen
- 259Kloka pennan
- 260Kommunicera
- 261Mina ord – Dina ord
- 262Mötas på mitten
- 263PPT – Par på tid
- 264Pussel
- 265På sightseeing
- 266Rondellen
- 268Sant eller falskt
- 269Se och lär
- 270Speed-dating
- 271Talkort
- 272Turas om
- 273Tärningsquiz
- 274Vandrande reportern
- 275Vi jämför
- 77Vanliga frågor
- 277Hur gör jag med elever som inte vill samarbeta?
- 278Hur gör jag med elever som är isolerade?
- 279Hur gör jag med elever som inte vill eller vågar prata?
- 279Hur gör jag med elever som tar över arbetet?
- 280Hur gör jag med elever som behöver struktur?
- 280Blir det inte kaos i klassrummet?
- 281Hur ska jag hinna med allt i kursplanen när jag arbetar kooperativt?
- 281Hur gör jag om en grupp arbetar mycket långsammare än de andra?
- 282Hur gör jag med grupper som blir klara mycket fortare än andra?
- 282Mitt klassrum är för litet för att arbeta kooperativt
- 283Jag har flera nyanlända elever i klassen Kan jag arbeta kooperativt?
- 283Vad gör jag om eleverna lär varandra fel saker?
- 283Hämmas inte de starka eleverna?
- 284Tips till den kooperativa läraren
- 287Bilaga: Kopieringsunderlag
- 295Författarpresentationer
- 297Referenser
- 309Person- och sakregister
Jag vill mena att främst de praktiska och vardagsförankrade strategierna är till nytta, varför boken torde kunna fungera som studiematerial i fortbildningssammanhang för lärarstudenter och nyutexaminerade lärare.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Niclas Fohlin.
Information
Illustratör:
Björn WallinSpråk:
SvenskaISBN:
9789144116723Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39458-01Upplaga:
FörstaSidantal:
312Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
24 mån