Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En skola som fungerar

- för alla

Skickas följande arbetsdag

I dagens skola planeras ofta verksamheten för att möta majoritetens behov, och först när det visar sig inte fungera börjar man söka efter alternativa lösningar. I boken uppmuntras vi att vända på tankegångarna och istället utgå ifrån de elever som behöver olika former av stöd och anpassningar, till exempel elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (npf). Fördelen med att tänka så, tvärtemot hur man brukar, är att det gynnar alla elever – för ingen missgynnas av en tydlig struktur me...

Läs mer

I dagens skola planeras ofta verksamheten för att möta majoritetens behov, och först när det visar sig inte fungera börjar man söka efter alternativa lösningar. I boken uppmuntras vi att vända på tankegångarna och istället utgå ifrån de elever som behöver olika former av stöd och anpassningar, till exempel elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (npf). Fördelen med att tänka så, tvärtemot hur man brukar, är att det gynnar alla elever – för ingen missgynnas av en tydlig struktur med korta genomgångar, planering på tavlan och möjlighet till alternativa redovisningsformer. Tänker vi med andra ord ”rätt” från början skulle många elever kunna må bättre, utvecklas mer och slippa känna att de misslyckas i skolan. En skola som fungerar – för alla inspirerar läsaren till att påbörja en skolutveckling som inkluderar alla, utan att det behövs stora ekonomiska resurser. Här finns många praktiska tips och handfasta råd kring hur skolan kan göras mer tillgänglig för alla elever och hur fler kan få en lyckad skolgång. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skolan och andra som är intresserade av skola, npf och skolutveckling.

Stäng
    • 5
      Förord
    • 9
      Inledning
        • 11
          Var börjar vi?
      • 1
        17
        Utbildning
        • 17
          Personal
        • 18
          Planering av insatser
        • 19
          Elever
        • 20
          Föräldrar
        • 22
          Sammanfattning
      • 2
        25
        Värdegrund
        • 25
          Pedagogens roll, uppgift och ansvar
        • 30
          Relationer
        • 36
          Planera för verkligheten
        • 38
          Elevsyn
        • 43
          Tips vid samtal med elever
        • 44
          Lösningsfokuserat och lågaffektivt
        • 46
          Behov i stället för diagnos
        • 47
          När lär vi oss?
        • 48
          Läxor och hemuppgifter
        • 50
          Förbjud förbud!
        • 52
          Speciallärarens roll och specialpedagogens roll
        • 54
          Hem–skola
        • 59
          Sammanfattning
      • 3
        63
        Fysisk lärmiljö och anpassningar
        • 63
          Lokaler
        • 67
          Möblering av klassrummen
        • 69
          Färgkodning
        • 70
          Kognitiva hjälpverktyg
        • 74
          Generella anpassningar
        • 75
          Magiska 7:an
        • 77
          Individuella anpassningar
        • 80
          Elevers egna strategier
        • 82
          Stödstrukturer för elever
        • 82
          Stödfrågor vid möten
        • 83
          Stöd vid möten med utbildningssamordnare 
(Så här skulle jag vilja ha det i skolan)
        • 84
          Rast – för alla eller bara för några?
        • 86
          Lugnt rum
        • 86
          Mat och matsalen
        • 89
          Informationskanaler/hemsida
        • 90
          Bonustips
        • 91
          Sammanfattning
      • 95
        Till sist
      • 97
        Läsa vidare
      • 99
        Bilagor
        • 100
          Stöd vid möten med utbildningsanordnare
        • 102
          Magiska 7:an
        • 103
          Har jag koll?

Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skolan som intresserar sig för hur de kan utveckla den pedagogiska och fysiska lärmiljön för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samtidigt som andra elever också gynnas.

Information

Författare:

Joanna Lundin

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144118581

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39543-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

104
 ;