
En skola som fungerar
- för alla
- 5Förord
- 9Inledning
- 11Var börjar vi?
- 117Utbildning
- 17Personal
- 18Planering av insatser
- 19Elever
- 20Föräldrar
- 22Sammanfattning
- 225Värdegrund
- 25Pedagogens roll, uppgift och ansvar
- 30Relationer
- 36Planera för verkligheten
- 38Elevsyn
- 43Tips vid samtal med elever
- 44Lösningsfokuserat och lågaffektivt
- 46Behov i stället för diagnos
- 47När lär vi oss?
- 48Läxor och hemuppgifter
- 50Förbjud förbud!
- 52Speciallärarens roll och specialpedagogens roll
- 54Hem–skola
- 59Sammanfattning
- 363Fysisk lärmiljö och anpassningar
- 63Lokaler
- 67Möblering av klassrummen
- 69Färgkodning
- 70Kognitiva hjälpverktyg
- 74Generella anpassningar
- 75Magiska 7:an
- 77Individuella anpassningar
- 80Elevers egna strategier
- 82Stödstrukturer för elever
- 82Stödfrågor vid möten
- 83Stöd vid möten med utbildningssamordnare (Så här skulle jag vilja ha det i skolan)
- 84Rast – för alla eller bara för några?
- 86Lugnt rum
- 86Mat och matsalen
- 89Informationskanaler/hemsida
- 90Bonustips
- 91Sammanfattning
- 95Till sist
- 97Läsa vidare
- 99Bilagor
- 100Stöd vid möten med utbildningsanordnare
- 102Magiska 7:an
- 103Har jag koll?
Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skolan som intresserar sig för hur de kan utveckla den pedagogiska och fysiska lärmiljön för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samtidigt som andra elever också gynnas.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144118581Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39543-01Upplaga:
FörstaSidantal:
104