
Det spelifierade klassrummet

Det spelifierade klassrummet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Tack
- 11Inledning
- 113Vad är spelifiering?
- 14Svenska skolans skakiga väg in i 2000-talet
- 16Vad är spelifiering?
- 18Ett spelifierat exempel: träning
- 21Bakgrunden till spelifiering
- 24Behöver vi spelifiera den svenska skolan?
- 28Igenkänningsvärde
- 29Vad säger forskningen?
- 231Motivation och lärande i spelifiering
- 32Lärandemetoder
- 33Vad är motivation?
- 34Inre och yttre motivation
- 37Motivations- och inlärningsteorier
- 37Vrooms förväntansteori
- 39Operant inlärning
- 43Självbestämmandeteorin (SDT)
- 47Maslows behovspyramid
- 48Nudging
- 50Flow, Fogg och den närmaste utvecklingszonen
- 54Uppdelning, kategorisering och stöttning
- 57Social inlärningsteori och social motivation
- 361Användare och deras resor
- 62Användartyperna
- 68Användarresan
- 80Elevers bemästrande av sina färdigheter i sin egen takt
- 83En förändrad klassrumsstruktur för att öka lärandet och arbetsglädjen
- 85Synliggör betydelsen av träning och ihärdighet för att öka lärandet
- 489Spelens element
- 90En organisk upplevelse
- 91Spelelement som är effektiva för klassrummet
- 92Dynamiker
- 103Mekaniker
- 120Komponenter
- 141Hur hänger elementen ihop med spelartyperna?
- 5143Mot ett spelifierat klassrum
- 144Inte ett fullfjädrat spel
- 145Motiverande design
- 146Målsättning och elevernas behov
- 148Från idé till test
- 152Omvandla idéerna till en prototyp
- 156Från prototyp till lektionsupplägg
- 160Utvärdering
- 161Elevernas reflektion
- 161Blickar utåt
- 6163Spelifieringen och den formativa bedömningen
- 164Formativ bedömning – kort resumé
- 165Egenskaper, målsättningar och system i klassrummet
- 177Integrerat lärande
- 7189Spelifiering som verktyg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- 190Vad innefattar begreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur ser situationen ut för den här elevgruppen i skolan?
- 191ADHD/ADD
- 192ASD/Aspergers syndrom
- 193NPF – en skenande epidemi?
- 194Problem med självstyrning
- 196De exekutiva funktionerna
- 200Vad säger forskningen om spelifiering som metod hos unga med NPF?
- 202Men de elever som inte har svårigheter med skolan då?
- 203Uppbyggnad av effektiv spelifiering för elever som har svårigheter med de exekutiva funktionerna
- 206Användarresan och användartyper bland elever med NPF
- 208Kunskapsträd ger eleven sammanhang och överblick
- 211Tidsindelning ger tydliga strukturer
- 214Reflektion är viktigt för lärandeprocesserna och kunskapsutvecklingen
- 215Förloppsindikatorer motiverar på flera sätt
- 217Medaljer ger en helhetssyn över vad som premieras i ett arbetsområde
- 218Narrativ ger meningsfull undervisning
- 221Avslutande reflektion
- 221En inkorporerad del i undervisningen
- 222Det handlar inte om att spela mer spel i skolan
- 222Det är inte uteslutande en specialpedagogisk metod
- 223Gamla modeller i ny form
- 223Ledaren i klassrummet
- 225Referenser
- 241Bilaga 1 – Länkar till digitala verktyg som kan användas i en klassrumsspelifiering
- 245Bilaga 2
- 245Spelifieringsråd
- 245Varning
- 247Register
Detta är en mycket bra och välskriven bok om begreppet spelifiering/gamification. Författaren lyckas förmedla nyttan och ger konkreta tips och verktyg för att lägga upp undervisning och skapa lektioner utifrån spelifieringens teori och motiverande design.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Adam Palmquist.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144119120Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39603-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Adam Palmquist.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173153Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39603-SB01Upplaga:
Första