Från och med fredag 21/2 kl. 14 till måndag 24/2 ca kl. 09 kommer det inte vara möjligt att genomföra köp på webbplatsen. Detta beror på en uppgradering av vårt affärssystem. Vi hoppas på din förståelse.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Inneslutning och uteslutning

- barns relationsarbete i skolan

Skickas följande arbetsdag

”Ska vi va idag?” är en vanlig fråga som barn ställer till varandra när de skapar samhörighet i vardagliga relationer i och utanför skolan. Ur barnens perspektiv kan handlingar där de både innesluter och utesluter varandra ses som nödvändiga inslag i deras relationsarbete. Delar av detta samspel kan också få till följd att barn utesluts ur gemenskaper, kränks eller trakasseras av andra barn. Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etable...

Läs mer

”Ska vi va idag?” är en vanlig fråga som barn ställer till varandra när de skapar samhörighet i vardagliga relationer i och utanför skolan. Ur barnens perspektiv kan handlingar där de både innesluter och utesluter varandra ses som nödvändiga inslag i deras relationsarbete. Delar av detta samspel kan också få till följd att barn utesluts ur gemenskaper, kränks eller trakasseras av andra barn. Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etablerar, upprätthåller och utvecklar relationer. De ordnar sin sociala tillvaro och skapar egna kamratkulturer som i sin tur utgör delar av mer övergripande kulturer och av samhället. För att kunna ingripa i vardagstillvaron och medverka positivt i barns uppväxt, kamratrelationer och sociala liv är det därför viktigt att alla vuxna i skolan har kunskaper om hur barn gör när de arbetar med relationer. Detta är också en bra grund i arbetet med att främja likabehandling samt förebygga och motverka trakasserier och kränkande behandling i pedagogiska verksamheter. I denna andra upplaga av boken tas också upp hur skolan kan arbeta med barns relationer och kränkande handlingar ur ett perspektiv som sätter sociala sammanhang och situationer i fokus snarare än barns individuella egenskaper och karaktärer. Boken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning. Den passar också utmärkt i specialpedagog-, psykolog- och rektorsutbildning samt för kompetensutveckling av verksamma lärare och skolledare. Andra upplagan

Stäng
    • 5
      Förord
      • 1
        7
        Skolan – en social arena
        • 7
          Relationsarbete och relationsprojekt
        • 8
          Relationsarbete på Fältkulleskolan
      • 2
        45
        Barns interaktion i kamratgrupper
        • 46
          Att studera barns relationsarbete i skolan
        • 54
          Barnperspektiv och barns perspektiv
        • 60
          Kamratgruppsinteraktion och kamratkulturer
        • 67
          Interaktion och sociala situationer
        • 69
          Sociala praktiker och kulturella redskap
        • 72
          Skolans sociala liv
      • 3
        75
        Kompisar och bästisar
        • 75
          Att vara kompisar
        • 94
          Att vara bästisar
      • 4
        109
        Skolan – en arena för relationsarbete
        • 129
          Redskap för relationsarbete
        • 139
          Projekt som kolliderar – relationsarbete och skolarbete
      • 5
        143
        Uteslutandets praktik
        • 144
          Uteslutande praktiker och kulturella rutiner
        • 159
          Uteslutande handlingar som redskap i relationsarbete
      • 6
        177
        Inneslutning, uteslutning – trakasserier, kränkande behandling och mobbning
        • 178
          En kamratkultur i barnens perspektiv
        • 182
          Uteslutandets komplexitet
        • 186
          Lärande av och till att ta del i sociala situationer
        • 187
          Att arbeta med barns relationer
        • 192
          Trakasserier, kränkande behandling och mobbning
    • 201
      Referenser
    • 207
      Sakregister
Information

Författare:

Marie Wrethander

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144107899

Utgivningsår:

2007

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

32330-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

208
 ;