Check, check, check
Skolinspektionen och granskandets vedermödor
Förord 11
1 Inspectare necesse est – inledande beskrivning av fältet 13
Skolinspektionen – en omstridd verksamhet 14
Skolinspektionen under luppen 16
Bokens uppläggning 20
2 Tillsynens utveckling 23
Den stora ideologiska förändringen 28
En skarp skolinspektion 31
Den uppdrivna produktiviteten 34
Media är ett verktyg 37
Sammanfattning 39
3 Vilken roll ska egentligen Skolinspektionen ha? 41
Kampen mellan pedagoger och jurister 41
Juristerna tar kommandot 46
Sammanfattning 50
4 Principen om likvärdighet 51
Värdet av likvärdighet 56
Likvärdighet i dåliga skolor 58
Vitet – viktigt verktyg, tandlöst eller kontraproduktivt? 63
Likriktning för likvärdighet 65
Fyrkantiga bedömningar 68
Sammanfattning 69
5 Inspektionsverksamhet – kompetens och rationalitet eller motsatsen? 71
Skolinspektionens interna organisationslogik 71
Träffsäkerhet i tillsyn 73
Fyrkantighet i tillsyn 77
Bedömningarna 82
Felfinnarlogik 87
Skolinspektionen som brottsbekämpare? 92
Flummiga pedagoger versus inkvisatoriska jurister 92
Sammanfattning 96
6 En kugge i ett maskineri – systemet och individen 99
Maskprofkrati 99
Styrda processer 101
Teknokratisk ledning? 105
Skolinspektionsspråket 107
Kampen mellan det formella och det svårbedömda 108
Interna diskussioner 110
Slutsats: En kugginriktad organisation 112
7 Den kuggade SI-människan 113
En kugge i ett maskineri 113
Myndighetsdisciplin – uppdraget versus den egna övertygelsen 119
SI-människan – expert eller fågelholk? 121
Självkritik – att tänka till och om 123
SI och skolans värld (out there) 125
Kuggningsprocessen 127
Sammanfattning 132
8 Medel som mål – den självoptimerande organisationen 135
Ringa reflektion över verksamhetens syfte 135
Produktionssynen på Skolinspektionen 137
Att visa Skolinspektionens duktighet 138
Likvärdighet som legitimering av inspektionen 139
Skolinspektion och särkoppling 141
Hyperrealitetsfrågan 144
Sammanfattning 146
9 Gör Skolinspektionens arbete någon skillnad? 149
Övergripande konsekvenser 149
Mer specifika effekter på svensk skola 156
Sammanfattning 163
10 Dysfunktionaliteter i skolinspektion 165
Bristande realism i skolvärlden 165
Parkinsons lag i skolvärlden 167
Granskningsbarhet 168
Dokumentation 170
SI – en felkonstruktion? 172
SI som organisation – några betydelser 175
Slutsats 176
11 Tillsyn – en bredare betraktelse 179
SI som uttryck för funktionell dumhet 179
Generella problem i tillsynsbranschen 181
Bör Skolinspektionen läggas ned? 184
Förändring på gång? 185
Historielösa pendelrörelser 186
En tillsyn baserad på peer review 187
Appendix 191
Metod 191
Referenser 195
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144155333Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
44804-01Upplaga:
FörstaSidantal:
200