
Skolledarens verktygslåda
Med fokus på hälsa och välmående
Förord av John Hattie 9
Översättning: Johanna Holmberg
Referenser 11
Författarpresentation 13
Inledning 15
1 Så styr du din tid i stället för att tiden styr dig 19
Prestationstriangeln och balans 19
Störningar i arbetsflödet 20
Känslor och störningar i arbetet 21
Undvik multitasking 22
Vinn-vinn: både arbetsprestation och välmående 22
Viktigt respektive bråttom 22
Kvadrant A – viktigt men inte brådskande 24
Kvadrant B – viktigt och brådskande 26
Kvadrant C – inte viktigt men brådskande 27
Kvadrant D – inte viktigt och inte brådskande 29
Var sak har sin bästa tid 30
Viktigt, men för vem? 32
Walk and Talk 33
Proaktivt i stället för reaktivt synlig ledare 34
Ge överblick och vara enkelt 37
Bygg tillit i organisationen 38
2 Universal Design for Leading 39
Det strukturella perspektivet 42
HR-perspektivet 44
Det politiska perspektivet 47
Det symboliska perspektivet 50
3 Laget 55
4 Gemensam spelidé 59
5 Graden av inkludering motsvarar graden av undervisningskvalitet 63
Sensomotorisk utveckling 64
Formativ bedömning 66
Positivt beteendestöd i skolan 69
Kommunikation 71
Co-teaching 72
Universal Design for Learning 74
Kooperativt lärande 76
Litteracitet 78
Socioemotionellt lärande 79
Time management 81
6 Personliga rekord 83
7 Hälsofrämjande och inkluderande skolledarskap i praktiken 87
8 Boken i visuell sammanfattning 99
Referenser 103
Sakregister 111
Tack 115
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144167589Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
46261-01Upplaga:
FörstaSidantal:
117