Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skola på vetenskaplig grund i praktiken

Akademisering av lärares arbete

Skickas följande arbetsdag

Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete. Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är: • möjl...

Läs mer

Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete. Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är: • möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt • relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap • dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning • relationen mellan en professionell och en akademisk identitet • professionellt lärande genom aktionsforskning • förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser. Boken bygger på forsknings- och utvecklingsarbete som har gjorts i Piteå kommun i samverkan mellan lärare, rektorer, forskare och lärarutbildare. Den riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.

Stäng

Författarpresentation 7

Förord 11

Inledning 13

Ulrika Bergmark & Kristina Hansson

Läsanvisning 14

Litteraturförteckning 15

 1 Skola på vetenskaplig grund – att tolka och översätta uppdraget 17

Ulrika Bergmark & Kristina Hansson

Lärares och rektorers reflektioner kring skollagens begrepp 18

Förståelsen av vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt 19

Att arbeta med forskning 28

Att tolka och översätta policy i skolans praktik 33

Slutord 38

Litteraturförteckning 39

 2 Akademisering – styrning av lärares arbete och skolans utveckling 41

Kristina Hansson

Relationen forskning och skolutveckling 42

Aktuell fråga med historiska kopplingar 42

En historisk tillbakablick på forskning och lärares arbete 45

Styrningen av skolans utveckling 48

Slutord 51

Litteraturförteckning 52

 3 Akademisering som policyfråga nationellt och internationellt 55

Inger Erixon Arreman

Internationellt utbildningssamarbete 58

Historiska perspektiv på Sveriges skolsystem och lärarutbildning 62

Mål- och resultatstyrning, nya valfrihetsreformer och friskolor 65

Undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 75

Utbildningsreformer: en sammanfattning 77

Slutord 78

Litteraturförteckning 81

 4 Akademisering – lärares dilemman och strategier 87

Kristina Hansson & Per-Olof Erixon

Akademiseringsreformer 88

Akademisk drift i praktiken – en studie 89

Dilemman och strategier i akademiseringsprojektet 92

Systemiska motstridigheter mellan två aktivitetssystem 100

Slutord 105

Litteraturförteckning 105

 5 Relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap 109

Ulrika Bergmark & Per-Olof Erixon

En studie av vetenskaplig litteracitet 110

En kraftfull pendling mellan lärarkunskap och vetenskaplig kunskap 122

Slutord 126

Litteraturförteckning 127

 6 Akademisering av professionen – att röra sig mellan fält 129

Kristina Hansson, Elisabeth Pettersson, Iris Rosengren Larsson, Stina Westerlund & Christina Wiklund

Berättelser om läraryrkets akademisering 131

Ombytta roller – en metodologisk ”twist” 133

Förändringens dynamik 135

Slutord 148

Litteraturförteckning 149

 7 Lärares professionella lärande i aktionsforskning 151

Ulrika Bergmark

De fem aktionsforskningsprojekten 152

Förändring av tankar, handlingar och relationer 154

Aspekter som främjar lärares professionella lärande 161

Socialt lärande och praktikgemenskaper 163

Slutord 164

Litteraturförteckning 166

 8 Rektorers ledarskap i skolans vetenskapliga arbete 167

Catarina Lundqvist & Stina Westerlund

Uppdraget och det lokala sammanhanget 168

Två nedslag i en lärande process 171

Det lokala sammanhanget – centrala förvaltningsinitiativ och aktiviteter 171

Rektorernas tolkningar och översättningar av policy 173

Rektorernas strategier i policyarbetet – planerade och iscensatta 174

Från ord till handling – utmaningar i skolvardagen 179

Slutord 184

Litteraturförteckning 187

 9 Försteläraren och skolans akademisering 191

Ingela Bergmo-Prvulovic & Kristina Hansson

Förstelärarstudien – tillvägagångssätt och analys 192

Förstelärarpositionernas relation till forskning i skolan 194

Styrning av skolan genom karriär och vetenskaplig kunskap 203

Försteläraren i praktiken 206

Slutord 207

Litteraturförteckning 208

 10 Utbildnings­förvalt­ningens arbete med forskning och utveckling 211

Kristina Hansson & Ulrika Bergmark

Beskrivning av den lokala kontexten 212

Akademisering genom samverkande forskning 223

Slutord 229

Litteraturförteckning 232

 11 Teori och metod för samverkande praktiknära forskning i skolan 235

Kristina Hansson

Vad menas med policy? 236

Policy enactment och styrningsrationaliteter 238

Aktivitetsteori – förändring av verksamheter 239

Samverkan mellan olika aktivitetssystem 241

Metoder för samverkande praktiknära studier 243

Slutord 245

Litteraturförteckning 246

 12 Avslutning 249

Ulrika Bergmark & Kristina Hansson

Lärares och rektorers tolkningar av centrala begrepp 250

Akademisering som en policyfråga och styrmedel för skolans utveckling 251

Akademisering i lärares praktik 252

Rektors och förstelärares arbete i att skapa en skola på vetenskaplig grund 255

Till sist … 257

Person- och sakregister 259

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144138985

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43034-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

264

Författare

 ;