
Skola på vetenskaplig grund i praktiken
Akademisering av lärares arbete
Författarpresentation 7
Förord 11
Inledning 13
Ulrika Bergmark & Kristina Hansson
Läsanvisning 14
Litteraturförteckning 15
1 Skola på vetenskaplig grund – att tolka och översätta uppdraget 17
Ulrika Bergmark & Kristina Hansson
Lärares och rektorers reflektioner kring skollagens begrepp 18
Förståelsen av vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt 19
Att arbeta med forskning 28
Att tolka och översätta policy i skolans praktik 33
Slutord 38
Litteraturförteckning 39
2 Akademisering – styrning av lärares arbete och skolans utveckling 41
Kristina Hansson
Relationen forskning och skolutveckling 42
Aktuell fråga med historiska kopplingar 42
En historisk tillbakablick på forskning och lärares arbete 45
Styrningen av skolans utveckling 48
Slutord 51
Litteraturförteckning 52
3 Akademisering som policyfråga nationellt och internationellt 55
Inger Erixon Arreman
Internationellt utbildningssamarbete 58
Historiska perspektiv på Sveriges skolsystem och lärarutbildning 62
Mål- och resultatstyrning, nya valfrihetsreformer och friskolor 65
Undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 75
Utbildningsreformer: en sammanfattning 77
Slutord 78
Litteraturförteckning 81
4 Akademisering – lärares dilemman och strategier 87
Kristina Hansson & Per-Olof Erixon
Akademiseringsreformer 88
Akademisk drift i praktiken – en studie 89
Dilemman och strategier i akademiseringsprojektet 92
Systemiska motstridigheter mellan två aktivitetssystem 100
Slutord 105
Litteraturförteckning 105
5 Relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap 109
Ulrika Bergmark & Per-Olof Erixon
En studie av vetenskaplig litteracitet 110
En kraftfull pendling mellan lärarkunskap och vetenskaplig kunskap 122
Slutord 126
Litteraturförteckning 127
6 Akademisering av professionen – att röra sig mellan fält 129
Kristina Hansson, Elisabeth Pettersson, Iris Rosengren Larsson, Stina Westerlund & Christina Wiklund
Berättelser om läraryrkets akademisering 131
Ombytta roller – en metodologisk ”twist” 133
Förändringens dynamik 135
Slutord 148
Litteraturförteckning 149
7 Lärares professionella lärande i aktionsforskning 151
Ulrika Bergmark
De fem aktionsforskningsprojekten 152
Förändring av tankar, handlingar och relationer 154
Aspekter som främjar lärares professionella lärande 161
Socialt lärande och praktikgemenskaper 163
Slutord 164
Litteraturförteckning 166
8 Rektorers ledarskap i skolans vetenskapliga arbete 167
Catarina Lundqvist & Stina Westerlund
Uppdraget och det lokala sammanhanget 168
Två nedslag i en lärande process 171
Det lokala sammanhanget – centrala förvaltningsinitiativ och aktiviteter 171
Rektorernas tolkningar och översättningar av policy 173
Rektorernas strategier i policyarbetet – planerade och iscensatta 174
Från ord till handling – utmaningar i skolvardagen 179
Slutord 184
Litteraturförteckning 187
9 Försteläraren och skolans akademisering 191
Ingela Bergmo-Prvulovic & Kristina Hansson
Förstelärarstudien – tillvägagångssätt och analys 192
Förstelärarpositionernas relation till forskning i skolan 194
Styrning av skolan genom karriär och vetenskaplig kunskap 203
Försteläraren i praktiken 206
Slutord 207
Litteraturförteckning 208
10 Utbildningsförvaltningens arbete med forskning och utveckling 211
Kristina Hansson & Ulrika Bergmark
Beskrivning av den lokala kontexten 212
Akademisering genom samverkande forskning 223
Slutord 229
Litteraturförteckning 232
11 Teori och metod för samverkande praktiknära forskning i skolan 235
Kristina Hansson
Vad menas med policy? 236
Policy enactment och styrningsrationaliteter 238
Aktivitetsteori – förändring av verksamheter 239
Samverkan mellan olika aktivitetssystem 241
Metoder för samverkande praktiknära studier 243
Slutord 245
Litteraturförteckning 246
12 Avslutning 249
Ulrika Bergmark & Kristina Hansson
Lärares och rektorers tolkningar av centrala begrepp 250
Akademisering som en policyfråga och styrmedel för skolans utveckling 251
Akademisering i lärares praktik 252
Rektors och förstelärares arbete i att skapa en skola på vetenskaplig grund 255
Till sist … 257
Person- och sakregister 259
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144138985Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43034-01Upplaga:
FörstaSidantal:
264