Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Leda samtal och professionellt lärande

Grunderna - fördjupad kunskap - expertnivån

Skickas följande arbetsdag

Leda samtal och professionellt lärande

Grunderna - fördjupad kunskap - expertnivån

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 300 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Hur kan jag som ledare främja det professionella lärandet bland dem jag ansvarar för, och stärka deras förmåga att förbättra sin praktik på sätt som förbättrar utfallet för eleverna? Frågan är vägledande för innehållet i denna bok. En bok om pedagogiskt ledarskap där samtalet ses som det viktigaste redskapet. Leda samtal och professionellt lärande är en praktisk guide för skol­ledare oavsett tidigare erfarenhet av att leda samtal. Den visar grunderna, fördjupar din kunskap och lär dig slutli...

Läs mer

Hur kan jag som ledare främja det professionella lärandet bland dem jag ansvarar för, och stärka deras förmåga att förbättra sin praktik på sätt som förbättrar utfallet för eleverna? Frågan är vägledande för innehållet i denna bok. En bok om pedagogiskt ledarskap där samtalet ses som det viktigaste redskapet. Leda samtal och professionellt lärande är en praktisk guide för skol­ledare oavsett tidigare erfarenhet av att leda samtal. Den visar grunderna, fördjupar din kunskap och lär dig slutligen att leda samtal på expertnivå. Exempel på teman som diskuteras är: att planera och formulera syfte för samtal, att använda och göra slutledningar utifrån evidens, att bemöta känslor och osäkerhet i samtal, frågan om problemdefinition, likvärdighet och omedvetna fördomar, samt främjandet av tillämpbar kunskap, självreglerat lärande och metakognitivt tänkande. Boken vänder sig till dig som har en ledande roll i skolan medansvar för att främja andras professionella lärande.

Stäng

Förord 7

Tack 9

              1  Lärande samtal, komplexa utmaningar och adaptiv kompetens 11

Utmaningar i skolan – och kompetensen som behövs för att hantera dem 13

Kännetecken på adaptiv kompetens 19

Samtal för att utveckla adaptiv kompetens 22

1. Relationer 22

2. Resurser som stödjer professionellt lärande 24

3. Tydligt syfte och strukturerade processer 25

4. Tillämpbar professionell kunskap 26

5. En utforskande kultur 26

Bokens struktur 27

              2  Grunderna i att leda professionella samtal 31

Ange syfte och fokus 32

Använda evidens och andra underlag 35

Evidens som redskap för professionellt lärande 35

Andra underlag och expertis som redskap för professionellt lärande 40

Diskutera föreställningar 41

Utveckla tillämpbar kunskap 44

Ha ett genuint undersökande förhållningssätt 46

Relationer och gemensamt undersökande 51

Planera professionella samtal 51

Syfte och fokus 52

Förväntningar som rör kunskap, inställning och osäkerhet 52

Kontext 53

Relationer 53

Resurser 54

Analysera dina samtal 54

Analyskriterier 55

              3  Fördjupad kunskap om professionella samtal 59

Utveckla teoretisk kunskap genom praktik 59

Slutledningsstegen 64

Granska teorierna bakom praktiken 69

Bli överens om problemet innan ni enas om lösningen 75

Bekräfta osäkerhet och andra känslor 78

Planera och analysera fördjupade samtal 80

              4  Professionella samtal på expertnivå 83

Utforma samtal gemensamt 84

Främja självreglerat lärande 88

Utveckla självkännedom: metakognitivt tänkande 89

Hålla fokus på uppdraget  91

Nå samsyn 93

Undersöka omedvetna fördomar och likvärdighet 95

Professionella samtal i grupp 97

Gåtor från klassrummet 98

Planera och analysera professionella samtal på expertnivå 100

              5  Observation och analys av praktiken 103

Fas 1: Förberedande samtal inför observation 105

Fas 2: Protokoll för observation/videoinspelning 112

Fas 3: Gemensam analys av praktiken 113

Fas 4: Gemensam utveckling av ny praktik 116

Observation och analys – några avslutande ord 120

              6  Ett försök att samla ihop trådarna 121

Bilaga: mallar m.m.  127

Att planera professionella samtal – mall 129

Kriterier för samtalsanalys – mall 131

Reflektion kring utveckling av adaptiv kompetens – mall 133

Slutledningsstege 134

Slutledningsstege – frågor att fundera över 134

Slutledningsstege – mall 134

Handlingsteori – mall 135

Förberedande samtal inför observation – mall 136

Exempel på observationsprotokoll 138

Exempel på observationsprotokoll från klassrum 138

Exempel på observationsprotokoll från möte för ämnesgrupp 138

Gemensam analys av praktiken – mall 139

Gemensam utformning av ny praktik – mall 140

Referenser 141

Information

Författare:

Helen Timperley

Översättare:

Johanna Holmberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144190372

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47770-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

143
 ;

Hur kan jag som ledare främja det professionella lärandet bland dem jag ansvarar för, och stärka deras förmåga att förbättra sin praktik på sätt som förbättrar utfallet för eleverna? Frågan är vägledande för innehållet i denna bok. En bok om pedagogiskt ledarskap där samtalet ses som det viktigaste redskapet. Leda samtal och professionellt lärande är en praktisk guide för skol­ledare oavsett tidigare erfarenhet av att leda samtal. Den visar grunderna, fördjupar din kunskap och lär dig slutli...

Läs mer

Hur kan jag som ledare främja det professionella lärandet bland dem jag ansvarar för, och stärka deras förmåga att förbättra sin praktik på sätt som förbättrar utfallet för eleverna? Frågan är vägledande för innehållet i denna bok. En bok om pedagogiskt ledarskap där samtalet ses som det viktigaste redskapet. Leda samtal och professionellt lärande är en praktisk guide för skol­ledare oavsett tidigare erfarenhet av att leda samtal. Den visar grunderna, fördjupar din kunskap och lär dig slutligen att leda samtal på expertnivå. Exempel på teman som diskuteras är: att planera och formulera syfte för samtal, att använda och göra slutledningar utifrån evidens, att bemöta känslor och osäkerhet i samtal, frågan om problemdefinition, likvärdighet och omedvetna fördomar, samt främjandet av tillämpbar kunskap, självreglerat lärande och metakognitivt tänkande. Boken vänder sig till dig som har en ledande roll i skolan medansvar för att främja andras professionella lärande.

Stäng
Information

Författare:

Helen Timperley

Översättare:

Johanna Holmberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195483

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47770-SB01

Upplaga:

Första
 ;