Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läsa i alla ämnen

Att utveckla elevers läsning i F-9

Skickas följande arbetsdag

Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla ...

Läs mer

Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla sitt läsfrämjande arbete. Läsa i alla ämnen visar vilka förmågor som elever behöver för att utvecklas som läsare, från förskoleklass till och med årskurs nio, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet. Med en tydlig struktur för det läsfrämjande arbetet skapas förutsättningar för likvärdighet och för att det ges hög prioritet. I boken lyfts läsmotivation, ordförråds­arbete, läsförståelse, textsamtal, högläsning och vägar till ett framgångsrikt samarbete. Boken vänder sig till lärare i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Den är även relevant för skolbibliotekarier, språk-, läs- och skriv­utvecklare samt för rektorer.

Stäng

Förord 13

1 Inledning 15

Läskunnighet – en nyckelkompetens 15

Kopplingar till läroplanen 16

Samhällets syn på läsning 18

PIRLS 19

PISA 20

Läsningens betydelse 21

Nuläge – skolors läsfrämjande arbete och elevers läsning 22

Bristande likvärdighet 22

Avtagande läsintresse och brister i elevernas läsförståelse 23

En värld full av texter 24

Läroplanens breda textrepertoar 24

Elevernas språk- och läsutveckling – alla lärares ansvar 25

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 28

Bokens syfte och innehåll 29

Begrepp i boken 30

Bokens författare 31

Bokens kapitel 32
 

2 Vägar till ökad läsmotivation och läsning 35

En läsande skola 35

Vårt kompensatoriska uppdrag 36

Litteracitet och literacy 37

Multilitteracitet 38

Vad är läsning? 39

Att utvecklas som läsare 40

Fonologisk medvetenhet, ord- och skriftmedvetenhet 42

Aktiv läsning 43

Olika texter kräver olika läsförmåga 43

Berättande texter – en tradition 44

Faktatexters uppbyggnad 45

Texter i undervisningen 45

Läsengagemang 47

Läsmotivation 48

Relevanta läsuppgifter och aktiviteter 49

Brett och varierat läsutbud 50

Att bli en läsare – ett maratonlopp 51

Valmöjligheter 51

Läsande gemenskap 52

Krävande texter 52

Värdet och vikten av läsning 54

Lärarens dubbla åtagande 54

Goda läslärare 55

En framgångsrik läsare 56

Skolans olika läsare 56

Inkluderande läsning 57

Elevers läsvanor och läsintresse 58

Kartläggning av läsintresse och läsvanor 58

Vuxnas intresse och stöd 59

Ett läsande förhållningssätt 60

Förutsättningar för lärande 60

Skolans läskultur 62

Omslaget talar till läsaren 63

Klotterplank 63

Har du läst den här? Prova den här! 63

Stimulerande läsmiljöer 64

Fritidshemmet och skolbibliotekets läsfrämjande potential 65

Verktyg för att kartlägga samarbetet mellan lärare och skolbibliotekarie 66

Säkra för lov och övergångar 68

Betydelsefulla utvecklingsområden gällande elevers läsning 69

Reflektionsfrågor 69

Litteratur för fördjupning 70
 

3 Vägar till ett rikt och djupt ordförråd 71

Ordförråd – en grundläggande förmåga 72

Barns och elevers ordförrådsutveckling 72

Skillnader i ordförrådsutvecklingen 73

Läsningens påverkan på ordförrådet 73

De som har, de ska få, och det i överflöd … 74

Kunskapsbärande språk och vardagsspråk 76

Ord med skilda betydelser 76

Partikelverb, homonymer, nominaliseringar och sammansättningar 77

Vad innebär det att kunna ett ord? 78

Förstå ord på djupet 78

Förutsättningar för ordinlärning 79

Ett medvetet ordförrådsarbete 79

Ord i tre nivåer 82

Ordförståelse i meningsfulla sammanhang 82

Strategier för att förstå nya ord i texten 83

Organisera och strukturera ord 84

Gradera ord 86

Synliggöra ord 86

Identifiera ord som hör ihop 87

Kooperativa strukturer 88

Ordmoln 89

Antonymer 90

Associationer 90

Begreppskort 90

Korsord 91

Ordförrådets betydelse för läsförståelsen 91

Viktiga nycklar i undervisningen om ord och begrepp 92

Reflektionsfrågor 93

Litteratur för fördjupning 94
 

4 Vägar till läsförståelse 95

Vad innebär läsförståelse? 95

En nödvändig färdighet 96

Förstå skrivet språk jämfört med talat språk 96

Faktorer som påverkar läsförståelsen 97

Effektiva aktiviteter för elevers läsförståelse 98

Lässtrategier i undervisningen 98

Visa vägen så eleverna inte går vilse 100

När, varför och hur? 102

Förståelse av skönlitterära texter och sakprosatexter 103

Förståelseövervakning 103

Läsförståelse i kursplanerna 104

Bedömning av elevers läsförståelse 106

Lässtrategiers svårighetsgrad 107

På, mellan och bortom raderna – olika nivåer av förståelse 107

En tänkande läsare 108

Modellering 109

Före läsningen 111

Under läsningen 113

Efter läsningen 114

Modeller för läsförståelse 116

Berättelseschema 116

Tanke- och begreppskarta 117

Flödesschema 118

Visualisering – skapa inre bilder 118

Inferenser 119

Övervakning och utvärdering av läsprocessen 120

Flerspråkiga elevers läsförståelse 120

Viktiga nycklar vid undervisning i läsförståelse 121

Reflektionsfrågor 121

Litteratur för fördjupning 122
 

5 Vägar till framgångsrik högläsning 123

Högläsningens betydelse 123

Högläsning i läroplanen 125

Olika former av högläsning 125

Med syfte att utveckla elevernas språk-, läs- och kunskapsutveckling 126

Fem kriterier för framgångsrik högläsning 126

Hörförståelse gynnar läsförståelse 130

Textsamtal gynnar läsförståelse 131

Förmedla ett brett och varierat läsutbud 132

Skönlitteratur 133

Sagor 133

Textlösa böcker 137

Poetiska texter 137

Sakprosa 138

Faktabilderböcker 139

Den har jag läst förut … 140

Vad ska jag välja för text? 140

Att läsa och jämföra 141

Vägledd högläsning 141

Högläsning i hemmen 142

Viktiga nycklar vid undervisning i högläsning 143

Reflektionsfrågor 143

Litteratur för fördjupning 144
 

6 Vägar till aktiva textsamtal 145

Varför textsamtal? 145

Textsamtal som gynnar elevernas lärande 146

En trestegsmodell för textsamtal 147

Tre komponenter i läsförståelse 148

Samtal före läsningen 149

Samtal under läsningen 152

Samtal efter läsningen 154

Samtalsfrågor 155

Faktafrågor 155

Metakognitiva frågor 156

Analysfrågor 157

Värderingsfrågor 157

Hur kan vi inleda ett samtal? 158

Hur kan vi föra samtalet vidare? 159

Hur kan vi samtala efter läsningen? 159

Samtalsmodeller 159

Dialogisk högläsning 159

Reciprok undervisning – en modell för strukturerade textsamtal 161

Litterära föreställningsvärldar 166

Jag undrar-samtal 170

Sokratiska samtal 173

Textsamtal – sakprosatexter 176

Skattning av deltagande i textsamtal 176

Viktiga nycklar för aktiva textsamtal 177

Reflektionsfrågor 178

Litteratur för fördjupning 178
 

7 Vägar till läsning på skärm 179

Läsa på papper respektive på skärm 179

Undervisning i analoga och digitala texter 181

Fem färdigheter och förmågor 182

Söka och värdera information 182

Undervisning i att söka och värdera information 183

Informationssökningsprocessen 183

Kritiskt förhållningssätt 185

Kritisk läsning 186

Viktiga nycklar för läsning på skärm 187

Reflektionsfrågor 187

Litteratur för fördjupning 188
 

8 Vägar till framgångsrikt samarbete i arbetslaget 189

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 189

Att ringa in ett utvecklingsområde – vad behöver utvecklas? 190

Förändra förståelse för att förändra undervisning 191

Gemensam kunskapsbas 192

Att välja utvecklingsmetod – hur ska utvecklingsarbetet genomföras? 192

Kollegialt lärande 192

Synliggöra tyst kunskap i det kollegiala lärandet 195

Kollegialt lärande kontra kollektivt lärande 196

Kollektiv förmåga 196

Hinder för kollektivt lärande 198

Ambitiösa mål – en förutsättning för motivation och prestation 198

Pygmalioneffekten 199

Undersökande arbete – en framgångsfaktor 199

Vilka hinder kan uppstå i ett förändringsarbete och hur gör man då? 200

Bristande kartläggning och analys 200

Bekräftelse 201

Tidsbrist 201

Begränsat fokus 201

Överbrygga hinder 202

Hur kan eleverna vara delaktiga? 203

Positiv och varaktig förändring 203

Skickliga lärare 204

Kvalitetskriterier för det läsfrämjande arbetet 205

En plats där eleverna tycker om att läsa 206

Möjliga upplägg för ett läsfrämjande utvecklingsarbete 206

Bristande fokus 207

Bristande läsförståelse 208

Viktiga nycklar för framgångsrikt utvecklingsarbete 208

Reflektionsfrågor 209

Litteratur för fördjupning 210
 

9 Komma i gång med läsfrämjande utvecklingsarbete 211

Hur identifierar vi vad som behöver utvecklas? 211

Mycket behöver utvecklas – hur prioriterar vi? 212

Måste alla ha samma uppgift/fokus? 212

Kan vi ha samma fokus men olika syften? 212

Eleverna har kommit olika långt i sin läsutveckling – hur tillgodoser vi deras olika behov? 213

Hur gör vi medvetna textval? 213

Bör alla ämnen arbeta med skönlitteratur? 213

Hur får vi till planeringstid med fritidshemmet och skolbibliotekarien? 214

Vår skola har ingen skolbibliotekarie – hur gör vi då? 214

Lärarna i arbetslaget tycker att läsning är olika viktigt – hur kan vi motivera och övertyga dem? 214
 

Slutord 215

Begreppslista 217

Referenser 221
 

Bilagor 243

A. Elevers läsvanor och läsintresse 245

B. Högläsningens kvalitet 246

C. Planering för högläsning 247

 

Läsa i alla ämnen är mycket välstrukturerad och tar upp läsmotivation, ordförrådsarbete, läsförståelse, textsamtal och högläsning. [... ] Boken ger både exempel på konkreta metoder och skattningsscheman som kan användas och det finns också några bilagor med exempel på t.ex. planering för högläsning och undersökning av läsvanor och läsintresse. Det arbetslag som systematiskt läser boken kommer att ha fått en mycket god fortbildning och förutsättningar att starta ett viktigt utvecklingsarbete kring elevernas läsning.

Information

Författare:

Maria Heimer

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144177892

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

46949-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

248
 ;