
Läsa i alla ämnen
Att utveckla elevers läsning i F-9
Förord 13
1 Inledning 15
Läskunnighet – en nyckelkompetens 15
Kopplingar till läroplanen 16
Samhällets syn på läsning 18
PIRLS 19
PISA 20
Läsningens betydelse 21
Nuläge – skolors läsfrämjande arbete och elevers läsning 22
Bristande likvärdighet 22
Avtagande läsintresse och brister i elevernas läsförståelse 23
En värld full av texter 24
Läroplanens breda textrepertoar 24
Elevernas språk- och läsutveckling – alla lärares ansvar 25
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 28
Bokens syfte och innehåll 29
Begrepp i boken 30
Bokens författare 31
Bokens kapitel 32
2 Vägar till ökad läsmotivation och läsning 35
En läsande skola 35
Vårt kompensatoriska uppdrag 36
Litteracitet och literacy 37
Multilitteracitet 38
Vad är läsning? 39
Att utvecklas som läsare 40
Fonologisk medvetenhet, ord- och skriftmedvetenhet 42
Aktiv läsning 43
Olika texter kräver olika läsförmåga 43
Berättande texter – en tradition 44
Faktatexters uppbyggnad 45
Texter i undervisningen 45
Läsengagemang 47
Läsmotivation 48
Relevanta läsuppgifter och aktiviteter 49
Brett och varierat läsutbud 50
Att bli en läsare – ett maratonlopp 51
Valmöjligheter 51
Läsande gemenskap 52
Krävande texter 52
Värdet och vikten av läsning 54
Lärarens dubbla åtagande 54
Goda läslärare 55
En framgångsrik läsare 56
Skolans olika läsare 56
Inkluderande läsning 57
Elevers läsvanor och läsintresse 58
Kartläggning av läsintresse och läsvanor 58
Vuxnas intresse och stöd 59
Ett läsande förhållningssätt 60
Förutsättningar för lärande 60
Skolans läskultur 62
Omslaget talar till läsaren 63
Klotterplank 63
Har du läst den här? Prova den här! 63
Stimulerande läsmiljöer 64
Fritidshemmet och skolbibliotekets läsfrämjande potential 65
Verktyg för att kartlägga samarbetet mellan lärare och skolbibliotekarie 66
Säkra för lov och övergångar 68
Betydelsefulla utvecklingsområden gällande elevers läsning 69
Reflektionsfrågor 69
Litteratur för fördjupning 70
3 Vägar till ett rikt och djupt ordförråd 71
Ordförråd – en grundläggande förmåga 72
Barns och elevers ordförrådsutveckling 72
Skillnader i ordförrådsutvecklingen 73
Läsningens påverkan på ordförrådet 73
De som har, de ska få, och det i överflöd … 74
Kunskapsbärande språk och vardagsspråk 76
Ord med skilda betydelser 76
Partikelverb, homonymer, nominaliseringar och sammansättningar 77
Vad innebär det att kunna ett ord? 78
Förstå ord på djupet 78
Förutsättningar för ordinlärning 79
Ett medvetet ordförrådsarbete 79
Ord i tre nivåer 82
Ordförståelse i meningsfulla sammanhang 82
Strategier för att förstå nya ord i texten 83
Organisera och strukturera ord 84
Gradera ord 86
Synliggöra ord 86
Identifiera ord som hör ihop 87
Kooperativa strukturer 88
Ordmoln 89
Antonymer 90
Associationer 90
Begreppskort 90
Korsord 91
Ordförrådets betydelse för läsförståelsen 91
Viktiga nycklar i undervisningen om ord och begrepp 92
Reflektionsfrågor 93
Litteratur för fördjupning 94
4 Vägar till läsförståelse 95
Vad innebär läsförståelse? 95
En nödvändig färdighet 96
Förstå skrivet språk jämfört med talat språk 96
Faktorer som påverkar läsförståelsen 97
Effektiva aktiviteter för elevers läsförståelse 98
Lässtrategier i undervisningen 98
Visa vägen så eleverna inte går vilse 100
När, varför och hur? 102
Förståelse av skönlitterära texter och sakprosatexter 103
Förståelseövervakning 103
Läsförståelse i kursplanerna 104
Bedömning av elevers läsförståelse 106
Lässtrategiers svårighetsgrad 107
På, mellan och bortom raderna – olika nivåer av förståelse 107
En tänkande läsare 108
Modellering 109
Före läsningen 111
Under läsningen 113
Efter läsningen 114
Modeller för läsförståelse 116
Berättelseschema 116
Tanke- och begreppskarta 117
Flödesschema 118
Visualisering – skapa inre bilder 118
Inferenser 119
Övervakning och utvärdering av läsprocessen 120
Flerspråkiga elevers läsförståelse 120
Viktiga nycklar vid undervisning i läsförståelse 121
Reflektionsfrågor 121
Litteratur för fördjupning 122
5 Vägar till framgångsrik högläsning 123
Högläsningens betydelse 123
Högläsning i läroplanen 125
Olika former av högläsning 125
Med syfte att utveckla elevernas språk-, läs- och kunskapsutveckling 126
Fem kriterier för framgångsrik högläsning 126
Hörförståelse gynnar läsförståelse 130
Textsamtal gynnar läsförståelse 131
Förmedla ett brett och varierat läsutbud 132
Skönlitteratur 133
Sagor 133
Textlösa böcker 137
Poetiska texter 137
Sakprosa 138
Faktabilderböcker 139
Den har jag läst förut … 140
Vad ska jag välja för text? 140
Att läsa och jämföra 141
Vägledd högläsning 141
Högläsning i hemmen 142
Viktiga nycklar vid undervisning i högläsning 143
Reflektionsfrågor 143
Litteratur för fördjupning 144
6 Vägar till aktiva textsamtal 145
Varför textsamtal? 145
Textsamtal som gynnar elevernas lärande 146
En trestegsmodell för textsamtal 147
Tre komponenter i läsförståelse 148
Samtal före läsningen 149
Samtal under läsningen 152
Samtal efter läsningen 154
Samtalsfrågor 155
Faktafrågor 155
Metakognitiva frågor 156
Analysfrågor 157
Värderingsfrågor 157
Hur kan vi inleda ett samtal? 158
Hur kan vi föra samtalet vidare? 159
Hur kan vi samtala efter läsningen? 159
Samtalsmodeller 159
Dialogisk högläsning 159
Reciprok undervisning – en modell för strukturerade textsamtal 161
Litterära föreställningsvärldar 166
Jag undrar-samtal 170
Sokratiska samtal 173
Textsamtal – sakprosatexter 176
Skattning av deltagande i textsamtal 176
Viktiga nycklar för aktiva textsamtal 177
Reflektionsfrågor 178
Litteratur för fördjupning 178
7 Vägar till läsning på skärm 179
Läsa på papper respektive på skärm 179
Undervisning i analoga och digitala texter 181
Fem färdigheter och förmågor 182
Söka och värdera information 182
Undervisning i att söka och värdera information 183
Informationssökningsprocessen 183
Kritiskt förhållningssätt 185
Kritisk läsning 186
Viktiga nycklar för läsning på skärm 187
Reflektionsfrågor 187
Litteratur för fördjupning 188
8 Vägar till framgångsrikt samarbete i arbetslaget 189
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 189
Att ringa in ett utvecklingsområde – vad behöver utvecklas? 190
Förändra förståelse för att förändra undervisning 191
Gemensam kunskapsbas 192
Att välja utvecklingsmetod – hur ska utvecklingsarbetet genomföras? 192
Kollegialt lärande 192
Synliggöra tyst kunskap i det kollegiala lärandet 195
Kollegialt lärande kontra kollektivt lärande 196
Kollektiv förmåga 196
Hinder för kollektivt lärande 198
Ambitiösa mål – en förutsättning för motivation och prestation 198
Pygmalioneffekten 199
Undersökande arbete – en framgångsfaktor 199
Vilka hinder kan uppstå i ett förändringsarbete och hur gör man då? 200
Bristande kartläggning och analys 200
Bekräftelse 201
Tidsbrist 201
Begränsat fokus 201
Överbrygga hinder 202
Hur kan eleverna vara delaktiga? 203
Positiv och varaktig förändring 203
Skickliga lärare 204
Kvalitetskriterier för det läsfrämjande arbetet 205
En plats där eleverna tycker om att läsa 206
Möjliga upplägg för ett läsfrämjande utvecklingsarbete 206
Bristande fokus 207
Bristande läsförståelse 208
Viktiga nycklar för framgångsrikt utvecklingsarbete 208
Reflektionsfrågor 209
Litteratur för fördjupning 210
9 Komma i gång med läsfrämjande utvecklingsarbete 211
Hur identifierar vi vad som behöver utvecklas? 211
Mycket behöver utvecklas – hur prioriterar vi? 212
Måste alla ha samma uppgift/fokus? 212
Kan vi ha samma fokus men olika syften? 212
Eleverna har kommit olika långt i sin läsutveckling – hur tillgodoser vi deras olika behov? 213
Hur gör vi medvetna textval? 213
Bör alla ämnen arbeta med skönlitteratur? 213
Hur får vi till planeringstid med fritidshemmet och skolbibliotekarien? 214
Vår skola har ingen skolbibliotekarie – hur gör vi då? 214
Lärarna i arbetslaget tycker att läsning är olika viktigt – hur kan vi motivera och övertyga dem? 214
Slutord 215
Begreppslista 217
Referenser 221
Bilagor 243
A. Elevers läsvanor och läsintresse 245
B. Högläsningens kvalitet 246
C. Planering för högläsning 247
Läsa i alla ämnen är mycket välstrukturerad och tar upp läsmotivation, ordförrådsarbete, läsförståelse, textsamtal och högläsning. [... ] Boken ger både exempel på konkreta metoder och skattningsscheman som kan användas och det finns också några bilagor med exempel på t.ex. planering för högläsning och undersökning av läsvanor och läsintresse. Det arbetslag som systematiskt läser boken kommer att ha fått en mycket god fortbildning och förutsättningar att starta ett viktigt utvecklingsarbete kring elevernas läsning.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144177892Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46949-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248