
Kraften i den kollektiva förmågan
- från forskning till förbättring i skolan
Förord till den svenska utgåvan 7
Förord 11
Om författarna 17
Del I
IFöreställningar är avgörande för en bra tillämpning
1. Strävan efter bra tillämpning 21
Ett misslyckat försök att införa forskningsunderstödda metoder 21
Vi vet redan vad som ”borde” fungera i skolor 23
Innebörden av bra tillämpning 24
Svårigheterna med att få till stånd bra tillämpning 25
Ett alltför vanligt exempel på bristande tillämpning 28
Kraften i föreställningar 30
Ett försök att integrera läs- och skrivutveckling i
ämnesundervisningen 32
Lärares föreställningar 35
Sammanfattning 36
Tid för reflektion 37
2. Varför så många förändringsinitiativ misslyckas 39
Svag tro på den kollektiva förmågan hämmar tillämpningen av nya
metoder 42
Kollektiv förmåga och gruppmotivation 45
Försvagad tilltro till kollektiv förmåga försämrar motivation och
ansträngning 46
Synen på den kollektiva förmågan formar verkligheten 48
Sammanfattning 52
Tid för reflektion 53
3. Hur tilltro till den kollektiva förmågan leder till gynnsamma beteenden 55
Ett försök att få in daglig fysisk aktivitet i klassrummet 56
Hur tilltro till den kollektiva förmågan främjar bra tillämpning 57
Hur lärare utövar inflytande 58
Motivationens roll 61
Den motiverande kraften i att sätta upp mål 63
Orsaksförklaringar påverkar motivationen 64
Pygmalioneffekten 65
Sammanfattning 66
Tid för reflektion 66
Del II
IIAtt möjliggöra förändring genom att påverka föreställningar
4. Att skapa erfarenheter av framgång 69
Erfarenheter av framgång 71
Kännetecken på uppgiftsinriktade miljöer 75
Klimatet präglas av en öppenhet för lärande 76
Fokus ligger på uppgiftsinriktade mål 78
Det finns ett positivt ömsesidigt beroende mellan samverkande team 80
Thunder Capes räddningsinsats 81
Framsteg mäts med hjälp av framgångskriterier 82
Konsekvenser i praktiken 85
Fokus på gemensamt lärande 85
Fokus på orsakssamband 86
Fokus på målinriktade beteenden 88
Fokus på målmedveten övning 90
Sammanfattning 92
Tid för reflektion 93
5. Att lära genom andrahandserfarenheter 95
Att lära genom observation 95
Utmärkande för andrahandserfarenheter 97
Likhet 98
Förstärkning 98
Uppmärksamhet, minne, följsamhet och motivation 99
Psykologisk trygghet 103
Konsekvenser i praktiken 105
Att skapa en kultur som främjar observationsbaserat lärande 106
Att leda observationsbaserat lärande 109
Sammanfattning 116
Tid för reflektion 117
6. Att övertyga team om att de har det som krävs 119
Social påverkan och känslor: två källor till tro på den kollektiva
förmågan 123
Att stärka tron på den kollektiva förmågan genom social påverkan 124
Kognitiv dissonans 125
Den sociala bedömningsteorin 128
Det narrativa paradigmet 133
Sammanfattning 135
Tid för reflektion 136
Litteraturförteckning 137
Person- och sakregister 143
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144156149Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44934-01Upplaga:
FörstaSidantal:
144