Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kraften i den kollektiva förmågan

- från forskning till förbättring i skolan

Skickas följande arbetsdag

Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela­tivt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen­samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek­tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring. Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättrin...

Läs mer

Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela­tivt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen­samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek­tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring. Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påver­kar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare disku­terar författarna betydelsen av att fostra en uppgifts­orienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar med­vetet och mål­inrik­tat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken. Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer.

Stäng

Förord till den svenska utgåvan 7

Förord 11

Om författarna 17

Del I

IFöreställningar är avgörande för en bra tillämpning

1. Strävan efter bra tillämpning     21

Ett misslyckat försök att införa forsknings­understödda metoder     21

Vi vet redan vad som ”borde” fungera i skolor     23

Innebörden av bra tillämpning     24

Svårigheterna med att få till stånd bra tillämpning     25

Ett alltför vanligt exempel på bristande tillämpning     28

Kraften i föreställningar     30

Ett försök att integrera läs- och skrivutveckling i 
ämnesundervisningen     32

Lärares föreställningar     35

Sammanfattning     36

Tid för reflektion     37

 

2. Varför så många förändringsinitiativ misslyckas     39

Svag tro på den kollektiva förmågan hämmar tillämpningen av nya 
metoder     42

Kollektiv förmåga och gruppmotivation     45

Försvagad tilltro till kollektiv förmåga försämrar motivation och 
ansträngning     46

Synen på den kollektiva förmågan formar verkligheten     48

Sammanfattning     52

Tid för reflektion     53

 

3. Hur tilltro till den kollektiva förmågan leder till gynnsamma beteenden     55

Ett försök att få in daglig fysisk aktivitet i klassrummet     56

Hur tilltro till den kollektiva förmågan främjar bra tillämpning     57

Hur lärare utövar inflytande     58

Motivationens roll     61

Den motiverande kraften i att sätta upp mål     63

Orsaksförklaringar påverkar motivationen     64

Pygmalioneffekten     65

Sammanfattning     66

Tid för reflektion     66

Del II

IIAtt möjliggöra förändring genom att påverka föreställningar

4. Att skapa erfarenheter av framgång     69

Erfarenheter av framgång     71

Kännetecken på uppgiftsinriktade miljöer     75

Klimatet präglas av en öppenhet för lärande     76

Fokus ligger på uppgiftsinriktade mål     78

Det finns ett positivt ömsesidigt beroende mellan samverkande team     80

Thunder Capes räddningsinsats     81

Framsteg mäts med hjälp av framgångskriterier     82

Konsekvenser i praktiken     85

Fokus på gemensamt lärande     85

Fokus på orsakssamband     86

Fokus på målinriktade beteenden     88

Fokus på målmedveten övning     90

Sammanfattning     92

Tid för reflektion     93

 

5. Att lära genom andrahands­erfarenheter     95

Att lära genom observation     95

Utmärkande för andrahandserfarenheter     97

Likhet     98

Förstärkning     98

Uppmärksamhet, minne, följsamhet och motivation     99

Psykologisk trygghet     103

Konsekvenser i praktiken     105

Att skapa en kultur som främjar observationsbaserat lärande     106

Att leda observationsbaserat lärande     109

Sammanfattning     116

Tid för reflektion     117

 

6. Att övertyga team om att de har det som krävs     119

Social påverkan och känslor: två källor till tro på den kollektiva 
förmågan     123

Att stärka tron på den kollektiva förmågan genom social påverkan     124

Kognitiv dissonans     125

Den sociala bedömningsteorin     128

Det narrativa paradigmet     133

Sammanfattning     135

Tid för reflektion     136

Litteraturförteckning 137

Person- och sakregister 143

 

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144156149

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44934-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

144
 ;