Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det professionella lärandets inneboende kraft

Skickas följande arbetsdag

Helen Timperley är professor emerita i pedagogik vid University of Auckland i Nya Zeeland. Hennes forskning fokuserar hur man gynnar lärares professionella utveckling i syfte att förbättra elevernas lärande. Det professionella lärandets inneboende kraft Lärares professionella utveckling betraktas ofta som ett universalmedel för att förbättra skolan, men faktum är att det sällan fungerar. I denna bok utvecklas ett perspektiv på professionellt lärande som har motiverat lärare och resulter...

Läs mer

Helen Timperley är professor emerita i pedagogik vid University of Auckland i Nya Zeeland. Hennes forskning fokuserar hur man gynnar lärares professionella utveckling i syfte att förbättra elevernas lärande. Det professionella lärandets inneboende kraft Lärares professionella utveckling betraktas ofta som ett universalmedel för att förbättra skolan, men faktum är att det sällan fungerar. I denna bok utvecklas ett perspektiv på professionellt lärande som har motiverat lärare och resulterat i stora förbättringar av elevers lärande, särskilt i traditionellt lågpresterande elevgrupper. Timperley redogör för vad ledare, i skolan såväl som utanför skolan, kan göra för att främja lärares lärande på ett sätt som omedelbart gynnar eleverna. Kärnan i boken är en undersökande och kunskaps­byggande cykel för lärare, som utgör ett viktigt redskap för att frigöra det professionella lärandets inneboende kraft. Boken innehåller en mängd konkreta exempel som bygger på verkliga erfarenheter. Boken vänder sig främst till lärare som vill ta kontroll över sitt eget professionella lärande på ett sätt som gör skillnad för eleverna, och till skolledare som har till uppgift att främja lärares och elevers lärande. Andra upplagan

Stäng
    • 9
      Förord till den svenska utgåvan
    • 15
      Introduktion till bokserien
    • 21
      Förord
    • 31
      Författarens tack
      • 1
        33
        Från professionell utveckling till professionellt lärande
        • 35
          Förändringar av sättet att tänka kring professionellt lärande och professionell utveckling
        • 42
          Undersökande lärare och kunskapsbildning
        • 51
          Konsekvenser för det professionella lärandets ledare
        • 55
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 2
        57
        Ta reda på mer om eleverna
        • 58
          Bedömningsinformation som grund för professionellt lärande
        • 60
          Att ha tillgång till och använda goda bevis
        • 69
          Allt handlar om tolkning
        • 76
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 3
        79
        Utveckla lärares kunskap
        • 81
          Identifiera lärares behov av lärande
        • 91
          Fördjupa professionell kunskap
        • 100
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 4
        103
        Har eleverna fått nya möjligheter?
        • 107
          Låta elever uppleva lärande på ett nytt sätt
        • 113
          Kontrollera effekten på eleverna
        • 119
          Lärare som experter på att anpassa
        • 121
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 5
        123
        Skolledare som lärande ledare
        • 126
          Identifiera de ledande lärarna
        • 127
          Ledarskap som främjar lärande
        • 142
          Integrera domänerna
        • 144
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 6
        147
        Cykeln som helhet
        • 148
          Lärande gemenskaper
        • 157
          Coachning genom observation och analys av undervisningsmetoder
        • 168
          De två fallen knyts samman
        • 169
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 7
        171
        Svårigheter när man handleder professionellt lärande
        • 174
          Skapa ett behov av att veta
        • 178
          Handledarens klass
        • 184
          Hantera motstånd
        • 189
          Handledarrollens utmaningar
        • 191
          Reflektera över ditt professionella lärande
      • 8
        193
        Hålla processen igång
        • 196
          Återkommande undersökande cykler
        • 199
          Skapa sammanhang
        • 203
          Undersökning, sammanhang och politik
        • 210
          Slutsatser
    • 215
      Noter
    • 227
      Sakregister
Information

Författare:

Helen Timperley

Översättare:

Lisa Sjösten

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144133904

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

37298-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

230
 ;