
Att leda ett effektivt elevhälsoarbete
Det viktiga stödet för elevernas utveckling och utbildning
Författarpresentation 11
Förord 13
Prolog 15
Inledning 17
1 Eleven i centrum 19
Tre perspektiv på barnens rätt 21
Barnets perspektiv 21
Barnperspektiv 22
Barnrättsperspektiv 23
Barnkonventionen 24
Elevens barnrättsskydd 24
Elevhälsoarbete med barnens rätt i centrum 25
Kunskapsutveckling 26
Värdegrundsarbete 27
Systematik och struktur 27
Kommunikation 29
Avslutande ord till Ali 30
Sammanfattning 31
Referenser 32
2 Riktning och mål 33
Riktning – vad är det? 34
Vision 35
Syfte (varför) 38
Mål (vad) 39
Målsättningsteori 40
Olika typer av mål 42
Mål och tid 42
Formulera mål 43
Hur gör man föra att nå målet? 46
Strategi och metod 46
Handlingsplan 48
Verksamhetsplan 49
Avslutande ord till Paul 51
Sammanfattning 51
Referenser 52
3 Teamet 53
Teamet 54
Storleken 55
Teamroller 56
Teameffektivitet 58
Effektivitetsanalys 59
After Action Review (AAR) 61
Förstå och arbeta med team 63
Input Mediator Output Input (IMOI) 67
Psykologisk trygghet 69
Avslutande ord till Tilde 70
Sammanfattning 71
Referenser 72
4 Chefskap och ledarskap 73
Chefskap 75
Roll – mål – sammanhang 75
Chefsrollen 76
Ledarskap 78
Yukls taxonomi över ledarskapsbeteende 78
Full Range Leadership modell 80
Det transformerande ledarskapet 81
Det transaktionella ledarskapet 82
Låt-gå-ledarskap eller det dåliga ledarskapet 83
Det komplexa ledarskapet 84
Avslutande ord till Kaj 85
Sammanfattning 85
Referenser 86
5 Kommunikation 89
Sändare och mottagare 90
Brus 91
Kommunikationsklimat och sammanhang 94
Kommunikationsbeteende och mönster 94
Beteendeparadigmet 96
Kommunikation i grupper och team 97
Samtal 99
Samtalsprocess 100
Olika samtal 102
Träna på och reflektera kring kommunikationen 110
Konsten att ställa frågor och reflektioner 111
Avslutande ord till Kim 112
Sammanfattning 112
Referenser 114
6 Möten 115
Det enskilda mötet 116
Innehåll 116
Form 117
Frekvens och årshjul 121
Påverkansprocesser 122
Beslutsprocesser 122
Teamprocesser 123
Ett bra möte 125
Avslutande ord till John 126
Sammanfattning 126
Referenser 127
7 Organisation och att organisera 129
En organisation 130
Formell organisation och den informella strukturen 131
Organisationens delar 132
Att få ihop systemet 135
Omvärlden och intressenterna 137
Organisationsutveckling och lärande 139
Organisationstanken 141
Avslutande ord till Mariette 141
Sammanfattning 142
Referenser 143
8 Systematiskt kvalitetsarbete 145
Kvalitetsarbete 146
Systematik 149
Elevhälsans kvalitetsarbete 150
Att leda elevhälsans SKA-arbete 152
Avslutande ord till Johanna 153
Sammanfattning 154
Referenser 154
9 Leda den lärande organisationen 155
Avslutning 165
Epilog 169
Bokens case 171
Referenser 175
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144161730Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
45653-01Upplaga:
FörstaSidantal:
176