Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att leda ett effektivt elevhälsoarbete

Det viktiga stödet för elevernas utveckling och utbildning

Skickas följande arbetsdag

En väl fungerande elevhälsa är en nyckel till att skapa en bra skolgång för alla elever. Detta ställer i sin tur krav på ett ändamålsenligt och effektivt ledarskap, med målet att integrera elevhälsan i skolans kärnverksamhet. Denna bok konkretiserar skolledarens roll i ledningen och styrningen av elevhälsoarbetet utifrån nio olika teman: eleven i centrum, riktning och mål, teamet, chef- och ledarskap, kommunikation, mötet, organisation och organisering, systematiskt kvalitetsarbete och den l...

Läs mer

En väl fungerande elevhälsa är en nyckel till att skapa en bra skolgång för alla elever. Detta ställer i sin tur krav på ett ändamålsenligt och effektivt ledarskap, med målet att integrera elevhälsan i skolans kärnverksamhet. Denna bok konkretiserar skolledarens roll i ledningen och styrningen av elevhälsoarbetet utifrån nio olika teman: eleven i centrum, riktning och mål, teamet, chef- och ledarskap, kommunikation, mötet, organisation och organisering, systematiskt kvalitetsarbete och den lärande organisationen. Varje tema inleds med ett case som sedan belyses utifrån teoretiska begrepp och resonemang. Att leda ett effektivt elevhälsoarbete vänder sig främst till rektorer, biträdande rektorer men även andra som har till uppgift att leda och samordna elevhälsoarbetet ute på skolorna.

Stäng

Författarpresentation 11

Förord 13

Prolog 15

Inledning 17

 

1 Eleven i centrum 19

Tre perspektiv på barnens rätt 21

Barnets perspektiv 21

Barnperspektiv 22

Barnrättsperspektiv 23

Barnkonventionen 24

Elevens barnrättsskydd 24

Elevhälsoarbete med barnens rätt i centrum 25

Kunskapsutveckling 26

Värdegrundsarbete 27

Systematik och struktur 27

Kommunikation 29

Avslutande ord till Ali 30

Sammanfattning 31

Referenser 32

 

2 Riktning och mål 33

Riktning – vad är det? 34

Vision 35

Syfte (varför) 38

Mål (vad) 39

Målsättningsteori 40

Olika typer av mål 42

Mål och tid 42

Formulera mål 43

Hur gör man föra att nå målet? 46

Strategi och metod 46

Handlingsplan 48

Verksamhetsplan 49

Avslutande ord till Paul 51

Sammanfattning 51

Referenser 52

 

3 Teamet 53

Teamet 54

Storleken 55

Teamroller 56

Teameffektivitet 58

Effektivitetsanalys 59

After Action Review (AAR) 61

Förstå och arbeta med team 63

Input Mediator Output Input (IMOI) 67

Psykologisk trygghet 69

Avslutande ord till Tilde 70

Sammanfattning 71

Referenser 72

 

4 Chefskap och ledarskap 73

Chefskap 75

Roll – mål – sammanhang 75

Chefsrollen 76

Ledarskap 78

Yukls taxonomi över ledarskapsbeteende 78

Full Range Leadership modell 80

Det transformerande ledarskapet 81

Det transaktionella ledarskapet 82

Låt-gå-ledarskap eller det dåliga ledarskapet 83

Det komplexa ledarskapet 84

Avslutande ord till Kaj 85

Sammanfattning 85

Referenser 86

 

5 Kommunikation 89

Sändare och mottagare 90

Brus 91

Kommunikationsklimat och sammanhang 94

Kommunikationsbeteende och mönster 94

Beteendeparadigmet 96

Kommunikation i grupper och team 97

Samtal 99

Samtalsprocess 100

Olika samtal 102

Träna på och reflektera kring kommunikationen 110

Konsten att ställa frågor och reflektioner 111

Avslutande ord till Kim 112

Sammanfattning 112

Referenser 114

 

6 Möten 115

Det enskilda mötet 116

Innehåll 116

Form 117

Frekvens och årshjul 121

Påverkansprocesser 122

Beslutsprocesser 122

Teamprocesser 123

Ett bra möte 125

Avslutande ord till John 126

Sammanfattning 126

Referenser 127

 

7 Organisation och att organisera 129

En organisation 130

Formell organisation och den informella strukturen 131

Organisationens delar 132

Att få ihop systemet 135

Omvärlden och intressenterna 137

Organisationsutveckling och lärande 139

Organisationstanken 141

Avslutande ord till Mariette 141

Sammanfattning 142

Referenser 143

 

8 Systematiskt kvalitetsarbete 145

Kvalitetsarbete 146

Systematik 149

Elevhälsans kvalitetsarbete 150

Att leda elevhälsans SKA-arbete 152

Avslutande ord till Johanna 153

Sammanfattning 154

Referenser 154

 

9 Leda den lärande organisationen 155

Avslutning 165

Epilog 169

Bokens case 171

Referenser 175

Information

Författare:

Anders Lindmark

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144161730

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

45653-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

176
 ;