Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förebygga skolsvårigheter

En handbok

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiska verksamheter har i uppdrag att förebygga skol­svårigheter och ohälsa samt att utveckla tillgängliga lärmiljöer så att alla barn och elever oavsett funktionsförmåga ska kunna delta i utbildningen. Ett förebyggande arbete tar avstamp i sådant som kan hindra lärande, hälsa och utveckling, det vill säga när en svårighet eller en risk uppmärksammats. I Förbygga skolsvårigheter - en handbok beskrivs hur ett före­byggande arbete kan organiseras och genomföras utifrån en arbetsmodell so...

Läs mer

Pedagogiska verksamheter har i uppdrag att förebygga skol­svårigheter och ohälsa samt att utveckla tillgängliga lärmiljöer så att alla barn och elever oavsett funktionsförmåga ska kunna delta i utbildningen. Ett förebyggande arbete tar avstamp i sådant som kan hindra lärande, hälsa och utveckling, det vill säga när en svårighet eller en risk uppmärksammats. I Förbygga skolsvårigheter - en handbok beskrivs hur ett före­byggande arbete kan organiseras och genomföras utifrån en arbetsmodell som kännetecknas av 5 faser - kartlägga, analysera, formulera mål, utarbeta handlingsplan samt följa upp och utvärdera insatserna. I boken får vi även ta del av kartläggnings­metoder och områden som kan identifieras och analyseras samt hur organisatoriska stödstrukturer och samarbetsformer mellan elevhälsan och pedagogisk personal kan genomföras. Exempel ges också på hur kollegiala samtal kan struktureras och hur frågor som arbetsverktyg kan utformas. Författaren lyfter det förebyggande arbetet på skol- och gruppnivå för att kunna möta alla elever och ger förslag på hur ett sådant arbete kan organiseras och genomföras. Boken riktar sig till rektorer, elevhälsan, specialpedagoger, lärare, förskollärare, kvalitetsutvecklare och övrig pedagogisk personal.

Stäng

Förord 9

 

Inledning 11

Bokens struktur och innehåll 13

 

            1. Tillgänglig utbildning 

Tillgängliga lärmiljöer – en skyddsfaktor 17

Undersöka lärmiljöerna 18

Pedagogisk lärmiljö 19

Social lärmiljö 22

Fysisk lärmiljö 23

Bristande tillgänglighet 26

Motverka funktionsnedsättningens konsekvenser 27

Generella insatser 30

Arbetssätt med goda effekter för elever i svårigheter 32

Lärarcentrerad eller elevcentrerad undervisning 36

Sammanfattning 38

 

            2. Förebyggande arbete 39

Definition av förebyggande arbete 39

Det förebyggande arbetets 5 faser 45

Definition av främjande arbete 51

Definition av åtgärdande arbete 52

Finna balans mellan förebyggande, främjande och åtgärdande arbete 52

Systematiskt kvalitetsarbete 54

Kapitelsammanfattning 58

 

            3. Fas 1. Kartlägga 61

Kartlägga och identifiera 62

Metoder 63

Extra anpassningar 75

Särskilt stöd 78

Kunskapsutveckling 86

Överlämning av uppgifter vid övergång mellan och inom skolformer 87

Kartlägga verksamhetens rutiner 88

Kartlägga arbetsinsatser 89

Verksamhetens möten 92

Kapitelsammanfattning 94

 

            4. Fas 2. Analysera 97

Analysera och identifiera 98

Frågor i analysen 101

Riskanalys 102

Kapitelsammanfattning 108

 

            5. Fas 3, 4 och 5. Mål, handlingsplaner, uppföljning och utvärdering 111

Fas 3. Formulera mål 112

Fas 4. Utarbeta en handlingsplan och genomföra insatserna 115

Fas 5. Följa upp och utvärdera insatserna 122

Kapitelsammanfattning 124

 

            6. Frågor som verktyg i utvecklingsarbeten 127

Systemteoretiskt resonemang 127

Forskningsbaserat förhållningssätt 129

Frågor som verktyg i utvecklingsarbeten 130

Kapitelsammanfattning 134

 

            7. Organisera för att förebygga 137

Organisera förebyggande arbete 137

Elevhälsans perspektiv i det förebyggande arbetet 138

Elevhälsans arbete 139

Pedagogiskt perspektiv i det förebyggande arbetet 142

Brister i det förebyggande arbetet 143

Arbetsgrupp 144

Kollegialt lärande 148

Lösningsfokuserat arbetssätt 151

Det förebyggande arbetets 5 faser håller ihop samtalsstrukturen 154

Kapitelsammanfattning 159

 

            8. Checklistor 161

Hur man arbetar med checklistorna 161

Fas 1. Kartlägga 162

Fas 2. Analysera 163

Fas 3. Formulera mål 163

Fas 4. Utarbeta en handlingsplan och genomföra insatserna 164

Fas 5. Följa upp och utvärdera insatserna 165

 

Slutord 167

Ordförklaringar 169

Litteratur 173

Information

Författare:

Maja Lindqvist

Illustratör:

Hanna Burnesson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144141428

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43433-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

176
 ;