
Elevhälsa som främjar lärande
Om professionellt samarbete i retorik och praktik
- 7Förord
- 19Elevhälsa som främjar lärande, hälsa och utveckling
- 10Elevhälsa i en skola som främjar lärande och hälsa
- 12Med fokus på eleven
- 12Elevhälsoprojektet
- 13Bokens upplägg
- 215Elevhälsans nya utgångspunkter
- 15Elevhälsan i den nya skollagen
- 18Forskning om elevhälsa
- 30Sammanfattande kommentar
- 331Elevhälsans tre spår
- 32Elevhälsans framväxt
- 33Elevhälsans tre spår
- 47Sammanfattande kommentar
- 449Den pedagogiska arenan – elevhälsans bas
- 49Pedagogiken som lärarnas professionella domän
- 51Läraren som elevhälsans nyckelperson
- 54Samarbete mellan lärare och elevhälsa
- 59Att förena olika världar
- 63Sammanfattande kommentar
- 565Elevhälsans ledning och organisering
- 66Rektor som elevhälsans ledare
- 69Ledning och organisering på lokal nivå
- 72Ledning och organisering på central nivå
- 78Modeller för elevhälsans ledning och organisering
- 82Sammanfattande kommentar
- 683Professionernas olika perspektiv och bidrag till elevhälsan
- 83Gemensam och mångprofessionell kunskapsdomän
- 85Professionsteoretiskt perspektiv
- 90Elevhälsans professionella domäner
- 103Överlappning och integrering
- 109Sammanfattande kommentar
- 7111Samarbete i elevhälsoteamet
- 111Social identitet i elevhälsoteamet
- 114Mångprofessionella team
- 118Samarbete i elevhälsoteamet
- 124Sammanfattande kommentar
- 8125Elevhälsomötet som interprofessionell samarbetsarena
- 125Mångfunktionella elevhälsomöten
- 128Elevhälsomötets olika funktioner
- 137Elevhälsomötets dynamik
- 138Att leda elevhälsomötet
- 140Utveckling av elevhälsomötet
- 143Sammanfattande kommentar
- 9145Glapp mellan vision och verklighet
- 146Utredningar i retorik och praktik
- 150Ärendehantering långt från klassrummet
- 154Åtgärdsprogram som döda dokument
- 159Sammanfattande kommentar
- 10161Kartor som vägleder
- 162Elevhälsa på fyra ben
- 172Individ i grupp
- 175Individ i organisation
- 181Elevhälsans indirekta metoder
- 186Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- 190Sammanfattande kommentar
- 11191Utredning och analys av hinder och främjande faktorer
- 192Nya riktlinjer för utredning och dokumentation
- 195Förändrad utredningspraktik utifrån ny retorik
- 199Hinder- och främjandeanalys som grund för extra anpassningar
- 204Att utreda elevers behov av särskilt stöd
- 217Sammanfattande kommentar
- 12219Elevhälsans samlade insatser
- 220Reaktiva och proaktiva insatser
- 221Elevhälsans främjande, förebyggande och åtgärdande insatser
- 222Elevhälsans främjande insatser
- 231Elevhälsans förebyggande insatser
- 238Elevhälsans åtgärdande insatser
- 246Sammanfattande kommentar
- 13247Elevhälsans roll i en skola som främjar lärande
- 247Mellan vision och verklighet
- 248En synvända
- 249Rektors avgörande roll
- 250Gemensam karta och kompass
- 253Det beror inte bara på profession
- 254Att utveckla elevhälsa som ny kunskapsdomän
- 255Men eleverna då …
- 256Till sist
- 257Referenser
- 269Sakregister
Det är en bra och välskriven bok som utan att presentera färdiga mallar eller facit uppfyller sitt syfte att visa hur man genom organisation och teamarbete kan arbeta för en gemensam och utvecklande syn på elevhälsa.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144110127Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39080-01Upplaga:
FörstaSidantal:
274