Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Elevhälsa som främjar lärande

Om professionellt samarbete i retorik och praktik

Skickas följande arbetsdag

Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta före­bygg­ande och främjande, men fastnar i praktiken lätt i gamla hjulspår. Istället för att främja elevers lärande och hälsa proble­matiseras enskilda elever. Det behövs teorier, modeller och rutiner för ett främjande elevhälsoarbete. Syftet med den här boken är att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande arbete. Den nya elevhälsan innebär att kunskaper inom psykolo...

Läs mer

Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta före­bygg­ande och främjande, men fastnar i praktiken lätt i gamla hjulspår. Istället för att främja elevers lärande och hälsa proble­matiseras enskilda elever. Det behövs teorier, modeller och rutiner för ett främjande elevhälsoarbete. Syftet med den här boken är att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande arbete. Den nya elevhälsan innebär att kunskaper inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik ska översättas till skolans vardagsarbete. Syftet är att underlätta för lärare och hjälpa elever att uppnå skolans mål. Detta ställer nya krav på rektors ledarskap och på att elevhälsoteamet fungerar som ett team i samarbete med lärarna. Elevhälsa som främjar lärande fokuserar, utifrån forskning och praktisk erfarenhet, på detta samarbete och på hur en gemensam syn på elevhälsa kan utvecklas inom teamet och i skolan. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och kan användas inom utbildningen till specialpedagog/lärare, psykolog, socionom, läkare och sjuksköterska samt inom respektive professions specialistutbildning till arbete inom pedagogiska verksamheter.

Stäng
    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Elevhälsa som främjar lärande, hälsa och utveckling
        • 10
          Elevhälsa i en skola som främjar lärande och hälsa
        • 12
          Med fokus på eleven
        • 12
          Elevhälsoprojektet
        • 13
          Bokens upplägg
      • 2
        15
        Elevhälsans nya utgångspunkter
        • 15
          Elevhälsan i den nya skollagen
        • 18
          Forskning om elevhälsa
        • 30
          Sammanfattande kommentar
      • 3
        31
        Elevhälsans tre spår
        • 32
          Elevhälsans framväxt
        • 33
          Elevhälsans tre spår
        • 47
          Sammanfattande kommentar
      • 4
        49
        Den pedagogiska arenan – elevhälsans bas
        • 49
          Pedagogiken som lärarnas professionella domän
        • 51
          Läraren som elevhälsans nyckelperson
        • 54
          Samarbete mellan lärare och elevhälsa
        • 59
          Att förena olika världar
        • 63
          Sammanfattande kommentar
      • 5
        65
        Elevhälsans ledning och organisering
        • 66
          Rektor som elevhälsans ledare
        • 69
          Ledning och organisering på lokal nivå
        • 72
          Ledning och organisering på central nivå
        • 78
          Modeller för elevhälsans ledning och organisering
        • 82
          Sammanfattande kommentar
      • 6
        83
        Professionernas olika perspektiv och bidrag till elevhälsan
        • 83
          Gemensam och mångprofessionell kunskapsdomän
        • 85
          Professionsteoretiskt perspektiv
        • 90
          Elevhälsans professionella domäner
        • 103
          Överlappning och integrering
        • 109
          Sammanfattande kommentar
      • 7
        111
        Samarbete i elevhälsoteamet
        • 111
          Social identitet i elevhälsoteamet
        • 114
          Mångprofessionella team
        • 118
          Samarbete i elevhälsoteamet
        • 124
          Sammanfattande kommentar
      • 8
        125
        Elevhälsomötet som interprofessionell samarbetsarena
        • 125
          Mångfunktionella elevhälsomöten
        • 128
          Elevhälsomötets olika funktioner
        • 137
          Elevhälsomötets dynamik
        • 138
          Att leda elevhälsomötet
        • 140
          Utveckling av elevhälsomötet
        • 143
          Sammanfattande kommentar
      • 9
        145
        Glapp mellan vision och verklighet
        • 146
          Utredningar i retorik och praktik
        • 150
          Ärendehantering långt från klassrummet
        • 154
          Åtgärdsprogram som döda dokument
        • 159
          Sammanfattande kommentar
      • 10
        161
        Kartor som vägleder
        • 162
          Elevhälsa på fyra ben
        • 172
          Individ i grupp
        • 175
          Individ i organisation
        • 181
          Elevhälsans indirekta metoder
        • 186
          Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
        • 190
          Sammanfattande kommentar
      • 11
        191
        Utredning och analys av hinder och främjande faktorer
        • 192
          Nya riktlinjer för utredning och dokumentation
        • 195
          Förändrad utredningspraktik utifrån ny retorik
        • 199
          Hinder- och främjandeanalys som grund för extra anpassningar
        • 204
          Att utreda elevers behov av särskilt stöd
        • 217
          Sammanfattande kommentar
      • 12
        219
        Elevhälsans samlade insatser
        • 220
          Reaktiva och proaktiva insatser
        • 221
          Elevhälsans främjande, förebyggande och åtgärdande insatser
        • 222
          Elevhälsans främjande insatser
        • 231
          Elevhälsans förebyggande insatser
        • 238
          Elevhälsans åtgärdande insatser
        • 246
          Sammanfattande kommentar
      • 13
        247
        Elevhälsans roll i en skola som främjar lärande
        • 247
          Mellan vision och verklighet
        • 248
          En synvända
        • 249
          Rektors avgörande roll
        • 250
          Gemensam karta och kompass
        • 253
          Det beror inte bara på profession
        • 254
          Att utveckla elevhälsa som ny kunskapsdomän
        • 255
          Men eleverna då …
        • 256
          Till sist
    • 257
      Referenser
    • 269
      Sakregister

Det är en bra och välskriven bok som utan att presentera färdiga mallar eller facit uppfyller sitt syfte att visa hur man genom organisation och teamarbete kan arbeta för en gemensam och utvecklande syn på elevhälsa.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144110127

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39080-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

274
 ;