
Kooperativt lärande
Samarbetsstrukturer för elevaktiv undervisning
- 7Förord till den svenska upplagan
- 9Förord
- 111Vad är kooperativt lärande?
- 11Lite historia
- 12Tänkandet bakom KL
- 13Syn på lärande
- 13Begreppet ”struktur”
- 14Om kommunikation
- 14Om motivation
- 15Ambitionerna i KL
- 15Demokrati i klassrummet
- 16Avslutning
- 217De pedagogiska grundprinciperna i KL-strukturerna
- 17Situationen påverkar beteendet
- 17Klassrummen A, B, C
- 18Klassrum C
- 19Den fysiska lärandemiljön
- 19SPEL-principerna
- 21Principerna hänger samman
- 22Strukturerna garanterar principerna
- 22Struktur och innehåll
- 22De sex lärprocessdomänerna
- 23Hur väljer man struktur?
- 23Hemgrupper och gruppskapande
- 24Sammansättning av hemgrupper
- 24Varför heterogena hemgrupper?
- 25Andra typer av grupper
- 25Lärarens roll i KL
- 26Autentisk utvärdering
- 27Spelregler i klassrummet
- 27Stoppsignalen och korta röster
- 27Lärarhjälp
- 329Sociala färdigheter
- 29Hur utvecklas sociala förmågor?
- 30Möt eleverna där de står – även socialt
- 30Om viljan till positivt beteende
- 30Hur KL-strukturer främjar sociala förmågor
- 31Gruppuppbyggnad och klassuppbyggnad
- 31Gruppuppbyggnad
- 32Aktiviteter i gruppuppbyggnad
- 34Gruppuppbyggnad och de fasta hemgrupperna
- 35Klassuppbyggnad
- 35Aktiviteter för klassuppbyggnad
- 37Lärarens sociala förhållningssätt
- 38Reflektion och självvärdering
- 38Om att komma igång
- 38Avslutning
- 441Kunskaps- och färdighetslärande
- 41Bemästrande av kunskaper och färdigheter
- 42Varför kunskaps- och färdighetsstrukturer fungerar
- 42Strukturer för kunskapslärande
- 46Avrundning av kunskapslärande
- 46Strukturer för lärande av färdigheter
- 47Strukturerna och läsning
- 48Strukturerna och skriftlighet
- 48Skriftlighet i strukturerna
- 49Processkrivning via KL
- 50Andra färdigheter
- 50Avslutning
- 551Tankeförmågor
- 51Hur KL-strukturerna främjar tankeförmågor
- 52Generella tankestrukturer
- 54Specialiserade tankestrukturer
- 56Intervjustrukturer för reflektion
- 56Andra strukturer för tänkande
- 56Grafiska modeller
- 57Grafiska modeller i undervisningen
- 57Exempel på grafiska modeller
- 60Grafiska modeller i KL-strukturer
- 60Avslutning
- 661Kommunikation i klassrummet
- 61Utveckling av kommunikativa förmågor
- 66Kunskapsutbyte och presentationer
- 771Individualiserad undervisning, inklusion och tolerans
- 71Kunskapen om den enskilda eleven
- 72Diagnostisering och skolutveckling
- 72Individualiserad undervisning i klassrum A
- 72Individualiserad undervisning i klassrum B
- 73KL och individualiserad undervisning i klassrum C
- 75De ämnesmässigt duktiga eleverna
- 75KL och Multipla intelligenser
- 76Elevautonomi och KL
- 877Om strukturerna
- 77Kropp och rörelse
- 77Uppgifterna i strukturerna
- 78Demonstration av strukturerna
- 78Vem börjar?
- 78Färgkodning
- 78Skrivunderlag
- 78Samling och avslutning
- 78De yngsta eleverna
- 79Metakognition
- 79Presentation av strukturerna
- Strukturerna
- 82Alla för en
- 84APE – Alla-par-enskilt
- 86Arket runt
- 88Berättarresan
- 90Detta kan vi
- 92EPA – Enskilt-par-alla
- 94Experter
- 96Expertpussel
- 98Fråga-fråga-byt
- 100Fråga-svara-vinn
- 102Ge en – få en
- 104Gruppintervju
- 106Grupptanke
- 108Hitta en kompis (1)
- 110Hitta en kompis (2)
- 112Hitta min regel
- 114Hitta någon som …
- 116Hörnsamtal
- 118Hör vi ihop?
- 120Inner-yttercirkel
- 122Karusellen
- 124Kloka pennan (1)
- 126Kloka pennan (2)
- 128Kvadraten
- 130Lyssna-teckna-skriv
- 132Mötas i mitten
- 134Ordet runt
- 136Parläsning
- 138Parpussel
- 140Par på tid
- 142Pennan runt
- 144Pingpong-par
- 146Pingpong-roller
- 148På linjen
- 150Resa för en
- 152Resa för tre
- 154Rolläsning
- 156Sammanfatta – gå vidare
- 158Solfjädern
- 160Sorteringsspel
- 162Stafetten
- 164Stå och dela
- 166Tankekarta
- 168Trestegsintervju
- 9171är det hela sätts samman
- 171KL och undervisningsmaterial
- 171Hur mycket?
- 172Strukturernas roll i lektioner och arbetsområden
- 172”Stoppstrukturer”
- 172Ett par ord om föreläsningar
- 172Stoppstrukturer vid föreläsningar
- 173Stoppstrukturer i undervisningen
- 173Elevernas hemarbete och KL
- 174Elevernas ämnesmässiga reflektion
- 174Ska alla göra samma sak i KL?
- 175KL och projektarbete
- 175Exempel på KL i projektarbetsprocessen
- 177Några ord om betyg och bedömning
- 10179amarbete om och med KL
- 179Kollegialt samarbete runt KL
- 179Månadsvis planering
- 179Stödbesök och ”KL-handledning”
- 180Möten
- 180KL på arbetslagsmöten
- 181Det börjar med bra frågor
- 181Att skapa ett bra samarbetsklimat
- 181Den gemensamma skolutvecklingen
- 181Diskussioner i strukturer
- 82Den individuella kompetensutvecklingen1
- 183Kunskapsutbyte och fortbildning
- 183Att komma igång
- 183Föräldramöten
- 183Att använda strukturer på föräldramöten
- 184Exempel från ett föräldramöte
- 184Avslutning
- 186Guide för val av struktur
- 187De ursprungliga engelska strukturnamnen
- 189Litteraturlista
- 191Strukturregister
Kooperativt lärande kan ses som ett alternativ till båda dessa positioner då elevernas egna aktiviteter är centrala, undervisningen är lärar styrd och tydligt ämnes orienterad samtidigt som eleverna får möjlighet att träna sina sociala förmågor. Detta gör, tillsammans med den tydliga kopplingen till klassrummets praktik, Kooperativt lärande till högintressant läsning.
Boken fungerar verkligen som en handbok, övningarna är tydliga och inspirerande.
Information
Översättare:
Monica OrwehagIllustratör:
Ursula WilbySpråk:
SvenskaISBN:
9789144114279Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39179-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192