Just nu upplever vi problem med vår sökfunktionalitet. Vi hoppas kunna åtgärda det inom kort.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kooperativt lärande

Samarbetsstrukturer för elevaktiv undervisning

Skickas följande arbetsdag

Hur gör du eleverna delaktiga i undervisningen? Hur utvecklar du elevernas lärande och sociala förmåga? Hur skapar du positiva och inspirerande lärsituationer? I boken presenteras idéer och principer om hur elevernas färdigheter i att arbeta självständigt och tillsammans med andra kan utvecklas. Boken lyfter fram många konkreta exempel om hur man skapar mötesstrukturer och situationer i klassrummet där eleverna lär sig samarbeta, uttrycka sig, befästa och dela kunskaper mellan sig. Kooperativ...

Läs mer

Hur gör du eleverna delaktiga i undervisningen? Hur utvecklar du elevernas lärande och sociala förmåga? Hur skapar du positiva och inspirerande lärsituationer? I boken presenteras idéer och principer om hur elevernas färdigheter i att arbeta självständigt och tillsammans med andra kan utvecklas. Boken lyfter fram många konkreta exempel om hur man skapar mötesstrukturer och situationer i klassrummet där eleverna lär sig samarbeta, uttrycka sig, befästa och dela kunskaper mellan sig. Kooperativt lärande vänder sig till lärarstudenter och grundskolelärare men passar även förskola och vuxenundervisning.

Stäng
    • 7
      Förord till den svenska upplagan
    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Vad är kooperativt lärande?
        • 11
          Lite historia
        • 12
          Tänkandet bakom KL
        • 13
          Syn på lärande
        • 13
          Begreppet ”struktur”
        • 14
          Om kommunikation
        • 14
          Om motivation
        • 15
          Ambitionerna i KL
        • 15
          Demokrati i klassrummet
        • 16
          Avslutning
      • 2
        17
        De pedagogiska grundprinciperna i KL-strukturerna
        • 17
          Situationen påverkar beteendet
        • 17
          Klassrummen A, B, C
        • 18
          Klassrum C
        • 19
          Den fysiska lärandemiljön
        • 19
          SPEL-principerna
        • 21
          Principerna hänger samman
        • 22
          Strukturerna garanterar principerna
        • 22
          Struktur och innehåll
        • 22
          De sex lärprocessdomänerna
        • 23
          Hur väljer man struktur?
        • 23
          Hemgrupper och gruppskapande
        • 24
          Sammansättning av hemgrupper
        • 24
          Varför heterogena hemgrupper?
        • 25
          Andra typer av grupper
        • 25
          Lärarens roll i KL
        • 26
          Autentisk utvärdering
        • 27
          Spelregler i klassrummet
        • 27
          Stoppsignalen och korta röster
        • 27
          Lärarhjälp
      • 3
        29
        Sociala färdigheter
        • 29
          Hur utvecklas sociala förmågor?
        • 30
          Möt eleverna där de står – även socialt
        • 30
          Om viljan till positivt beteende
        • 30
          Hur KL-strukturer främjar sociala förmågor
        • 31
          Gruppuppbyggnad och klassuppbyggnad
        • 31
          Gruppuppbyggnad
        • 32
          Aktiviteter i gruppuppbyggnad
        • 34
          Gruppuppbyggnad och de fasta hemgrupperna
        • 35
          Klassuppbyggnad
        • 35
          Aktiviteter för klassuppbyggnad
        • 37
          Lärarens sociala förhållningssätt
        • 38
          Reflektion och självvärdering
        • 38
          Om att komma igång
        • 38
          Avslutning
      • 4
        41
        Kunskaps- och färdighetslärande
        • 41
          Bemästrande av kunskaper och färdigheter
        • 42
          Varför kunskaps- och färdighetsstrukturer fungerar
        • 42
          Strukturer för kunskapslärande
        • 46
          Avrundning av kunskapslärande
        • 46
          Strukturer för lärande av färdigheter
        • 47
          Strukturerna och läsning
        • 48
          Strukturerna och skriftlighet
        • 48
          Skriftlighet i strukturerna
        • 49
          Processkrivning via KL
        • 50
          Andra färdigheter
        • 50
          Avslutning
      • 5
        51
        Tankeförmågor
        • 51
          Hur KL-strukturerna främjar tankeförmågor
        • 52
          Generella tankestrukturer
        • 54
          Specialiserade tankestrukturer
        • 56
          Intervjustrukturer för reflektion
        • 56
          Andra strukturer för tänkande
        • 56
          Grafiska modeller
        • 57
          Grafiska modeller i undervisningen
        • 57
          Exempel på grafiska modeller
        • 60
          Grafiska modeller i KL-strukturer
        • 60
          Avslutning
      • 6
        61
        Kommunikation i klassrummet
        • 61
          Utveckling av kommunikativa förmågor
        • 66
          Kunskapsutbyte och presentationer
      • 7
        71
        Individualiserad undervisning, inklusion och tolerans
        • 71
          Kunskapen om den enskilda eleven
        • 72
          Diagnostisering och skolutveckling
        • 72
          Individualiserad undervisning i klassrum A
        • 72
          Individualiserad undervisning i klassrum B
        • 73
          KL och individualiserad undervisning i klassrum C
        • 75
          De ämnesmässigt duktiga eleverna
        • 75
          KL och Multipla intelligenser
        • 76
          Elevautonomi och KL
      • 8
        77
        Om strukturerna
        • 77
          Kropp och rörelse
        • 77
          Uppgifterna i strukturerna
        • 78
          Demonstration av strukturerna
        • 78
          Vem börjar?
        • 78
          Färgkodning
        • 78
          Skrivunderlag
        • 78
          Samling och avslutning
        • 78
          De yngsta eleverna
        • 79
          Metakognition
        • 79
          Presentation av strukturerna
        • Strukturerna
        • 82
          Alla för en
        • 84
          APE – Alla-par-enskilt
        • 86
          Arket runt
        • 88
          Berättarresan
        • 90
          Detta kan vi
        • 92
          EPA – Enskilt-par-alla
        • 94
          Experter
        • 96
          Expertpussel
        • 98
          Fråga-fråga-byt
        • 100
          Fråga-svara-vinn
        • 102
          Ge en – få en
        • 104
          Gruppintervju
        • 106
          Grupptanke
        • 108
          Hitta en kompis (1)
        • 110
          Hitta en kompis (2)
        • 112
          Hitta min regel
        • 114
          Hitta någon som …
        • 116
          Hörnsamtal
        • 118
          Hör vi ihop?
        • 120
          Inner-yttercirkel
        • 122
          Karusellen
        • 124
          Kloka pennan (1)
        • 126
          Kloka pennan (2)
        • 128
          Kvadraten
        • 130
          Lyssna-teckna-skriv
        • 132
          Mötas i mitten
        • 134
          Ordet runt
        • 136
          Parläsning
        • 138
          Parpussel
        • 140
          Par på tid
        • 142
          Pennan runt
        • 144
          Pingpong-par
        • 146
          Pingpong-roller
        • 148
          På linjen
        • 150
          Resa för en
        • 152
          Resa för tre
        • 154
          Rolläsning
        • 156
          Sammanfatta – gå vidare
        • 158
          Solfjädern
        • 160
          Sorteringsspel
        • 162
          Stafetten
        • 164
          Stå och dela
        • 166
          Tankekarta
        • 168
          Trestegsintervju
      • 9
        171
        är det hela sätts samman
        • 171
          KL och undervisningsmaterial
        • 171
          Hur mycket?
        • 172
          Strukturernas roll i lektioner och arbetsområden
        • 172
          ”Stoppstrukturer”
        • 172
          Ett par ord om föreläsningar
        • 172
          Stoppstrukturer vid föreläsningar
        • 173
          Stoppstrukturer i undervisningen
        • 173
          Elevernas hemarbete och KL
        • 174
          Elevernas ämnesmässiga reflektion
        • 174
          Ska alla göra samma sak i KL?
        • 175
          KL och projektarbete
        • 175
          Exempel på KL i projektarbetsprocessen
        • 177
          Några ord om betyg och bedömning
      • 10
        179
        amarbete om och med KL
        • 179
          Kollegialt samarbete runt KL
        • 179
          Månadsvis planering
        • 179
          Stödbesök och ”KL-handledning”
        • 180
          Möten
        • 180
          KL på arbetslagsmöten
        • 181
          Det börjar med bra frågor
        • 181
          Att skapa ett bra samarbetsklimat
        • 181
          Den gemensamma skolutvecklingen
        • 181
          Diskussioner i strukturer
        • 82
          Den individuella kompetensutvecklingen1
        • 183
          Kunskapsutbyte och fortbildning
        • 183
          Att komma igång
        • 183
          Föräldramöten
        • 183
          Att använda strukturer på föräldramöten
        • 184
          Exempel från ett föräldramöte
        • 184
          Avslutning
    • 186
      Guide för val av struktur
    • 187
      De ursprungliga engelska strukturnamnen
    • 189
      Litteraturlista
    • 191
      Strukturregister

Kooperativt lärande kan ses som ett alternativ till båda dessa positioner då elevernas egna aktiviteter är centrala, undervisningen är lärar styrd och tydligt ämnes orienterad samtidigt som eleverna får möjlighet att träna sina sociala förmågor. Detta gör, tillsammans med den tydliga kopplingen till klassrummets praktik, Kooperativt lärande till högintressant läsning.

Boken fungerar verkligen som en handbok, övningarna är tydliga och inspirerande.

Information

Författare:

S Kagan

Översättare:

Monica Orwehag

Illustratör:

Ursula Wilby

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144114279

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39179-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

192
 ;