
Undervisningsmetoder
Förord 7
Inledning 9
Undervisningsmetodik i lärarutbildningen 10
Bokens kapitel 13
1 Vetenskap 17
Naturvetenskap 18
Humanvetenskap 23
Skolan och vetenskapen 28
2 Bildningsperspektiv 31
Nyhumanistisk tradition 33
Nordisk folkbildningstradition 35
Liberal education 37
Deweys demokratiska ideal 39
Kritisk pedagogik 41
3 Undervisningsmetod och tradition 47
Konsten att fråga 48
Kunskapsformer 49
Skolkunskap kontra vardagskunskap 50
Den induktiva metoden 52
Elevers olikheter 54
Eleven lär sig själv 57
Flickor och pojkar 59
Kärlek till eleven 61
System 63
Takt 65
Demokrati 67
Kritiskt-konstruktiv analys 70
4 Alternativ pedagogik 73
Ellen Key 74
Rudolf Steiner 76
Maria Montessori 80
Célestin Freinet 82
Loris Malaguzzi 86
Paulo Freire och Augusto Boal 89
5 Undervisningsmetoder i vår tid 93
Politisk styrning av skolan under 1900-talet 95
Undervisningsmetodik i lärarutbildning 99
Reflektion 103
Planering 105
Att uppfylla mål 106
Dialog och relationer 112
Arbete i grupp 124
Klassrummet 130
Frågor 136
Läraren berättar 138
Disciplin i klassrummet 141
Läxor 156
Specialpedagogik 159
6 Lärares undervisning och vetenskap 165
Relationen mellan teori och praktik 165
Uppsatsskrivande som undervisningsmetod 170
Karriär 174
7 Praxisteori 179
Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund 183
Lärarens personliga utveckling 184
Referenser 189
Person- och sakregister 207
Silwa Claesson, med gedigna och mångåriga erfarenheter av både skol-, forskar- och lärarutbildningsvärlden, problematiserar, bejakar och upplyser om lärares behov av att reflektera över frågor som rör undervisning, undervisningsmetoder och den långa tradition som alla som undervisar på högstadium, gymnasium och inom vuxenutbildning ingår i. […] Här ges inspiration och olika knep för i princip alla lärare från högstadiet och uppåt. Allt är tillgängliggjort och presenterat med ett lättfattligt språk.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144136486Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
40740-01Upplaga:
FörstaSidantal:
216