
Förbättringsarbete i skolan
Nycklar till elevernas utveckling, lärande och välbefinnande

Förbättringsarbete i skolan
Nycklar till elevers utveckling, lärande och välbefinnande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 9
1. Inledning 13
Bokens innehåll 14
Bokens upplägg 15
Lärarens perspektiv 16
Elevens perspektiv 17
2. Behovsdrivet förhållningssätt 19
Varför elevtyper? 22
Elevtyp 1 22
Så kan utmaningarna yttra sig 23
Vanliga styrkor 24
Vanliga behov 24
Ojämna förmågor – grundorsaker 24
Exempel elevtyp 1 – göra en fältstudie (åk 8) 25
Elevtyp 2 27
Så kan utmaningarna yttra sig 28
Vanliga styrkor 28
Vanliga behov 28
Ojämna förmågor – grundorsaker 28
Exempel elevtyp 2 – sy en hoodie (åk 6) 29
Elevtyp 3 31
Så kan utmaningarna yttra sig 32
Vanliga styrkor 32
Vanliga behov 33
Ojämna förmågor – grundorsaker 33
Exempel – genomgång av procent (åk 7) 34
Reflektionsfrågor elevtyp 3 35
Elevtyp 4 36
Så kan utmaningarna yttra sig 36
Vanliga styrkor 37
Vanliga behov 37
Ojämna förmågor – grundorsaker 37
Exempel – utskällningen (åk 6) 38
Reflektionsfrågor elevtyp 4 39
Sammanfattning 39
Reflektion 40
Frågor 41
3. Värdeskapande arbetssätt 43
Helhetssyn 44
Innan skoldagen 45
Exempel på utmanande situationer 48
Under skoldagen 53
Efter skoldagen 57
Exempel på utmanande situationer 59
Elevfokus 65
Exempel till Elevfokus 66
Ta reda på elevens upplevelse 67
Samverkan 71
Samverka med eleverna 72
Samverka med kollegorna 77
Samverka med vårdnadshavarna 79
Sammanfattning 80
Reflektion 81
4. Framgångsrikt ledarskap 83
Goda relationer 85
Vad tycker eleverna är viktigt? 86
Skapa goda relationer 87
Anpassa undervisningen 91
Val av arbetsform och arbetssätt 91
Utveckla undervisningen 93
Lärarstöd 94
Pedagogiska strategier 95
Tydliggörande pedagogik 96
Struktur, strategier och innehåll 102
Visuellt stöd 107
Delaktighet 110
Responskort 110
En positiv klassrumsmiljö 112
Lärandemiljö 113
Utvärdera ledarskapet 115
En inkluderande skola 116
Tillgängliga lärmiljöer 117
Vad kan du göra för att minska stressfaktorerna i de olika lärmiljöerna? 125
Övning 129
Sammanfattning 129
5. Motivation 133
Självstyre 135
Aktivt lärande 136
Inlärningsmetoder 137
Mening 141
Vad gör läraryrket meningsfullt? 143
Meningsfull undervisning 144
Ett bra bemötande 144
Att fråga eleverna 144
Kollegialt lärande 145
Undervisningens utformning 145
Praktisk undervisning 146
Mästerskap 146
Elevernas motivation 147
Förmåga att kommunicera 149
Förmåga att reflektera 154
Förmåga att vara kreativ 158
Blooms taxonomi 161
Sammanfattning 170
6. Förbättringsarbete 173
Kultur 174
Ha ett behovsdrivet förhållningssätt (vad vi gör). 175
Värdeskapande arbetssätt (hur vi gör). 175
Ha ett ledarskap som främjar elevernas utveckling och lärande. 175
Motivera eleverna och sig själva. 176
Arbeta med ständiga förbättringar i vardagen. 176
Struktur 177
Systematik 179
Systematiskt kvalitetsarbete 180
Förbättringscykeln 184
Övning 192
Sammanfattning 192
Bokens sammanfattning 195
Referenser 197
I. Bilagor
Övning – kapitel 4 203
1) Nulägesbeskrivning 203
2) Identifiera förbättringsbehov 208
3) Planera in en aktivitet 209
Övning – kapitel 6 211
Planera 211
Gör 217
Studera 218
Lär 219
Jag har suttit med i elevutredningar och granskat situationer utifrån elevens perspektiv, och undrat ”utgår vi verkligen från elevens behov här?” Vi vuxna enas ofta om vilken lösning som blir bra för oss, inte från vad som skapat problemen för eleven, varför hen slåss, slänger saker eller sluter sig. […] Det är så många barn och ungdomar i dag som inte känner sig sedda, hörda, förstådda, bekräftade och respekterade i skolan. Bara att läraren inleder dagen med att vända sig till varje elev med ett ”hej, hur mår du?” skapar viktiga, goda relationer. Det behövs inte mycket, men framför allt krävs det fokus på allt det som faktiskt fungerar bra, om vi vill stärka och lyfta eleven. […] Det är inte heller lätt att vara lärare i dag, konstaterar Therese Nilsson Ågren, med resursbrister och en hög arbetsbelastning. Målet med boken är att förbättra situationen för både lärare och elever, genom att motivera och inspirera till förebyggande insatser, till nya arbetssätt och små förändringar som skapar en inkluderande skola för alla. Där eleverna får blomstra utifrån sina förutsättningar.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144151502Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
44125-01Upplaga:
FörstaSidantal:
220Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144194981Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
44125-SB01Upplaga:
Första