Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förbättringsarbete i skolan

Nycklar till elevernas utveckling, lärande och välbefinnande

Skickas följande arbetsdag

Förbättringsarbete i skolan

Nycklar till elevers utveckling, lärande och välbefinnande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 292 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forsknin...

Läs mer

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forskning, visar hur skolutveckling kan drivas framgångsrikt. Fokus ligger på att skapa inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev får möjlighet att delta och lyckas, oavsett förmåga eller behov. Läsaren får strategier, metoder och arbetssätt för att gå från nuläge till önskat läge, och inbjuds att identifiera och arbeta med de hinder i vardagen som de vill förbättra. Boken är ett handfast stöd för att inleda en förändringsresa som både stärker skolans kultur och främjar alla elevers utveckling och lärande. Förbättringsarbete i skolan vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan, samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande.

Stäng

Förord  9

1. Inledning     13

Bokens innehåll     14

Bokens upplägg     15

Lärarens perspektiv     16

Elevens perspektiv     17
 

2. Behovsdrivet förhållningssätt     19

Varför elevtyper?     22

Elevtyp 1     22

Så kan utmaningarna yttra sig     23

Vanliga styrkor      24

Vanliga behov     24

Ojämna förmågor – grundorsaker     24

Exempel elevtyp 1 – göra en fältstudie (åk 8)     25

Elevtyp 2     27

Så kan utmaningarna yttra sig     28

Vanliga styrkor      28

Vanliga behov     28

Ojämna förmågor – grundorsaker     28

Exempel elevtyp 2 – sy en hoodie (åk 6)     29

Elevtyp 3     31

Så kan utmaningarna yttra sig      32

Vanliga styrkor      32

Vanliga behov     33

Ojämna förmågor – grundorsaker     33

Exempel – genomgång av procent (åk 7)     34

Reflektionsfrågor elevtyp 3     35

Elevtyp 4     36

Så kan utmaningarna yttra sig      36

Vanliga styrkor     37

Vanliga behov     37

Ojämna förmågor – grundorsaker     37

Exempel – utskällningen (åk 6)     38

Reflektionsfrågor elevtyp 4     39

Sammanfattning      39

Reflektion     40

Frågor     41

 

3. Värdeskapande arbetssätt      43

Helhetssyn     44

Innan skoldagen     45

Exempel på utmanande situationer      48

Under skoldagen     53

Efter skoldagen     57

Exempel på utmanande situationer      59

Elevfokus     65

Exempel till Elevfokus     66

Ta reda på elevens upplevelse     67

Samverkan     71

Samverka med eleverna     72

Samverka med kollegorna     77

Samverka med vårdnadshavarna     79

Sammanfattning     80

Reflektion     81

 

4. Framgångsrikt ledarskap     83

Goda relationer     85

Vad tycker eleverna är viktigt?     86

Skapa goda relationer     87

Anpassa undervisningen     91

Val av arbetsform och arbetssätt     91

Utveckla undervisningen     93

Lärarstöd     94

Pedagogiska strategier     95

Tydliggörande pedagogik     96

Struktur, strategier och innehåll     102

Visuellt stöd     107

Delaktighet     110

Responskort     110

En positiv klassrumsmiljö     112

Lärandemiljö     113

Utvärdera ledarskapet      115

En inkluderande skola      116

Tillgängliga lärmiljöer     117

Vad kan du göra för att minska stressfaktorerna i de olika lärmiljöerna?     125

Övning     129

Sammanfattning      129

 

5. Motivation      133

Självstyre     135

Aktivt lärande     136

Inlärningsmetoder     137

Mening     141

Vad gör läraryrket meningsfullt?     143

Meningsfull undervisning     144

Ett bra bemötande     144

Att fråga eleverna     144

Kollegialt lärande     145

Undervisningens utformning     145

Praktisk undervisning     146

Mästerskap     146

Elevernas motivation     147

Förmåga att kommunicera     149

Förmåga att reflektera     154

Förmåga att vara kreativ     158

Blooms taxonomi     161

Sammanfattning     170

 

6. Förbättringsarbete     173

Kultur     174

Ha ett behovsdrivet förhållningssätt (vad vi gör).     175

Värdeskapande arbetssätt (hur vi gör).     175

Ha ett ledarskap som främjar elevernas utveckling och lärande.     175

Motivera eleverna och sig själva.     176

Arbeta med ständiga förbättringar i vardagen.      176

Struktur     177

Systematik     179

Systematiskt kvalitetsarbete     180

Förbättringscykeln     184

Övning     192

Sammanfattning     192

Bokens sammanfattning 195

Referenser 197

 

I.  Bilagor

Övning – kapitel 4     203

1) Nulägesbeskrivning     203

2) Identifiera förbättringsbehov     208

3) Planera in en aktivitet     209

Övning – kapitel 6     211

Planera     211

Gör     217

Studera      218

Lär     219

Jag har suttit med i elevutredningar och granskat situationer utifrån elevens perspektiv, och undrat ”utgår vi verkligen från elevens behov här?” Vi vuxna enas ofta om vilken lösning som blir bra för oss, inte från vad som skapat problemen för eleven, varför hen slåss, slänger saker eller sluter sig. […] Det är så många barn och ungdomar i dag som inte känner sig sedda, hörda, förstådda, bekräftade och respekterade i skolan. Bara att läraren inleder dagen med att vända sig till varje elev med ett ”hej, hur mår du?” skapar viktiga, goda relationer. Det behövs inte mycket, men framför allt krävs det fokus på allt det som faktiskt fungerar bra, om vi vill stärka och lyfta eleven. […] Det är inte heller lätt att vara lärare i dag, konstaterar Therese Nilsson Ågren, med resursbrister och en hög arbetsbelastning. Målet med boken är att förbättra situationen för både lärare och elever, genom att motivera och inspirera till förebyggande insatser, till nya arbetssätt och små förändringar som skapar en inkluderande skola för alla. Där eleverna får blomstra utifrån sina förutsättningar.

Information

Författare:

Therese Nilsson Ågren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144151502

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

44125-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

220
 ;

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forsknin...

Läs mer

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forskning, visar hur skolutveckling kan drivas framgångsrikt. Fokus ligger på att skapa inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev får möjlighet att delta och lyckas, oavsett förmåga eller behov. Läsaren får strategier, metoder och arbetssätt för att gå från nuläge till önskat läge, och inbjuds att identifiera och arbeta med de hinder i vardagen som de vill förbättra. Boken är ett handfast stöd för att inleda en förändringsresa som både stärker skolans kultur och främjar alla elevers utveckling och lärande. Förbättringsarbete i skolan vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan, samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande.

Stäng
Information

Författare:

Therese Nilsson Ågren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144194981

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

44125-SB01

Upplaga:

Första
 ;