Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Elevhälsoarbete för specialpedagoger

- en handbok

Skickas följande arbetsdag

Hälsofrämjande och förebyggande arbete börjar i skolorganisationen och berör alla som arbetar inom skolan. Elevhälsoarbete för specialpedagoger – en handbok handlar om hur insatser på skol- och gruppnivå kan riktas för att tidigt förebygga skolsvårigheter. Hur kan elevens behov tillmötesgås innan vi utgår från att det krävs extra anpassningar? Vad kan vi lära av sådant vi tidigare identifierat som skolsvårigheter för att förebygga ohälsa och dåliga skolprestationer? Genom kollegialt lärande o...

Läs mer

Hälsofrämjande och förebyggande arbete börjar i skolorganisationen och berör alla som arbetar inom skolan. Elevhälsoarbete för specialpedagoger – en handbok handlar om hur insatser på skol- och gruppnivå kan riktas för att tidigt förebygga skolsvårigheter. Hur kan elevens behov tillmötesgås innan vi utgår från att det krävs extra anpassningar? Vad kan vi lära av sådant vi tidigare identifierat som skolsvårigheter för att förebygga ohälsa och dåliga skolprestationer? Genom kollegialt lärande och ett organiserat samarbete kan lärare och elevhälsa stötta varandra i att skapa en tillgänglig utbildning. I den här boken utgår det specialpedagogiska perspektivet från att svårigheter uppstår i själva lärmiljön och inte som en brist hos eleven. Om skolsvårigheter ses som ett resultat av mötet mellan elev och lärmiljö blir det lättare att utveckla och anpassa undervisningen efter elevens behov och förutsättningar. Boken riktar sig till specialpedagoger, speciallärare, elevhälsan och rektorer som arbetar inom grundskolan och gymnasiet, men kan läsas av alla som arbetar med barn och elever, såsom lärare, förskollärare, fritidspedagoger och övrig skolpersonal. Syftet är att ge inspiration och stöd kring hur ett förebyggande och hälsofrämjande arbete kan organiseras och planeras.

Stäng
    • 5
      Förord
    • 7
      Inledning
      • 1
        15
        Specialpedagogen och specialläraren
        • 15
          Kunskapsområden
        • 18
          Specialpedagogiska insatser
        • 21
          Specialpedagogiska perspektiv
        • 30
          Kartläggning av specialpedagogiska insatser
        • 34
          Sammanfattning
      • 2
        37
        Tillgänglig utbildning
        • 37
          Inkludering
        • 40
          Tillgänglighet
        • 42
          Ledning och stimulans
        • 44
          Formativ bedömning
        • 47
          Pedagogisk miljö
        • 49
          Val av arbetssätt i undervisningen
        • 56
          Social miljö
        • 58
          Värdera tillgängligheten
        • 71
          Sammanfattning
      • 3
        73
        Hälsofrämjande och förebyggande arbete
        • 73
          Elevhälsan
        • 78
          Hälsofrämjande insatser
        • 82
          Hälsofrämjande skolutveckling
        • 86
          Förebyggande insatser
        • 90
          Kollegialt lärande
        • 96
          Kartlägg och analysera skolans individuella stödinsatser
        • 100
          Elevhälsoplan – ett verktyg för all personal
        • 113
          Hur kan elevhälsan bedriva hälsofrämjande och förebyggande arbete?
        • 115
          Sammanfattning
      • 4
        117
        Åtgärdande insatser
        • 117
          Elever har alltid rätt till stöd
        • 120
          Skollagen tydliggör hur arbetsgången ska följas
        • 127
          Följa upp och utvärdera
        • 139
          Sammanfattning
      • 5
        143
        Organisera för samarbete
        • 143
          Samsyn
        • 146
          Utveckla mötestillfällen
        • 148
          Elevhälsans möten
        • 152
          Arbetslag
        • 164
          Säkerställa och följa stödinsatserna – följa processen
        • 166
          Handledning
        • 172
          Sammanfattning
      • 6
        175
        Slutord
    • 179
      Begreppsdefinitioner
    • 181
      Litteraturförteckning
    • 184
      Sakregister

Jag mår bra av att läsa den här boken och känner mig stärkt i min yrkesroll. Min färdriktning mot ett mer främjande och förebyggande arbete blir tydligare och jag förstår vilka strukturer jag måste förändra.

Information

Författare:

Maja Lindqvist

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144114682

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39340-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

184
 ;