Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den vetenskapande läraren

en handbok för forskning i skola och förskola

Skickas följande arbetsdag

Tänk dig läraren som en av de främsta producenterna av utbildningsforskning. Det är en tilltalande tanke. Men forskning är svårt, och de metoder som finns att tillgå är många gånger väldigt komplicerade och därmed besvärliga att tillämpa. I andra fall är metoderna så förenklade att det är tveksamt om resultatet kan kallas forskning. För att överbrygga utmaningar med lärares egna vetenskapande har forskare på Chalmers tagit fram en konkret metod – värdeskapande vetenskapande – som beskrivs i ...

Läs mer

Tänk dig läraren som en av de främsta producenterna av utbildningsforskning. Det är en tilltalande tanke. Men forskning är svårt, och de metoder som finns att tillgå är många gånger väldigt komplicerade och därmed besvärliga att tillämpa. I andra fall är metoderna så förenklade att det är tveksamt om resultatet kan kallas forskning. För att överbrygga utmaningar med lärares egna vetenskapande har forskare på Chalmers tagit fram en konkret metod – värdeskapande vetenskapande – som beskrivs i den här boken. Metoden är anpassad för att kunna användas av lärare inom ramen för skolors och förskolors kollegiala utvecklingsarbete, utan extern forskares hjälp. Kvaliteten i tillvägagångssätten, inte minst i det viktiga analysarbetet, erhålls i stället via väl beskrivna procedurer, formulär och andra former av underlag. Dessutom förklarar författaren, på ett tillgängligt sätt, det vetenskapliga arbetets grund och begrepp samt ger en översikt över olika metoder. Ett trettiotal olika skolhuvudmän runt om i Sverige har under åtta års tid deltagit i det forskningsprogram som ligger till grund för den här boken och dess metod. Boken riktar sig främst till lärare och olika typer av lärledare i förskola och skola. Även skolledare, specialpedagoger, kvalitetschefer och skolchefer kan ha stor nytta av de insikter som boken erbjuder.

Stäng

Resan bakom boken 9

Inledning 13

Bokens upplägg 17

 

I Grundläggande begrepp

      1  Vetenskapande i skolan 23

Varför vetenskapande skola – två ingångar 23

De två ingångarna är problematiska extrempositioner 25

En gyllene medelväg – kritisk realism 26

Insamling av lärares situationsberoende kollektiva erfarenhet 27

Skolans behov av en vetenskapsmetodisk medelväg 28

Välja vetenskapsmetod – en omöjlig uppgift för lärare? 29

Datainsamling – den felande länken i skolors vetenskapande? 30

Lärare som vetenskapliga lärledare för sina kollegor 32

Lärledare – en svår roll i stort behov av en enkel vetenskapsmetodik 33

 

      2  Värdeskapande i skolan 35

Värde för en själv kontra värde för andra 36

Värde kontra värden 36

En mångfacetterad modell för värde 38

Värdeskapande för andra ger mening i livet 41

Värdeskapande som företagare och som anställd 42

Egenvärdet av lärande och bildning 45

 

      3  Skola i balans 47

Balans mellan eget lärande och värdeskapande för andra 48

Några utmaningar med lärares eget lärande 51

Obalansens orsaker – specialisering och snävt mätfokus 52

Några vägar mot bättre balans i skolan 54

Balansering för elever – värdeskapande lärande 55

Balansering för lärare – värdeskapande vetenskapande 58

Balansteorin – ett mynt med två olika sidor 62

Lärande och värdeskapande är som olja och vatten 63

 

II Värdeskapande vetenskapande

      4  Värdeskapande vetenskapande i skolan 69

En vetenskaplig metod som visat sig fungera väl i skolan 70

Några positiva effekter vi har sett 70

Värdeskapande vetenskapande i tre steg 71

Ett formulär som illustrerar värdeskapande vetenskapande 73

En kombinationsmetod med 29 ingående delar 77

 

      5  Logik: Sex teoretiska tankesätt 81

Klinisk forskning – lära genom att skapa värde för andra 82

Pragmatism – vad fungerar för vem, när och hur? 84

Kritisk realism – leta orsak–effekt-­mönster på detaljnivå 86

Handlingsbaserat kollektivt lärande – många prövar samtidigt 91

Abduktion – ständig rörelse mellan teori och praktik 94

Känslor i fokus – göra och mäta sådant som är känslosamt 96

 

      6  Modell: Åtta strategiska arbetsmodeller 99

Uppdragshypoteser – vad kan hjälpa eleverna? 100

Aktioner – lärare aktionsforskar på och med varandra 104

Experiment – vi prövar i klassrummet hur det fungerar 108

Designprinciper – starten och slutet i hela forskningsresan 113

Finkornigt – teori och praktik blandas tätt i vardagen 118

Protokoll – uppföljning av vad som görs och av vem 122

Skriftligt – det kollegiala lärandet sker främst i textform 129

Förtroligt – bara ett fåtal läser allas reflektioner 133

 

      7  Taktik: Åtta tekniker för datainsamling 137

Upplevelseinsamling – samma reflektionsfrågor till alla 138

Koppling handling–reflektion – vid all datainsamling 139

Longitudinella data – insamling över tid och på veckobasis 140

Djup reflektion – alla funderar på ett djupare plan 143

Mixad metod – insamling av både text och siffror 147

Känsloskattning – alla reflektioner skattas känslomässigt 148

Effektkodning – alla data taggas utifrån effekter 150

Feedback – alla får snabb feedback från forskningsledare 152

 

      8  Taktik: Sju tekniker för dataanalys 155

Formativ analys – viktiga insikter under pågående process 156

Mixad analys – siffror guidar sökandet efter mönster i text 158

Grafisk analys – siffror i matriser och diagram ger överblick 162

Kollegial analys – en sammanställer, alla analyserar 166

Anonym delning – särskilt intressanta texter delas anonymt 168

Orsak–effekt-analys – insikt i hur och varför effekter sker 170

Reviderade designprinciper – görs utifrån analysen 172

 

III Effekter av värdeskapande vetenskapande

      9  Varför värdeskapande vetenskapande? 177

 

      10 Effekter på kort sikt (0–1 år) 181

Förändrad yrkesroll – lärare, skolledare, lärledare, expert 181

Mer vetenskaplig skola – enklare att uppfylla lagkrav 185

Kompetensutveckling med effekt – alla är med på resan och kan följa resan 188

Mer fokus på skolutveckling – via enkelhet och synlighet 189

 

      11 Effekter på medellång sikt (1–3 år) 191

Ny semantik växer fram – utvecklande handlingar i skrift 191

Nya arenor för erfarenhetsutbyte – praktik­gemenskaper där innehållspaket delas 192

Vässat systematiskt kvalitetsarbete – en naturlig vidareutveckling 194

Ny roll för IT i skolan – IT-stöd för lärares lärande 195

 

      12 Effekter på lång sikt (3–10 år) 197

Förändrad roll för skolan – från konsument till producent av forskning 197

Ökad kvalitet i skolan – mer görs av det som fungerar bra 200

Utbildningsforskning får ny kraft – en ny fungerande metod 202

Effektivare skola – mer gjort på kortare tid 203

 

      13 Effekter på mycket lång sikt (10–30 år) 207

Återprofessionaliserad lärarkår – yrkesstatus går upp 207

Ett självsanerande system – färre tokiga påhitt utifrån 209

Mer relevant forskning – klyftan teori–praktik överbryggas 213

Skola i balans – lärare lär sig mer, elever skapar värde för andra 215

Referenser 221

Person- och sakregister 237

Om du vill ha en systematisk skolutveckling på din förskola eller skola, rekommenderar jag absolut den här boken. Om du inte vill det, tycker jag att du ska läsa den i alla fall och bli inspirerad.

Information

Författare:

Martin Lackeus

Illustratör:

Erik Johansson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144142203

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43562-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

240
 ;