
Den vetenskapande läraren
en handbok för forskning i skola och förskola
Resan bakom boken 9
Inledning 13
Bokens upplägg 17
I Grundläggande begrepp
1 Vetenskapande i skolan 23
Varför vetenskapande skola – två ingångar 23
De två ingångarna är problematiska extrempositioner 25
En gyllene medelväg – kritisk realism 26
Insamling av lärares situationsberoende kollektiva erfarenhet 27
Skolans behov av en vetenskapsmetodisk medelväg 28
Välja vetenskapsmetod – en omöjlig uppgift för lärare? 29
Datainsamling – den felande länken i skolors vetenskapande? 30
Lärare som vetenskapliga lärledare för sina kollegor 32
Lärledare – en svår roll i stort behov av en enkel vetenskapsmetodik 33
2 Värdeskapande i skolan 35
Värde för en själv kontra värde för andra 36
Värde kontra värden 36
En mångfacetterad modell för värde 38
Värdeskapande för andra ger mening i livet 41
Värdeskapande som företagare och som anställd 42
Egenvärdet av lärande och bildning 45
3 Skola i balans 47
Balans mellan eget lärande och värdeskapande för andra 48
Några utmaningar med lärares eget lärande 51
Obalansens orsaker – specialisering och snävt mätfokus 52
Några vägar mot bättre balans i skolan 54
Balansering för elever – värdeskapande lärande 55
Balansering för lärare – värdeskapande vetenskapande 58
Balansteorin – ett mynt med två olika sidor 62
Lärande och värdeskapande är som olja och vatten 63
II Värdeskapande vetenskapande
4 Värdeskapande vetenskapande i skolan 69
En vetenskaplig metod som visat sig fungera väl i skolan 70
Några positiva effekter vi har sett 70
Värdeskapande vetenskapande i tre steg 71
Ett formulär som illustrerar värdeskapande vetenskapande 73
En kombinationsmetod med 29 ingående delar 77
5 Logik: Sex teoretiska tankesätt 81
Klinisk forskning – lära genom att skapa värde för andra 82
Pragmatism – vad fungerar för vem, när och hur? 84
Kritisk realism – leta orsak–effekt-mönster på detaljnivå 86
Handlingsbaserat kollektivt lärande – många prövar samtidigt 91
Abduktion – ständig rörelse mellan teori och praktik 94
Känslor i fokus – göra och mäta sådant som är känslosamt 96
6 Modell: Åtta strategiska arbetsmodeller 99
Uppdragshypoteser – vad kan hjälpa eleverna? 100
Aktioner – lärare aktionsforskar på och med varandra 104
Experiment – vi prövar i klassrummet hur det fungerar 108
Designprinciper – starten och slutet i hela forskningsresan 113
Finkornigt – teori och praktik blandas tätt i vardagen 118
Protokoll – uppföljning av vad som görs och av vem 122
Skriftligt – det kollegiala lärandet sker främst i textform 129
Förtroligt – bara ett fåtal läser allas reflektioner 133
7 Taktik: Åtta tekniker för datainsamling 137
Upplevelseinsamling – samma reflektionsfrågor till alla 138
Koppling handling–reflektion – vid all datainsamling 139
Longitudinella data – insamling över tid och på veckobasis 140
Djup reflektion – alla funderar på ett djupare plan 143
Mixad metod – insamling av både text och siffror 147
Känsloskattning – alla reflektioner skattas känslomässigt 148
Effektkodning – alla data taggas utifrån effekter 150
Feedback – alla får snabb feedback från forskningsledare 152
8 Taktik: Sju tekniker för dataanalys 155
Formativ analys – viktiga insikter under pågående process 156
Mixad analys – siffror guidar sökandet efter mönster i text 158
Grafisk analys – siffror i matriser och diagram ger överblick 162
Kollegial analys – en sammanställer, alla analyserar 166
Anonym delning – särskilt intressanta texter delas anonymt 168
Orsak–effekt-analys – insikt i hur och varför effekter sker 170
Reviderade designprinciper – görs utifrån analysen 172
III Effekter av värdeskapande vetenskapande
9 Varför värdeskapande vetenskapande? 177
10 Effekter på kort sikt (0–1 år) 181
Förändrad yrkesroll – lärare, skolledare, lärledare, expert 181
Mer vetenskaplig skola – enklare att uppfylla lagkrav 185
Kompetensutveckling med effekt – alla är med på resan och kan följa resan 188
Mer fokus på skolutveckling – via enkelhet och synlighet 189
11 Effekter på medellång sikt (1–3 år) 191
Ny semantik växer fram – utvecklande handlingar i skrift 191
Nya arenor för erfarenhetsutbyte – praktikgemenskaper där innehållspaket delas 192
Vässat systematiskt kvalitetsarbete – en naturlig vidareutveckling 194
Ny roll för IT i skolan – IT-stöd för lärares lärande 195
12 Effekter på lång sikt (3–10 år) 197
Förändrad roll för skolan – från konsument till producent av forskning 197
Ökad kvalitet i skolan – mer görs av det som fungerar bra 200
Utbildningsforskning får ny kraft – en ny fungerande metod 202
Effektivare skola – mer gjort på kortare tid 203
13 Effekter på mycket lång sikt (10–30 år) 207
Återprofessionaliserad lärarkår – yrkesstatus går upp 207
Ett självsanerande system – färre tokiga påhitt utifrån 209
Mer relevant forskning – klyftan teori–praktik överbryggas 213
Skola i balans – lärare lär sig mer, elever skapar värde för andra 215
Referenser 221
Person- och sakregister 237
Om du vill ha en systematisk skolutveckling på din förskola eller skola, rekommenderar jag absolut den här boken. Om du inte vill det, tycker jag att du ska läsa den i alla fall och bli inspirerad.
Information
Illustratör:
Erik JohanssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144142203Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43562-01Upplaga:
FörstaSidantal:
240