
Att integrera digitalisering och kollegialt lärande
om skolutveckling
Innehåll
Tack 11
I Introduktion
1 Inledning 15
Att närma sig från två olika håll 15
Skolutveckling utifrån en helhetssyn 17
Behovstrappa för skolutveckling genom digitalisering 20
Förändringsarbete med digitalisering och professionsutveckling i skolan 23
Bokens struktur 26
2 Tre exempel på skolutvecklingssatsningar …| genom digitalisering 29
Formativia 30
Elev- och vårdnadshavarnivå 31
Lärarnivå 31
Skolledarnivå 32
Huvudmannanivå 32
Programmeringsfortbildning för matematiklärare 33
Surfplattor på Bäckebroskolan 35
Slutreflektion 38
II Digitalisering
3 Digitalisering av skolan 45
Hur har skolans digitalisering vuxit fram? 46
Vad påverkar skolans digitalisering? 50
Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet 52
Digital kompetens för alla i skolväsendet 53
Likvärdig tillgång och användning 54
Forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter 55
#skolDigiplan – handlingsplan för digitalisering av skolväsendet 56
Digitalisering av skolan – en definition 58
Administration och organisation 62
Arbetsmiljö 63
Samarbete och kommunikation 64
Didaktik och undervisning 65
Teknisk kunskap och digital kompetens 66
Problematisering av begreppet digitalisering av skolan 67
Slutreflektion 68
4 Teknikinvesteringar 69
Vem beslutar om teknikinvesteringar? 70
Teknik – en viktig baskomponent 72
Teknikinvesteringar i behovstrappan för skolutveckling genom digitalisering 75
Teknikinvesteringar: trådlöst nät, infrastruktur och digitala verktyg 76
Behov av väl utbyggt trådlöst nät 76
Behov av fungerande infrastruktur 78
Behov av verksamhetsanpassade digitala verktyg 80
Användning av behovstrappan som analysstöd vid teknikinvesteringar 81
Teknikinvesteringar gällande surfplattorna på Bäckebroskolan 82
Teknikinvesteringar gällande programmeringsfortbildningen 83
Slutreflektion 84
5 Ekonomi och regler vid digitalisering av skolan 87
Ansvar för ekonomin 88
Regler om inköp i skolan 90
Upphandling 93
Beställarkompetens 95
Vad kostar digitalisering av skolan? 96
Kostnader vid inköp av datorer till skolor 97
Kostnader för trådlöst nät och infrastruktur till skolor 99
Vad bör pengarna läggas på? 101
Kostnader för och nytta med skolans digitalisering 102
Total ägandekostnad 103
Total ägandenytta 105
Värdering av kostnad och nytta 107
Slutreflektion 109
6 Att lära av misstag vid teknikinvesteringar 111
Varför blir det fel? 112
Att digitalisering blir ett självändamål 114
Att fokus ensidigt läggs på hårdvara 116
Att datorer används till ensamarbete 118
Att teknik ersätter lärare 120
Att teknik inte stödjer de som mest behöver det 122
Slutreflektion 124
III Professionsutveckling
7 Skolutveckling genom kollegialt lärande 131
Historisk tillbakablick 132
Bakgrund till begreppet kollegialt lärande 133
Definition av kollegialt lärande 137
Varför ska vi arbeta med kollegialt lärande? 140
Forskningsstöd för kollegialt lärande 141
Kollegialt lärande och arbetsmiljöeffekter 144
Svårigheter med kollegialt lärande 145
Slutreflektion 148
8 Att organisera och strukturera …| professionellt lärande 151
Framgångsrika skolsystem och professionellt lärande 152
Erfarenheter från andra länder 153
Vad kan vi lära av framgångsrika skolsystem? 155
Att organisera och strukturera professionellt lärande 158
Fokusera inriktningar 160
Utveckla samarbetskulturer 161
Fördjupa lärandet 162
Säkra ansvarsskyldighet 163
Professionsutveckling för lärare 164
Professionsutveckling kring Formativia 164
Professionsutveckling kring programmering 167
Professionsutveckling för skolledare 170
Professionsutveckling kring surfplattesatsningen 171
Slutreflektion 174
9 Samarbete om skolutveckling 177
Att driva skolutvecklingsprocesser 178
Skolutvecklingstrianglarna 179
Samarbete mellan trianglarna 183
Problem med triangelmodellen 187
Skolutvecklingstrianglarna och Formativia 189
Lärartriangeln 189
Processledartriangeln 190
Skolledartriangeln 190
Huvudmannatriangeln 191
Slutreflektion 192
10 Att lära av misstag vid professionsinvesteringar 193
Vanliga misstag vid professionsinvesteringar 194
Misstag beträffande att fokusera inriktningar 194
Misstag beträffande att utveckla samarbetskulturer 196
Misstag beträffande att fördjupa lärandet 198
Misstag beträffande att säkra ansvarsskyldigheten 199
Vilka misstag görs i programmeringsfortbildningen? 200
Varför blir det inte bättre? 203
Att våga göra fel 204
Att tilldela positioner utan ansvar och mandat 205
Att bara tänka på sig själv 206
Slutreflektion 207
IV Integreringsvinster och skolutveckling
11 Sambandet mellan digitalisering …|av skolan, professionsutveckling och likvärdighet 215
Professionsutveckling möjliggör digitalisering av skolan 216
Digitalisering av skolan möjliggör professionsutveckling 220
Sammanknytning kan skapa integreringsvinster 222
Likvärdighet 224
Politiker och huvudmän 225
Skolledare 226
Lärare 226
Nationella prov 227
Framgångsfaktorer för att skapa integreringsvinster 231
Slutreflektion 236
12 Roller och ansvar 239
Olika professionsgruppers roll och ansvar 240
Lärares roll och ansvar 241
Processledares roll och ansvar 244
Skolledares roll och ansvar 246
Förvaltnings- och koncernledningars roll och ansvar 248
Lokala skolpolitikers och koncernstyrelsers roll och ansvar 251
Att samarbeta ”utanför” skolan för att möjliggöra integreringsvinster 253
Slutreflektion 254
13 Hur kan ett plus ett bli tre? 257
Att identifiera behov och förutsättningar 258
Formativia 260
Programmeringsfortbildning för matematiklärare 262
Surfplattor på Bäckebroskolan 263
Att planera för att skapa integreringsvinster 265
Formativia 266
Programmeringsfortbildning för matematiklärare 268
Surfplattor på Bäckebroskolan 270
Att reflektera över vilka möjligheter och risker som finns 271
Formativia 273
Programmeringsfortbildning för matematiklärare 276
Surfplattor på Bäckebroskolan 277
Att hitta nästa steg i skolutvecklingsprocesserna 278
Formativia 279
Programmeringsfortbildning för matematiklärare 280
Surfplattor på Bäckebroskolan 281
Olika ingångar till integreringsvinster vid olika skolutvecklingssatsningar 281
Slutreflektion 283
14 Ta ansvar för utvecklingen! 285
Vad behöver vi ta ansvar för? 285
Skolans digitalisering utifrån dess unika förutsättningar 285
Strukturerat kollegialt lärande 286
Proaktivt systematiskt kvalitetsarbete 287
Gemensam helhetsidé 287
Investeringar för pedagogisk nytta 288
Hur behöver vi ta ansvar? 289
Göra mer av det som är bra och mindre av det som är dåligt 289
Förstå att forskning och modeller är användbara 289
Vara öppen och modig i beslutsfattande 290
Samarbeta strukturerat 291
Tänka kritiskt och problematiserande 291
Varför behöver vi ta ansvar? 292
Sätta lärande i fokus 292
Skapa likvärdighet 293
Integreringsvinster ger mervärde 293
Om inte ”vi” gör det, så gör ”någon annan” det 294
Innovation kan påverka framtiden 295
Slutord 297
Referenser 301
Sakregister 309
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144134055Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40484-01Upplaga:
FörstaSidantal:
311