Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att integrera digitalisering och kollegialt lärande

om skolutveckling

Skickas följande arbetsdag

Digitalisering och kollegialt lärande utgör två centrala, men ofta separata, delar av skolors utvecklingsarbete. Den här boken utforskar mervärdet som uppstår när dessa två delar integreras i en gemensam skolutvecklings- och lärandeprocess. Boken erbjuder en gedigen genomgång av områdena digitalisering och kollegialt lärande var för sig, samt ett integrerande perspektiv. Del ett introducerar tre skolutvecklingsprojekt som sedan följer med genom bokens alla delar. Del två, om digitalisering, ...

Läs mer

Digitalisering och kollegialt lärande utgör två centrala, men ofta separata, delar av skolors utvecklingsarbete. Den här boken utforskar mervärdet som uppstår när dessa två delar integreras i en gemensam skolutvecklings- och lärandeprocess. Boken erbjuder en gedigen genomgång av områdena digitalisering och kollegialt lärande var för sig, samt ett integrerande perspektiv. Del ett introducerar tre skolutvecklingsprojekt som sedan följer med genom bokens alla delar. Del två, om digitalisering, tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument och identifierar fem nyckelprocesser som samverkar i digitaliseringen av skolan. Därtill diskuteras teknikinvesteringar utifrån frågor som rör ekonomi, ägandenytta och vanliga misstag. Del tre, om professionsutveckling, djupdyker i begreppet kollegialt lärande utifrån aktuell forskning. Särskild fokus läggs på struktur och organisering av den kollegiala processen och vikten av samarbete mellan professionsgrupper. Slutligen knyter del fyra samman områdena digitalisering och kollegialt lärande och analyserar hur möjligheter för integreringsvinster kan skapas. Boken vänder sig alla som arbetar med skolans utvecklingsprocesser: skolchefer, skolledare, lärare, IT-pedagoger och bibliotekarier. Dessutom vänder den sig till lärarutbildare, rektorsutbildare, politiker och beslutsfattare inom utbildningssektorn.

Stäng

Innehåll

Tack11

   I Introduktion

   1  Inledning15

Att närma sig från två olika håll 15

Skolutveckling utifrån en helhetssyn 17

Behovstrappa för skolutveckling genom digitalisering 20

Förändringsarbete med digitalisering och professionsutveckling i skolan 23

Bokens struktur 26

   2  Tre exempel på skolutvecklingssatsningar …| genom digitalisering29

Formativia 30

Elev- och vårdnadshavarnivå 31

Lärarnivå 31

Skolledarnivå 32

Huvudmannanivå 32

Programmeringsfortbildning för matematiklärare 33

Surfplattor på Bäckebroskolan 35

Slutreflektion 38

  II Digitalisering

   3  Digitalisering av skolan45

Hur har skolans digitalisering vuxit fram? 46

Vad påverkar skolans digitalisering? 50

Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet 52

Digital kompetens för alla i skolväsendet 53

Likvärdig tillgång och användning 54

Forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter 55

#skolDigiplan – handlingsplan för digitalisering av skolväsendet 56

Digitalisering av skolan – en definition 58

Administration och organisation 62

Arbetsmiljö 63

Samarbete och kommunikation 64

Didaktik och undervisning 65

Teknisk kunskap och digital kompetens 66

Problematisering av begreppet digitalisering av skolan 67

Slutreflektion 68

   4  Teknikinvesteringar69

Vem beslutar om teknikinvesteringar? 70

Teknik – en viktig baskomponent 72

Teknikinvesteringar i behovstrappan för skolutveckling genom digitalisering 75

Teknikinvesteringar: trådlöst nät, infrastruktur och digitala verktyg 76

Behov av väl utbyggt trådlöst nät 76

Behov av fungerande infrastruktur 78

Behov av verksamhetsanpassade digitala verktyg 80

Användning av behovstrappan som analysstöd vid teknikinvesteringar 81

Teknikinvesteringar gällande surfplattorna på Bäckebroskolan 82

Teknikinvesteringar gällande programmeringsfortbildningen 83

Slutreflektion 84

   5  Ekonomi och regler vid digitalisering av skolan87

Ansvar för ekonomin 88

Regler om inköp i skolan 90

Upphandling 93

Beställarkompetens 95

Vad kostar digitalisering av skolan? 96

Kostnader vid inköp av datorer till skolor 97

Kostnader för trådlöst nät och infrastruktur till skolor 99

Vad bör pengarna läggas på? 101

Kostnader för och nytta med skolans digitalisering 102

Total ägandekostnad 103

Total ägandenytta 105

Värdering av kostnad och nytta 107

Slutreflektion 109

   6  Att lära av misstag vid teknikinvesteringar111

Varför blir det fel? 112

Att digitalisering blir ett självändamål 114

Att fokus ensidigt läggs på hårdvara 116

Att datorer används till ensamarbete 118

Att teknik ersätter lärare 120

Att teknik inte stödjer de som mest behöver det 122

Slutreflektion 124

 III Professionsutveckling

   7  Skolutveckling genom kollegialt lärande131

Historisk tillbakablick 132

Bakgrund till begreppet kollegialt lärande 133

Definition av kollegialt lärande 137

Varför ska vi arbeta med kollegialt lärande? 140

Forskningsstöd för kollegialt lärande 141

Kollegialt lärande och arbetsmiljöeffekter 144

Svårigheter med kollegialt lärande 145

Slutreflektion 148

   8  Att organisera och strukturera …| professionellt lärande151

Framgångsrika skolsystem och professionellt lärande 152

Erfarenheter från andra länder 153

Vad kan vi lära av framgångsrika skolsystem? 155

Att organisera och strukturera professionellt lärande 158

Fokusera inriktningar 160

Utveckla samarbetskulturer 161

Fördjupa lärandet 162

Säkra ansvarsskyldighet 163

Professionsutveckling för lärare 164

Professionsutveckling kring Formativia 164

Professionsutveckling kring programmering 167

Professionsutveckling för skolledare 170

Professionsutveckling kring surfplattesatsningen 171

Slutreflektion 174

   9  Samarbete om skolutveckling177

Att driva skolutvecklingsprocesser 178

Skolutvecklingstrianglarna 179

Samarbete mellan trianglarna 183

Problem med triangelmodellen 187

Skolutvecklingstrianglarna och Formativia 189

Lärartriangeln 189

Processledartriangeln 190

Skolledartriangeln 190

Huvudmannatriangeln 191

Slutreflektion 192

 10  Att lära av misstag vid professionsinvesteringar193

Vanliga misstag vid professionsinvesteringar 194

Misstag beträffande att fokusera inriktningar 194

Misstag beträffande att utveckla samarbetskulturer 196

Misstag beträffande att fördjupa lärandet 198

Misstag beträffande att säkra ansvarsskyldigheten 199

Vilka misstag görs i programmeringsfortbildningen? 200

Varför blir det inte bättre? 203

Att våga göra fel 204

Att tilldela positioner utan ansvar och mandat 205

Att bara tänka på sig själv 206

Slutreflektion 207

 IV Integreringsvinster och skolutveckling

 11  Sambandet mellan digitalisering …|av skolan, professionsutveckling och likvärdighet215

Professionsutveckling möjliggör digitalisering av skolan 216

Digitalisering av skolan möjliggör professionsutveckling 220

Sammanknytning kan skapa integreringsvinster 222

Likvärdighet 224

Politiker och huvudmän 225

Skolledare 226

Lärare 226

Nationella prov 227

Framgångsfaktorer för att skapa integreringsvinster 231

Slutreflektion 236

 12  Roller och ansvar239

Olika professionsgruppers roll och ansvar 240

Lärares roll och ansvar 241

Processledares roll och ansvar 244

Skolledares roll och ansvar 246

Förvaltnings- och koncernledningars roll och ansvar 248

Lokala skolpolitikers och koncernstyrelsers roll och ansvar 251

Att samarbeta ”utanför” skolan för att möjliggöra integreringsvinster 253

Slutreflektion 254

 13  Hur kan ett plus ett bli tre?257

Att identifiera behov och förutsättningar 258

Formativia 260

Programmeringsfortbildning för matematiklärare 262

Surfplattor på Bäckebroskolan 263

Att planera för att skapa integreringsvinster 265

Formativia 266

Programmeringsfortbildning för matematiklärare 268

Surfplattor på Bäckebroskolan 270

Att reflektera över vilka möjligheter och risker som finns 271

Formativia 273

Programmeringsfortbildning för matematiklärare 276

Surfplattor på Bäckebroskolan 277

Att hitta nästa steg i skolutvecklingsprocesserna 278

Formativia 279

Programmeringsfortbildning för matematiklärare 280

Surfplattor på Bäckebroskolan 281

Olika ingångar till integreringsvinster vid olika skolutvecklingssatsningar 281

Slutreflektion 283

 14  Ta ansvar för utvecklingen!285

Vad behöver vi ta ansvar för? 285

Skolans digitalisering utifrån dess unika förutsättningar 285

Strukturerat kollegialt lärande 286

Proaktivt systematiskt kvalitetsarbete 287

Gemensam helhetsidé 287

Investeringar för pedagogisk nytta 288

Hur behöver vi ta ansvar? 289

Göra mer av det som är bra och mindre av det som är dåligt 289

Förstå att forskning och modeller är användbara 289

Vara öppen och modig i beslutsfattande 290

Samarbeta strukturerat 291

Tänka kritiskt och problematiserande 291

Varför behöver vi ta ansvar? 292

Sätta lärande i fokus 292

Skapa likvärdighet 293

Integreringsvinster ger mervärde 293

Om inte ”vi” gör det, så gör ”någon annan” det 294

Innovation kan påverka framtiden 295

Slutord297

Referenser301

Sakregister309

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144134055

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40484-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

311
 ;