
Svart bälte i svåra samtal
- med empati för ökat samarbete
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 13
Översikt över bokens delar 14
Inledning
Vända svåra samtal till samarbete genom empati 19
Problem – lösning: Vända svåra samtal till samarbete 20
Vad är egentligen ett svårt samtal? 21
Empati för ledare i svåra samtal – vad är det? 22
Empatiska ledare behövs för de skapar samarbete 24
Ta steg mot samarbete – svart bälte i svåra samtal 26
Samtalsverktyg gör det lättare att samtala 30
Håll strukturen i ett svårt samtal 31
Exempeldialog – svårt samtal 33
Tema I
Planera svåra samtal – gör rätt från början
1. Kartläggningen av situationen …|– bättre resultat i svåra samtal 41
Problem – lösning: Kartläggning av situationen 42
Exempel på en ledare som gör en kartläggning 44
Dina beteenden som ledare 47
Att leda sig själv – ha goda rutiner och en positiv attityd 51
Led medarbetare – motivera och skapa en lösningskultur 53
Led gruppen – få gruppen att blomstra genom positiva beteenden 55
Individens personlighet påverkar beteende och samarbete 58
Egenskaper – ”Big Five” 59
Frågelista – personlighet 64
Den mörka triaden – när svåra samtal blir riktigt tuffa 65
Gruppens eller organisationens förutsättningar 69
Teorier för gruppens utveckling – olika faser 70
Gruppers utvecklingsstadium – påverkan på medarbetare 71
2. Praktisk förberedelse som gör svåra samtal lättare 83
Problem – lösning: Att lyckas med svåra samtal genom förberedelser 84
PLANERA – förbered dig så att du lyckas med samtalet 85
Tema II
Empati för att leda svåra samtal
3. Led samtalet genom att aktivera din empati 101
Problem – lösning: Hantera känslor och försvar genom empati 102
Negativ påverkan – vad händer när svåra samtal går fel? 104
Positiv påverkan – vad händer när samtal fungerar genom empati? 108
Svåra samtal och svart bälte i empati – aktivera din kraft genom SOL-metoden 112
Exempeldialog – samtalet vänder genom att ledaren använder SOL-metoden 117
4. Led samtalet med empati och samtalsverktyg 123
Problem – lösning: Förbättra din kommunikation med samtalsverktyg 124
FART-metoden – vända låsta lägen till öppna lägen 127
FART – Fråga och styra samtalet mot samarbete 128
FART – Aktivt lyssnande 130
FART – Riktning 133
Exempeldialog – förstå och fråga vid ett svårt samtal 137
FART – Tala – var rak, ärlig och respektfull genom jag-budskap 138
5. Led samtalet med fyra steg för samarbete 147
Problem – lösning: Ta upp svårigheter 148
Led samtalet – stegen som minskar försvar och ökar samarbete 152
Led samtalet med empati – förstå och fråga vidare vid motstånd 161
Svårt samtal och BUSS-metoden – exempeldialog hantera motstånd 162
Tema III
Samtal om hur man sköter sina uppgifter
6. Beteenden som stör – förändra med jag-budskap 171
Bakgrund – det som hänt 171
Störande arbetsvanor – kritisera inte person 172
Störande arbetsvanor – jag-budskap är att föredra 173
Varför behöver du genomföra samtalet? 174
Att tänka på för att samtalet ska lyckas 174
Svart bälte i empati – släpp irritationen och föreslå ett alternativ 175
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 177
Exempeldialog – släpp irritationen, föreslå alternativ 177
7. Tar inte ansvar – leda samtalet med steg …|som skapar ordning i kaos 181
Bakgrund – det som hänt 181
Varför behöver du genomföra samtalet? 182
Att tänka på för att samtalet ska lyckas 182
Svart bälte i empati – älta inte problem utan fokusera på förbättringar 184
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 185
Exempeldialog – fokusera på förbättringar 186
8. Motstånd vid förändring …|– ställ krav på ett respektfullt sätt 189
Bakgrund – det som hänt 189
Varför behöver du genomföra samtalet? 190
Att tänka på för att samtalet ska lyckas 190
Svart bälte i empati – ställ krav på ett respektfullt sätt 193
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 195
Exempeldialog – ställ krav på ett respektfullt sätt 196
9. Informell ledare – hjälpa till på andra sätt 199
Bakgrund – det som hänt 199
Varför behöver du genomföra samtalet? 201
Att tänka på för att samtalet ska lyckas 202
Svart bälte i empati – låt den informella ledaren hjälpa till på andra sätt 203
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 205
Exempeldialog – hjälpa till på andra sätt 206
Tema IV
Samtal om samarbete och attityder
10. Vet alltid bäst – utforska mer samarbete 213
Bakgrund – det som hänt 213
Varför behöver du genomföra samtalet? 214
Att tänka på för att samtalet ska lyckas 214
Svart bälte i empati – utforska bättre samarbete 216
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 218
Exempeldialog – bättre samarbete 219
11. Ständiga ursäkter – bekräfta och led tillbaka …|till att göra uppgiften 223
Det som hänt – beteende 223
Varför behöver du genomföra samtalet? 224
Förberedelse så att du lyckas med samtalet 224
Svart bälte i empati – bekräfta och led vidare till uppgiften 225
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 227
Exempeldialog – hantera undanflykter och ständiga ursäkter 228
12. Skvallrar och förtalar – se till att det upphör 231
Bakgrund – skvaller och det som hänt 231
Samtal om andra är en del av en social gemenskap 232
Grupper som inte fungerar – skvaller som leder till mobbning 232
Varför ska du genomföra samtalet? 233
Förberedelse så att du lyckas med samtalet 233
Svart bälte i empati – ett varsamt samtal om att skvaller måste upphöra 235
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 237
Exempeldialog – se till att skvallret upphör 238
13. Mobbar andra – stå på dig och kräv en förändring 243
Bakgrund mobbning – det som hänt 243
Vad är mobbning? 244
Varför behöver du genomföra samtalet? 244
Förberedelse att tänka på för att lyckas med samtalet 245
Svart bälte i empati – stå på dig om din uppfattning och kräv förbättring 248
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 249
Exempeldialog – stå på dig och kräv en förbättring 249
14. Har svårt att samarbeta med en person …|– varför är det så? 255
Det som hänt – beteende 255
Varför behöver du genomföra samtalet? 256
Förberedelse så att du lyckas med samtalet 256
Svart bälte i empati – ett öppet samtal om att svårigheter behöver lösas 257
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 259
Exempeldialog – ett öppet samtal om svårigheter som behöver lösas 260
15. Konflikter mellan två personer …|– kräv ansvar för uppgifter 263
Bakgrund – det som hänt 263
Konflikter – maktkamp och utvecklingen över tid 263
Varför bör du genomföra samtalet? 264
Förberedelser att tänka på så att samtalet lyckas 265
Svart bälte i empati – medling genom turtagning 266
Samtala steg för steg – kräv ansvar för uppgifter 268
Exempeldialog – medling genom turtagning 269
Tema V
Samtal när medarbetaren har större svårigheter
16. Luktar illa – ett varsamt samtal 275
Det som hänt – beteende 275
Varför behöver du genomföra samtalet? 275
Förberedelse så att du lyckas med samtalet 276
Svart bälte i empati – ett varsamt samtal 277
Svart bälte i empati – empati som skapar dialog och samarbete 279
Exempeldialog – ett varsamt samtal 280
17. Stressad och kräver att göra mindre …|– vad beror stressen på? 283
Det som hänt – bakgrund stress 283
Samtal om stress – du har ett omfattande arbetsmiljöansvar 284
Varför behöver du genomföra samtalet? 285
Förberedelse – att tänka på så att samtalet lyckas 286
Svart bälte i empati – ta reda på vad stressen beror på 288
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 289
Exempeldialog – ta reda på vad stressen beror på 290
18. Psykisk ohälsa – få medarbetaren att själv …|märka sitt sämre mående 293
Det som hänt – bakgrund ohälsa 293
Varför behöver du genomföra samtalet? 294
Att tänka på så att samtalet om hälsa lyckas 294
Svart bälte i empati – få medarbetaren att själv märka sitt sämre mående 296
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 298
Exempeldialog – få medarbetaren att själv upptäcka sitt sämre mående 298
19. Misskötsamhet som skapar kaos …|– hantera konfliktbeteende 301
Bakgrund – det som hänt 301
Vad är misskötsamhet? 301
Du är ansvarig för verksamhetens arbetsmiljö 302
Varför behöver du genomföra samtalet? 303
Att tänka på för att samtalet ska lyckas 303
Svart bälte i empati – hantera konfliktbeteende 305
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 308
Exempeldialog – hantera konfliktbeteende 308
20. Missbruk – ställ frågor och ge möjlighet att förklara 315
Det som hänt – beteende 315
Varför ska du genomföra samtalet? 316
Att tänka på för att lyckas med samtalet 316
Svart bälte i empati – ställ frågor och ge möjlighet att förklara 318
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 320
Exempeldialog – ställ frågor och ge möjlighet att förklara 321
21. Varningssamtalet – förmedla ett tydligt budskap 325
Bakgrund – det som hänt – beteende 325
Vad är ett varningssamtal? 325
Följ rutiner som gäller för din arbetsplats 326
Varför behöver du genomföra samtalet? 327
Tänk på för att lyckas med samtalet 327
Svart bälte i empati – förmedla ett tydligt budskap 329
Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete 332
Exempeldialog – förmedla ett tydligt budskap 333
Författarens förmåga att konkretisera och förtydliga gör Svart bälte i svåra samtal till en mycket bra student och ledarskapslitteratur. Referenser anges efter varje kapitel, vilket skapar tydlighet. Läsaren kan enkelt fördjupa sig inom något område.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173542Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46408-01Upplaga:
FörstaSidantal:
334