Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Svart bälte i svåra samtal

- med empati för ökat samarbete

Skickas följande arbetsdag

Vill du bli bättre på att genomföra svåra samtal? Då är det här en bok för dig. Den baseras på forskning om hur empatiska ledare gör när de genomför olika slags svåra samtal. En sådan ledare kan både skapa en god relation och trygghet och samtidigt leda samtalet med en tydlig struktur. Boken innehåller tre delar: Den första delen beskriver hur du förbereder det svåra samtalet genom att kartlägga problemet och planera samtalet steg för steg. Den andra delen förklarar hur du leder samtalet gen...

Läs mer

Vill du bli bättre på att genomföra svåra samtal? Då är det här en bok för dig. Den baseras på forskning om hur empatiska ledare gör när de genomför olika slags svåra samtal. En sådan ledare kan både skapa en god relation och trygghet och samtidigt leda samtalet med en tydlig struktur. Boken innehåller tre delar: Den första delen beskriver hur du förbereder det svåra samtalet genom att kartlägga problemet och planera samtalet steg för steg. Den andra delen förklarar hur du leder samtalet genom att aktivera din empati, så att du blir ”stark” och på så sätt behåller din kraft och vänlighet. Den sista delen presenterar instruktioner som visar i detalj hur ett svårt samtal kan genomföras, med en rad olika exempel. Det kan handla om beteenden som stör och svårigheter kring samarbete och attityder. Men också större utmaningar, som när en medarbetare luktar illa, eller när det föreligger allvarlig misskötsamhet, missbruk eller psykisk ohälsa. Boken är ovärderlig läsning för alla som behöver genomföra svåra samtal som en del av yrkeslivet - inte minst personer i en ledande position.

Stäng

Förord 13

Översikt över bokens delar   14

Inledning

Vända svåra samtal till samarbete genom empati 19

Problem – lösning: Vända svåra samtal till samarbete   20

Vad är egentligen ett svårt samtal?   21

Empati för ledare i svåra samtal – vad är det?   22

Empatiska ledare behövs för de skapar samarbete   24

Ta steg mot samarbete – svart bälte i svåra samtal   26

Samtalsverktyg gör det lättare att samtala   30

Håll strukturen i ett svårt samtal   31

Exempeldialog – svårt samtal   33

Tema I

Planera svåra samtal – gör rätt från början

1. Kartläggningen av situationen …|– bättre resultat i svåra samtal   41

Problem – lösning: Kartläggning av situationen   42

Exempel på en ledare som gör en kartläggning   44

Dina beteenden som ledare   47

Att leda sig själv – ha goda rutiner och en positiv attityd   51

Led medarbetare – motivera och skapa en lösningskultur   53

Led gruppen – få gruppen att blomstra genom positiva beteenden   55

Individens personlighet påverkar beteende och samarbete   58

Egenskaper – ”Big Five”   59

Frågelista – personlighet   64

Den mörka triaden – när svåra samtal blir riktigt tuffa   65

Gruppens eller organisationens förutsättningar   69

Teorier för gruppens utveckling – olika faser   70

Gruppers utvecklingsstadium – påverkan på medarbetare   71


2. Praktisk förberedelse som gör svåra samtal lättare   83

Problem – lösning: Att lyckas med svåra samtal genom förberedelser   84

PLANERA – förbered dig så att du lyckas med samtalet   85


Tema II

Empati för att leda svåra samtal

3. Led samtalet genom att aktivera din empati   101

Problem – lösning: Hantera känslor och försvar genom empati   102

Negativ påverkan – vad händer när svåra samtal går fel?   104

Positiv påverkan – vad händer när samtal fungerar genom empati?   108

Svåra samtal och svart bälte i empati – aktivera din kraft genom SOL-metoden     112

Exempeldialog – samtalet vänder genom att ledaren använder SOL-metoden   117


4. Led samtalet med empati och samtalsverktyg   123

Problem – lösning: Förbättra din kommunikation med samtalsverktyg   124

FART-metoden – vända låsta lägen till öppna lägen   127

FART – Fråga och styra samtalet mot samarbete   128

FART – Aktivt lyssnande     130

FART – Riktning   133

Exempeldialog – förstå och fråga vid ett svårt samtal   137

FART – Tala – var rak, ärlig och respektfull genom jag-budskap     138


5. Led samtalet med fyra steg för samarbete   147

Problem – lösning: Ta upp svårigheter   148

Led samtalet – stegen som minskar försvar och ökar samarbete   152

Led samtalet med empati – förstå och fråga vidare vid motstånd   161

Svårt samtal och BUSS-metoden – exempeldialog hantera motstånd   162


Tema III

Samtal om hur man sköter sina uppgifter

6. Beteenden som stör – förändra med jag-budskap   171

Bakgrund – det som hänt   171

Störande arbetsvanor – kritisera inte person   172

Störande arbetsvanor – jag-budskap är att föredra   173

Varför behöver du genomföra samtalet?   174

Att tänka på för att samtalet ska lyckas   174

Svart bälte i empati – släpp irritationen och föreslå ett alternativ   175

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   177

Exempeldialog – släpp irritationen, föreslå alternativ   177


7. Tar inte ansvar – leda samtalet med steg …|som skapar ordning i kaos   181

Bakgrund – det som hänt   181

Varför behöver du genomföra samtalet?   182

Att tänka på för att samtalet ska lyckas   182

Svart bälte i empati – älta inte problem utan fokusera på förbättringar   184

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   185

Exempeldialog – fokusera på förbättringar   186


8. Motstånd vid förändring …|– ställ krav på ett respektfullt sätt   189

Bakgrund – det som hänt   189

Varför behöver du genomföra samtalet?   190

Att tänka på för att samtalet ska lyckas   190

Svart bälte i empati – ställ krav på ett respektfullt sätt   193

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   195

Exempeldialog – ställ krav på ett respektfullt sätt   196


9. Informell ledare – hjälpa till på andra sätt   199

Bakgrund – det som hänt   199

Varför behöver du genomföra samtalet?   201

Att tänka på för att samtalet ska lyckas   202

Svart bälte i empati – låt den informella ledaren hjälpa till på andra sätt   203

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   205

Exempeldialog – hjälpa till på andra sätt   206


Tema IV

Samtal om samarbete och attityder

10. Vet alltid bäst – utforska mer samarbete   213

Bakgrund – det som hänt   213

Varför behöver du genomföra samtalet?   214

Att tänka på för att samtalet ska lyckas   214

Svart bälte i empati – utforska bättre samarbete   216

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   218

Exempeldialog – bättre samarbete   219


11. Ständiga ursäkter – bekräfta och led tillbaka …|till att göra uppgiften   223

Det som hänt – beteende   223

Varför behöver du genomföra samtalet?   224

Förberedelse så att du lyckas med samtalet   224

Svart bälte i empati – bekräfta och led vidare till uppgiften   225

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   227

Exempeldialog – hantera undanflykter och ständiga ursäkter   228


12. Skvallrar och förtalar – se till att det upphör   231

Bakgrund – skvaller och det som hänt   231

Samtal om andra är en del av en social gemenskap   232

Grupper som inte fungerar – skvaller som leder till mobbning   232

Varför ska du genomföra samtalet?   233

Förberedelse så att du lyckas med samtalet   233

Svart bälte i empati – ett varsamt samtal om att skvaller måste upphöra   235

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   237

Exempeldialog – se till att skvallret upphör   238


13. Mobbar andra – stå på dig och kräv en förändring   243

Bakgrund mobbning – det som hänt   243

Vad är mobbning?   244

Varför behöver du genomföra samtalet?   244

Förberedelse att tänka på för att lyckas med samtalet   245

Svart bälte i empati – stå på dig om din uppfattning och kräv förbättring   248

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   249

Exempeldialog – stå på dig och kräv en förbättring   249


14. Har svårt att samarbeta med en person …|– varför är det så?   255

Det som hänt – beteende   255

Varför behöver du genomföra samtalet?   256

Förberedelse så att du lyckas med samtalet   256

Svart bälte i empati – ett öppet samtal om att svårigheter behöver lösas   257

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   259

Exempeldialog – ett öppet samtal om svårigheter som behöver lösas   260


15. Konflikter mellan två personer …|– kräv ansvar för uppgifter   263

Bakgrund – det som hänt   263

Konflikter – maktkamp och utvecklingen över tid   263

Varför bör du genomföra samtalet?   264

Förberedelser att tänka på så att samtalet lyckas   265

Svart bälte i empati – medling genom turtagning   266

Samtala steg för steg – kräv ansvar för uppgifter   268

Exempeldialog – medling genom turtagning   269


Tema V

Samtal när medarbetaren har större svårigheter

16. Luktar illa – ett varsamt samtal   275

Det som hänt – beteende   275

Varför behöver du genomföra samtalet?   275

Förberedelse så att du lyckas med samtalet   276

Svart bälte i empati – ett varsamt samtal   277

Svart bälte i empati – empati som skapar dialog och samarbete   279

Exempeldialog – ett varsamt samtal   280


17. Stressad och kräver att göra mindre …|– vad beror stressen på?   283

Det som hänt – bakgrund stress   283

Samtal om stress – du har ett omfattande arbetsmiljöansvar   284

Varför behöver du genomföra samtalet?   285

Förberedelse – att tänka på så att samtalet lyckas   286

Svart bälte i empati – ta reda på vad stressen beror på   288

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   289

Exempeldialog – ta reda på vad stressen beror på   290


18. Psykisk ohälsa – få medarbetaren att själv …|märka sitt sämre mående   293

Det som hänt – bakgrund ohälsa   293

Varför behöver du genomföra samtalet?   294

Att tänka på så att samtalet om hälsa lyckas   294

Svart bälte i empati – få medarbetaren att själv märka sitt sämre mående   296

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   298

Exempeldialog – få medarbetaren att själv upptäcka sitt sämre mående   298


19. Misskötsamhet som skapar kaos …|– hantera konfliktbeteende   301

Bakgrund – det som hänt   301

Vad är misskötsamhet?   301

Du är ansvarig för verksamhetens arbetsmiljö   302

Varför behöver du genomföra samtalet?   303

Att tänka på för att samtalet ska lyckas   303

Svart bälte i empati – hantera konfliktbeteende   305

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   308

Exempeldialog – hantera konfliktbeteende   308


20. Missbruk – ställ frågor och ge möjlighet att förklara   315

Det som hänt – beteende   315

Varför ska du genomföra samtalet?   316

Att tänka på för att lyckas med samtalet   316

Svart bälte i empati – ställ frågor och ge möjlighet att förklara   318

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   320

Exempeldialog – ställ frågor och ge möjlighet att förklara   321


21. Varningssamtalet – förmedla ett tydligt budskap   325

Bakgrund – det som hänt – beteende   325

Vad är ett varningssamtal?   325

Följ rutiner som gäller för din arbetsplats   326

Varför behöver du genomföra samtalet?   327

Tänk på för att lyckas med samtalet   327

Svart bälte i empati – förmedla ett tydligt budskap   329

Samtala steg för steg – empati som skapar dialog och samarbete   332

Exempeldialog – förmedla ett tydligt budskap   333

Författarens förmåga att konkretisera och förtydliga gör Svart bälte i svåra samtal till en mycket bra student och ledarskapslitteratur. Referenser anges efter varje kapitel, vilket skapar tydlighet. Läsaren kan enkelt fördjupa sig inom något område.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144173542

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

46408-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

334
 ;