
Evidensbaserad elevhälsa

Evidensbaserad elevhälsa
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 15
Pernilla Gudmundsson
Jonas F. Ludvigsson
Författarpresentation 19
Förkortningar 27
Del I Elevhälsans mål, metoder och organisation
1 Skolhälsovård – tillbakablick och framtidsperspektiv 33
Lars Cernerud
Elevers hälsa – tillbakablick 34
1974 års skolhälsovårdsutredning 36
1980-talet och framåt 36
Folkhälsoperspektiv 37
Elevhälsan – framtidsspaning 38
Referenser 40
2 Hälsa och synen på bildning 43
Carl Lindgren
Hälsans relativitet 43
Homeostas och allostas 44
Välfärd och folkhälsa 44
Hälsofrämjande insatser 45
Skola och kamratliv 45
Auktoritativ pedagogik och hälsoutfall 46
Sociala och fördelningspolitiska åtgärder 47
Hälsa och kultur 47
Individualism och ohälsa 48
Demokrati, bildning och hälsa 49
Livslångt lärande och hälsa 50
Sammanfattning 53
Referenser 53
3 Lagstiftning kring elevhälsan 55
Nils Lundin
Historik 55
Lagar och förordningar 56
Barnkonventionen 56
Skollagen, SkolL 56
Föräldrabalken, FB 57
Offentlighets- och sekretesslagen, OSL 58
Socialtjänstlagen, SoL 58
Brottsbalken, BrB 58
Patientlagen 58
Hälso- och sjukvårdslagen, HSL 58
Egenvårdslagen 58
Patientsäkerhetslagen, PSL 59
Lagen om patientnämnd 59
Patientskadelagen 59
Lex Maria 59
Patientdatalagen 60
Lagen om sammanhållen journalföring 60
Lagen om vaccinationsregister 60
Smittskyddslagen, SmittskL 61
Arbetsmiljölagen, AML 61
Myndigheter 61
Skolverket och Socialstyrelsen 61
Specialpedagogiska skolmyndigheten 62
Skolinspektionen och IVO 62
Folkhälsomyndigheten 63
Elevhälsans organisation och ansvarsnivåer 64
Huvudmannens ansvar 64
Huvudmannens vårdgivaransvar 64
Rektorns ansvar 65
Lokalt respektive centralt organiserad elevhälsa 65
Elevhälsans kompetenser och uppdrag 66
Skolsköterska 66
Skolläkare 66
Kurator 67
Psykolog 67
Specialpedagog 68
Främjande och förebyggande insatser 68
Professionernas insatser och utredningar 69
Hälsobesök 70
Ledning av EMI 71
Systematiskt kvalitetsarbete och ledningssystem 72
Sammanfattning 72
Referenser 72
4 Samverkan och sekretess vid orosanmälan 75
Sara R. Millberg
Begrepp och förkortningar 75
Begrepp 75
Förkortningar 76
Samverkan för barns bästa 76
Orosanmälan för barns stöd och skydd 77
När ska en anmälan göras? 77
Anmälningsskyldighet vid vag misstanke 77
Pågående insatser respektive kvarstående oro 77
När ett barn far illa eller riskerar att fara illa 78
Information till barn och vårdnadshavare 78
Att göra en orosanmälan 79
Intern samverkan vid orosanmälan 79
Samverkan inom övrig skolverksamhet 80
Samverkan inom EMI respektive mellan EMI och övrig skolverksamhet 81
Skolans roll i socialtjänstens utredning 82
Bekräftelse av inkommen anmälan 82
Omedelbar skyddsbedömning 82
Förhandsbedömning och anmälningsmöte 82
Utredning inleds 82
Socialtjänstens återkoppling 82
Uppgiftsskyldighet 83
Utredningens genomförande 84
Uppföljning av utredning i vissa fall 84
Ansökan om stöd enligt SoL 85
Unga över arton år 85
Sekretess och samverkan mellan skola och socialtjänst 86
Sekretess och samverkan i skolan 87
Sekretess i skola med offentlig huvudman 88
Tystnadsplikt i skola med enskild huvudman 92
Samverkansuppdrag 92
Sammanfattning 93
Referenser 93
Del II Elevers utveckling och hälsa
5 Utveckling under skolåren 97
Elinor Schad & Eva Tideman
Lärandemiljö och psykisk hälsa 97
Grundläggande anknytning 98
Stimulans och samvaro 99
Existentiella funderingar 100
Abstrakt tänkande 100
Att bli vuxen 101
Hälsofrämjande skolmiljö 102
Hem och skola i samverkan 102
Sociala relationer 103
Bemötande 103
Förändrat ledarskap 104
Elevhälsans roll 105
Sammanfattning 105
Referenser 106
6 Psykologbedömning 107
Elinor Schad & Eva Tideman
Lärande och hälsa 107
Svag begåvning 107
Särskilt begåvade 108
Förutsättningar för lärande 109
Exekutiva färdigheter 109
Adaptivt beteende 109
Uppmärksamhet 109
Vikten av att kunna läsa 110
Att vara i skolan 111
Lärandemiljön 111
Utredning inom elevhälsan 112
Psykologbedömning 112
Utredning av lindrig intellektuell funktionsnedsättning 113
Förutsättningar för en psykologbedömning 114
Psykologiska tester 115
Åtgärder utifrån utredningsresultat 116
Skolfam – ett framgångsrikt exempel 117
Sammanfattning 118
Referenser 118
Fördjupningslitteratur 119
7 Samexisterande funktionsnedsättningar – ESSENCE 121
Elisabeth Fernell
Samsjuklighet vid funktionsnedsättningar 122
Referenser 123
8 Inlärningssvårigheter 125
Elisabeth Fernell
Inlärningsvårigheter har många orsaker 125
Svag teoretisk begåvning 126
Extra anpassningar och särskilt stöd 126
Intellektuell funktionsnedsättning 127
Förekomst 128
Måttlig och svår intellektuell funktionsnedsättning 128
Lindrig intellektuell funktionsnedsättning 128
Medicinska orsaksfaktorer 129
Elevhälsans roll vid indikation på lindrig intellektuell funktionsnedsättning 130
Stöd och insatser 132
Specifika kognitiva brister vid adhd 132
Språkliga brister 132
Dyslexi 133
Dyskalkyli 133
Inlärningssvårigheter vid autism 133
Samverkan med den specialiserade barnsjukvården 133
Uppföljning 134
Sammanfattning 134
Referenser 135
9 Språkstörning och dyslexi 137
Annelie Westlund & Marika Habbe
Tidig språkutveckling 137
Utveckling av språkets form 138
Utveckling av språkets innehåll 138
Utveckling av språkets användning 138
Vardagsspråk och skolspråk 139
Läs- och skrivutveckling – hand i hand med talspråklig utveckling 139
Språkstörning 139
Språkstörning respektive andraspråksutveckling 140
Läs- och skrivsvårigheter 140
Språkstörning och dyslexi förekommer ofta samtidigt 141
Att upptäcka och utreda språkstörning och dyslexi 141
Samförekomst av utvecklingsrelaterade diagnoser 143
Vad kan skolan göra? 143
Stöd vid språkstörning och dyslexi 143
Sammanfattning 144
Referenser 145
10 Koncentrationsproblem vid adhd 147
Karin Sonnby
Diagnos 147
Svårigheter vid adhd 148
Upptäckt av adhd 149
Att leva med adhd 150
Fysisk och psykosocial miljö 150
Vardag, bemötande och självkänsla 151
Kamratrelationer 151
Generella insatser 151
Anpassning av arbetssätt och skolmiljö 152
Fortbildning för personal 152
Fortbildning för elever 152
Insatser på individnivå 153
Mer jämlik upptäckt av adhd 153
Fördjupad kartläggning på individnivå 153
Medicinering 154
Mindre stress och mer återhämtning 155
Samarbete med vårdnadshavare 155
Sammanfattning 156
Referenser 156
11 Utbrott och svårigheter i det sociala samspelet 157
Elisabeth Fernell
Barn som utmanar 157
Elever som lätt får utbrott 158
Exekutiva funktioner 158
Kravsituationer 159
Elever med svårigheter i det sociala samspelet 159
Svårigheter vid autism 160
Socialt samspel 160
Kommunikation 160
Begränsade beteende och intressen 160
Exekutiva funktioner 161
Helhet och sammanhang 161
Vad kan skolan göra? 161
Sammanfattning 162
Referenser 162
Fördjupningslitteratur 162
12 Oro, rädsla och ångest 163
Malin Gren Landell
Definition och beskrivning 163
Tecken på besvär av oro och rädsla 164
Separationsångest 164
Social ångest 164
Selektiv mutism 165
Specifik fobi 165
Provrädsla 165
Panikångest och panikattacker 165
Posttraumatisk stress 165
Tvångstankar och tvångshandlingar 165
Överdriven ängslighet 166
Förekomst och andra samtidiga besvär 166
Främjande och förebyggande arbete 167
Upptäckt och kartläggning 167
Hälsofrämjande insatser 168
Hjälp till vård 169
Sammanfattning 170
Referenser 170
Fördjupningslitteratur 170
13 Könsidentitet, könsinkongruens och könsdysfori 171
Maria Hedström
Bakgrund och begrepp 171
Utredning av könsdysfori 172
Behandling av könsdysfori 174
Råd till elevhälsan 176
Sammanfattning 177
Referenser 178
Organisationer 178
Fördjupning 178
Del III Hälsoscreening och vaccinationer
14 Hälsobesöket – ett hälsofrämjande verktyg 181
Ylva Solders & Josef Milerad
Elevhälsans basprogram 181
Tidpunkter för hälsobesök 182
Hälsobesök i förskoleklass 182
Hälsobesök i årskurs 2 183
Hälsobesök i årskurs 4 183
Vaccinationsbesök (HPV) i årskurs 5 183
Hälsobesök i årskurs 7 eller 8 184
Hälsobesök i gymnasieskolans årskurs 1 184
Genomförande av basprogrammet 184
Informationen i hälsoenkäten 184
Förtroendeskapande hälsosamtal 187
Matvanor, fysisk aktivitet och sömn 188
Sexualitet, samtycke och relationer 188
Psykisk ohälsa och självskadebeteende 189
Insatser för nyanlända 189
Sammanfattning 189
Referenser 190
15 Syn 191
Lena Jacobson & Anna Molnar
Normal synutveckling 191
Brytningsfel 192
Skelning 193
Amblyopi 193
Synskada 194
CVI och syntolkningssvårigheter 196
Elever med funktionsnedsättning 197
Lässvårigheter 197
Synundersökning 198
Synprövning på BVC 198
Synprövning inom EMI 199
Sammanfattning 201
Referenser 201
16 Hörsel 203
Kajsa Mia Holgers
Normal hörsel 203
Ljud- och hörselsystemet 203
Skolans arbetsmiljö 204
Buller och riktvärden för ljudexponering 204
Skador av buller 204
Elever är mer känsliga för buller 205
Bullerorsakad hörselskada 205
Musik och bullerskada 206
Störning av buller 206
Hörselnedsättningar 207
Minimal hörselnedsättning 207
Central hörselnedsättning 208
Hörselnedsättning på grund av ledningsfel 208
Sensorineural hörselnedsättning 208
Permanent hörselnedsättning 208
Hörselscreening vid skolstart 209
Hälsoekonomisk analys 209
Tinnitus 210
Etiologisk behandling 211
Tinnitus hos elever 211
Sammanfattning 212
Referenser 213
17 Skolios, ryggsjukdomar och extremitetsproblem 215
Håkan Jonsson & Einar Hellquist
Skolios 215
Vad är en skolios? 215
Strukturell skolios 216
Behandling av skolios 217
Funktionell skolios 218
Idiopatisk skolios och korsettbehandling 218
Idiopatisk skolios och kirurgi 219
Ryggsjukdom 219
Spondylolys 220
Spondylolistes 220
Diskbråck 221
Utredning 221
Extremitetsproblem 221
Höftepifyseolys 221
Främre knäledssmärta 222
Schlatters sjukdom 222
Femuropatellär smärta 223
Platta fötter 223
Fotledsskada 224
Sammanfattning 226
Referenser 226
18 Längd och vikt 229
Lars Hagenäs & Martin Ritzén
Tillväxtförlopp 229
Tillväxt under fosterperioden 229
Små barn – SGA 229
Ökad födelsestorlek – LGA 230
Tillväxt under spädbarnsåret 230
Tillväxtpotential 230
Tillväxt under småbarnsåren 235
Tillväxt och kroppslig mognad under skolåren 235
Tillväxttempo 235
Pubertetstillväxtens storlek beror av åldern 236
BMI-kurva 236
Längd och vikt bedöms tillsammans 238
När är vuxen slutlängd uppnådd? 238
Medelföräldralängd 239
Position i tillväxtkurvan relativt slutlängd 239
Barn från andra länder och/eller av annat etniskt ursprung 240
Remiss till en barnmottagning 240
Kortvuxenhet eller minskande längdposition på tillväxtkurvan 241
Långvuxenhet eller ökad längdtillväxt 241
Utveckling av obesitas 242
Undervikt eller uttalad slankhet 242
Skelettåldersbestämning 242
Behandling med tillväxthormon 243
Behandling vid befarad extrem långvuxenhet 244
Sammanfattning 244
Referenser 244
Fördjupningslitteratur 245
19 Puberteten och dess avvikelser 247
Martin Ritzén & Lars Hagenäs
Pubertetens start 247
Pojkars pubertetsutveckling 247
Alltför tidig pubertet 248
Alltför sen pubertet 250
Testikelretention ||(kryptorkism)|| 251
Förhudsförträngning 252
Gynekomasti 252
Flickors pubertetsutveckling 253
Normal utveckling av äggstockar och kvinnliga könskaraktärer 253
Alltför tidig pubertet 254
Hypertrikos och hirsutism 255
Alltför sen pubertet 256
Primär amenorré 257
Sammanfattning 257
Referenser 258
Fördjupningslitteratur 258
20 Undervikt och självsvält 259
Elisabet Wentz
Vad kan elevhälsan göra? 259
Definitioner 259
Problemets omfattning 260
Symtom som indikerar självsvält 261
Bantning 261
Amenorré 261
Självsvält 261
Social isolering 262
Störd kroppsuppfattning 262
Kroppsliga symtom 262
Orsaker till undervikt och självsvält 262
Biologiska faktorer 262
Psykologiska faktorer 263
Sociokulturella faktorer 263
Komplicerande faktorer 264
Hur går det på lång sikt? 265
Vad kan skolan och elevhälsan göra? 265
Primär prevention 266
Sekundär prevention 267
Särskilda riskgrupper 267
Behandling av självsvält 267
Sammanfattning 268
Referenser 268
21 Övervikt och obesitas 271
Sven Klaesson
Definitioner 271
Orsaker till dagens viktökning 271
Följdsjukdomar 273
Vad kan skolan göra? 274
Främja hälsosamma levnadsvanor 274
Iso-BMI och hälsosamtal 274
Stigmatisering, mobbning och kränkande särbehandling 275
Identifierande av riskfaktorer 275
Remiss till sjukvården 276
Behandlingsinsatser 276
Samtal om levnadsvanor 278
Förändra levnadsvanor 278
Motiverande samtal med återkoppling av resultat 279
Skapa en god relation i det enskilda samtalet 280
Hantera bristande följsamhet 280
Sammanfattning 281
Referenser 281
Fördjupningslitteratur 282
22 Allergirelaterade sjukdomar 285
Emma Goksör & Magnus Wickman
Förekomst och symtom 285
Allergi och skolmiljö 286
Astma 288
Eksem 289
Allergisk snuva – allergisk rinokonjunktivit 290
Matallergi 290
Specialkost och förbud mot vissa födoämnen i skolan 291
Symtom vid matallergi 292
Behandling vid anafylaxi 292
Allergi och vaccinering 292
Sammanfattning 293
Referenser 294
Fördjupningslitteratur 294
23 Hälsokontroll av nyanlända 295
Louise Forslund & Josef Milerad
Barn på flykt 295
Hantering av osäkra åldersuppgifter 295
Nyanländas rätt till utbildning 297
Nyanländas rätt till hälso- och sjukvård 298
Regionens hälsoundersökningar 298
Elevhälsans hälsoundersökningar 299
Elevhälsans vaccinationer 299
Kvinnlig könsstympning 299
Förekomst, definition och lagstiftning 299
Vad kan skolan och elevhälsan göra? 301
Migration och psykisk hälsa 303
Förekomst av allvarlig psykisk stress hos flyktingar 303
Vad kan skolan och elevhälsan göra? 304
Sammanfattning 304
Referenser 305
24 Vaccinationer 307
Helena Hervius Askling
Vad är vaccinering? 307
Varför vaccineras elever i skolan? 308
Lagar och regler 308
Allmänna vaccinationsprogrammet för barn och ungdomar 309
Vacciner som ges i skolan 309
Vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund (MPR) 309
Vaccin mot difteri, stelkramp och kikhosta (DTP) 311
Vaccin mot humant papillomvirus (HPV) 313
Vanliga frågor om vaccination 313
Kan man vaccinera med flera vacciner samtidigt? 313
Påverkas effekten om man ändrar dosintervallen? 313
Elever som inte har vaccinerats enligt rekommenderat schema 314
Elevhälsans ansvar för kompletterande vaccinationer 315
Bedömning av elevens vaccinationsstatus 315
Praktiska råd till elevhälsan 316
Elever som tillhör riskgrupper för tuberkulos (TB) och hepatit 316
Ofullständigt vaccinerade elever 316
Vaccination av allergiska elever 317
Hur och var anmäls misstänkta vaccinbiverkningar? 317
Vacciner i skolan i framtiden 317
Sammanfattning 317
Referenser 318
Fördjupningslitteratur 319
25 Medicinsk kontroll inför praktik 321
Carolina Bigert
Medicinsk kontroll enligt AFS 321
Undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön 323
Genomförande av medicinsk kontroll 324
Skolans ansvar för säker praktik och yrkesutbildning 324
Otillåtna arbetsuppgifter för minderåriga 325
Sammanfattning 325
Referenser 326
26 Överdriven användning av sociala medier och datorspel 327
Sissela Nutley
Hälsorisker 327
Risker med datorspel 328
Risker med sociala medier 329
Vad kan skolan göra? 330
Utbilda elever och vårdnadshavare 330
Mobilfria skoldagar 330
Skapa en trygg och stödjande miljö 330
Sammanfattning 331
Referenser 331
27 Insatser för psykisk hälsa 333
Maria Unenge Hallerbäck & Josef Milerad
Vad är psykisk hälsa? 333
Psykisk hälsa hos elever 334
Regelbunden strukturerad fysisk aktivitet 335
Balans mellan digitala medier och andra aktiviteter 335
Livskunskapsprogram 336
Anpassade kunskaps- och betygskrav 338
Tidiga insatser 338
Tidiga insatser: elever utsatta för våld 339
Sammanfattning 340
Referenser 340
28 Problematisk skolfrånvaro 343
Malin Gren Landell
Definition och förekomst 343
Kunskapsläget 343
Riskfaktorer och associerade besvär 344
Skolfaktorer 344
Sociala faktorer – hem och kamrater 345
Individfaktorer 345
Främjande och förebyggande arbete 345
Uppmärksamma frånvaro och närvaro 346
Fysisk miljö och tillgänglig lärandemiljö 346
Skolorganisatoriska faktorer 346
Social miljö 347
Vad kan skolan göra? 347
Kartlägga och utreda 347
Insatser baserade på frånvaroutredning 348
Samverka 349
Sammanfattning 350
Referenser 350
29 Beroende och missbruk 353
Nils Lundin
Skydda barnet 353
Skolan som hälsofrämjare 354
Elevers utveckling och mognad 355
Droganvändning 355
Annat beroende 356
Spel om pengar (hasardspel) 356
Lustgas 358
Skolans drogpreventiva insatser 358
Drogförebyggande arbete 359
Drogtester 361
Sammanfattning 362
Referenser 362
30 Mobbning i skolan och på nätet 365
Linda Beckman
Mobbning 365
Kunskapsläget 366
Långvariga konsekvenser för både offer och förövare 366
Förekomst 367
Skyddsfaktorer 367
Särskilt utsatta grupper 368
Förebyggande insatser 368
Mobbningsförebyggande program 369
Klassrumsinterventioner 369
Multidisciplinära interventioner 369
Programelement 369
Relationsprogram 370
Arbete med särskilda elevgrupper 370
Program mot nätmobbning 370
Evidensbaserade program 371
Etiskt förhållningssätt 371
Steg i multidisciplinära interventioner 371
Kartlägga mobbning och annan kränkande behandling 371
Engagera vuxna 371
Engagera elever 371
Organisera vuxennärvaro – ”rastvaktssystem” 372
Konfrontera de inblandade 372
Utvärdera 372
Sammanfattning 372
Referenser 373
31 Elever som utsätts för våld 375
Laura Korhonen & Ann-Charlotte Münger
Barnets skydd 375
Våld 375
Våldsformer och tecken på utsatthet 376
Fysiskt våld 376
Försummelse 376
Psykiskt våld 376
Sexuella övergrepp 377
Digitalt våld 377
Våld i nära relationer 377
Hedersrelaterat våld och förtryck 378
Multiutsatthet 378
Förekomst 379
Särskilt utsatta – riskfaktorer 379
Konsekvenser för hälsa och välbefinnande 379
Våldsutsatthet och skolresultat 380
Vad kan skolan göra? 380
Vad kan elevhälsan göra? 382
Upptäcka och stödja utsatta elever 383
Sammanfattning 385
Referenser 386
32 Våld och riktade attacker i skolan 389
Niklas Långström
Riktade skolattacker 389
Våldsförebyggande arbete 390
Arbete mot riktat och annat skolvåld i Sverige 392
Sammanfattning 392
Referenser 393
33 Olycksfall i skolan 395
Josef Milerad
Förekomst 395
Åldersgrupper och aktiviteter med störst risk för skador 395
Vilka olyckor är möjliga att förebygga? 397
Olycksförebyggande strategier 397
Rapportera incidenter 398
Utnyttja befintlig kunskap 398
Skadeprevention – fyra steg 399
Inventera – kartlägga skadepanoramat 399
Informera – ge skolpersonal kunskaper och fakta 399
Intervenera – skapa ett skadeförebyggande program 400
Implementera – genomföra och kvalitetssäkra 400
Sammanfattning 400
Referenser 401
34 Existentiella hot, kriser, osäkerhet och stress 403
Kata Nylén, Fredrik Livheim & Walter Osika
Existentiella hot 403
Verktyg för förebyggande och hälsofrämjande arbete 405
Skolans värdegrund och uppdrag 405
Hantering av osäkerhet 405
Hantering av känslor 406
Visioner och mål 406
Hopp, hoppfullhet 407
Meningsfullt agerande tillsammans med andra 407
Sammanfattning 407
Referenser 407
Register 409
det är en riktigt, riktigt bra bok. Den kommer att vara till stor glädje för den som behöver en uppslagsbok för att kolla hur Cobbs vinkel ska mätas i ryggen eller hur man ska tolka en BMI-kurva. Men den blir också viktig för den som på ett högre plan vill förstå vad elevhälsa är och kan vara.
I denna tredje upplaga är samtliga kapitel uppdaterade med fokus på evidens och aktuell forskning. Några kapitel har tillkommit och tar upp aktuella frågor så som existentiella hot, samhällets digitalisering och sociala mediers påverkan. Boken är briljant och förtjänar att ersätta tidigare upplagor.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med författaren Josef Milerad.
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Lena LyonsSpråk:
SvenskaISBN:
9789144166537Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2024Artikelnummer:
37314-03Upplaga:
TredjeSidantal:
414Vill du veta mer?
Läs vår intervju med författaren Josef Milerad.
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Lena LyonsSpråk:
SvenskaISBN:
9789144187341Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2024Artikelnummer:
37314-SB03Upplaga:
Tredje