
ST-boken
Från BT till färdig specialist

ST-boken
Från BT till färdig specialist
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Inledning 21
Författarpresentation 23
Förord till första upplagan 27
Förord till andra upplagan 29
Del I
Personliga reflektioner
1 Att vara ST-läkare 33
Sara Halldén
Att välja rätt specialitet 33
Vad gör du här? 33
”Inte Grey´s anatomy utan mer som Dr House” 34
Att genomföra sin ST-utbildning 35
Handledning 35
Delmålen 36
Sidotjänstgöring 36
STyrkelyftet 37
Kvalitetsarbete och förbättring av verksamheten 38
Forska eller inte? 39
Nästa steg 39
Referenser 40
2 Att vara ST-handledare 41
Fredrik Walentin
Att hoppa höjdhopp utan tränare 41
Varför vill jag vara handledare? 42
Vad är syftet med handledningen? 43
Min roll som handledare 43
Min stödjande roll 43
Jag vill vägleda 44
Vi ger feedback och bedömer tillsammans 45
Vårt handledarsamtal 45
Schemalägg handledningen! 46
Prova på gaffelmottagning – tre specialistbedömningar till priset av en 48
Referenser 49
3 Att vara ST-studierektor 51
Elina Sarasalo
Uppdraget 51
Utmaningar 52
SPUR 54
Handledning 54
Bedömningar 55
4 Att vara verksamhetschef 57
Henrietta Ståhlbrandt
Chefens uppgifter i relation till ST 57
Chefens ansvar i relation till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd 58
Vid specialistansökan 60
Ansvar enligt vårdgivaren 60
ST-koncept 60
ST-inspektion 61
Ansvar i praktiken 62
ST och ledarskap 62
Till ST-läkaren från verksamhetschefen 63
Avslutande personlig reflektion 64
Referenser 65
Del II
Allmänna aspekter
5 Läkarens yrkeslivslånga lärande 69
Stefan Lindgren
Yrkeslivslångt lärande i tre faser 69
Grundutbildning 70
Specialistutbildning (vidareutbildning) 70
Fortbildning 71
Kompetensutveckling under specialiseringstjänstgöringen (ST) 72
Fortlöpande kompetensutveckling som specialist 73
Behov av kompetensutveckling 73
Metoder för lärande och dokumentation 74
En lärande arbetsmiljö 75
Kompetensprövning 75
Sammanfattning 76
Referenser 77
6 Bastjänstgöring 79
Jens Schollin, Ulrika Uddenfeldt Wort & Ola Björgell
Kort återblick på utbildning av läkare i Sverige 79
Bakgrund till införandet av bastjänstgöring 80
Omvärldsperspektiv 81
Centrala tankar i utredningen av nya BT 82
Förslag på lärandemål i BT 84
SoS föreskrifter och allmänna råd om BT 85
Utmaningar, förhoppningar och möjligheter i övergången till det nya 85
BT i praktiken 87
Tillgodoräknande 88
Utbildningsprogram 88
Målbeskrivningar 89
Delmål och kompetenskrav 90
Handledning och uppföljning samt kvalitetsgranskning 91
Bedömningar, intyg och BT-bevis 92
Ansökan om baskompetensbevis 92
Övergångsregler 93
Sammanfattning 94
Referenser 94
7 ST-organisationen i en liten och en stor region 95
Jonas Ahl & Lisa Stokseth
Organisation kring ST-läkaren 96
Ansvar och förutsättningar 100
ST-läkare – förutsättningar 100
Utbildningsutbud 102
Kvalitetskontroll 103
Region Blekinge 104
Region Skåne 105
Hur hanteras utmaningar inom ST-organisationen? 105
Region Blekinge 105
Region Skåne 107
Vår gemensamma målbild 109
Sammanfattning 111
Referenser 112
8 Fackliga aspekter på ST 113
Heidi Stensmyren
Specialisering inom ramen för en tjänst 113
Specialisering en fråga för professionen 114
Statlig reglering av läkares specialisering 114
Tjänst 115
Utbildning inom ramen för tjänsten 116
Utbildning under semester, jourkompensation eller annan ledighet 117
Anställningsform 117
Sidotjänstgöring 118
Pension 118
Dubbelt boende 119
Tjänstledighet 119
Vad händer med anställningen när specialistkompetens uppnås? 120
Anställning innebär rättigheter och skyldigheter 120
Anställningsavtal 120
Är muntliga avtal bindande? 121
Allt bör inte regleras i anställningsavtalet 121
Föräldraledighet och graviditet 122
Jour 123
Verksamhet på bekostnad av utbildning 123
Dimensioneringen av ST 123
Sammanfattning 124
Referenser 124
9 Socialstyrelsen, BT och ST 125
Ulrika Uddenfeldt Wort
Allmänt om regler 125
Vad Socialstyrelsen gör och varför 126
Socialstyrelsen och kvalitet på ST och kurser 128
ST enligt HSLF-FS 2021:8 – viktiga delar 129
Inledande bestämmelser 129
Organisation och ansvar 130
Tjänstgöring och utbildning 131
Handledning 132
Kompetensbedömning 133
Bas-, gren- och tilläggsspecialiteter 134
Tillgodoräknande och erkännande av meriter och yrkeskvalifikationer 136
ST enligt SOSFS 2015:8 – viktiga delar 137
Allmänt om regelformulering 138
Grundkrav i föreskriften 138
Handledare 139
Bedömning av kompetens 139
Ansvarsfördelning 139
Specialistkompetens i bas- och grenspecialitet 140
Tillgodoräknande av kompetens 141
Vad händer med ansökan? 142
Sammanfattning 143
Referenser 143
10 Studierektorskap 145
Christina Halford
Studierektorsrollen – en nyckelroll 145
Historik 146
Ansvar för ST – ett formellt perspektiv 147
Studierektorns ansvarsområde 147
Kompetenskrav 148
Befogenheter, resurser och stöd 149
Befogenheter och resurser 149
Stöd 151
Studierektorsuppdraget 152
Att samordna den interna och externa utbildningen 152
Att fungera som organisatoriskt stöd 153
Att handleda handledarna – den pedagogiska ledarrollen 154
Stöd till ST-läkare 154
Studierektorsuppdraget och ledarrollen 155
Sammanfattning 156
Referenser 157
11 Extern granskning av ST enligt SPUR-modell 159
Gösta Eliasson
Vad är SPUR? 159
Hur går en SPUR-granskning till? 161
Initiativet 161
Beställning 161
Verksamhetsbeskrivning och enkät 162
Förberedelser 162
Besöket 162
Rapporten 162
SPUR-granskning av en vårdcentral 163
Inspektion av radiologiutbildningen i Europa 169
Katrine Riklund
Vanliga frågor om SPUR 170
Vad tjänar en verksamhet på att bli SPUR-inspekterad? 170
Är granskarna oberoende? 170
Gör SPUR-granskningen nytta? 170
Vad händer om utbildningen inte följer Socialstyrelsens föreskrifter? 171
Finns det fler modeller för granskning? 171
Kan en verksamhet själv granska sin ST? 171
Vad kostar en granskning? 172
Hur blir man SPUR-inspektör? 172
Sammanfattning 172
Referenser 173
12 Makt och mandat: Verkningsfulla kvalitetssystem i utbildning av ST-läkare 175
Jonas Nordquist, Kristina Sundberg & Lars Kihlström Burenstam Linder
Kvalitet i specialistutbildning 175
Professionen, förtroende och utbildningskvalitet 176
Hälso- och sjukvårdens utmaningar – ett hot mot läkarkårens autonomi 178
Kvalitetssystem för svensk specialistutbildning 180
SPUR 181
Kvalitetssystem för utbildning – omvärldsperspektiv 182
Svensk specialiseringstjänstgöring – kvaliteten och framtiden 186
Sammanfattning 189
Referenser 189
13 Utbildningsprogram, ST-kontrakt och dokumentation 191
Maria Randjelovic
Allmänt om dokumentation under ST 191
Vårdgivarens rutiner för ST 192
Utbildningsprogram 192
Definition 192
Innehåll 193
Upprättande 194
Delmålsöversikt 195
Tjänstgöringsplan 196
Kursplan 197
Plan för handledarträffar 198
Plan för egen studietid 198
Revidering 199
ST-kontrakt 199
Dokumentation av genomförda utbildningsaktiviteter under ST 200
Sammanfattning 201
Referenser 202
14 Handledning under ST 203
Ingegerd Hoff Lindahl & Hanna Wijk
Vad är handledning? 203
Mentorskap, coachning, handledning – vad är egentligen skillnaden? 203
Varför ska man ha handledning? 205
Ökat lärande 205
För kvalitetssäkring 206
För verksamheten 206
Olika handledarroller 207
Huvudansvarig handledare 207
Handledare för specifik utbildningsperiod 207
Andra handledare 209
Instruktör 209
BT-/ST-läkarens roll 209
Handledningsperiodens olika faser 210
Förberedande fas 210
Inledningsfas 211
Lärandefas 211
Avslutningsfas 213
Handledningssamtalet 213
Samtalets syfte 215
Förslag på samtalsupplägg 215
Under samtalet 216
Dokumentation 217
Alternativa metoder för handledning 218
Problem i handledningen 219
Förutsättningar för god handledning i verksamheten 220
Sammanfattning 221
Referenser 221
15 Bedömning av ST-läkarnas kompetensutveckling 223
Ulrika Uddenfeldt Wort, Gudrun Edgren & Fredrik Walentin
Bedömning i kompetensbaserad utbildning 223
Pågående internationell utveckling 225
Varför ska vi bedöma ST-läkarnas kompetensutveckling? 226
Handledarens roll 228
Hur kan vi genomföra bedömningar i ST-utbildning? 228
Hur ska vi bedöma? 229
Bedömningsinstrument 229
Utbildning av bedömare 233
Är resultaten tillförlitliga? 234
Specialistkollegium 234
När kan det vara lämpligt att hålla specialistkollegium? 235
Inför specialistkollegium 235
Genomförande 236
Efter specialistkollegium 237
Om ST-läkaren inte når målen 237
Handlingsplan om ST-läkare riskerar att inte uppnå målen 238
Portfölj 239
Sammanfattning 240
Referenser 241
Del III
Mer om BT, ST och alla delmål
16 Generell genomgång av delmål a och b 245
Pernilla Sahlstrand Johnson & Jonas Ahl
Vad betyder a- och b-målen i praktiken? 246
Behövs en kurs? 249
STa- och STb-målen i HSLF-FS 2021:8 252
Hälso- och sjukvårdens förutsättningar (BT4, STa1) 252
Systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete (BT6, STa2) 253
Medicinsk vetenskap (BT7, STa3) 254
Etik (BT8, STa4) 256
Ledarskap (BT10, STa5) 257
Lärande (BT11, STa6) 258
Vårdhygien och smittskydd (BT13, STa7) 259
Kommunikation med patient och närstående (BT9, BT11, STb1) 260
Sjukdomsförebyggande och hälsobefrämjande arbete (BT14, STb2) 261
Försäkringsmedicin (BT16, STb3) 262
Palliativ vård (BT17, STb4) 264
BT-målet BT9, bemötande 265
Tidigare a- och b-mål som blivit c-mål under HSLF-FS 2021:8 266
C-målet – läkemedelsbehandling inom den egna specialiteten (STcX) 266
STc-målet – lagar och andra författningar för den egna specialiteten (STcY) 267
Sammanfattning 268
Referenser 269
17 Kommunikationskompetens – att skifta perspektiv 271
Pia Strand
Varför är kommunikation ett prioriterat utvecklingsområde för läkare? 271
En förutsättning för samarbete och social organisation 272
Nyckeln till kultur, arbetsgemenskap och lärande 272
En förutsättning för vårdarbete 273
Vad innebär förmåga till kommunikation? 274
Kommunikationsforskningens perspektivskifte från sändare till mottagare 275
Kompetensutveckling kräver kartläggning av ST-läkarens individuella behov 275
1. Förmåga till kommunikation med patienter och närstående 276
2. Förmåga till kommunikation med kollegor 281
3. Kommunikationskompetens i undervisningssituationer 286
Metoder för lärande och måluppfyllelse 293
Måluppfyllelse genom kurs 294
Klinisk tjänstgöring under handledning 294
Seminarium 295
Sammanfattning 296
Referenser 296
18 Utbildning i medarbetarskap och ledarskap för blivande specialister 297
Liisa Carlzon, Barbro Edén & Anders Johansson
Ledarskap och professionell utveckling 297
Syfte med professionell utveckling och ledarskapsutveckling 298
Många former av ledarskap i läkares vardag 299
Hur definierar man lärandemålen inom medarbetarskap och ledarskap? 299
Vad är ledarskap? 300
Anpassat och framåtsyftande lärande inom ledarskap 301
Konkreta och individuella mål underlättar lärande 301
Hur lär man sig att bli en bra ledare och medarbetare? 302
Arbetsplatsintegrerat lärande 303
Handledning 304
Reflektion och portfölj 305
Simuleringsövningar 306
Studera den egna verksamheten 306
Ledarskapskurser 306
Bedömning av ledarskapskompetens 307
Olika mål kräver olika bedömningsmetoder 308
Handledare som bedömare 309
Specialistkollegium 309
Bedömningsinstrument 310
Sammanfattning 311
Referenser 312
19 Undervisning och utbildning samt kurs- och kongressverksamhet under ST 313
Ola Björgell
Kurs, konferens eller kongress 313
Om utbildning 314
Utbildning på den egna avdelningen 314
Utbildning inom ett större vårdområde, på det egna sjukhuset eller inom en förvaltning 315
Regionövergripande utbildning 315
Att sprida kunskapen vidare 316
Nationella och internationella kurser och kongresser 316
Betalkurser 317
SK-kurser och fria kurser 317
Kvalitetsgranskning, intyg och ansökan 318
Lipus 318
När är det en kurs och vilket värde har ett intyg? 318
Att genomföra ett större möte, en kurs eller kongress 319
Från idé till genomförande 320
Det lilla och det riktigt stora mötet 320
Att lära i grupp och utvecklas tillsammans 323
Tydliga mål, delaktighet och arbetsglädje i ett projekt 324
Styrgrupp och arbetsgrupper 324
Mötesteknik i organisationskommittén 325
Hållbarhet och utveckling över tid 325
Genomförandet 326
Uppföljning 327
Kurs- och kongressakademi 328
Sammanfattning 328
Referenser 328
20 Etik 329
Jenny Lindberg
Etik, juridik och politik 329
Etik i ST-handledning 330
Normativa etiska teorier 332
Medicinska och etiska beslut 334
Fakta och värdefrågor 334
Etiska principer 336
Patientens ställning i hälso- och sjukvård 337
Prioriteringar och rättvis fördelning 339
Beslut rörande livsuppehållande behandling 340
Ansvar och beslutsgång 341
Analysmodeller 342
Etikforum 344
Sammanfattning 344
Referenser 346
21 Likarätt och lika möjlighet 347
Jonas Ålebring & Ola Björgell
Delmål i BT och i ST 347
Vad är likarätt? 348
Jämställdhet 348
Metoo & diskriminering i hälso-och sjukvården 349
Likarätt i vardagen 350
Normer 350
Ett reflekterande förhållningssätt 351
Viktiga konventioner och lagar 352
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna 352
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna 352
Regeringsformen 353
Hälso- och sjukvårdslagen 353
Patientlagen 353
Barnkonventionen 354
Diskriminering 354
Definitioner 354
Diskriminering inom hälso- och sjukvården 354
Att förebygga diskriminering, aktiva åtgärder 356
Diskrimineringsombudsmannen 357
Jämlik vård 357
Hur kan vi arbeta vidare med likarätt? 358
Certifierade likarättsambassadörer 358
Likarättspodden ”Alla föds nakna” 360
Sammanfattning 361
Referenser 362
22 Förbättringskunskap och kvalitetsarbete 363
Margareta Albinsson
Sveriges hälso- och sjukvård 363
Förutsättningar 364
Teoretisk förankring 364
System 366
Variation 367
Förändringspsykologi 368
Epistemologi (kunskapsteori) 369
Kvalitetsarbete 369
Vad är kvalitet? 370
Kärnkompetenser – interprofessionellt lärande 371
Personcentrerad vård – en förflyttning från vad till vem 372
Säker vård 373
E-hälsa som informatik 374
Teamarbete 374
Evidensbaserad praktik 375
Lärandestyrt förbättringsarbete 375
Kvalitetsverktyg – metoder och verktyg 375
Processer eller flöden 377
Sammanfattning 379
Referenser 380
23 ST-läkarnas kvalitets- och patientsäkerhetsarbete 381
Åsa Robinson & Sven Karlander
Delmål för det systematiska kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet 381
Varför är kvalitets- och patientsäkerhetsarbete viktigt för blivande specialistläkare? 382
Vad är kvalitet? 382
Systematiskt kvalitetsarbete under BT 383
Systematiskt kvalitetsarbete under ST 384
Hur kommer ST-läkaren igång med sitt utvecklingsarbete? 384
Identifiera frågeställningen 384
Utse handledare 385
Att arbeta tillsammans 386
Tid och planering 386
Upprätta en handlingsplan 387
Metod och verktyg för förbättringsarbete 387
Att välja ambitionsnivå för delmål STa2 390
Formella krav enligt HSLF-FS 2021:8 390
Vilken ambitionsnivå är rimlig för den enskilde ST-läkaren? 390
Redovisning av kvalitets- och utvecklingsarbetet 391
Sammanfattning 392
Referenser 393
24 Utbildning i medicinsk vetenskap under ST 395
Anna Nilsdotter
Innehåll i föreskriften SOSF 2015:8 och HSLF-FS 2021:8 395
Mål med utbildningen 397
Utbildning i medicinsk vetenskap (ST 2015:8) 397
Hur motiveras ST-läkaren? 397
Teoretiskt kursinnehåll 398
Projektplan 399
Projektarbetets omfattning 400
Handledartillgång 400
Lärarkompetens 401
Finansiering 401
Mål för examination 401
Möjlighet till fortsatt forskarkarriär 401
Hälso- och sjukvårdens nytta 402
Hur sprida kunskapen från utförda projekt? 403
Sammanfattning 403
Referenser 404
25 Specialiseringstjänstgöring för utlandsutbildade läkare 405
Marja Jurvanen
Indelning av gruppen utlandsutbildade läkare 405
Läkare utbildade inom EU/EES 407
Språkutbildning 407
Arbetsgivaransvar och individuellt anpassat introduktionsprogram 408
Aktörer som påverkar de olika stegen 409
Läkare utbildade utanför EU/EES 409
1. Socialstyrelsens kunskapsprov, alla steg 410
2. Vägen via kompletterande utbildning för läkare (KUL) med avslutad utländsk utbildning, 120 poäng 411
3. Vägen via svensk läkarutbildning 411
Specialisttjänstgöring (ST) 412
Sammanfattning 413
Referenser 414
Appendix 1
Målbeskrivning för bastjänstgöringen 417
Målbeskrivningar för specialiseringstjänstgöringen i övrigt 421
Delmålen STa och STb 421
Appendix 2
Bedömningsinstrument med instruktioner 427
Instruktioner för bedömning enligt mini-CEX (Mini-clinical evaluation exercise) 427
Mini-CEX (Mini-clinical evaluation exercise) 430
Instruktioner för bedömning enligt DOPS (Direct observation of procedural skills) 433
DOPS (Direct observation of procedural skills) 436
Instruktioner för bedömning enligt CBD (Case based discussion) 439
CBD (Case based discussion) 442
Instruktioner för bedömningsinstrumentet 360 grader (Sheffield peer review assessment tool) 445
360 grader (Sheffield peer review assessment tool) 447
SPECIALISTKOLLEGIUM − manual för studierektor med tolkningsstöd 454
När och hur ofta ska det göras? 454
Före mötet 454
Mötesstruktur 455
Att tänka på vid mötet 456
Efter mötet 456
Specialistkollegium – sammanställning 458
Tolkningsstöd – exempel på problem att identifiera 460
Faktorer som påverkar vårt förtroende för andra och benägenhet till tillit enligt ten Cate* 462
SPECIALISTKOLLEGIUM – bedömare 463
SPECIALISTKOLLEGIUM – självskattning 467
SPECIALISTKOLLEGIUM – underlag för feedback till ST 472
Sakregister 475
en trogen följeslagare från hemkliniken till randningen via kursen och tillbaka, ett uppslagsverk att ta fram som stöd under den långa resan.
Vill du veta mer?
Läs intervjun med bokens redaktörer
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Ursula WilbySpråk:
SvenskaISBN:
9789144126852Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2021Artikelnummer:
37355-02Upplaga:
AndraSidantal:
478Vill du veta mer?
Läs intervjun med bokens redaktörer
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Ursula WilbySpråk:
SvenskaISBN:
9789144169675Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2021Artikelnummer:
37355-SB02Upplaga:
Andra