
Språka för livet
Nycklar och strategier för alla barns språkutveckling
Förord 9
1 Inledning 13
Alla barns språk och förskolans uppdrag 15
Språkutvecklande och språkstimulerande förhållningssätt och arbetssätt 16
Bokens positionering 17
Ställningstaganden 18
Begrepp och uttryck 19
Bokens exempel 20
Bokens kapitel 20
Bokens tillkomst 22
2 En förskola för alla barn 23
Alla barn i förskolan 24
Barns rätt till utbildning, undervisning ||och|| stöd i förskolan 25
Specialpedagogik i förskolan 29
En tillgänglig förskola – alla barns möjlighet att vara med 33
Med ett specialpedagogiskt förhållningssätt 37
Pedagogen – en viktig vuxen 39
Vilja eller kunna? Två användbara grundantaganden 40
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulans och språkglädje 42
Reflektionsfrågor 43
Läs vidare 43
3 Barn utvecklar språk – om språk, kommunikation och grundläggande förutsättningar 45
Språk och kommunikation 46
Barn utvecklar språk 47
Språkutvecklingen under barnets första tre levnadsår 50
Språkutvecklingen i tre- till sexårsåldern 52
Flera språk i förskolan 53
Att utveckla flera språk 54
Fem grundläggande språkprinciper 57
Språket och leken – leken och språket 58
När språket inte utvecklas som förväntat 64
Språkets olika delar 68
Konsekvenser av språklig sårbarhet 70
När barn inte pratar i förskolan 73
När talade ord inte räcker 76
Medvetenhet om vår egen kommunikation 83
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulans och språkglädje 85
Reflektionsfrågor 86
Läs vidare 86
4 Samspel, samtal och stunder tillsammans 87
Relationer bär språkutveckling 87
Samspel för språkande, lärande och utveckling 89
Språkande samspel i förskolans vardag 90
Berikande vardagssamtal 94
Språkande samspel barn emellan 98
Delad uppmärksamhet och gemensamma erfarenheter 100
När samspel och gemenskap blir en utmaning 102
Vilka barn språkar du med? 105
Jag ser – en språkande lek 106
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 108
Reflektionsfrågor 108
Läs vidare 108
5 Vägen från vardagsspråk till kunskapsrelaterat språk 109
Tidig litteracitet – en grund för lärande och språkutveckling 109
Tal- och skriftspråk 111
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – språk för olika situationer 112
Orden och begreppen – språkets byggstenar 117
Barnanpassat språk 119
Berikning av ord och stöd i ordförrådsutvecklingen 120
Ords nyanser och variationer genom bilderböcker 124
Bredd i vokabulären 125
Talutrymme – en värdefull känsla 125
Lyssnande – en viktig del i språkstimuleringen 126
Samtalsfärdigheter 127
Språkliga förebilder 128
Medvetenhet om skriftspråket 130
Skrivande förebilder 131
Språklig medvetenhet – en förutsättning för god läs- och skrivförmåga 133
Tema – en ram för språkutveckling 138
En stöttande undervisningsmiljö 139
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 140
Reflektionsfrågor 141
Läs vidare 141
6 Böcker, berättande och bilder – när tal- och skriftspråk möts 143
Högläsning med, för eller till – skilda förutsättningar 143
Medveten huvudroll och meningsfullt sammanhang 145
Vem, var och när 147
Värdefull kontext för ordinlärning 149
Ett språkutvecklande och språkstimulerande samtal utifrån barnlitteratur 154
De didaktiska frågorna 156
Bokens bilder 160
Leken – en brobyggare 161
Berättande 166
Sånger och poetiska texter 170
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 172
Reflektionsfrågor 172
Läs vidare 172
7 Digitala verktyg – när språklig och digital kompetens möts 173
Läroplanen och nyckelkompetenserna 174
Den debatterade skärmtiden 176
Möjligheter och fallgropar 177
Språk, kommunikation och digitala aktiviteter 179
Digitala verktyg och flerspråkighet 180
När digitala verktyg är en förutsättning för kommunikation 181
Digitala infödingar – finns de? 181
Språkstimulerande arbete genom digitala aktiviteter 182
Kritisk granskning av mjukvaror 186
Digitala berättelser, texter och bilder 187
Använda olika typer av källor 187
Söka ny kunskap 189
Grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt 190
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 191
Reflektionsfrågor 191
Läs vidare 191
8 Förskolan och barnets familj – att bygga språkbroar 193
Samarbete med hemmen – ett uppdrag som gör skillnad 193
Samtal med vårdnadshavare 195
Inspirera till språkande samspel i familjens vardag 200
Inspirera till berättande och återberättande 205
Inspirera till högläsning i hemmet 207
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 214
Reflektionsfrågor 214
Läs vidare 214
9 Följa och utveckla barns språk 215
Systematiskt språkarbete 215
Förbereda barnen för fortsatt utbildning 220
Språkstimulera och språkutveckla – idéer och förslag kopplade till ||Hitta språket|| 222
Hitta matematiken 225
Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 226
Reflektionsfrågor 226
Läs vidare 226
10 Det språkutvecklande och språkstimulerande uppdraget i förskolan – efterord 227
Centrala begrepp 229
Referenser 231
Sakregister 245
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144160061Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
45382-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248