Från och med fredag 21/2 kl. 14 till måndag 24/2 ca kl. 09 kommer det inte vara möjligt att genomföra köp på webbplatsen. Detta beror på en uppgradering av vårt affärssystem. Vi hoppas på din förståelse.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språka för livet

Nycklar och strategier för alla barns språkutveckling

Skickas följande arbetsdag

Få arbetsuppgifter i förskolan är så angelägna och betydelsefulla som att stötta och stimulera barnens språk. Språkutvecklande och språkstimulerande arbete är inte bara viktigt, det är dessutom roligt och kan till stora delar ske i den vardag som vi delar med barnen, både spontant och planerat. I ett språkutvecklande och språkstimulerande arbete är medvetenhet ett nyckelord. Det gäller medvetenhet om barnens språkutveckling, medvetenhet om vårt eget språkande och medvetenhet om de möjlighet...

Läs mer

Få arbetsuppgifter i förskolan är så angelägna och betydelsefulla som att stötta och stimulera barnens språk. Språkutvecklande och språkstimulerande arbete är inte bara viktigt, det är dessutom roligt och kan till stora delar ske i den vardag som vi delar med barnen, både spontant och planerat. I ett språkutvecklande och språkstimulerande arbete är medvetenhet ett nyckelord. Det gäller medvetenhet om barnens språkutveckling, medvetenhet om vårt eget språkande och medvetenhet om de möjligheter vi ger alla barn att utveckla språk och kommunikation för lek, lärande och samspel. Språka för livet varvar forskningsbaserad teori med exempel från förskolans vardag. Boken ger förslag på nyckelstrategier i ett språkstimulerande arbete där både förståelse, anpassningar och fördjupning behövs. Relationer, samspel och stunderna tillsammans med barnen sätts i fokus, och pedagoger lyfts fram som viktiga vuxna i förskolan. Bokens titel har en dubbel innebörd. Den syftar på att vi i förskolan genom ett språkstimulerande arbete ger barnen möjligheter att utveckla språkliga och kommunikativa förmågor som är viktiga för barnets utveckling och lärande genom hela livet. Titeln syftar också på att vi som pedagoger ska språka och språkstimulera allt vad vi kan – vi ska språka för glatta livet!

Stäng

Förord 9
 

           1 Inledning 13

Alla barns språk och förskolans uppdrag 15

Språkutvecklande och språkstimulerande förhållningssätt och arbetssätt 16

Bokens positionering 17

Ställningstaganden 18

Begrepp och uttryck 19

Bokens exempel 20

Bokens kapitel 20

Bokens tillkomst 22
 

            2 En förskola för alla barn 23

Alla barn i förskolan 24

Barns rätt till utbildning, undervisning ||och|| stöd i förskolan 25

Specialpedagogik i förskolan 29

En tillgänglig förskola – alla barns möjlighet att vara med 33

Med ett specialpedagogiskt förhållningssätt 37

Pedagogen – en viktig vuxen 39

Vilja eller kunna? Två användbara grundantaganden 40

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulans och språkglädje 42

Reflektionsfrågor 43

Läs vidare 43
 

           3 Barn utvecklar språk – om språk, kommunikation och grundläggande förutsättningar  45

Språk och kommunikation 46

Barn utvecklar språk 47

Språkutvecklingen under barnets första tre levnadsår 50

Språkutvecklingen i tre- till sexårsåldern 52

Flera språk i förskolan 53

Att utveckla flera språk 54

Fem grundläggande språkprinciper  57

Språket och leken – leken och språket 58

När språket inte utvecklas som förväntat 64

Språkets olika delar 68

Konsekvenser av språklig sårbarhet 70

När barn inte pratar i förskolan 73

När talade ord inte räcker 76

Medvetenhet om vår egen kommunikation 83

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulans och språkglädje 85

Reflektionsfrågor 86

Läs vidare 86
 

           4 Samspel, samtal och stunder tillsammans 87

Relationer bär språkutveckling 87

Samspel för språkande, lärande och utveckling 89

Språkande samspel i förskolans vardag 90

Berikande vardagssamtal 94

Språkande samspel barn emellan 98

Delad uppmärksamhet och gemensamma erfarenheter 100

När samspel och gemenskap blir en utmaning 102

Vilka barn språkar du med? 105

Jag ser – en språkande lek  106

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 108

Reflektionsfrågor 108

Läs vidare 108
 

           5 Vägen från vardags­språk till kunskaps­relaterat språk 109

Tidig litteracitet – en grund för lärande och språkutveckling 109

Tal- och skriftspråk 111

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – språk för olika situationer 112

Orden och begreppen – språkets byggstenar 117

Barnanpassat språk 119

Berikning av ord och stöd i ordförrådsutvecklingen 120

Ords nyanser och variationer genom bilderböcker 124

Bredd i vokabulären 125

Talutrymme – en värdefull känsla 125

Lyssnande – en viktig del i språkstimuleringen 126

Samtalsfärdigheter 127

Språkliga förebilder 128

Medvetenhet om skriftspråket 130

Skrivande förebilder 131

Språklig medvetenhet – en förutsättning för god läs- och skrivförmåga 133

Tema – en ram för språkutveckling 138

En stöttande undervisningsmiljö 139

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 140

Reflektionsfrågor 141

Läs vidare 141
 

           6 Böcker, berättande och bilder – när tal- och skriftspråk möts 143

Högläsning med, för eller till – skilda förutsättningar 143

Medveten huvudroll och meningsfullt sammanhang 145

Vem, var och när 147

Värdefull kontext för ordinlärning 149

Ett språkutvecklande och språkstimulerande samtal utifrån barnlitteratur 154

De didaktiska frågorna 156

Bokens bilder 160

Leken – en brobyggare 161

Berättande 166

Sånger och poetiska texter 170

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 172

Reflektionsfrågor 172

Läs vidare 172
 

           7 Digitala verktyg – när språklig och digital kompetens möts 173

Läroplanen och nyckelkompetenserna  174

Den debatterade skärmtiden 176

Möjligheter och fallgropar 177

Språk, kommunikation och digitala aktiviteter 179

Digitala verktyg och flerspråkighet 180

När digitala verktyg är en förutsättning för kommunikation 181

Digitala infödingar – finns de? 181

Språkstimulerande arbete genom digitala aktiviteter 182

Kritisk granskning av mjukvaror 186

Digitala berättelser, texter och bilder 187

Använda olika typer av källor 187

Söka ny kunskap 189

Grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt 190

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 191

Reflektionsfrågor 191

Läs vidare 191
 

            8 Förskolan och barnets familj – att bygga språkbroar 193

Samarbete med hemmen – ett uppdrag som gör skillnad 193

Samtal med vårdnadshavare 195

Inspirera till språkande samspel i familjens vardag 200

Inspirera till berättande och återberättande  205

Inspirera till högläsning i hemmet 207

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 214

Reflektionsfrågor 214

Läs vidare 214
 

            9 Följa och utveckla barns språk 215

Systematiskt språkarbete 215

Förbereda barnen för fortsatt utbildning 220

Språkstimulera och språkutveckla – idéer och förslag kopplade till ||Hitta språket|| 222

Hitta matematiken 225

Kapitlets nycklar för språkutveckling, språkstimulering och språkglädje 226

Reflektionsfrågor 226

Läs vidare 226
 

           10 Det språk­utvecklande och språk­stimulerande upp­draget i för­skolan – efterord 227

Centrala begrepp 229

Referenser 231

Sakregister 245

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144160061

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45382-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

248
 ;