Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn med autism

En handledarguide för grundläggande färdighetsträning

Skickas följande arbetsdag

Barn med autism har rätt till utveckling och livskvalitet, precis som andra barn. Denna bok beskriver hur man kan lära barn med autism viktiga färdigheter för livet. Färdigheter som ökar chanserna att barnen kan bli trygga, lyckliga och självständiga. Väl utförd färdighetsträning kan hjälpa barn att uttrycka sin vilja och göra sig förstådda, klara av motgångar samt öka chansen till vänskap och relationer. Boken beskriver hur du som professionell kan utforma evidensbaserade träningsprogram oc...

Läs mer

Barn med autism har rätt till utveckling och livskvalitet, precis som andra barn. Denna bok beskriver hur man kan lära barn med autism viktiga färdigheter för livet. Färdigheter som ökar chanserna att barnen kan bli trygga, lyckliga och självständiga. Väl utförd färdighetsträning kan hjälpa barn att uttrycka sin vilja och göra sig förstådda, klara av motgångar samt öka chansen till vänskap och relationer. Boken beskriver hur du som professionell kan utforma evidensbaserade träningsprogram och handleda familjer och pedagoger. Den innehåller 45 övningar för grundläggande färdighetsträning med exempel, beskrivningar och moment. Du får också kunskap om anpassningar för att öka tydligheten i barnets vardag och strategier som stärker relationer mellan barnet och viktiga vuxna. Barn med autism vänder sig främst till handledare inom förskolor, anpassade skolor, LSS-verksamheter och habiliteringar. Innehållet kan också vara användbart för föräldrar till barn med autism. På studentlitteratur.se och centrumba.se finns arbetsblad och övningsmallar. “Det här är en viktig bok som bör ligga på skrivbordet hos alla som sysslar med träning eller habilitering för barn med autism.” Ur förordet av Svein Eikeseth, Ph.D. och professor vid Oslomet - storbyuniversitetet.

Stäng

Förord 7

Svein Eikeseth
 Ph.D., Professor, Oslomet – storbyuniversitetet

Översättning: Johanna Holmberg

Författarpresentation 10

Introduktion 11

Bokens syfte 11

Bokens målgrupp 12

Bokens upplägg 13

Bokens användningsområden 14

 

1 Annorlunda utveckling kräver anpassad pedagogik 17

Autism 17

Teorier kring motivation och autism 19

Andra beteendemönster vid autism 21

Inlärningsteori 23

Metoder för färdighetsträning vid autism 25

Livskvalitet för personer med autism 27

Målet med färdighetsträning 28

Beteendeinriktad handledning 29

 

2 Relationsbyggande strategier 31

Goda relationer är grunden för träning 31

Barnstyrd tid 32

Utforska intressen 34

Fokuserad uppmuntran 35

 

3 Hållbarhet och tydlighet ivardagen 37

Hållbarhet i vardagen 37

Tydlighet i vardagen 39

 

4 Planera för träning 43

Kartlägga barnets färdigheter 43

Kartlägga och välja barnets kommunikationssätt 45

Bryta ned och sätta ihop beteenden 47

Sätta mål och ramar för träningen 48

 

5 Tränarfärdigheter 53

Att lära ut tränarfärdigheter 53

Tränarfärdighet 1 – Skapa kommunikationstillfällen 57

Tränarfärdighet 2 – Fånga barnets uppmärksamhet 60

Tränarfärdighet 3 – Hjälpa barnet på traven 62

Barnets beteende 64

Tränarfärdighet 4 – Tajming 67

Tränarfärdighet 5 – Visa entusiasm 68

Tränarfärdighet 6 – Använda naturliga förstärkare 69

 

6 Utveckla och gå vidare med färdighetsträningen 71

Generalisering 71

Växla mellan olika instruktioner och aktiviteter 73

Ett ord till 74

Matristräning – Att sätta ihop meningar och att bygga fantasilek  75

Kedjning 78

 

7 Analysera problembeteende och uppmuntra till alternativt beteende 79

Problembeteenden 79

Exempel på situationer och alternativa beteenden 81

 

8 Övningar 85

Instruktioner till övningar 85

Flödesschemat 87

Relationsbyggande strategier 91

Öka intresse för samspel 99

Grundläggande kommunikation och samspel 107

Fortsatt kommunikation, språk, lek och självständighet 127

Avslutande ord 189

Referenser 191

Sakregister 199

Bokens styrka är att den bygger på forskning som finns inom fältet och baseras på en bärande tanke: att alla barn har rätt och kan lära sig angelägna kunskaper och färdigheter när miljön anpassas. Mycket givande är det avslutande, omfattande kapitlet som innehåller mycket tydliga och konkreta övningar [...] Barn med autism är en fantastiskt givande bok som rekommenderas varmt!

Utifrån sina olika grundprofessioner som psykolog och logoped med fördjupning inom beteendevetenskap har författarna skrivit en välbehövlig bok. Den riktar sig till professionella som handleder pedagogisk personal främst inom förskolan, anpassade skolan och LSS samt och föräldrar till barn med autism. Boken genomsyras av en helhetssyn där vikten av goda relationer och evidens möts för att skapa bästa förutsättningar för barnets lärande och utveckling.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144160184

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

45408-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

200
 ;