
Barn med autism
En handledarguide för grundläggande färdighetsträning
Filer
Förord 7
Svein Eikeseth
Ph.D., Professor, Oslomet – storbyuniversitetet
Översättning: Johanna Holmberg
Författarpresentation 10
Introduktion 11
Bokens syfte 11
Bokens målgrupp 12
Bokens upplägg 13
Bokens användningsområden 14
1 Annorlunda utveckling kräver anpassad pedagogik 17
Autism 17
Teorier kring motivation och autism 19
Andra beteendemönster vid autism 21
Inlärningsteori 23
Metoder för färdighetsträning vid autism 25
Livskvalitet för personer med autism 27
Målet med färdighetsträning 28
Beteendeinriktad handledning 29
2 Relationsbyggande strategier 31
Goda relationer är grunden för träning 31
Barnstyrd tid 32
Utforska intressen 34
Fokuserad uppmuntran 35
3 Hållbarhet och tydlighet i vardagen 37
Hållbarhet i vardagen 37
Tydlighet i vardagen 39
4 Planera för träning 43
Kartlägga barnets färdigheter 43
Kartlägga och välja barnets kommunikationssätt 45
Bryta ned och sätta ihop beteenden 47
Sätta mål och ramar för träningen 48
5 Tränarfärdigheter 53
Att lära ut tränarfärdigheter 53
Tränarfärdighet 1 – Skapa kommunikationstillfällen 57
Tränarfärdighet 2 – Fånga barnets uppmärksamhet 60
Tränarfärdighet 3 – Hjälpa barnet på traven 62
Barnets beteende 64
Tränarfärdighet 4 – Tajming 67
Tränarfärdighet 5 – Visa entusiasm 68
Tränarfärdighet 6 – Använda naturliga förstärkare 69
6 Utveckla och gå vidare med färdighetsträningen 71
Generalisering 71
Växla mellan olika instruktioner och aktiviteter 73
Ett ord till 74
Matristräning – Att sätta ihop meningar och att bygga fantasilek 75
Kedjning 78
7 Analysera problembeteende och uppmuntra till alternativt beteende 79
Problembeteenden 79
Exempel på situationer och alternativa beteenden 81
8 Övningar 85
Instruktioner till övningar 85
Flödesschemat 87
Relationsbyggande strategier 91
Öka intresse för samspel 99
Grundläggande kommunikation och samspel 107
Fortsatt kommunikation, språk, lek och självständighet 127
Avslutande ord 189
Referenser 191
Sakregister 199
Bokens styrka är att den bygger på forskning som finns inom fältet och baseras på en bärande tanke: att alla barn har rätt och kan lära sig angelägna kunskaper och färdigheter när miljön anpassas. Mycket givande är det avslutande, omfattande kapitlet som innehåller mycket tydliga och konkreta övningar [...] Barn med autism är en fantastiskt givande bok som rekommenderas varmt!
Utifrån sina olika grundprofessioner som psykolog och logoped med fördjupning inom beteendevetenskap har författarna skrivit en välbehövlig bok. Den riktar sig till professionella som handleder pedagogisk personal främst inom förskolan, anpassade skolan och LSS samt och föräldrar till barn med autism. Boken genomsyras av en helhetssyn där vikten av goda relationer och evidens möts för att skapa bästa förutsättningar för barnets lärande och utveckling.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144160184Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
45408-01Upplaga:
FörstaSidantal:
200