
Uteverksamhetens möjligheter
- 9Förteckning över Görande
- 13Förord
- 17Författarens tack
- 19Inledning
- 20Målgrupp
- 21Texten mellan oss
- 123Uteverksamhetens möjligheter
- 23Tre fokusområden
- 24Lärande
- 25Förskolans läroplan och uteverksamheten
- 31Utomhuspedagogik
- 33Kunskap tillsammans med världen
- 37Sammanfattning
- 38Hälsa
- 38Naturkontakt för stora och små
- 39Fysisk aktivitet
- 41Lek
- 43Frisk luft och värmande sol
- 44Sammanfattning
- 45Hållbar utveckling
- 45Varför hållbar utveckling i förskolan?
- 47Skapare av den nya berättelsen
- 48Relationen i fokus: natur – människa
- 49Lärande i, om, för och med naturen
- 52Sammanfattning
- 253Görande
- 57Delaktighet och ansvar
- 65Vatten
- 74Odling
- 84En föränderlig uteverksamhet
- 91Språk och kommunikation
- 95Uteverksamhet för alla sinnen
- 108Estetiska uttryckssätt
- 122Miljöer och material för lek
- 130Matematik
- 134Teknik, konstruktion och entreprenöriellt lärande
- 140Naturvetenskap
- 143Länkar mellan inne och ute
- 3145Att organisera för uteverksamhet
- 145Ett tankeexperiment
- 147Organisationsmodell 1: förskola med förskolebuss
- 149Organisationsmodell 2: förskolan med en utomhuspedagog
- 152Organisationsmodell 3: förskolan med en uteavdelning
- 153Organisationsmodell 4: utegruppen och barnrådet
- 4157Att utveckla uteverksamheten
- 157Verksamhetsutveckling
- 158Världens viktigaste jobb kräver arbetsglädje
- 159Utemiljö, organisation och idén kring uteverksamheten
- 161Nulägesanalys
- 162Observera och reflektera
- 162Observationsfokus 1: Vad gör barnen
- 164Observationsfokus 2: förhållningssätt kring uteverksamheten
- 165Observationsfokus 3: organisation och fysisk miljö
- 166Pedagogrollen i uteverksamheten
- 167Förändra
- 167Att börja med en förändring i den fysiska miljön
- 168Få syn på möjligheterna
- 168Tillvägagångssätt
- 170Världen bästa uteverksamhet
- 170Tillvägagångssätt
- 171Avslutande tankar
- 173Litteratur
- 175Person- och sakregister
Jag tycker att författaren med sitt helhetsgrepp från teori och praktik på ett suveränt sätt lyckas med sitt syfte att väcka lust och vilja att utveckla uteverksamheten i förskolan. I en trevlig ton och med ett lättillgängligt språk och upplägg utvecklar hon uteverksamhetens möjligheter, ger en konkret och generös uppsättning "görande"-förslag samt modeller för organisation och utveckling.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144110165Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39092-01Upplaga:
FörstaSidantal:
184