Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Uteverksamhetens möjligheter

Skickas följande arbetsdag

Utevistelse är en självklar del av förskolans verksamhet. Varje dag, året om, går barn och pedagoger ut. Den här boken vill visa på de möjligheter som uteverksamheten erbjuder. Skapa magiska lekvärldar, bjud ut bokstäverna, få syn på naturens estetik och möt världen genom alla era sinnen. I den här boken får ni konkreta förslag på hur man kan skapa en innehållsrik uteverksamhet. Teoretiska resonemang följs av praktiska göranden och boken kan ses som ett stöd för alla som vill utveckla den egn...

Läs mer

Utevistelse är en självklar del av förskolans verksamhet. Varje dag, året om, går barn och pedagoger ut. Den här boken vill visa på de möjligheter som uteverksamheten erbjuder. Skapa magiska lekvärldar, bjud ut bokstäverna, få syn på naturens estetik och möt världen genom alla era sinnen. I den här boken får ni konkreta förslag på hur man kan skapa en innehållsrik uteverksamhet. Teoretiska resonemang följs av praktiska göranden och boken kan ses som ett stöd för alla som vill utveckla den egna uteverksamheten. Syftet med boken är att väcka lust, nyfikenhet och driv som kan få förskolan att växa och utvecklas. Genom att förena idéer kring uteverksamhetens möjligheter, med hur man kan gå tillväga, tar boken ett helhetsgrepp kring uteverksamheten och hur den kan utvecklas. Författaren har parallellt med sitt arbete inom förskolan också varit artikelförfattare åt Förskoleforum, oftast med fokus på just uteverksamhetens möjligheter och den här boken är ett sätt att knyta ihop och förbinda dessa texter och idéer till något som kan vara till nytta för alla som vill tänka kring uteverksamhet. Boken vänder sig främst till alla som är verksamma inom förskolan men också till andra pedagogiska verksamheter. Att utveckla uteverksamheten är att vidga barnens möjligheter!

Stäng
    • 9
      Förteckning över Görande
    • 13
      Förord
    • 17
      Författarens tack
    • 19
      Inledning
        • 20
          Målgrupp
        • 21
          Texten mellan oss
      • 1
        23
        Uteverksamhetens möjligheter
        • 23
          Tre fokusområden
        • 24
          Lärande
        • 25
          Förskolans läroplan och uteverksamheten
        • 31
          Utomhuspedagogik
        • 33
          Kunskap tillsammans med världen
        • 37
          Sammanfattning
        • 38
          Hälsa
        • 38
          Naturkontakt för stora och små
        • 39
          Fysisk aktivitet
        • 41
          Lek
        • 43
          Frisk luft och värmande sol
        • 44
          Sammanfattning
        • 45
          Hållbar utveckling
        • 45
          Varför hållbar utveckling i förskolan?
        • 47
          Skapare av den nya berättelsen
        • 48
          Relationen i fokus: natur – människa
        • 49
          Lärande i, om, för och med naturen
        • 52
          Sammanfattning
      • 2
        53
        Görande
        • 57
          Delaktighet och ansvar
        • 65
          Vatten
        • 74
          Odling
        • 84
          En föränderlig uteverksamhet
        • 91
          Språk och kommunikation
        • 95
          Uteverksamhet för alla sinnen
        • 108
          Estetiska uttryckssätt
        • 122
          Miljöer och material för lek
        • 130
          Matematik
        • 134
          Teknik, konstruktion och entreprenöriellt lärande
        • 140
          Naturvetenskap
        • 143
          Länkar mellan inne och ute
      • 3
        145
        Att organisera för uteverksamhet
        • 145
          Ett tankeexperiment
        • 147
          Organisationsmodell 1: förskola med förskolebuss
        • 149
          Organisationsmodell 2: förskolan med en utomhuspedagog
        • 152
          Organisationsmodell 3: förskolan med en uteavdelning
        • 153
          Organisationsmodell 4: utegruppen och barnrådet
      • 4
        157
        Att utveckla uteverksamheten
        • 157
          Verksamhetsutveckling
        • 158
          Världens viktigaste jobb kräver arbetsglädje
        • 159
          Utemiljö, organisation och idén kring uteverksamheten
        • 161
          Nulägesanalys
        • 162
          Observera och reflektera
        • 162
          Observationsfokus 1: Vad gör barnen
        • 164
          Observationsfokus 2: förhållningssätt kring uteverksamheten
        • 165
          Observationsfokus 3: organisation och fysisk miljö
        • 166
          Pedagogrollen i uteverksamheten
        • 167
          Förändra
        • 167
          Att börja med en förändring i den fysiska miljön
        • 168
          Få syn på möjligheterna
        • 168
          Tillvägagångssätt
        • 170
          Världen bästa uteverksamhet
        • 170
          Tillvägagångssätt
        • 171
          Avslutande tankar
    • 173
      Litteratur
    • 175
      Person- och sakregister

Jag tycker att författaren med sitt helhetsgrepp från teori och praktik på ett suveränt sätt lyckas med sitt syfte att väcka lust och vilja att utveckla uteverksamheten i förskolan. I en trevlig ton och med ett lättillgängligt språk och upplägg utvecklar hon uteverksamhetens möjligheter, ger en konkret och generös uppsättning "görande"-förslag samt modeller för organisation och utveckling.

Information

Författare:

Sanne Björklund

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144110165

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39092-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

184
 ;