Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Nyckelkompetenser i förskolan

Tio demokratiska undervisningsexempel

Skickas följande arbetsdag

Nyckelkompetenser i förskolan

Tio demokratiska undervisningsexempel

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det är viktigt att lärandet grundläggs redan i förskolan, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. För att undervisningen ska leda till lärande krävs att förskolepersonalen har goda kunskaper i de åtta nyckelkompetenserna. Personalen behöver dessutom planera och följa upp undervisningen samt skapa progression i utvecklingen. I boken ger författarna tio utförliga undervisningsexempel. Det handla...

Läs mer

EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det är viktigt att lärandet grundläggs redan i förskolan, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. För att undervisningen ska leda till lärande krävs att förskolepersonalen har goda kunskaper i de åtta nyckelkompetenserna. Personalen behöver dessutom planera och följa upp undervisningen samt skapa progression i utvecklingen. I boken ger författarna tio utförliga undervisningsexempel. Det handlar om teman och projekt där någon av nyckelkompetenserna står i centrum. Invävda i temats och projektets innehåll och arbetsformer finns andra nyckelkompetenser. De teman och projekt som presenteras är ämnesintegrerade, till exempel Hur låter en svart fläck?, Vart tar löven vägen? och Vad gör en forskare? Bokens praktiska kapitel inspirerar till utforskande, samtalande och lärande i en likvärdig och demokratisk förskola. Boken, som är en fristående praktisk fortsättning på Demokrati för förskolebarn: undervisning i åtta nyckelkompetenser, vänder sig till förskollärarstudenter samt förskollärare, rektorer och övrig personal i förskolan.

Stäng

                      1  Varför ska du läsa boken? 9

Undervisningsuppdraget är demokratiskt 9

Bokens innehåll 11

Läs mer 14

                      2  Innan undervisningen tar sin början 17

Undervisa för förståelse 18

Planera baklänges 21

Tema eller projekt?  23

Läs mer 26

                      3  Tre små grisar bygger 29

Byggnation och hållfasthet 30

Berätta sagor 30

Förberedelser inför berättandet 31

Måndag: Vi upptäcker berättelsen 32

Tisdag: Vi funderar över det som händer 33

Onsdag: Vi upptäcker orden 34

Torsdag: Fördjupad förståelse 35

Fredag: Bygga boplatser 38

Tematiska projekt genom Great Books  38

Fler tematiska projekt 39

Läs med barnen 40

Läs mer själv 40

                      4  Hur klär jag på mig? 43

Arbetsgång för observationen 43

Lärandet sker över tid 44

Fler tematiska projekt 46

Läs med barnen 46

Läs mer själv 46

                      5  Hur blir en bok till? 49

Storylinemetoden 49

Inledning 50

Förlagshus 51

Personer på och kopplade till förlaget 52

Böcker 53

Författare och illustratör 56

Litterära genrer 61

En bok blir till 65

Bokrelease 67

Tematiska projekt genom storyline 67

Fler tematiska projekt 68

Läs med barnen 68

Läs mer själv 69

                      6  Vad samlar vi på? 73

Arbetsgång i det tematiska projektet 74

Samla 74

Upptäcka talsystemet 78

Sortera 81

Bygga ett museum 86

Leimars arbetsgång för projekt 90

Fler tematiska projekt 91

Läs med barnen 91

Läs mer själv 91

                      7  Hur låter en svart fläck? 95

Ledtrådar veckan innan temat påbörjas 95

Temastart 96

Tankekarta om vad barnen vill veta mer om 98

Aktiviteter 99

Slutproduktion 115

Børneskolen Bifrosts tematiska projekt 115

Fler tematiska projekt 116

Läs med barnen 116

Läs mer själv 116

                      8  Vilka faror omges vi av? 119

Arbetsgång i det tematiska projektet 120

Sagan om pannkakan 120

Vargen och de sju killingarna 124

Rödluvan  130

Skapa egen saga 139

Heathcoates arbetsgång för projekt 140

Fler tematiska projekt 141

Läs med barnen 141

Läs mer själv 141

                      9  Hur skapar vi vårt förskolebibliotek? 145

Gemensamt skapande av förskolebibliotek 146

Invigning av förskolebiblioteket  151

Fler tematiska projekt 151

Läs med barnen 151

Läs mer själv 151

                      10  Vart tar löven vägen? 155

Äventyrspedagogik 155

Separation 156

Möte eller upplevelse 159

Återkomst 164

Integrering 165

Äventyrspedagogik 167

Fler tematiska projekt 167

Läs med barnen 167

Läs mer själv 168

                      11  Vad krävs av en ansvarsfull medborgare? 173

Storylinemetoden 173

Inledning 175

Familjer och bostäder i samhället 178

Ett fiktivt samhälle och fiktiva familjer 180

Människors rättigheter och skyldigheter 181

Värdegrund 183

Respekt för vår miljö 185

Utställning och sammanfattning 188

Tematiska projekt genom storyline 189

Fler tematiska projekt 190

Läs med barnen 190

Läs mer själv 191

                      12  Vad gör en forskare? 195

Förskolans naturvetenskap 196

Projektet förbereds 197

Flyter eller sjunker 200

Löser, blandar, separerar 208

Fast, flytande eller gasform 215

Slutredovisning – sprida kunskapen 219

Problembaserat lärande som arbetsform 220

Fler tematiska projekt 220

Läs med barnen 221

Läs mer själv 221

                      13  Epilog  225

Bilaga A. Sagan om tre små grisar 227

Referenser 229

Referenser barnlitteratur 235

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144155319

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44807-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

240
 ;

EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det är viktigt att lärandet grundläggs redan i förskolan, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. För att undervisningen ska leda till lärande krävs att förskolepersonalen har goda kunskaper i de åtta nyckelkompetenserna. Personalen behöver dessutom planera och följa upp undervisningen samt skapa progression i utvecklingen. I boken ger författarna tio utförliga undervisningsexempel. Det handla...

Läs mer

EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det är viktigt att lärandet grundläggs redan i förskolan, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. För att undervisningen ska leda till lärande krävs att förskolepersonalen har goda kunskaper i de åtta nyckelkompetenserna. Personalen behöver dessutom planera och följa upp undervisningen samt skapa progression i utvecklingen. I boken ger författarna tio utförliga undervisningsexempel. Det handlar om teman och projekt där någon av nyckelkompetenserna står i centrum. Invävda i temats och projektets innehåll och arbetsformer finns andra nyckelkompetenser. De teman och projekt som presenteras är ämnesintegrerade, till exempel Hur låter en svart fläck?, Vart tar löven vägen? och Vad gör en forskare? Bokens praktiska kapitel inspirerar till utforskande, samtalande och lärande i en likvärdig och demokratisk förskola. Boken, som är en fristående praktisk fortsättning på Demokrati för förskolebarn: undervisning i åtta nyckelkompetenser, vänder sig till förskollärarstudenter samt förskollärare, rektorer och övrig personal i förskolan.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178776

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44807-SB01

Upplaga:

Första
 ;