
Nyckelkompetenser i förskolan
Tio demokratiska undervisningsexempel

Nyckelkompetenser i förskolan
Tio demokratiska undervisningsexempel
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
1 Varför ska du läsa boken? 9
Undervisningsuppdraget är demokratiskt 9
Bokens innehåll 11
Läs mer 14
2 Innan undervisningen tar sin början 17
Undervisa för förståelse 18
Planera baklänges 21
Tema eller projekt? 23
Läs mer 26
3 Tre små grisar bygger 29
Byggnation och hållfasthet 30
Berätta sagor 30
Förberedelser inför berättandet 31
Måndag: Vi upptäcker berättelsen 32
Tisdag: Vi funderar över det som händer 33
Onsdag: Vi upptäcker orden 34
Torsdag: Fördjupad förståelse 35
Fredag: Bygga boplatser 38
Tematiska projekt genom Great Books 38
Fler tematiska projekt 39
Läs med barnen 40
Läs mer själv 40
4 Hur klär jag på mig? 43
Arbetsgång för observationen 43
Lärandet sker över tid 44
Fler tematiska projekt 46
Läs med barnen 46
Läs mer själv 46
5 Hur blir en bok till? 49
Storylinemetoden 49
Inledning 50
Förlagshus 51
Personer på och kopplade till förlaget 52
Böcker 53
Författare och illustratör 56
Litterära genrer 61
En bok blir till 65
Bokrelease 67
Tematiska projekt genom storyline 67
Fler tematiska projekt 68
Läs med barnen 68
Läs mer själv 69
6 Vad samlar vi på? 73
Arbetsgång i det tematiska projektet 74
Samla 74
Upptäcka talsystemet 78
Sortera 81
Bygga ett museum 86
Leimars arbetsgång för projekt 90
Fler tematiska projekt 91
Läs med barnen 91
Läs mer själv 91
7 Hur låter en svart fläck? 95
Ledtrådar veckan innan temat påbörjas 95
Temastart 96
Tankekarta om vad barnen vill veta mer om 98
Aktiviteter 99
Slutproduktion 115
Børneskolen Bifrosts tematiska projekt 115
Fler tematiska projekt 116
Läs med barnen 116
Läs mer själv 116
8 Vilka faror omges vi av? 119
Arbetsgång i det tematiska projektet 120
Sagan om pannkakan 120
Vargen och de sju killingarna 124
Rödluvan 130
Skapa egen saga 139
Heathcoates arbetsgång för projekt 140
Fler tematiska projekt 141
Läs med barnen 141
Läs mer själv 141
9 Hur skapar vi vårt förskolebibliotek? 145
Gemensamt skapande av förskolebibliotek 146
Invigning av förskolebiblioteket 151
Fler tematiska projekt 151
Läs med barnen 151
Läs mer själv 151
10 Vart tar löven vägen? 155
Äventyrspedagogik 155
Separation 156
Möte eller upplevelse 159
Återkomst 164
Integrering 165
Äventyrspedagogik 167
Fler tematiska projekt 167
Läs med barnen 167
Läs mer själv 168
11 Vad krävs av en ansvarsfull medborgare? 173
Storylinemetoden 173
Inledning 175
Familjer och bostäder i samhället 178
Ett fiktivt samhälle och fiktiva familjer 180
Människors rättigheter och skyldigheter 181
Värdegrund 183
Respekt för vår miljö 185
Utställning och sammanfattning 188
Tematiska projekt genom storyline 189
Fler tematiska projekt 190
Läs med barnen 190
Läs mer själv 191
12 Vad gör en forskare? 195
Förskolans naturvetenskap 196
Projektet förbereds 197
Flyter eller sjunker 200
Löser, blandar, separerar 208
Fast, flytande eller gasform 215
Slutredovisning – sprida kunskapen 219
Problembaserat lärande som arbetsform 220
Fler tematiska projekt 220
Läs med barnen 221
Läs mer själv 221
13 Epilog 225
Bilaga A. Sagan om tre små grisar 227
Referenser 229
Referenser barnlitteratur 235
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144155319Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44807-01Upplaga:
FörstaSidantal:
240Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178776Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44807-SB01Upplaga:
Första