
När krisen drabbar förskolan
- 9Förord
- 111Inledning
- 11Vad säger forskningen om krisreaktioner?
- 12Varför ska vi krishantera?
- 215En god krisberedskap
- 15Värdet av krisplaner och handlingsplaner
- 16Att bygga en god krisberedskap
- 16Krisgruppen
- 16Vad kan ingå i en krisplan?
- 18Fördjupning kring de olika rubrikerna i krisplanen
- 18Krisgruppen
- 18Kontaktuppgifter
- 18När något allvarligt inträffar
- 19Vid misstanke om brott
- 19Kriskommunikation
- 19Uppgifter om olika resurser som finns att tillgå
- 20Handlingsplaner för olika allvarliga händelser
- 20Checklistor
- 20Information
- 21Mallar för informations- och kondoleansbrev
- 323Krisen i ett organisations- och ledarskapsperspektiv
- 23Ett organisationsperspektiv på kriser
- 24Krisen drabbar olika nivåer
- 24Förtroendet för organisationen och chefen påverkar medarbetarnas upplevelse av krisen
- 25Förskolechefens hantering av krisen
- 26I det skarpa läget
- 26Kriskommunikation
- 28Sammanfattningsvis
- 429En kris sker på förskolan
- 29Vad kan skapa kris i förskolan?
- 30Att hantera det akuta skedet
- 31Barns behov i krisens akuta skede
- 31Att vara en trygg vuxen
- 32Att få stöd från andra
- 33Checklista för pedagoger i krisens akuta skede
- 34Direkt efter det akuta skedet
- 34Föräldrars reaktioner
- 35Vikten av att informera föräldrar
- 36Checklista när det akuta skedet lagt sig
- 37Om någon dött
- 37Sorgelåda
- 37Fortsatt arbete när läget stabiliserats
- 38Att möta barns behov av bearbetning
- 39Att sätta punkt för krisen
- 39Reflektionsfrågor
- 541Att själv påverkas av krisen
- 41Vad händer i hjärnan vid en hotfull situation?
- 42Ett hot upptäcks, analyseras och hanteras
- 43Att förstå starka reaktioner med utgångspunkt i hjärnans funktion
- 44Individens förmåga att bemästra en svår händelse
- 44Exponeringsgrad
- 45Skydds- och riskfaktorer
- 46Den svåra händelsens karaktär
- 46Krisreaktioner i ett akut skede
- 47Krisreaktioner på sikt
- 48Pedagogernas omsorg om sig själva vid krishändelser
- 651Barns reaktioner vid kris och svåra påfrestningar
- 51Hur påverkas barn av svåra händelser och starka påfrestningar?
- 52När händelsen går att förbereda
- 52Barns reaktioner i att akut krisskede
- 53Reaktioner efter det akuta skedet
- 54Barns förståelse för döden
- 55När barnets efterreaktioner inte avtar
- 56Resiliens
- 57Reflektionsfrågor
- 759Att möta ett barn som upplevt svåra påfrestningar utanför förskolan
- 59Svåra händelser som kan medföra krisreaktioner
- 60Bör barnet vara hemma eller på förskolan när något svårt hänt?
- 61Föräldrasamverkan när ett barn varit med om en svår händelse
- 62Vad behöver man som pedagog få veta från föräldern/föräldrarna?
- 62Hur besvarar man frågor från utomstående om det som hänt?
- 63Att stödja ett drabbat barn i förskolans vardag
- 64Goda relationer är ofta välgörande för barnets återhämtning
- 65När krisen blir ett trauma
- 66Ett traumamedvetet förhållningssätt i förskolan
- 66De tre kärnområdena i förskolans vardag
- 68Ett utmanande arbete
- 69Reflektionsfrågor
- 69Avslutningsvis
- 71Referenser
- 73Bilagor
- 74Bilaga 1 Mall för informationsbrev – en olycka har inträffat
- 75Bilaga 2 Mall för informationsbrev – ett barn har blivit allvarligt sjukt
- 76Bilaga 3 Mall för informationsbrev – vårdnadshavare har avlidit
- 77Bilaga 4 Mall för informationsbrev – personal har avlidit
- 78Bilaga 5 Mall för kondoleansbrev
- 79Bilaga 6 Mall för informationsbrev till personal när en allvarlig olycka, katastrof eller samhällsföreteelse har inträffat
- 81Person- och sakregister
Här finns en fördjupning i det som bör ingå i en krisplan. Men främst rymmer den en uppsjö av konkreta tips vad man bör tänka på, både ur ett lednings- och pedagogperspektiv.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144125466Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39901-01Upplaga:
FörstaSidantal:
88