Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

När krisen drabbar förskolan

Skickas följande arbetsdag

Hur påverkas barn av svåra händelser och starka påfrestningar? När krisen drabbar förskolan är tänkt att fungera som en enkel handbok för förskolechefer och pedagoger. Bokens sju kapitel avser att tillsammans ge en överblick över vad vi behöver ta i beaktande när kriser drabbar eller berör förskolan. Det kan handla om att ett barn är med om något svårt hemma och behöver ett särskilt medvetet omhändertagande i förskolan under en viss tid. Det kan också handla om att en olycka sker mitt under...

Läs mer

Hur påverkas barn av svåra händelser och starka påfrestningar? När krisen drabbar förskolan är tänkt att fungera som en enkel handbok för förskolechefer och pedagoger. Bokens sju kapitel avser att tillsammans ge en överblick över vad vi behöver ta i beaktande när kriser drabbar eller berör förskolan. Det kan handla om att ett barn är med om något svårt hemma och behöver ett särskilt medvetet omhändertagande i förskolan under en viss tid. Det kan också handla om att en olycka sker mitt under pågående verksamhet, till exempel att ett barn fastnar i en klätterställning, en brand uppstår, ett barn kidnappas eller att en medarbetare dör eller blir svårt sjuk. När något allvarligt inträffar kan vi inte kontrollera det, men med en god beredskap skapar vi så bra förutsättningar som möjligt för att hantera det som sker på bästa sätt och kan minimera omfattningen av krisens negativa konsekvenser. Boken vänder sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskollärarutbildningen.

Stäng
    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Inledning
        • 11
          Vad säger forskningen om krisreaktioner?
        • 12
          Varför ska vi krishantera?
      • 2
        15
        En god krisberedskap
        • 15
          Värdet av krisplaner och handlingsplaner
        • 16
          Att bygga en god krisberedskap
        • 16
          Krisgruppen
        • 16
          Vad kan ingå i en krisplan?
        • 18
          Fördjupning kring de olika rubrikerna i krisplanen
        • 18
          Krisgruppen
        • 18
          Kontaktuppgifter
        • 18
          När något allvarligt inträffar
        • 19
          Vid misstanke om brott
        • 19
          Kriskommunikation
        • 19
          Uppgifter om olika resurser som finns att tillgå
        • 20
          Handlingsplaner för olika allvarliga händelser
        • 20
          Checklistor
        • 20
          Information
        • 21
          Mallar för informations- och kondoleansbrev
      • 3
        23
        Krisen i ett organisations- och ledarskapsperspektiv
        • 23
          Ett organisationsperspektiv på kriser
        • 24
          Krisen drabbar olika nivåer
        • 24
          Förtroendet för organisationen och chefen påverkar medarbetarnas upplevelse av krisen
        • 25
          Förskolechefens hantering av krisen
        • 26
          I det skarpa läget
        • 26
          Kriskommunikation
        • 28
          Sammanfattningsvis
      • 4
        29
        En kris sker på förskolan
        • 29
          Vad kan skapa kris i förskolan?
        • 30
          Att hantera det akuta skedet
        • 31
          Barns behov i krisens akuta skede
        • 31
          Att vara en trygg vuxen
        • 32
          Att få stöd från andra
        • 33
          Checklista för pedagoger i krisens akuta skede
        • 34
          Direkt efter det akuta skedet
        • 34
          Föräldrars reaktioner
        • 35
          Vikten av att informera föräldrar
        • 36
          Checklista när det akuta skedet lagt sig
        • 37
          Om någon dött
        • 37
          Sorgelåda
        • 37
          Fortsatt arbete när läget stabiliserats
        • 38
          Att möta barns behov av bearbetning
        • 39
          Att sätta punkt för krisen
        • 39
          Reflektionsfrågor
      • 5
        41
        Att själv påverkas av krisen
        • 41
          Vad händer i hjärnan vid en hotfull situation?
        • 42
          Ett hot upptäcks, analyseras och hanteras
        • 43
          Att förstå starka reaktioner med utgångspunkt i hjärnans funktion
        • 44
          Individens förmåga att bemästra en svår händelse
        • 44
          Exponeringsgrad
        • 45
          Skydds- och riskfaktorer
        • 46
          Den svåra händelsens karaktär
        • 46
          Krisreaktioner i ett akut skede
        • 47
          Krisreaktioner på sikt
        • 48
          Pedagogernas omsorg om sig själva vid krishändelser
      • 6
        51
        Barns reaktioner vid kris och svåra påfrestningar
        • 51
          Hur påverkas barn av svåra händelser och starka påfrestningar?
        • 52
          När händelsen går att förbereda
        • 52
          Barns reaktioner i att akut krisskede
        • 53
          Reaktioner efter det akuta skedet
        • 54
          Barns förståelse för döden
        • 55
          När barnets efterreaktioner inte avtar
        • 56
          Resiliens
        • 57
          Reflektionsfrågor
      • 7
        59
        Att möta ett barn som upplevt svåra påfrestningar utanför förskolan
        • 59
          Svåra händelser som kan medföra krisreaktioner
        • 60
          Bör barnet vara hemma eller på förskolan när något svårt hänt?
        • 61
          Föräldrasamverkan när ett barn varit med om en svår händelse
        • 62
          Vad behöver man som pedagog få veta från föräldern/föräldrarna?
        • 62
          Hur besvarar man frågor från utomstående om det som hänt?
        • 63
          Att stödja ett drabbat barn i förskolans vardag
        • 64
          Goda relationer är ofta välgörande för barnets återhämtning
        • 65
          När krisen blir ett trauma
        • 66
          Ett traumamedvetet förhållningssätt i förskolan
        • 66
          De tre kärnområdena i förskolans vardag
        • 68
          Ett utmanande arbete
        • 69
          Reflektionsfrågor
        • 69
          Avslutningsvis
    • 71
      Referenser
    • 73
      Bilagor
    • 74
      Bilaga 1 
Mall för informationsbrev – en olycka har inträffat
    • 75
      Bilaga 2 
Mall för informationsbrev – ett barn har blivit allvarligt sjukt
    • 76
      Bilaga 3 
Mall för informationsbrev – vårdnadshavare har avlidit
    • 77
      Bilaga 4 
Mall för informationsbrev – personal har avlidit
    • 78
      Bilaga 5 
Mall för kondoleansbrev
    • 79
      Bilaga 6 
Mall för informationsbrev till personal när en allvarlig olycka, katastrof eller samhällsföreteelse har inträffat
    • 81
      Person- och sakregister

Här finns en fördjupning i det som bör ingå i en krisplan. Men främst rymmer den en uppsjö av konkreta tips vad man bör tänka på, både ur ett lednings- och pedagogperspektiv.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144125466

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39901-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

88
 ;