Från och med fredag 21/2 kl. 14 till måndag 24/2 ca kl. 09 kommer det inte vara möjligt att genomföra köp på webbplatsen. Detta beror på en uppgradering av vårt affärssystem. Vi hoppas på din förståelse.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Främja barns psykiska hälsa i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Främja barns psykiska hälsa i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 337 kr inkl. moms
Studora e-bok 209 kr inkl. moms

Barnkonventionen framhåller barns rätt till beskydd, hälsa och välmående. Förskolan kan bidra till psykisk hälsa hos barn genom att möta deras behov av trygghet, omsorg och stimulans. Den här boken ger en bred kunskap om vad som främjar psykisk hälsa hos barn men ger också konkreta förslag på hur pedagoger kan arbeta praktiskt. Författaren bidrar även med en mängd exempel för att visa hur verktygen kan användas i olika situationer. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om psykisk hälsa, ps...

Läs mer

Barnkonventionen framhåller barns rätt till beskydd, hälsa och välmående. Förskolan kan bidra till psykisk hälsa hos barn genom att möta deras behov av trygghet, omsorg och stimulans. Den här boken ger en bred kunskap om vad som främjar psykisk hälsa hos barn men ger också konkreta förslag på hur pedagoger kan arbeta praktiskt. Författaren bidrar även med en mängd exempel för att visa hur verktygen kan användas i olika situationer. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om psykisk hälsa, psykisk ohälsa och stress samt hur dessa tar sig uttryck hos de yngsta barnen. Barnsynen hos pedagogerna är avgörande. Därefter tematiserar och utvecklar författaren viktiga områden som barnens introduktion på förskolan, samarbetet med vårdnads­havare, relationsbyggande med barnen, bemötande av känslor och utveckling av barnens samspel och lek. Främja barns psykiska hälsa i förskolan riktar sig till pedagoger och chefer som arbetar med och har ansvar för barn i förskolan. Boken kan med fördel också läsas av studerande vid förskollärarprogrammet.

Stäng

Förord 9

1. Inledning    11

Ställningstaganden     11

Avgränsningar    12

Om bokens exempel    13

Om reflektionsfrågorna    13

Om begrepp    14

Om bokens tre delar    14

Del 1

2. Barns psykiska hälsa    19

Förskolans potential    19

Definition av psykisk hälsa    20

Förskolan rustar barn för livet    23

Skydds- och riskfaktorer     27

Barn i särskild utsatthet    29

Att hantera signaler på psykisk ohälsa    32

Del 2

3. Stress hos barn    37

Varför blir vi stressade?    37

Stress och kopplingen till psykisk ohälsa    38

Vad stressar barn?    39

Positiv, tolererbar och toxisk stress    40

Tresystem-teorin    43

En stressmedveten förskola    49

4. Pedagogers förhållningssätt och barnsyn     51

Förhållningssätt och barnsyn hänger ihop    51

Tolkningen har betydelse för förhållningssättet    53

Ett hjälpsamt grundantagande    54

Språket påverkar barnsynen    59

Pedagogernas samspelston    61

Den pedagogiska atmosfären har stor betydelse     62

Del 3

5. Introduktion och samarbete med vårdnadshavare     69

Att börja i förskolan    69

Förberedelse inför introduktionen    76

Introduktionen i praktiken    78

Kvaliteten i övergången från hemmet till förskolan    85

Gynnsamma förutsättningar för föräldrasamverkan     89

Det lilla barnets behov    93

Barn som är fortsatt ledsna     95

När introduktionen utgör en skyddsfaktor    96

6. Vi är våra relationer    99

Relationen som skyddsfaktor    99

Pedagogen behöver ta initiativ till kontakt    101

När relationsbyggandet är klurigare    101

Närvaro och psykologisk tillgänglighet    103

Fylla på förtroendekapital    105

Vilka intentioner tillskrivs beteendet?    106

Skapa nära relationer i förskolan    107

Pedagoger spelar på alla strängar    109

Förutsättningar för relationsbyggande    118

Relationer stärks i många sammanhang    120

Det viktiga i att få bli sedd    121

7. Att möta barns känslor    123

Känslor finns med i det mesta    123

Känslor hos barn     124

Känslor i förskolan    129

Stärka barns känsloreglering    132

Explosivt beteende i förskolans vardag     142

Förebygga utbrott och explosivt beteende    146

När bägaren rinner över    150

Ett arbete som ofta väcker känslor     154

8. Den livsviktiga leken     157

Varför leker barn?    157

Leken i förskolan    159

Leken börjar i den tidiga samvaron    160

Det tar tid att lära sig leka    161

Olika typer av lek    164

Delaktighet i leken    168

Organisera gynnsamma leksammanhang    169

Pedagogers deltagande i lek    170

När barn leker krig och våld    173

9. Främja positivt samspel i barngruppen     177

Allas lika värde betonas i läroplanen    177

Relationer och känslor präglar vardagen i förskolan    178

Främja goda grupprocesser    183

Hjälpa barnen i samvaron    187

10. Vila och återhämtning    189

Behovet av återhämtning i förskolan    189

Sömn    190

Vila, avkoppling och återhämtning    197

11. Trygga övergångar och rutinsituationer    203

Övergångar i stort och smått    203

Lämningssituationen    204

Hämtningssituationen    210

Viktiga stunder för informationsutbyte    211

Övergångar under dagen i förskolan    212

Byta avdelning     217

Omsorg om förändringarna    220

Något nytt tar vid    224

Knyta ihop förskoletiden på ett bra vis    225

12. Avslutningsvis    229

Bilaga 1 Isbergsmodellen 231

Referenser 239

Det är en mycket bra och välskriven handbok för förskollärarstudenter och yrkesverksamma pedagoger inom förskolan. Mycket bra innehåll- och referenslista ingår.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144167800

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

46279-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

248
 ;

Barnkonventionen framhåller barns rätt till beskydd, hälsa och välmående. Förskolan kan bidra till psykisk hälsa hos barn genom att möta deras behov av trygghet, omsorg och stimulans. Den här boken ger en bred kunskap om vad som främjar psykisk hälsa hos barn men ger också konkreta förslag på hur pedagoger kan arbeta praktiskt. Författaren bidrar även med en mängd exempel för att visa hur verktygen kan användas i olika situationer. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om psykisk hälsa, ps...

Läs mer

Barnkonventionen framhåller barns rätt till beskydd, hälsa och välmående. Förskolan kan bidra till psykisk hälsa hos barn genom att möta deras behov av trygghet, omsorg och stimulans. Den här boken ger en bred kunskap om vad som främjar psykisk hälsa hos barn men ger också konkreta förslag på hur pedagoger kan arbeta praktiskt. Författaren bidrar även med en mängd exempel för att visa hur verktygen kan användas i olika situationer. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om psykisk hälsa, psykisk ohälsa och stress samt hur dessa tar sig uttryck hos de yngsta barnen. Barnsynen hos pedagogerna är avgörande. Därefter tematiserar och utvecklar författaren viktiga områden som barnens introduktion på förskolan, samarbetet med vårdnads­havare, relationsbyggande med barnen, bemötande av känslor och utveckling av barnens samspel och lek. Främja barns psykiska hälsa i förskolan riktar sig till pedagoger och chefer som arbetar med och har ansvar för barn i förskolan. Boken kan med fördel också läsas av studerande vid förskollärarprogrammet.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144185071

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

46279-SB01

Upplaga:

Första
 ;