
Främja barns psykiska hälsa i förskolan

Främja barns psykiska hälsa i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 9
1. Inledning 11
Ställningstaganden 11
Avgränsningar 12
Om bokens exempel 13
Om reflektionsfrågorna 13
Om begrepp 14
Om bokens tre delar 14
Del 1
2. Barns psykiska hälsa 19
Förskolans potential 19
Definition av psykisk hälsa 20
Förskolan rustar barn för livet 23
Skydds- och riskfaktorer 27
Barn i särskild utsatthet 29
Att hantera signaler på psykisk ohälsa 32
Del 2
3. Stress hos barn 37
Varför blir vi stressade? 37
Stress och kopplingen till psykisk ohälsa 38
Vad stressar barn? 39
Positiv, tolererbar och toxisk stress 40
Tresystem-teorin 43
En stressmedveten förskola 49
4. Pedagogers förhållningssätt och barnsyn 51
Förhållningssätt och barnsyn hänger ihop 51
Tolkningen har betydelse för förhållningssättet 53
Ett hjälpsamt grundantagande 54
Språket påverkar barnsynen 59
Pedagogernas samspelston 61
Den pedagogiska atmosfären har stor betydelse 62
Del 3
5. Introduktion och samarbete med vårdnadshavare 69
Att börja i förskolan 69
Förberedelse inför introduktionen 76
Introduktionen i praktiken 78
Kvaliteten i övergången från hemmet till förskolan 85
Gynnsamma förutsättningar för föräldrasamverkan 89
Det lilla barnets behov 93
Barn som är fortsatt ledsna 95
När introduktionen utgör en skyddsfaktor 96
6. Vi är våra relationer 99
Relationen som skyddsfaktor 99
Pedagogen behöver ta initiativ till kontakt 101
När relationsbyggandet är klurigare 101
Närvaro och psykologisk tillgänglighet 103
Fylla på förtroendekapital 105
Vilka intentioner tillskrivs beteendet? 106
Skapa nära relationer i förskolan 107
Pedagoger spelar på alla strängar 109
Förutsättningar för relationsbyggande 118
Relationer stärks i många sammanhang 120
Det viktiga i att få bli sedd 121
7. Att möta barns känslor 123
Känslor finns med i det mesta 123
Känslor hos barn 124
Känslor i förskolan 129
Stärka barns känsloreglering 132
Explosivt beteende i förskolans vardag 142
Förebygga utbrott och explosivt beteende 146
När bägaren rinner över 150
Ett arbete som ofta väcker känslor 154
8. Den livsviktiga leken 157
Varför leker barn? 157
Leken i förskolan 159
Leken börjar i den tidiga samvaron 160
Det tar tid att lära sig leka 161
Olika typer av lek 164
Delaktighet i leken 168
Organisera gynnsamma leksammanhang 169
Pedagogers deltagande i lek 170
När barn leker krig och våld 173
9. Främja positivt samspel i barngruppen 177
Allas lika värde betonas i läroplanen 177
Relationer och känslor präglar vardagen i förskolan 178
Främja goda grupprocesser 183
Hjälpa barnen i samvaron 187
10. Vila och återhämtning 189
Behovet av återhämtning i förskolan 189
Sömn 190
Vila, avkoppling och återhämtning 197
11. Trygga övergångar och rutinsituationer 203
Övergångar i stort och smått 203
Lämningssituationen 204
Hämtningssituationen 210
Viktiga stunder för informationsutbyte 211
Övergångar under dagen i förskolan 212
Byta avdelning 217
Omsorg om förändringarna 220
Något nytt tar vid 224
Knyta ihop förskoletiden på ett bra vis 225
12. Avslutningsvis 229
Bilaga 1 Isbergsmodellen 231
Referenser 239
Det är en mycket bra och välskriven handbok för förskollärarstudenter och yrkesverksamma pedagoger inom förskolan. Mycket bra innehåll- och referenslista ingår.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144167800Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
46279-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144185071Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
46279-SB01Upplaga:
Första