Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Hållbar utbildning för hållbar utveckling

-i förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

En berörande och utmanande undervisning är en förutsättning för ett hållbart lärande för en hållbar utveckling. Utgångspunkten i den här boken är att involvera barn och unga i dagens komplexa och svårlösta utmaningar som vi alla står inför för att nå målen i Agenda 2030. När barn blir delaktiga och deras röster tas på allvar utvecklar de förmågor och förhållningssätt för att vara aktiva demokratiska medborgare här och nu och i framtiden. Den här boken ger inga recept för hur denna undervisnin...

Läs mer

En berörande och utmanande undervisning är en förutsättning för ett hållbart lärande för en hållbar utveckling. Utgångspunkten i den här boken är att involvera barn och unga i dagens komplexa och svårlösta utmaningar som vi alla står inför för att nå målen i Agenda 2030. När barn blir delaktiga och deras röster tas på allvar utvecklar de förmågor och förhållningssätt för att vara aktiva demokratiska medborgare här och nu och i framtiden. Den här boken ger inga recept för hur denna undervisning ska ske, men väl teorier och praktiska exempel från förskola och ­skola som kan inspirera den egna pedagogiska praktiken. Hållbar utbildning för hållbar utveckling lämpar sig därför särskilt väl som inspiration till egna samtal och diskussioner samt utveckling av den egna praktiken för pedagoger i förskolor och skolor som övergripande och tematiskt vill arbeta med hållbar utveckling i vid mening. Bokens innehåll kan med fördel fungera som inspiration även för blivande förskollärare och grundskollärare, speciellt för lärare för grundskolans yngre år.

Stäng

Författarpresentation 9

 

1 Utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling 11

Per Dahlbeck & Pär Widén

Hållbar utveckling 11

Berättelser – ett narrativt perspektiv  14

Vårt berättarperspektiv  14

Berättelser om ett hur, eller att gå från ett vad till ett hur 14

Sju utgångspunkter för lärande för hållbar utveckling 16

1 Barnperspektiv respektive barns perspektiv 16

2 Ett pedagogiskt kraftuppdrag 17

3 Att organisera för ett lärande för hållbar utveckling 19

4 Vad är kunskap? 21

5 Estetikens kraft  23

6 En pedagogisk arbetsmodell 24

7 Att utveckla förmågor 27

Hur utgångspunkterna hänger ihop 28

Bokens innehåll 30

 

2 Förskolebarn bygger framtidens Malmö 33

Per Dahlbeck & Pär Widén

Följder för verksamheten och stadsplanering 33

Riktiga utmaningar och riktiga mottagare 34

”Barnens trafikfilm”  36

Vad arbetet ska leda till 37

Barnen bygger sin stad  38

Analys av arbetet  39

Barnen bygger framtidens Bunkeflo 40

Barn gör förstudier 41

Vad arbetet ska leda till 42

Fakta – fantasi 43

När barns bilder får liv 44

Konstnärens och estetikens roll 45

Stadsbyggnadskontoret tycker till om barns perspektiv 46

 

3 När barnen blir inbjudna till medborgardialog 49

Fredrik Håkansson

Uppdraget och drivkraften 49

Platsen och upplevelsen 52

En fot i fantasi, en i verklighet 54

Vändpunkten 57

Vad blir det av det? 58

Balans mellan filosofi och läroplan 59

Lärandet och likvärdigheten 61

Metod kontra tillvägagångssätt 62

 

4 En lärares tvivel  67

Fredrik Håkansson

Lärande för hållbar utveckling 67

Möjlighet till utforskande och fördjupning 69

Fast, flytande och gas 73

Hitta en brinnande frågeställning 75

Lyfta blicken 78

Etisk och empatisk fostran 80

När ett utforskande stämmer överens med kursplanen 84

 

5 Slutord 89

Per Dahlbeck & Pär Widén

Kunskapandet 89

Förskolan 89

Skolan 91

Lärarrollen 92

Förskolan 94

Skolan 95

Estetikens kraft och utmaningar 96

Förskolan 96

Skolan 97

Det pedagogiska kraftuppdraget 99

Att organisera för ett hållbart lärande 99

Vilken kunskap gynnar en hållbar utveckling? 101

En möjlig och kanske nödvändig framtidsvision 102

Referenser  105

 

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144151809

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

44162-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

112
 ;