Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Framgångsfaktorer i förskolan

för ledare och medarbetare i praktiken

Skickas följande arbetsdag

Framgångsfaktorer i förskolan

för ledare och medarbetare i praktiken

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Skolforskningsinstitutet har tagit fram framgångsfaktorer för att skapa en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalité i förskolan. Den här boken utgår från dessa faktorer och ger ett verklighetsnära möte med förskolans arbete mot kvalité och likvärdighet genom reflektioner och erfarenheter från tre olika nivåer i styrkedjan: huvudman, rektor och förskollärare. Författarna sätter in förskolans nutida verksamhet i ett samhälls­ekonomiskt perspektiv och ställer frågan: har vi råd att i...

Läs mer

Skolforskningsinstitutet har tagit fram framgångsfaktorer för att skapa en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalité i förskolan. Den här boken utgår från dessa faktorer och ger ett verklighetsnära möte med förskolans arbete mot kvalité och likvärdighet genom reflektioner och erfarenheter från tre olika nivåer i styrkedjan: huvudman, rektor och förskollärare. Författarna sätter in förskolans nutida verksamhet i ett samhälls­ekonomiskt perspektiv och ställer frågan: har vi råd att inte satsa på de yngsta barnen? Boken är en utmärkt utgångspunkt för verksamhetsutveckling och passar därför såväl yrkesverksamma rektorer, förskollärare och barnskötare som studenter på förskollärarprogrammet. Den kan även läsas av intresserade tjänstemän, politiker och vårdnadshavare.

Stäng

Författarpresentationer 9

Inledning 11

Förskolans utmanande situation 11

Bokens disposition 12

 1  Förskolans potential som förändringsagent 15

En likvärdig utbildning 17

Framgångsfaktorer för skolutveckling 19

 2  Förtroendefullt klimat 23

Tillitsdelegationen 24

I praktiken på verksamhetschefsnivå 26

Kulturanalys som metod 28

Ett sociokulturellt perspektiv 32

I praktiken på rektorsnivå 36

Barnen och familjerna 38

I praktiken på förskollärarnivå 41

Modeller 45

Sammanfattning 46

 3  Hälsofrämjande skolmiljö 49

Perspektiv på barn- och elevhälsa 50

Barns delaktighet och engagemang 53

I praktiken på verksamhetschefsnivå 57

Barns behov av ledning, stimulans och stöd 59

I praktiken på rektorsnivå 63

Kränkningar och diskriminering 67

I praktiken på förskollärarnivå 69

Modeller 72

Sammanfattning 78

 4  Kompensatoriska insatser 81

Kompensatorisk resursfördelning 83

I praktiken på verksamhetschefsnivå 85

Kompetensutveckling som kompensatorisk insats 86

Kompetensförsörjning som en del av det kompensatoriska uppdraget 90

I praktiken på rektorsnivå 92

I praktiken på förskollärarnivå 95

Modeller 98

Sammanfattning 99

 5  Kompetent ledarskap 103

Delaktighet kopplat till motivationsteori 106

Coachande ledarskap 108

I praktiken på verksamhetschefsnivå 110

Att leda när någon inte vill 115

Ledarbeteenden 116

I praktiken på rektorsnivå 119

En treårig process 121

I praktiken på förskollärarnivå 122

Målstyrda processer 124

Modeller 126

Sammanfattning 128

 6  Professionell utveckling 131

Motivation och mål 132

Organisationsteori 135

Sex primära implementeringsmekanismer 137

1. Vad ledare fokuserar på, mäter och följer upp 137

2. Ledares reaktioner på kritiska händelser och organisationskriser 138

3. Hur ledare fördelar resurser 138

4. Medveten som förebild, lär ut och coachar  138

5. Hur ledare fördelar, belöningar och status 138

6. Hur ledare rekryterar, väljer, befordrar och exkluderar  139

I praktiken på verksamhetschefsnivå 139

Reflektion som verktyg 143

I praktiken på rektorsnivå 145

I praktiken på förskollärarnivå 149

Modeller 155

Sammanfattning 157

 7  Tydlig roll- och ansvarsfördelning 161

I praktiken på verksamhetschefsnivå 164

Kompetens och villighet 166

Kompetenstrappan 167

Omedveten inkompetens 167

Medveten inkompetens 167

Medveten kompetens 168

Omedveten kompetens 168

Coachande förhållningssätt 169

I praktiken på rektorsnivå 170

Samsyn och förståelse 171

I praktiken på förskollärarnivå 174

Modeller 175

Sammanfattning 176

 8  Systematiskt kvalitetsarbete med undervisningen i fokus 179

Svårigheten med systematiskt kvalitetsarbete 180

Fokus på undervisningens kvalitet 183

Dokumentation 184

I praktiken på verksamhetschefsnivå 186

Rektors ledningsdeklaration 187

Underlag och analys 188

Nyckelbeteenden, vad pedagogerna gör 190

I praktiken på rektorsnivå 192

Undervisning 194

I praktiken på förskollärarnivå 198

Modeller 202

Sammanfattning 208

Avslutande ord 211

Referenser 215

Utifrån Skolforskningsinstitutets sju definierade framgångsfaktorer för att skapa en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalitet i förskolan resonerar författarna hur dessa faktorer omsätts och prövas i praktiken på olika nivåer i förskoleorganisationen. […] Bokens disposition gör det överskådligt och enkelt att bygga upp ett förändrings- och utvecklingsarbete i hela styrkedjan från huvudman till praktik och fungerar utmärkt som ett sammanhållande kitt mellan de olika nivåerna.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144155104

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

44733-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

221
 ;

Skolforskningsinstitutet har tagit fram framgångsfaktorer för att skapa en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalité i förskolan. Den här boken utgår från dessa faktorer och ger ett verklighetsnära möte med förskolans arbete mot kvalité och likvärdighet genom reflektioner och erfarenheter från tre olika nivåer i styrkedjan: huvudman, rektor och förskollärare. Författarna sätter in förskolans nutida verksamhet i ett samhällsekonomiskt perspektiv och ställer frågan: har vi råd att i...

Läs mer

Skolforskningsinstitutet har tagit fram framgångsfaktorer för att skapa en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalité i förskolan. Den här boken utgår från dessa faktorer och ger ett verklighetsnära möte med förskolans arbete mot kvalité och likvärdighet genom reflektioner och erfarenheter från tre olika nivåer i styrkedjan: huvudman, rektor och förskollärare. Författarna sätter in förskolans nutida verksamhet i ett samhällsekonomiskt perspektiv och ställer frågan: har vi råd att inte satsa på de yngsta barnen? Boken är en utmärkt utgångspunkt för verksamhetsutveckling och passar därför såväl yrkesverksamma rektorer, förskollärare och barnskötare som studenter på förskollärarprogrammet. Den kan även läsas av intresserade tjänstemän, politiker och vårdnadshavare.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144188416

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

44733-SB01

Upplaga:

Första
 ;