
Framgångsfaktorer i förskolan
för ledare och medarbetare i praktiken

Framgångsfaktorer i förskolan
för ledare och medarbetare i praktiken
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentationer 9
Inledning 11
Förskolans utmanande situation 11
Bokens disposition 12
1 Förskolans potential som förändringsagent 15
En likvärdig utbildning 17
Framgångsfaktorer för skolutveckling 19
2 Förtroendefullt klimat 23
Tillitsdelegationen 24
I praktiken på verksamhetschefsnivå 26
Kulturanalys som metod 28
Ett sociokulturellt perspektiv 32
I praktiken på rektorsnivå 36
Barnen och familjerna 38
I praktiken på förskollärarnivå 41
Modeller 45
Sammanfattning 46
3 Hälsofrämjande skolmiljö 49
Perspektiv på barn- och elevhälsa 50
Barns delaktighet och engagemang 53
I praktiken på verksamhetschefsnivå 57
Barns behov av ledning, stimulans och stöd 59
I praktiken på rektorsnivå 63
Kränkningar och diskriminering 67
I praktiken på förskollärarnivå 69
Modeller 72
Sammanfattning 78
4 Kompensatoriska insatser 81
Kompensatorisk resursfördelning 83
I praktiken på verksamhetschefsnivå 85
Kompetensutveckling som kompensatorisk insats 86
Kompetensförsörjning som en del av det kompensatoriska uppdraget 90
I praktiken på rektorsnivå 92
I praktiken på förskollärarnivå 95
Modeller 98
Sammanfattning 99
5 Kompetent ledarskap 103
Delaktighet kopplat till motivationsteori 106
Coachande ledarskap 108
I praktiken på verksamhetschefsnivå 110
Att leda när någon inte vill 115
Ledarbeteenden 116
I praktiken på rektorsnivå 119
En treårig process 121
I praktiken på förskollärarnivå 122
Målstyrda processer 124
Modeller 126
Sammanfattning 128
6 Professionell utveckling 131
Motivation och mål 132
Organisationsteori 135
Sex primära implementeringsmekanismer 137
1. Vad ledare fokuserar på, mäter och följer upp 137
2. Ledares reaktioner på kritiska händelser och organisationskriser 138
3. Hur ledare fördelar resurser 138
4. Medveten som förebild, lär ut och coachar 138
5. Hur ledare fördelar, belöningar och status 138
6. Hur ledare rekryterar, väljer, befordrar och exkluderar 139
I praktiken på verksamhetschefsnivå 139
Reflektion som verktyg 143
I praktiken på rektorsnivå 145
I praktiken på förskollärarnivå 149
Modeller 155
Sammanfattning 157
7 Tydlig roll- och ansvarsfördelning 161
I praktiken på verksamhetschefsnivå 164
Kompetens och villighet 166
Kompetenstrappan 167
Omedveten inkompetens 167
Medveten inkompetens 167
Medveten kompetens 168
Omedveten kompetens 168
Coachande förhållningssätt 169
I praktiken på rektorsnivå 170
Samsyn och förståelse 171
I praktiken på förskollärarnivå 174
Modeller 175
Sammanfattning 176
8 Systematiskt kvalitetsarbete med undervisningen i fokus 179
Svårigheten med systematiskt kvalitetsarbete 180
Fokus på undervisningens kvalitet 183
Dokumentation 184
I praktiken på verksamhetschefsnivå 186
Rektors ledningsdeklaration 187
Underlag och analys 188
Nyckelbeteenden, vad pedagogerna gör 190
I praktiken på rektorsnivå 192
Undervisning 194
I praktiken på förskollärarnivå 198
Modeller 202
Sammanfattning 208
Avslutande ord 211
Referenser 215
Utifrån Skolforskningsinstitutets sju definierade framgångsfaktorer för att skapa en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalitet i förskolan resonerar författarna hur dessa faktorer omsätts och prövas i praktiken på olika nivåer i förskoleorganisationen. […] Bokens disposition gör det överskådligt och enkelt att bygga upp ett förändrings- och utvecklingsarbete i hela styrkedjan från huvudman till praktik och fungerar utmärkt som ett sammanhållande kitt mellan de olika nivåerna.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144155104Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
44733-01Upplaga:
FörstaSidantal:
221Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144188416Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
44733-SB01Upplaga:
Första