Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Sofie Wahlgren

Författare

Sofie Wahlgren är utbildad fritidspedagog och har vidareutbildat sig till pedagogista vid Reggio Emilia-institutet i Stockholm. Utbildningen är inspirerad av pedagogistarollen vid förskolorna i Reggio Emilia i Italien. En pedagogista kan liknas vid en slags pedagogisk handledare, men till skillnad från en handledare är pedagogistan en del av och har ett speciellt ansvar för verksamheten i förskolorna. Det handlar om ett nära ledarskap till det pedagogiska arbetet med barnen i förskolan, med barnens intressen, frågor, nyfikenhet och teorier i fokus. Att vara delaktig i det konkreta arbetet med barnen utifrån ”de hundra språkens” perspektiv, genom att vara inspiratör, observatör och reflektionspartner till pedagogerna och därigenom bidra till fler perspektiv. Sofie har under många år arbetat inom såväl förskoleklass och fritidshem som skola utifrån denna Reggio Emilia-inspirerade filosofi om barn, samhälle och lärande. Etik, delaktighet, utforskande och kooperativt lärande är nyckelbegrepp. Att pedagogerna lyssnar på barnen och möter dem i deras erfarenheter, undran, frågor och teorier om den egna verkligheten ligger till grund för ett gemensamt utforskande. I arbetet som beskrivs i kapitel 4, genomfört tillsammans med Ingrid Lindahl, har Sofie ansvarat för själva projektet med barnen medan Ingrid observerat processerna, vilka därefter diskuterats gemensamt.

Sofie Wahlgren är utbildad fritidspedagog och har vidareutbildat sig till pedagogista vid Reggio Emilia-institutet i Stockholm. Utbildningen är inspirerad av pedagogistarollen vid förskolorna i Reggio Emilia i Italien. En pedagogista kan liknas vid en slags pedagogisk handledare, men till skillnad från en handledare är pedagogistan en del av och har ett speciellt ansvar för verksamheten i förskolorna. Det handlar om ett nära ledarskap till det pedagogiska arbetet med barnen i förskolan, med barnens intressen, frågor, nyfikenhet och teorier i fokus. Att vara delaktig i det konkreta arbetet med barnen utifrån ”de hundra språkens” perspektiv, genom att vara inspiratör, observatör och reflektionspartner till pedagogerna och därigenom bidra till fler perspektiv. Sofie har under många år arbetat inom såväl förskoleklass och fritidshem som skola utifrån denna Reggio Emilia-inspirerade filosofi om barn, samhälle och lärande. Etik, delaktighet, utforskande och kooperativt lärande är nyckelbegrepp. Att pedagogerna lyssnar på barnen och möter dem i deras erfarenheter, undran, frågor och teorier om den egna verkligheten ligger till grund för ett gemensamt utforskande. I arbetet som beskrivs i kapitel 4, genomfört tillsammans med Ingrid Lindahl, har Sofie ansvarat för själva projektet med barnen medan Ingrid observerat processerna, vilka därefter diskuterats gemensamt.