Katarina Johansson
Författare
Katarina Johansson är fil.mag. i utbildningsvetenskap och arbetar som universitetsadjunkt i bild och form samt som konstnär. Hennes intresseområde är hur bildspråk, konst och estetik blir en aktiv del i livet och utvecklas hos individen i förskola, skola och högskola genom såväl konsumtion som produktion av bilder, både hos barn och hos lärarstudenter. På magisternivå har hennes forskningsområde rört kombinationen av pedagogik och bildskapande på förskolan, där studien genom diskursanalys försökt frilägga underliggande strukturer som skapar ett socialiserande mot konst, kultur och bildspråk och som analyseras mot Deweys estetiska erfarenhetsbegrepp och dialektiska tankar om hur konsten positioneras mot övriga samhället.
Katarina Johansson är fil.mag. i utbildningsvetenskap och arbetar som universitetsadjunkt i bild och form samt som konstnär. Hennes intresseområde är hur bildspråk, konst och estetik blir en aktiv del i livet och utvecklas hos individen i förskola, skola och högskola genom såväl konsumtion som produktion av bilder, både hos barn och hos lärarstudenter. På magisternivå har hennes forskningsområde rört kombinationen av pedagogik och bildskapande på förskolan, där studien genom diskursanalys försökt frilägga underliggande strukturer som skapar ett socialiserande mot konst, kultur och bildspråk och som analyseras mot Deweys estetiska erfarenhetsbegrepp och dialektiska tankar om hur konsten positioneras mot övriga samhället.