Gunilla Lindqvist
Författare
Sakgranskare
Gunilla Lindqvist är docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hon är också lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna. Hon handleder doktorander och undervisar bland annat blivande forskare, lärare och speciallärare. Lindqvist har en bakgrund som lärare och specialpedagog och har mångårig erfarenhet i yrket. Tillsammans med kollegor leder hon forskargrupperna ”Pedagogik med inriktning specialpedagogik” vid Uppsala universitet och ”Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer” vid Högskolan Dalarna. Lindqvist intresserar sig särskilt för forskning som bedrivs i förskola, skola, särskola och högre utbildning samt yrkesgruppers perspektiv på arbetet kring barn i behov av särskilt stöd, bland annat i relation till inkluderingsbegreppet. Andra intresseområden är ledarskap och förutsättningar för lärande i skiftande undervisningsmiljöer. Tillsammans med en norsk forskargrupp bedriver hon jämförande studier om specialpedagogers utbildning och roll i de båda länderna. Därutöver är hon involverad i flera nationella samarbeten.
Gunilla Lindqvist är docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hon är också lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna. Hon handleder doktorander och undervisar bland annat blivande forskare, lärare och speciallärare. Lindqvist har en bakgrund som lärare och specialpedagog och har mångårig erfarenhet i yrket. Tillsammans med kollegor leder hon forskargrupperna ”Pedagogik med inriktning specialpedagogik” vid Uppsala universitet och ”Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer” vid Högskolan Dalarna. Lindqvist intresserar sig särskilt för forskning som bedrivs i förskola, skola, särskola och högre utbildning samt yrkesgruppers perspektiv på arbetet kring barn i behov av särskilt stöd, bland annat i relation till inkluderingsbegreppet. Andra intresseområden är ledarskap och förutsättningar för lärande i skiftande undervisningsmiljöer. Tillsammans med en norsk forskargrupp bedriver hon jämförande studier om specialpedagogers utbildning och roll i de båda länderna. Därutöver är hon involverad i flera nationella samarbeten.