Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läs – i alla ämnen 

Nu storsatsar Vara kommun på läsning genom en fyra år lång läsolympiad

– Vi vill att fler knäcker läskoden och blir starka läsare, säger rektor Malin Svantesson.

Högläsning är något av det viktigaste skolan kan ägna sig åt, menar forskningen och det hörsammas i Vara kommun. Där har man nu startat en läsolympiad. Skolchef, verksamhetschef och utvecklingsledare är delaktiga i projektet som sträcker sig över fyra år. 

– Nationellt ser vi att svenska elevers läsförmåga sjunker och vi vet att läsning är viktigt för att ta in kunskap i alla ämnen. Vi vill satsa på läsning och hoppas att fler knäcker läskoden, säger Malin Svantesson, rektor på Torsgårdsskolan i Vara

Här på skolan står nu boken i fokus och läsningen går som en röd tråd genom skoldagen. 

Alla är med på tåget och pedagogerna började läsolympiaden med en kickoff och en föreläsning av författaren och läsexperten Maria Heimer. Sedan dess har de fördjupat sig i frågan genom litteratur och all skolpersonal i kommunen har fått ett exemplar av boken Läsa i alla ämnen. 

Därefter började utmaningen: att omsätta teori till praktik. 

– På hela skolan har vi lyft vikten av läsning: böcker står uppradade i klassrummet, uteläsning är på gång och vi har skapat många mysiga läshörnor, säger Malin Svantesson.

På hela skolan har vi lyft vikten av läsning: böcker står uppradade i klassrummet, uteläsning är på gång och vi har skapat många mysiga läshörnor. 

– På fritids har vi byggt ett läshus av papp där eleverna kan krypa in och läsa och vi har öppnat upp skolbiblioteket redan på morgonen så att eleverna kan starta dagen med tyst läsning, säger Linda Strinne, speciallärare. 

Aktiva textsamtal har god effekt på läsförmågan, visar forskning, men kräver noggranna förberedelser. På skolorna i Vara kommun varvar de mellan analysfrågor, faktafrågor och värderingsfrågor för att få fart på textsamtalen. 

– Vi högläser och pratar om svåra ord och vad som händer i texten. Vi låter eleven fundera på om hen själv varit med om något liknande, kikar efter fakta och klurar kring vad författarens huvudpoäng med texten är. Det skapar samhörighet och gör att alla elever hänger med, säger Malin Svantesson. 

De vill locka till läsning och främja ett läsintresse – utan pekpinnar. 

– En rolig övning som vi gjort är att ha ”nonsensläsning”, där vi låter eleverna läsa låtsasord för varandra. Forskning visar att det underlättar läsförståelsen och gör det enklare att knyta samman bokstavsljud med bokstav. Övningen har ökat elevernas läshastighet markant, säger Malin Svantesson. 

Läsolympiaden har smittat av sig och även skolans föräldraförening jobbar nu med böcker och läsning. 

– Det är toppen. Skolan kan göra mycket, men barnen måste också peppas att läsa hemma, säger Linda Strinne. 

Vad hoppas ni att läsolympiaden utmynnar i? 

– En god grund för att bli en stark läsare. Vi hoppas att fler hittar lusten i läsning, säger Linda Strinne. 

MALIN SVANTESSON är lärare i grunden och utexaminerades 2002. Hon har arbetat som rektor i fem år, varav 2,5 år på Torsgårdsskolan. Malin Svantesson läser gärna själv på fritiden och har alltid minst en bok på nattygsbordet. 

LINDA STRINNE är lärare i grunden och har på senare tid vidareutbildat sig till speciallärare. Hon har jobbat på Torsgårdsskolan sedan 2012 och gillar böcker, just nu främst ljudböcker.