Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bygg starka elevrelationer och skapa tillgänglig lärmiljö

Intervju med Emma Leifler och Johanna Lindgren Chin

Alla elever är olika och genom specialdidaktisk undervisning tar du fasta på barnens unika förutsättningar och förmågor. Nu kommer boken Specialdidaktik – en handbok där författarna går till botten med proaktiv didaktik. 

– Vi ser att lärare och annan pedagogisk personal kan ha god kunskap om ämnesdidaktik, men att det behövs mer kunskap om hur ett undervisningsinnehåll görs tillgängligt för fler elever. Det finns ämneskompetens och kunskap om olikheter hos elever, men vi ser att det ibland kan vara svårt att omsätta denna kunskap till praktikens alla detaljer, säger Emma Leifler, lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet.

– Vår handbok kan fungera som inspiration eller som en guide. Vi ville skriva en bok som vi själva saknade och som besvarar frågorna kring undervisningen: Hur gör man och varför? Vår bok står med ena benet i det teoretiska, och det andra i det praktiska, säger Johanna Lindgren Chin som arbetar som övergripande specialpedagog i en skola i Stockholm.

Det är lätt att förväxla specialdidaktik med specialpedagogik, eftersom de båda har beröringspunkter som omfattar elevers lärande. 

– I båda arbetssätten ligger fokus på lärande och på att ge alla elever möjligheter till kunskap och utveckling, till exempel när det finns större hinder vid inlärning. Men specialdidaktik är mer riktat mot själva under-visningen och fokuserar på lärares metoder och strategier, som till exempel instruktioner, uppgifter, aktiviteter och bedömning, säger Emma Leifler. 

Specialdidaktik kan göra undervisningen mer tydlig och begriplig för eleverna. 

– De bärande principerna i specialdidaktik är att undanröja hinder och införa stödstrukturer i undervisningen. Det är inte extra anpassningar eller något vid sidan av undervisningen. Det är ledning och stimulans i grunden som utgår från att elever är och får lov att vara olika. Specialdidaktik syftar till att stärka alla elevers lärande, säger Johanna Lindgren Chin. 

När elever lyckas och når mål i undervisning ger det tillfredsställelse och glädje, inte bara för eleverna utan även för oss som möter dem. 

Vilka olika behov kan elever ha i dag? 

– Alla elever har behov av att bli positivt bekräftade och känna att de kan utvecklas i skolan. En del elever behöver extra omsorg och omtanke. Det handlar mycket om att elever ska få lära och leva i ett tryggt sammanhang. 

Specialdidaktik kan bidra till att elever får bättre förutsättningar för att utvecklas, vilket sedan leder till att de får stärkt självkänsla; att se sig som någon som kan. Skolan har ett mycket viktigt uppdrag när det kommer till elevers måluppfyllelse, men även socioemotionella utveckling, säger Emma Leifler. 

Och hur möter vi eleverna? 

– Först och främst, genom en djup förståelse, empati och ett medvetet relationsbygge. Därefter gedigna kunskaper om olika förmågor, funktioner och behov. Sist, genom en bred kunskap om hur undervisning kan justeras och kompletteras med stödstrukturer för att möta elevers behov. Det kan handla om ett individuellt visuellt stöd, extra instruktioner eller en särskild dos av omtanke, säger Johanna Lindgren Chin. 

Både Emma Leifler och Johanna Lindgren Chin ser att arbetssättet har effekt. 

– Vi ser att det gör skillnad. När elever lyckas och når mål i undervisning ger det tillfredsställelse och glädje, inte bara för eleverna utan även för oss som möter dem. Specialdidaktik är också grundat i bland annat Emmas forskningsstudier, alltså inte bara beprövad erfarenhet. Samtidigt vill vi lyfta fram att vi har prövat oss fram och inte kunnat allt från början, precis som eleverna, säger de. 

EMMA LEIFLER är lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon undervisar på grundlärarprogram, ämneslärarprogram och specialpedagogiska program. Emmas forskningsintresse rör inkludering och hur elever på bästa sätt kan utvecklas och må bra i skolan.

JOHANNA LINDGREN CHIN arbetar som övergripande specialpedagog i en skola i Stockholm. Johanna driver även ett framgångsrikt Instagramkonto med 18 000 följare och sitter i Skolportens lärarpanel.