Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att leda ett effektivt elevhälsoarbete

Intervju med författaren

Du har varit aktiv i BRIS under många år – hur har det påverkat din syn på elevhälsoarbete? 

Från BRIS har jag tagit med mig är två saker. Att barn inte kommer till tals i tillräckligt stor utsträckning. Vi vuxna pratar och agerar för mycket ovanför barnets huvud. Många barn känner inte att de är med och påverkar deras eget liv och situation.  

Det andra jag tagit med är betydelsen av bra vuxna. En vuxen som lyssnar, respekterar och hjälper barnet betyder oerhört mycket. En vuxen som på ett bra sätt sätter gränser och visar att hen vill väl är en grund för att barnet utvecklas och mår bra. 

Vad är ett effektivt elevhälsoarbete? 

Effektivt elevhälsoarbete är när alla elever får det stöd som behövs för att kunna arbeta i skolan på bästa sätt. Ett effektivt elevhälsoarbete är också när alla de som arbetar med elevhälsan används på ett optimalt sätt för att tillsammans lösa de uppgifter de har och slutligen är elevhälsoarbetet effektivt när det finns en förmåga att anpassa sig till ändrade förutsättningar, nya situationer och nya elever.  

Vad ska man tänka på när man leder elevhälsoarbetet, och hur kan din bok vara ett stöd i att förbättra elevhälsoarbetet på landets skolor? 

Boken kan genom att lyfta viktiga och grundläggande chefs- och ledarskapsperspektiv stötta utvecklingen och styrningen av elevhälsan. Jag tänker speciellt på två viktiga ledarhandlingar och det är att ha tydliga mål samt att klargöra hur funktioner och roller ska arbeta för att uppnå dessa. 

Boken ska stimulera till att ändra eller skapa nya beteende, kort sagt att göra bra saker för våra elever. Det är i görandet (beteende) som förändringen sker på riktigt.  

Bild på författaren Anders Lindmark i en cirkel.

Nyfiken på författaren?

Anders Lindmark har arbetat med ledarskaps-, grupp- och verksamhetsutveckling på heltid i 25 år - både som managementkonsult i egen regi och sedan 2015 som ledarskapsutvecklare på Grundskoleförvaltningen i Malmö stad. Anders är socionom med stort engagemang för att skapa en skola för alla elever.

En vuxen som lyssnar, respekterar och hjälper barnet betyder oerhört mycket. En vuxen som på ett bra sätt sätter gränser och visar att hen vill väl är en grund för att barnet utvecklas och mår bra.