Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tre frågor till Katarina Strömberg

Utvecklingsledare med ansvar för språk-, läs- och skrivutveckling. Katarina har läst Maria Heimer, Ann Pihlgren och Helena Sagars bok Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik – utifrån litteratur

 

Kan du ge exempel på ett specifikt projekt från boken som du tycker verkar särskilt engagerande för barnen?

– Projektet om vilka som jobbar gratis åt oss kommer att engagera barnen på förskolan. Naturen är något vi alla har runt omkring oss och kommer i kontakt med på olika sätt. Vare sig vi besöker en park i en stad eller skogen utanför staden. Att leta och upptäcka insekter, växter och andra djur i vår närhet kommer att locka barnen att utforska. Nyfiket lyfter vi på en sten, utforskar en murken stubbe, upptäcker livet som finns där och tillsammans lär vi oss mer om hur vi samspelar med naturen på ett lekfullt och roligt sätt. Men med det sagt, alla bokens projekt kommer att engagera. Vi tittar ju tillsammans upp på rymden och fantiserar om vad som finns där. Den där skuggan. Varför följer den efter mig och varför ramlar saker ner. Tänk på utforskandet det lilla barnet håller på med när de gång på gång till exempel kastar ner skeden på golvet vid matbordet.

På vilket sätt tror du att litteraturen i boken bidrar till att göra naturvetenskap och teknik mer tillgängligt och spännande för barnen?

– Boken bygger en bro mellan förståelse av världen omkring oss och barnets språkutveckling. Genom bokens bilder och text låter vi barnen ta del av omvärlden på ett nyfiket och lekfullt sätt. I samtalet runt det lästa blir de hjälpta med förståelse av hur världen hänger ihop. En extra dimension blir det att sedan få experimentera och prova på olika saker som finns både i boken och i verkliga livet. Tänk att läsa om leken Puh-pinnar och sedan tillsammans på utflykt med förskolan kasta egna pinnar i bäcken för att se hur de flyter. Är det skillnad på hur pinnarna ser ut eller var den som kastar pinnen står?

Vad tycker du om boken som helhet? Hur kan du använda den i din verksamhet?

– Jag uppskattar det undersökande och utforskande arbetssätt som lyfts fram i boken. Att tillsammans fundera över hur vi kan tänka när vi löser problem. Hur kan vi tillföra nya kunskaper och jobba med de olika begreppen inom området naturvetenskap och teknik? Då varje kapitel i bokens första del avslutas med diskussionsfrågor passar den att använda i arbetslaget för att skapa en gemensam plattform för undervisningen med barnen. Det jag tycker allra bäst om är att den lyfter in högläsningen i ett sammanhang. Hur väljer vi litteratur? Vad innebär det att högläsa med kvalitet? De olika tematiska projekten passar väl in i förskolans undervisning. Exemplen i boken ger fina förutsättningar att hitta ett tematiskt arbetssätt som passar den egna verksamheten för att därefter kunna planera upp nya områden utifrån barnens nyfikenhet och intressen med hjälp av litteratur.

Boken bygger en bro mellan förståelse av världen omkring oss och barnets språkutveckling.