Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik – utifrån litteratur
Samtal mellan författarna Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Helena Sagar
Vi har tillsammans skrivit en bok om naturvetenskap, teknik och litteraturläsning med förskolebarn. Man kan ju fråga sig varför vi har valt att involvera högläsning när den handlar om naturvetenskap och teknik. Vad säger du, Maria, som är vår expert på just högläsning?
– Högläsning med tillhörande textsamtal är ett utmärkt pedagogiskt verktyg för att främja både barnens språk- och kunskapsutveckling. Högläsningen och samtalet ger oss möjlighet att utifrån olika böcker förklara verkligheten, få gemensamma begrepp att tänka kring och att skapa gemensamma referensramar. Vår bok går också igenom vad naturvetenskap och teknik är och hur man kan göra i förskolans undervisning. Varför är det viktigt, Helena, du som är bokens naturvetare?
– Vi ser ett sjunkande intresse för naturvetenskap och teknik hos våra elever i skolan och att de högre upp i grundskolans årskurser ofta upplever ämnena som svåra. Det motverkar återväxten och kompetensförsörjningen inom NO- och tekniksektorerna och är inte heller så bra utifrån ett aktivt samhällsmedborgarperspektiv. Jag tänker därför att det är viktigt att redan i förskolan både främja och väcka barnens nyfikenhet och intresse för ämnena och introducera samtal kring centrala fenomen, så att naturvetenskap och teknik inte känns främmande eller skrämmande utan som något helt naturligt inslag i undervisning och lärande. Detta kan gynna och främja barnens intresse även längre upp i åldrarna. Ann, du har ju haft ett särskilt ansvar för undervisningen som beskrivs i boken – hur kan personalen använda sig av den?
– Boken är användbar på flera sätt. Den ger förskolepersonalen en god kunskap om naturvetenskap och teknik och de metoder som förskolan kan använda för att barnen ska tänka naturvetenskapligt. Den kan också användas i kollegialt lärande, som underlag för diskussioner och nya undervisningsmetoder att prova, eftersom den också innehåller ett antal planerade projekt med praktiska exempel.
Om nu var och en avslutningsvis säger ett skäl till att läsa boken, vad skulle det vara?
Maria: Jag upplever att många pedagoger i förskolan har få timmar till att planera sin undervisning. I vår bok ger vi konkreta exempel på hur förskolan kan arbeta med naturvetenskap och teknik utifrån barnlitteratur, vilket underlättar i vardagen.
Helena: Jag tror också att många pedagoger i förskolan undviker att undervisa om naturvetenskap och teknik för att de känner att de har otillräckliga kunskaper eller själv inte var så intresserade av ämnena när de gick i skolan. Boken kan hjälpa dem att våga undervisa i ämnena och så småningom blir det svårt att inte bli intresserad av ämnena själv!
Ann: Den är både spännande och rolig att läsa och ger dig inspiration att börja undervisa!
Maria Heimer är verksam som författare, föreläsare och handledare. Hon har skrivit över 20 böcker och ingår i Förskoleforums expertpanel.
Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare. Hennes forskningsintresse rör barns och elevers tankeutveckling och samspel samt didaktiska frågor.
Helena Sagar är legitimerad NO- och tekniklärare, filosofie doktor i naturvetenskap med inriktning mot utbildning och arbetar som vetenskaplig ledare och lektor.