Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan

Förståelse, bemötande och pedagogiska strategier

Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogiska verktyg som kan lösa alla svårigheter finns inte. Men med förståelse för barns olika behov, en medvetenhet om betydelsen av vårt eget synsätt och med anpassningar, kan vi komma långt och göra stor skillnad för de barn som behöver oss mest. I Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan lyfts ett förhållningssätt där både pedagogens viktiga roll och barns olika behov får plats. Inte antingen eller, utan både och. Bokens innehåll har därför två spår. Det ena spåret ha...

Läs mer

Specialpedagogiska verktyg som kan lösa alla svårigheter finns inte. Men med förståelse för barns olika behov, en medvetenhet om betydelsen av vårt eget synsätt och med anpassningar, kan vi komma långt och göra stor skillnad för de barn som behöver oss mest. I Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan lyfts ett förhållningssätt där både pedagogens viktiga roll och barns olika behov får plats. Inte antingen eller, utan både och. Bokens innehåll har därför två spår. Det ena spåret har fokus på pedagogers förhållningssätt och samspelet med barn som av olika anledningar behöver stöd. Det andra spåret har fokus på barns olika förmågor och behov. Genom hela boken varvas teori och ett specialpedagogiskt förhållningssätt som en ram att luta sig mot tillsammans med exempel från förskolans vardag och konkreta förslag på anpassningar. Boken ger även läsaren reflektionsfrågor som stöd för fortsatt utveckling och lämpar sig väl för fortbildning inom arbetslag. Boken riktar sig till blivande och verksamma pedagoger och rektorer i förskolan samt andra som vill utveckla sin förmåga att möta barn i behov av stöd. Tjänsten till ”Bildspråk” är tyvärr försenad enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten. Vi hänvisar därför till www.ritadetecken.se Ritade tecken © Specialpedagogiska skolmyndigheten

Stäng

Förord av Anna Hellberg Björklund 9

Förord 11

Inledning 13

Ställningstagande  14

Om bokens exempel 16

Om begrepp 16

Om bokens kapitel 17

 

1. Alla barns rätt till utbildning, undervisning och stöd iförskolan 19

Alla barn i förskolan 19

Rätten till stöd i förskolan 20

Rätten till utbildning och undervisning 22

I mötet med miljön 25

Funktionsvariation, funktionsnedsättning och funktionshinder  29

Tillgänglig lärmiljö 30

Anpassningar och särskilt stöd 32

Dokumentera stödinsatser 33

Reflektionsfrågor 36

 

2. Det speciella med specialpedagogik 37

Ett kunskapsområde som kompletterar 38

Ett specialpedagogiskt synsätt och förhållningssätt  40

Inkludering 41

Specialpedagogiska perspektiv 44

När olika perspektiv och professioner möts 45

Specialpedagogen i förskolan 47

Bra för alla men speciellt för barn i behov av stöd 48

Reflektionsfrågor 49

 

3. Vårt bemötande av och vår syn på barnet 51

Pedagogen – en av barnets viktiga vuxna 52

Vi blir någon i andras ögon 53

Vårt görande – barnets blivande 55

När relationer till barn blir svåra 58

Hjälpsamma grundantaganden 60

Barns behov av uppmärksamhet 62

Att se bakom beteenden och aldrig ge upp 64

Byt perspektiv och fokusera på möjligheter 67

Stärk relationen till barnet 70

Främja lek och vänskap 74

Reflektionsfrågor 76

 

4. När barns beteenden utmanar 77

Utmanande beteende, vad är det?  78

Tystlåtna barn 80

Våra grundantaganden igen 82

Omgivningens förväntningar och barns förutsättningar och förmågor 83

Exekutiva funktioner 88

Central koherens 89

Dagsform och just nu-form 90

Nyckelord och strategier när barns beteende utmanar 92

Att möta barn i känslomässigt kaos 98

Kravanpassning för att barnet ska få lyckas 100

Reflektionsfrågor 104

 

5. Vägleda, tydliggöra och skapa mening 105

Barns grundläggande behov av sammanhang, mening och vägledning 106

Känsla av sammanhang 110

Meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet  111

Tydlighet 113

Hur gör vi och vad är det vi gör när vi är tydliga? 116

När allt helst ska vara som vanligt  123

Reflektionsfrågor 125

 

6. Att kartlägga och ta steg mot förändring 127

Att kartlägga, vad innebär det? 128

Att ta reda på mer 132

Var nyfiken på barnet 140

Kartläggning när det finns flera barn med behov av stöd i samma grupp 147

Analysera och försök förstå 149

Ta steg mot förändring – att pröva och göra 150

Vår drömförskola – kartläggning och förändring genom en övning 152

Reflektionsfrågor 157

 

7. Förskolan och barn med språkstörning och språklig sårbarhet  159

Den typiska språkutvecklingen 160

När språket inte utvecklas som förväntat 165

Språkstörning, vad är det? 169

Konsekvenser av språkstörning och andra språkliga svårigheter 176

Språka, språka och språka ännu mer! 179

Anpassa och ge förutsättningar för språkande 181

Följ barnets språkutveckling 188

Reflektionsfrågor 190

 

8. Förskolan och barn med autism 191

Lika men ändå olika  192

Vad är autism? 195

Vanliga utmaningar hos barn med autism 199

Lek och samspel  203

Anpassa och ge förutsättningar för lek, lärande och utveckling  213

Reflektionsfrågor 219

 

9. Visuellt stöd och lite mer ur verktygslådan 221

Visuellt stöd – ett paraplybegrepp 222

TAKK 232

Ritprat  235

Tidshjälpmedel 240

Vanliga frågor och invändningar kring visuellt stöd 241

Inte visuellt stöd men ändå bra att ha i verktygslådan 243

Avslutande ord till dig som är pedagog eller rektor i förskolan 247

Lästips och länkar 249

Referenser 253

Person- och sakregister 263

Information

Författare:

Maria Ohlsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144153001

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44298-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

272
 ;