
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan
Förståelse, bemötande och pedagogiska strategier
Förord av Anna Hellberg Björklund 9
Förord 11
Inledning 13
Ställningstagande 14
Om bokens exempel 16
Om begrepp 16
Om bokens kapitel 17
1. Alla barns rätt till utbildning, undervisning och stöd i förskolan 19
Alla barn i förskolan 19
Rätten till stöd i förskolan 20
Rätten till utbildning och undervisning 22
I mötet med miljön 25
Funktionsvariation, funktionsnedsättning och funktionshinder 29
Tillgänglig lärmiljö 30
Anpassningar och särskilt stöd 32
Dokumentera stödinsatser 33
Reflektionsfrågor 36
2. Det speciella med specialpedagogik 37
Ett kunskapsområde som kompletterar 38
Ett specialpedagogiskt synsätt och förhållningssätt 40
Inkludering 41
Specialpedagogiska perspektiv 44
När olika perspektiv och professioner möts 45
Specialpedagogen i förskolan 47
Bra för alla men speciellt för barn i behov av stöd 48
Reflektionsfrågor 49
3. Vårt bemötande av och vår syn på barnet 51
Pedagogen – en av barnets viktiga vuxna 52
Vi blir någon i andras ögon 53
Vårt görande – barnets blivande 55
När relationer till barn blir svåra 58
Hjälpsamma grundantaganden 60
Barns behov av uppmärksamhet 62
Att se bakom beteenden och aldrig ge upp 64
Byt perspektiv och fokusera på möjligheter 67
Stärk relationen till barnet 70
Främja lek och vänskap 74
Reflektionsfrågor 76
4. När barns beteenden utmanar 77
Utmanande beteende, vad är det? 78
Tystlåtna barn 80
Våra grundantaganden igen 82
Omgivningens förväntningar och barns förutsättningar och förmågor 83
Exekutiva funktioner 88
Central koherens 89
Dagsform och just nu-form 90
Nyckelord och strategier när barns beteende utmanar 92
Att möta barn i känslomässigt kaos 98
Kravanpassning för att barnet ska få lyckas 100
Reflektionsfrågor 104
5. Vägleda, tydliggöra och skapa mening 105
Barns grundläggande behov av sammanhang, mening och vägledning 106
Känsla av sammanhang 110
Meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet 111
Tydlighet 113
Hur gör vi och vad är det vi gör när vi är tydliga? 116
När allt helst ska vara som vanligt 123
Reflektionsfrågor 125
6. Att kartlägga och ta steg mot förändring 127
Att kartlägga, vad innebär det? 128
Att ta reda på mer 132
Var nyfiken på barnet 140
Kartläggning när det finns flera barn med behov av stöd i samma grupp 147
Analysera och försök förstå 149
Ta steg mot förändring – att pröva och göra 150
Vår drömförskola – kartläggning och förändring genom en övning 152
Reflektionsfrågor 157
7. Förskolan och barn med språkstörning och språklig sårbarhet 159
Den typiska språkutvecklingen 160
När språket inte utvecklas som förväntat 165
Språkstörning, vad är det? 169
Konsekvenser av språkstörning och andra språkliga svårigheter 176
Språka, språka och språka ännu mer! 179
Anpassa och ge förutsättningar för språkande 181
Följ barnets språkutveckling 188
Reflektionsfrågor 190
8. Förskolan och barn med autism 191
Lika men ändå olika 192
Vad är autism? 195
Vanliga utmaningar hos barn med autism 199
Lek och samspel 203
Anpassa och ge förutsättningar för lek, lärande och utveckling 213
Reflektionsfrågor 219
9. Visuellt stöd och lite mer ur verktygslådan 221
Visuellt stöd – ett paraplybegrepp 222
TAKK 232
Ritprat 235
Tidshjälpmedel 240
Vanliga frågor och invändningar kring visuellt stöd 241
Inte visuellt stöd men ändå bra att ha i verktygslådan 243
Avslutande ord till dig som är pedagog eller rektor i förskolan 247
Lästips och länkar 249
Referenser 253
Person- och sakregister 263
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144153001Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44298-01Upplaga:
FörstaSidantal:
272