
Barn med utmanande beteende
- tidiga insatser i förskola och skola

Barn med utmanande beteende
Tidiga insatser i förskola och skola
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 7
1 Barns psykiska hälsa – en utmaning för förskola och skola 9
Olika typer av beteendeproblem 13
Salutogent perspektiv 15
Skyddsfaktorer 16
Riskfaktorer 17
Sammanfattning 18
2 Läroplan för förskolan och skolan – tidiga insatser 19
Styrdokument och inkludering 20
Utmanande beteenden 22
Ohälsa 22
Posttraumatisk stress 23
Tidiga insatser 24
Specialpedagogiska insatser i förskolan och skolan 26
Särskilt begåvade barn 28
Sammanfattning 31
3 Anknytning och samspel 33
Bowlbys och Ainsworths klassiska studie 35
Mentalisering 42
Sammanfattning 46
4 Samspel och utmanande beteende 49
Samspel mellan barn 50
Strategier för ett positivt beteende 52
Sammanfattning 56
5 ADHD 57
Olika former av ADHD 58
Uppmärksamhetssvårigheter 59
Sammanfattning 61
6 Pedagogen som vägledare för barn med ADHD 63
Pedagogiska åtgärder 64
Flickor och ADHD 65
Trotssyndrom 70
Sammanfattning av pedagogiska åtgärder vid ADHD/koncentrationssvårigheter 71
Sammanfattning 74
7 Autism 77
Diagnoskriterier 77
Nedsatt förmåga till social interaktion 78
Theory of mind – mentalisering 81
Sammanfattning 84
8 Språk och flerspråkighet 85
Typisk språkutveckling 86
Flerspråkighet 87
Språkstörning i kombination med flerspråkighet 87
Språkstörning 89
Nyanlända barn och lekarbete 90
Att stödja barns språkutveckling 92
Lev Vygotskijs teori om lärande och språk 94
Sammanfattning 98
9 Problemskapande beteende 99
Utmanande beteende 99
Lågaffektivt bemötande 102
Positiv förstärkning 103
Sammanfattning 105
10 Affekt och känsla 107
Affekter och emotioner 107
Affektteori 108
Affekter smittar 111
Sammanfattning 115
11 Lösningsorienterat förhållningssätt 117
Lösningsorientering 118
Det respektfulla samtalet 120
Sammanfattning 123
12 Samtal med barn 125
Alternativt bemötande 126
Att utveckla samspel med barn 128
Att se barnet 129
Att få uttrycka alla våra känslor 129
Förväntningar på barnet 130
Sammanfattning 132
13 Förhållningssätt och bemötande 135
Människosyn och kunskapssyn 136
Samverkan med föräldrar 137
Samverkan 138
Att skapa goda relationer 140
Ett exempel på hur kommuner kan arbeta med förhållningssätt och bemötande 141
Sammanfattning 143
Slutord 144
Referenser 145
Person- och sakregister 151
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144151526Utgivningsår:
2017Revisionsår:
2021Artikelnummer:
39020-02Upplaga:
AndraSidantal:
240Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144183855Utgivningsår:
2017Revisionsår:
2021Artikelnummer:
39020-SB02Upplaga:
Andra