
Rusta barn för förskoleklass och fritidshem

Rusta barn för förskoleklass och fritidshem
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
1 Inledning 11
Om boken 13
Boken i kollegialt, kollaborativt processarbete 14
Bokens kapitel 16
Bokens författare 18
Diskutera kapitlet 18
Läs mer 18
Processarbete 1: Kartläggning av nuläget 19
1. Individuell läsning 19
2. Första träffen 19
Första workshopen: Min personliga upplevelse 19
Andra workshopen: Vår innebörd av begreppet övergång 20
3. Individuell uppgift 21
4. Andra träffen 21
2 Teori och forskning om kontinuitet och progression 25
Sammanhang genom kontinuitet och progression 26
Övergången leder inte alltid till utveckling 27
Planera för progression 27
Diskutera kapitlet 29
Läs mer 29
Processarbete 2: Kontinuitet och progression 30
1. Individuell läsning 30
2. Första träffen 30
Första workshopen: Utforska begreppet kontinuitet 31
Andra workshopen: Vår innebörd av begreppet progression 32
3. Individuell uppgift 33
4. Andra träffen 33
3 Rusta barnen för språkutveckling 35
Sätta ord på världen 36
Tre viktiga områden i språkutvecklingen 37
Förståelse 37
Metaspråklig uppmärksamhet 38
Språkglädje och användbarhet 38
Skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklass 39
Diskutera kapitlet 40
Läs mer 40
Processarbete 3: Språkutveckling 41
1. Individuell läsning 41
2. Första träffen 41
Första workshopen: Utforska förskoleklassens kartläggningsmaterial 41
Andra workshopen: Uppskatta den egna undervisningens resultat 42
3. Individuell uppgift 43
4. Andra träffen 45
Länk till Skolverkets kartläggningsmaterial 45
4 Rusta barnen för matematikutveckling 47
Matematiken som språk och system 48
Förskolebarns matematiska kunnande 49
Taluppfattning 50
Problemlösning 50
Matematikglädje 51
Skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklass 52
Diskutera kapitlet 53
Läs mer 53
Processarbete 4: Matematikutveckling 54
1. Individuell läsning 54
2. Första träffen 54
Första workshopen: Utforska förskoleklassens kartläggningsmaterial 54
Andra workshopen: Uppskatta den egna undervisningens resultat 55
3. Individuell uppgift 56
4. Andra träffen 58
Länk till Skolverkets kartläggningsmaterial 59
5 Rusta barnen för vetenskapliga förhållningssätt och upptäckter 63
Vetenskapliga områden och metoder 64
Undervisningens innehåll i förskolan 65
Naturvetenskapligt innehåll i förskolan 66
Två viktiga områden i vetenskapligt förhållningssätt 67
Arbetssätt 67
Progression i det vetenskapliga förhållningssättet 70
Diskutera kapitlet 70
Läs mer 70
Processarbete 5: Natur och kultur 71
1. Individuell läsning 71
2. Första träffen 71
Första workshopen: Planera ett undervisningstillfälle 71
Andra workshopen: Återkoppla och utveckla 72
3. Individuell uppgift 73
4. Andra träffen 73
6 Rusta barnen för estetiska och praktiska lärprocesser 75
Kreativitet och problemlösning 76
Stötta barnets kreativitet och problemlösning 77
Kulturell kompetens 77
Undervisningens kulturella innehåll 78
Praktiskt och estetiskt kunskapsinnehåll 79
Svag eller stark estetik 80
Progression i estetiska och praktiska processer 82
Diskutera kapitlet 82
Läs mer 83
Processarbete 6: Estetiska och praktiska lärprocesser 84
1. Individuell läsning 84
2. Första träffen 84
Första workshopen: Estetiska och praktiska lärprocesser i förskoleklass och fritidshem 84
Andra workshopen: Konsekvenser för förskolans undervisning 86
3. Individuell uppgift 86
4. Andra träffen 87
7 Rusta barnen för lärandeidentitet 89
Tilltro till sin förmåga att lära 90
Statiskt och dynamiskt tänkesätt 91
Stötta barnets tilltro till sin förmåga att lära 91
Progression i lärandeidentitet 92
Diskutera kapitlet 92
Läs mer 92
Processarbete 7: Lärandeidentitet 93
1. Individuell läsning 93
2. Första träffen 93
Första workshopen: Reflektera över ditt eget tänkesätt 93
Andra workshopen: Reflektera över barns tänkesätt 94
3. Individuell uppgift 95
4. Andra träffen 95
Analys av lärandeidentitet 96
8 Lärandestrategier 99
Lärandestrategier och demokrati 100
Stötta barnets lärandestrategier 101
Fritidshemmets uppdrag 102
Diskutera kapitlet 103
Läs mer 104
Processarbete 8: Lärandestrategier 105
1. Individuell läsning 105
2. Första träffen 106
Första workshopen: Undersök lärandestrategier 106
Andra workshopen: Fritidshemmets roll 107
3. Individuell uppgift 108
4. Andra träffen 108
9 Överlämningsdokumentation 111
Den viktiga dokumentationen 111
Undvik karaktärsomdömen 112
Beskriv lärande i stället för vilket stoff som behandlats 113
Utvecklad dokumentation vid övergångar 114
Överlämningsdokumentationens innehåll 116
Sekretess eller inte mellan verksamheter 117
Diskutera kapitlet 118
Läs mer 118
Processarbete 9: Överlämningsdokumentation 119
1. Individuell läsning 119
2. Första träffen 119
Första workshopen: Analysera nuvarande information 119
Andra workshopen: Utveckla övergångsdokumentationen 120
3. Individuell uppgift 121
4. Andra träffen 122
10 Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergångar 123
Förbereda genom besök, film och samtal 124
Informera vårdnadshavarna 125
Diskutera kapitlet 126
Läs mer 126
Processarbete 10: Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergångar 127
1. Individuell läsning 127
2. Första träffen 127
Första workshopen: Granska den nuvarande planen för övergångar 127
Andra workshopen: Utveckla planen 128
3. Individuell uppgift 129
4. Andra träffen 129
11 Efterord 131
Diskutera kapitlet 134
Läs mer 134
Processarbete 11: Utvärdera 135
1. Individuell läsning 135
2. Sista träffen 135
Första workshopen: Utvärdera arbetssätt och samtalskultur 135
Andra workshopen: Utvärdera effekterna av utvecklingsarbetet 136
Referenser 137
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144151427Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
44123-01Upplaga:
FörstaSidantal:
144Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178660Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
44123-SB01Upplaga:
Första