Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rusta barn för förskoleklass och fritidshem

Skickas följande arbetsdag

Rusta barn för förskoleklass och fritidshem

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 304 kr inkl. moms
Studora e-bok 194 kr inkl. moms

Boken tar upp hur förskolan kan förbereda barnen inför övergången, vilka kunskaper och förmågor som underlättar nästa steg i utbildningsväsendet, och hur en stöttande samverkan med förskoleklassen och fritidshemmet kan utvecklas. Den behandlar också hur förskolans personal kan underlätta övergången genom en utvecklad övergångsdokumentation och hur föräldrar och vårdnadshavare kan involveras i en positiv övergångsprocess. Boken går igenom styrdokumentens undervisningsinnehåll samt ger teori oc...

Läs mer

Boken tar upp hur förskolan kan förbereda barnen inför övergången, vilka kunskaper och förmågor som underlättar nästa steg i utbildningsväsendet, och hur en stöttande samverkan med förskoleklassen och fritidshemmet kan utvecklas. Den behandlar också hur förskolans personal kan underlätta övergången genom en utvecklad övergångsdokumentation och hur föräldrar och vårdnadshavare kan involveras i en positiv övergångsprocess. Boken går igenom styrdokumentens undervisningsinnehåll samt ger teori och forskning om övergångar och hur de kan hanteras. Den är ett stöd för förskolans arbete med lärande övergångar. Genom bokens praktiska exempel och de konkreta förslag till processarbeten som följer på varje kapitel kan förskolepersonalen omsätta teori, forskning och styrdokument i praktiken. Med hjälp av processarbetena kan arbetslaget rusta barnen för övergången till förskoleklass och fritidshem. Boken kan också läsas på egen hand. I slutet av varje avsnitt erbjuds reflektionsfrågor samt hänvisningar till fördjupningstexter. Boken riktar sig främst till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.

Stäng

1 Inledning 11

Om boken 13

Boken i kollegialt, kollaborativt processarbete 14

Bokens kapitel 16

Bokens författare 18

Diskutera kapitlet 18

Läs mer 18

Processarbete 1: Kartläggning av nuläget 19

1. Individuell läsning 19

2. Första träffen 19

Första workshopen: Min personliga upplevelse 19

Andra workshopen: Vår innebörd av begreppet övergång  20

3. Individuell uppgift 21

4. Andra träffen 21

 

2 Teori och forskning om kontinuitet och progression 25

Sammanhang genom kontinuitet och progression 26

Övergången leder inte alltid till utveckling 27

Planera för progression 27

Diskutera kapitlet 29

Läs mer  29

Processarbete 2: Kontinuitet och progression 30

1. Individuell läsning 30

2. Första träffen 30

Första workshopen: Utforska begreppet kontinuitet  31

Andra workshopen: Vår innebörd av begreppet progression32

3. Individuell uppgift 33

4. Andra träffen 33

 

3 Rusta barnen för språkutveckling 35

Sätta ord på världen 36

Tre viktiga områden i språkutvecklingen 37

Förståelse 37

Metaspråklig uppmärksamhet 38

Språkglädje och användbarhet 38

Skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklass 39

Diskutera kapitlet 40

Läs mer 40

Processarbete 3: Språkutveckling  41

1. Individuell läsning 41

2. Första träffen 41

Första workshopen: Utforska förskoleklassens kartläggningsmaterial 41

Andra workshopen: Uppskatta den egna undervisningens resultat  42

3. Individuell uppgift 43

4. Andra träffen 45

Länk till Skolverkets kartläggningsmaterial 45

 

4 Rusta barnen för matematikutveckling 47

Matematiken som språk och system 48

Förskolebarns matematiska kunnande 49

Taluppfattning 50

Problemlösning 50

Matematikglädje 51

Skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklass 52

Diskutera kapitlet 53

Läs mer 53

Processarbete 4: Matematikutveckling  54

1. Individuell läsning 54

2. Första träffen 54

Första workshopen: Utforska förskoleklassens kartläggningsmaterial 54

Andra workshopen: Uppskatta den egna undervisningens resultat 55

3. Individuell uppgift 56

4. Andra träffen 58

Länk till Skolverkets kartläggningsmaterial 59

 

5 Rusta barnen för vetenskapliga förhållningssätt och upptäckter 63

Vetenskapliga områden och metoder 64

Undervisningens innehåll i förskolan 65

Naturvetenskapligt innehåll i förskolan 66

Två viktiga områden i vetenskapligt förhållningssätt 67

Arbetssätt 67

Progression i det vetenskapliga förhållningssättet 70

Diskutera kapitlet 70

Läs mer 70

Processarbete 5: Natur och kultur  71

1. Individuell läsning 71

2. Första träffen 71

Första workshopen: Planera ettundervisningstillfälle 71

Andra workshopen: Återkoppla och utveckla 72

3. Individuell uppgift 73

4. Andra träffen 73

 

6 Rusta barnen för estetiska och praktiska lärprocesser 75

Kreativitet och problemlösning 76

Stötta barnets kreativitet och problemlösning 77

Kulturell kompetens 77

Undervisningens kulturella innehåll 78

Praktiskt och estetiskt kunskapsinnehåll 79

Svag eller stark estetik 80

Progression i estetiska och praktiska processer 82

Diskutera kapitlet 82

Läs mer 83

Processarbete 6: Estetiska och praktiska lärprocesser 84

1. Individuell läsning 84

2. Första träffen 84

Första workshopen: Estetiska och praktiska lärprocesser i förskoleklass och fritidshem  84

Andra workshopen: Konsekvenser för förskolans undervisning 86

3. Individuell uppgift 86

4. Andra träffen 87

 

7 Rusta barnen för lärandeidentitet 89

Tilltro till sin förmåga att lära 90

Statiskt och dynamiskt tänkesätt 91

Stötta barnets tilltro till sin förmåga att lära 91

Progression i lärandeidentitet 92

Diskutera kapitlet 92

Läs mer 92

Processarbete 7: Lärandeidentitet  93

1. Individuell läsning 93

2. Första träffen 93

Första workshopen: Reflektera över ditt eget tänkesätt 93

Andra workshopen: Reflektera över barns tänkesätt 94

3. Individuell uppgift 95

4. Andra träffen 95

Analys av lärandeidentitet 96

 

8 Lärandestrategier 99

Lärandestrategier och demokrati 100

Stötta barnets lärandestrategier 101

Fritidshemmets uppdrag 102

Diskutera kapitlet 103

Läs mer 104

Processarbete 8: Lärandestrategier 105

1. Individuell läsning 105

2. Första träffen 106

Första workshopen: Undersöklärandestrategier 106

Andra workshopen: Fritidshemmets roll 107

3. Individuell uppgift 108

4. Andra träffen 108

 

9 Överlämningsdokumentation 111

Den viktiga dokumentationen 111

Undvik karaktärsomdömen 112

Beskriv lärande i stället för vilket stoff som behandlats 113

Utvecklad dokumentation vid övergångar 114

Överlämningsdokumentationens innehåll 116

Sekretess eller inte mellan verksamheter 117

Diskutera kapitlet 118

Läs mer 118

Processarbete 9: Överlämningsdokumentation 119

1. Individuell läsning 119

2. Första träffen 119

Första workshopen: Analysera nuvarande information  119

Andra workshopen: Utveckla övergångsdokumentationen 120

3. Individuell uppgift 121

4. Andra träffen 122

 

10 Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergångar 123

Förbereda genom besök, film och samtal 124

Informera vårdnadshavarna 125

Diskutera kapitlet 126

Läs mer 126

Processarbete 10: Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergångar 127

1. Individuell läsning 127

2. Första träffen 127

Första workshopen: Granska den nuvarande planen för övergångar 127

Andra workshopen: Utveckla planen  128

3. Individuell uppgift 129

4. Andra träffen 129

 

11 Efterord 131

Diskutera kapitlet 134

Läs mer 134

Processarbete 11: Utvärdera  135

1. Individuell läsning 135

2. Sista träffen 135

Första workshopen: Utvärdera arbetssätt och samtalskultur 135

Andra workshopen: Utvärdera effekterna av utvecklingsarbetet 136

Referenser 137

Information

Författare:

Ann S Pihlgren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144151427

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

44123-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

144
 ;

Boken tar upp hur förskolan kan förbereda barnen inför övergången, vilka kunskaper och förmågor som underlättar nästa steg i utbildningsväsendet, och hur en stöttande samverkan med förskoleklassen och fritidshemmet kan utvecklas. Den behandlar också hur förskolans personal kan underlätta övergången genom en utvecklad övergångsdokumentation och hur föräldrar och vårdnadshavare kan involveras i en positiv övergångsprocess. Boken går igenom styrdokumentens undervisningsinnehåll samt ger teori oc...

Läs mer

Boken tar upp hur förskolan kan förbereda barnen inför övergången, vilka kunskaper och förmågor som underlättar nästa steg i utbildningsväsendet, och hur en stöttande samverkan med förskoleklassen och fritidshemmet kan utvecklas. Den behandlar också hur förskolans personal kan underlätta övergången genom en utvecklad övergångsdokumentation och hur föräldrar och vårdnadshavare kan involveras i en positiv övergångsprocess. Boken går igenom styrdokumentens undervisningsinnehåll samt ger teori och forskning om övergångar och hur de kan hanteras. Den är ett stöd för förskolans arbete med lärande övergångar. Genom bokens praktiska exempel och de konkreta förslag till processarbeten som följer på varje kapitel kan förskolepersonalen omsätta teori, forskning och styrdokument i praktiken. Med hjälp av processarbetena kan arbetslaget rusta barnen för övergången till förskoleklass och fritidshem. Boken kan också läsas på egen hand. I slutet av varje avsnitt erbjuds reflektionsfrågor samt hänvisningar till fördjupningstexter. Boken riktar sig främst till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.

Stäng
Information

Författare:

Ann S Pihlgren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178660

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

44123-SB01

Upplaga:

Första
 ;