Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Specialpedagogik i förskola

Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar

Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogik i förskola

Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 325 kr inkl. moms
Studora e-bok 201 kr inkl. moms

Boken är en sorts grundbok i specialpedagogik för förskola och om specialpedagogik i förskola. Den utgör en grundlig och grundläggande beskrivning av ”huvudsaker” inom ett specialpedagogiskt fält i förskola, men stannar inte där. Det finns även fördjupningar i form av analyser, problematiseringar och reflektioner inom de olika ”huvudsakerna”, inte sällan med utgångspunkt i viss vetenskaplig kritik. Läsaren erbjuds kunskap som bygger på historiska nedslag, aktuell forskning och uttryckta erf...

Läs mer

Boken är en sorts grundbok i specialpedagogik för förskola och om specialpedagogik i förskola. Den utgör en grundlig och grundläggande beskrivning av ”huvudsaker” inom ett specialpedagogiskt fält i förskola, men stannar inte där. Det finns även fördjupningar i form av analyser, problematiseringar och reflektioner inom de olika ”huvudsakerna”, inte sällan med utgångspunkt i viss vetenskaplig kritik. Läsaren erbjuds kunskap som bygger på historiska nedslag, aktuell forskning och uttryckta erfarenheter. Den är i delar vetenskapsbaserad och innehåller olika teoretiska ingångar i olika avsnitt. Läsaren kommer också att få inblickar i vardagen på förskoleavdelningen Näbben. Specialpedagogik i förskola är dessutom författad med essäistiska inslag och en personlig röst utifrån författarens sammanlagt tjugofemåriga erfarenhet som förskollärare, specialpedagog, lärar- och specialpedagogutbildare och forskare inom fältet. Tilltänkt målgrupp är blivande och yrkesverksamma förskollärare, specialpedagoger och rektorer samt andra intresserade.

Stäng

11 Förord

15 Författarpresentation 

17 Om boken

Kapitel 1

21 Speciell specialpedagogik för och i förskola? 

22 En historia om förskolans historia 

42 Utgångspunkter för dagens förskola 

Kapitel 2

55 Att förstå specialpedagogik 

56 Kampen om specialpedagogiken

63 Specialpedagogik – för vem? 

65 Specialpedagogiskt centrala begrepp 

75 Specialpedagogik ur olika perspektiv

81 Pedagogik, specialpedagogik och didaktik

Kapitel 3

91 Vetenskaplig grund, forskningsläget och beprövad erfarenhet 

92 Forskning om specialpedagogik iförskola

109 Beprövad erfarenhet

Kapitel 4

113 Om barnet – förståelser och förhållningssätt 

114 Konstruktioner av ”det speciella barnet” 

126 Fördjupade förståelser och förhållningssätt 

Kapitel 5

153 Samverkan, samarbeten och ansvar i specialpedagogiskt arbete

154 Samverkan, samarbeten och ansvar externt 

160 Samverkan, samarbeten och ansvar internt 

Kapitel 6

181 Strategier och redskap ivardagen 

182 Strategier och redskap 

Kapitel 7

203 Dokumentera mera! Eller? 

204 Specialpedagogisk dokumentation i förskola

Kapitel 8

223 Med blicken på kvalitet 

224 Specialpedagogisk kvalitet

245 Slutord 

247 Referenser 

Bilaga A

265 Essä 

265 På tal om normer, identiteter och små mymlor som ska ledas: En essä med inslag av filosofi, (special)pedagogik och didaktik 

Bilaga B

281 Likvärdighetskompass

 

Information

Författare:

Linda Palla

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144151267

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

44085-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

288
 ;

Boken är en sorts grundbok i specialpedagogik för förskola och om specialpedagogik i förskola. Den utgör en grundlig och grundläggande beskrivning av ”huvudsaker” inom ett specialpedagogiskt fält i förskola, men stannar inte där. Det finns även fördjupningar i form av analyser, problematiseringar och reflektioner inom de olika ”huvudsakerna”, inte sällan med utgångspunkt i viss vetenskaplig kritik. Läsaren erbjuds kunskap som bygger på historiska nedslag, aktuell forskning och uttryckta erf...

Läs mer

Boken är en sorts grundbok i specialpedagogik för förskola och om specialpedagogik i förskola. Den utgör en grundlig och grundläggande beskrivning av ”huvudsaker” inom ett specialpedagogiskt fält i förskola, men stannar inte där. Det finns även fördjupningar i form av analyser, problematiseringar och reflektioner inom de olika ”huvudsakerna”, inte sällan med utgångspunkt i viss vetenskaplig kritik. Läsaren erbjuds kunskap som bygger på historiska nedslag, aktuell forskning och uttryckta erfarenheter. Den är i delar vetenskapsbaserad och innehåller olika teoretiska ingångar i olika avsnitt. Läsaren kommer också att få inblickar i vardagen på förskoleavdelningen Näbben. Specialpedagogik i förskola är dessutom författad med essäistiska inslag och en personlig röst utifrån författarens sammanlagt tjugofemåriga erfarenhet som förskollärare, specialpedagog, lärar- och specialpedagogutbildare och forskare inom fältet. Tilltänkt målgrupp är blivande och yrkesverksamma förskollärare, specialpedagoger och rektorer samt andra intresserade.

Stäng
Information

Författare:

Linda Palla

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178653

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

44085-SB01

Upplaga:

Första
 ;