Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Aktionsforskning

Vad? Hur? Varför?

Skickas följande arbetsdag

Aktionsforskning

Vad? Hur? Varför?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan. Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? be...

Läs mer

Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan. Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktik­arkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildnings­praktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet. Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.

Stäng

Förord   7

 

            1. Inledning   11

Bokens budskap   13

Bokens upplägg   13

 

            2. Aktionsforskning i praktiken   17

Aktionsforskning och praktik   18

En praktik – villkor och sammanhang   21

Praktiker i ett utbildningssammanhang   24

Bilder av aktionsforskning   26

Teknisk aktionsforskning   28

Praktisk aktionsforskning   29

Kritisk aktionsforskning   30

Lärare-som-forskare   31

Praktikerforskning   32

Aktionsforskning som praktisk filosofi och kritisk deltagande aktionsforskning   34

Aktionsforskning som praktiknära forskning i Sverige   37

 

            3. Aktionsforskning som process   41

Aktionsforskning ur första ordningens perspektiv – i egen praktik   42

1. Problemet identifieras   44

2. Aktionen planeras   47

3. Information samlas in   48

4. Insamlad information analyseras   54

5. Reflektion   57

6. Dokumentation och kommunikation   59

Aktionsforskning ur andra ordningens perspektiv – lära tillsammans   62

Att (hand)leda aktionsforskning   63

Aktionsforskning ur tredje ordningens perspektiv – dela erfarenheter    66

 

            4. Aktionsforskning – idéer och ideal   73

Bildning och aktionsforskning i Norden   75

Internationella influenser   76

Hörnstenar i aktionsforskning   79

Kontext (lokalt sammanhang) – en hörnsten i lokal utveckling av utbildning   80

Engagemang – en hörnsten i (individuell och kollektiv) förändring   81

Kommunikation – en hörnsten i deltagande och i meningsskapande   83

Samarbete – en hörnsten i professionell och i kollektiv handling   86

Kritisk blick – en hörnsten i kritisk granskning och i aktivism   88

Kollegialitet – en hörnsten i hållbar utveckling för professionella att delta i   93

Gemenskap – en hörnsten i demokratiska arbetssätt   94

Sju hörnstenar ringar in aktionsforskning – en sammanfattning   97

 

            5. Aktionsforskning som lokal fortbildning …|för professionellt lärande, ledande och utveckling av praktiker   101

En praktik ingår i ett sammanhang med andra praktiker   102

Aktionsforskning – ett undrande förhållningssätt för att förstå och förändra praktiken   106

Aktionsforskning genererar mellanledande praktiker   110

 

            6. Aktionsforskning i forsknings- och utvecklingslandskapet   115

Kollegialitet, gemenskap och lärande   116

Samverkan med …   118

 

            7. Till sist …   123

Tack!   125

Litteraturförteckning   127

Person- och sakregister   135

Information

Författare:

Karin Rönnerman

Illustratör:

Lotta Hasselblom Kvist

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144142272

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

43566-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

136
 ;

Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan. Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? be...

Läs mer

Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan. Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktik­arkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildnings­praktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet. Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.

Stäng
Information

Författare:

Karin Rönnerman

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144183756

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

43566-SB01

Upplaga:

Första
 ;