Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans professionella begrepp

En introduktion

Skickas följande arbetsdag

Förskolans professionella begrepp

- en introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 272 kr inkl. moms
Studora e-bok 169 kr inkl. moms

Ett professionellt yrkesspråk är en viktig ingrediens i all yrkesutövning, inte minst inom akademiska yrken som exempelvis förskollärare. Genom de professionella begreppen kan förskollärare och personal analysera och gemensamt reflektera över samt utveckla företeelser i förskolan utifrån beprövad erfarenhet och forskning. De professionella begreppen är alltså en del i förskolans och förskollärarens professionella uppdrag och i den vetenskapliga grund som förskolan ska vila på. Boken tar u...

Läs mer

Ett professionellt yrkesspråk är en viktig ingrediens i all yrkesutövning, inte minst inom akademiska yrken som exempelvis förskollärare. Genom de professionella begreppen kan förskollärare och personal analysera och gemensamt reflektera över samt utveckla företeelser i förskolan utifrån beprövad erfarenhet och forskning. De professionella begreppen är alltså en del i förskolans och förskollärarens professionella uppdrag och i den vetenskapliga grund som förskolan ska vila på. Boken tar upp vikten av att använda gemensamma begrepp i arbetslaget och inom professionen. Den reder ut vad som menas med ett begrepp och motiverar varför det är av betydelse att förskolepersonalen delar vissa gemensamma professionella begrepp. Boken behandlar också några viktiga professionella begrepp som förskolläraren och personalen i förskolan kan använda för att utveckla sin verksamhet på områden som lärande, didaktik, pedagogisk dialog, omsorg och relationer samt demokrati och barns rättigheter. Varje begreppsområde behandlar teori och forskning på området och följs upp med konkreta förslag till processarbete om begreppen i arbetslaget. Boken kan också läsas på egen hand. I slutet av varje kapitel erbjuds reflektionsfrågor samt hänvisningar till fördjupningstexter. Boken riktar sig främst till förskollärarstudenter i utbildning, förskollärare och personal i arbetslag, förste förskollärare och rektorer i förskolan.

Stäng

1  Inledning 9

Begreppet profession 9

Är förskolans yrken professioner? 10

På väg mot en profession 11

Begreppen stärker professionen 12

Om boken 13

Boken i kollegialt, kollaborativt processarbete 13

Bokens kapitel 16

Bokens författare 18

Diskussionsfrågor 18

2a Gemensamma professionella begrepp 19

Begreppet är ordets innehåll 19

Begreppen kan ändra betydelse 20

Hur vi lär oss begrepp 21

Konkreta och abstrakta begrepp 22

Förskolans professionella begrepp 22

Att använda sig av professionella begrepp 23

Utveckla ditt professionella språk 24

Diskussionsfrågor 25

2b Processarbete: Begrepp 27

1. Individuell läsning 27

2. Första träffen 27

Workshop 1: Utforska begreppet begrepp27

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet begrepp29

3. Individuell uppgift 30

4. Andra träffen 30

3a Begrepp som rör lärandet 33

Olika sätt att se på lärande 33

Kontextuellt lärande – lärande i samspel med omgivningen 34

Lärandets mikroprocesser 34

Undervisningen styrs av lärandeteorierna 36

Utbildning 37

Diskussionsfrågor 38

3b Processarbete: Lärande 39

1. Individuell läsning 39

2. Första träffen 39

Workshop 1: Utforska begreppet lärande40

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet undervisning40

3. Individuell uppgift 42

4. Andra träffen 42

4a Begrepp om didaktik och planering 45

Didaktik – ett vetenskapsområde 45

Förskolans didaktik 46

Planera för lärande 47

Målområdet planeras först 47

Därefter bestämmer vi hur vi utvärderar 49

Till sist beslutas undervisningsaktiviteter 49

Andra faktorer som styr undervisningen 50

Praxisteorin styr undervisningen 50

Diskussionsfrågor 51

4b Processarbete: Didaktik och planering 53

1. Individuell läsning 53

2. Första träffen 54

Workshop 1: Utforska begreppet undervisning54

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet planering55

3. Individuell uppgift 56

4. Andra träffen 56

5a Begrepp om didaktik, utvärdering och bedömning 59

Bedömningsbegreppens idéinnehåll 60

Bedömningens karaktär i olika teorier om lärande 60

Bedömning, en definition 61

Utvärdering och uppföljning 62

Förskolans utvärderingsuppdrag 63

Varför är bedömningsuppdraget så laddat? 65

Utvärdering i baklängesplaneringen 66

Diskussionsfrågor 67

5b Processarbete: Didaktik, utvärdering och bedömning 69

1. Individuell läsning 69

2. Första träffen 70

Workshop 1: Utforska begreppet utvärdering70

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet bedömning 73

3. Individuell uppgift a 74

4. Andra träffen 75

5. Individuell uppgift b 76

6. Tredje träffen 76

6a Begrepp om pedagogisk dialog 77

Det livsviktiga språket 77

Undervisande dialog 78

Frågorna som ställs 78

Fyra typer av dialog 80

Språk och dialog i förskolans undervisning 83

Diskussionsfrågor 84

6b Processarbete: Pedagogisk dialog 85

1. Individuell läsning 85

2. Första träffen 85

Workshop 1: Utforska begreppet analysfrågor85

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet dialog86

3. Individuell uppgift 87

4. Andra träffen 89

7a Begrepp om omsorg och relationer 91

Förskolans uppdrag är lärande, omsorg och utveckling 91

Vad är omsorg på förskolan? 92

Vad är utveckling på förskolan? 92

Att skapa goda relationer är viktigt 93

Vad är relationer på förskolan? 93

Diskussionsfrågor 95

7b Processarbete: Omsorg och relationer 97

1. Individuell läsning 97

2. Första träffen 97

Workshop 1: Utforska begreppet omsorg97

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet god relation99

3. Individuell uppgift 101

4. Andra träffen 101

8a Begrepp om demokrati och barns rättigheter 103

Demokrati i förskolan 104

Värdegrundsbegreppet 104

Demokratibegreppet 105

Är förskolan en demokrati? 105

Barns rättigheter 106

Begreppet barn i ett historiskt perspektiv 107

Det nutida barnbegreppet 107

Konventionen om barnets rättigheter 108

Diskussionsfrågor 112

8b Processarbete: Demokrati och barns rättigheter 113

1. Individuell läsning 113

2. Första träffen 113

Workshop 1: Utforska begreppet demokrati113

Workshop 2: Vår innebörd av begreppet inflytande118

3. Individuell uppgift 119

4. Andra träffen 121

9  Fortsätt utveckla begreppen 123

Diskussionsfrågor 124

Referenser 125

Person- och sakregister 131

Information

Författare:

Ann S Pihlgren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144141893

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

43537-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

136
 ;

Ett professionellt yrkesspråk är en viktig ingrediens i all yrkesutövning, inte minst inom akademiska yrken som exempelvis förskollärare. Genom de professionella begreppen kan förskollärare och personal analysera och gemensamt reflektera över samt utveckla företeelser i förskolan utifrån beprövad erfarenhet och forskning. De professionella begreppen är alltså en del i förskolans och förskollärarens professionella uppdrag och i den vetenskapliga grund som förskolan ska vila på. Boken tar upp...

Läs mer

Ett professionellt yrkesspråk är en viktig ingrediens i all yrkesutövning, inte minst inom akademiska yrken som exempelvis förskollärare. Genom de professionella begreppen kan förskollärare och personal analysera och gemensamt reflektera över samt utveckla företeelser i förskolan utifrån beprövad erfarenhet och forskning. De professionella begreppen är alltså en del i förskolans och förskollärarens professionella uppdrag och i den vetenskapliga grund som förskolan ska vila på. Boken tar upp vikten av att använda gemensamma begrepp i arbetslaget och inom professionen. Den reder ut vad som menas med ett begrepp och motiverar varför det är av betydelse att förskolepersonalen delar vissa gemensamma professionella begrepp. Boken behandlar också några viktiga professionella begrepp som förskolläraren och personalen i förskolan kan använda för att utveckla sin verksamhet på områden som lärande, didaktik, pedagogisk dialog, omsorg och relationer samt demokrati och barns rättigheter. Varje begreppsområde behandlar teori och forskning på området och följs upp med konkreta förslag till processarbete om begreppen i arbetslaget. Boken kan också läsas på egen hand. I slutet av varje kapitel erbjuds reflektionsfrågor samt hänvisningar till fördjupningstexter. Boken riktar sig främst till förskollärarstudenter i utbildning, förskollärare och personal i arbetslag, förste förskollärare och rektorer i förskolan.

Stäng
Information

Författare:

Ann S Pihlgren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178509

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

43537-SB01

Upplaga:

Första
 ;