
Förskolans professionella begrepp
En introduktion

Förskolans professionella begrepp
- en introduktion
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
1 Inledning 9
Begreppet profession 9
Är förskolans yrken professioner? 10
På väg mot en profession 11
Begreppen stärker professionen 12
Om boken 13
Boken i kollegialt, kollaborativt processarbete 13
Bokens kapitel 16
Bokens författare 18
Diskussionsfrågor 18
2a Gemensamma professionella begrepp 19
Begreppet är ordets innehåll 19
Begreppen kan ändra betydelse 20
Hur vi lär oss begrepp 21
Konkreta och abstrakta begrepp 22
Förskolans professionella begrepp 22
Att använda sig av professionella begrepp 23
Utveckla ditt professionella språk 24
Diskussionsfrågor 25
2b Processarbete: Begrepp 27
1. Individuell läsning 27
2. Första träffen 27
Workshop 1: Utforska begreppet begrepp 27
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet begrepp 29
3. Individuell uppgift 30
4. Andra träffen 30
3a Begrepp som rör lärandet 33
Olika sätt att se på lärande 33
Kontextuellt lärande – lärande i samspel med omgivningen 34
Lärandets mikroprocesser 34
Undervisningen styrs av lärandeteorierna 36
Utbildning 37
Diskussionsfrågor 38
3b Processarbete: Lärande 39
1. Individuell läsning 39
2. Första träffen 39
Workshop 1: Utforska begreppet lärande 40
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet undervisning 40
3. Individuell uppgift 42
4. Andra träffen 42
4a Begrepp om didaktik och planering 45
Didaktik – ett vetenskapsområde 45
Förskolans didaktik 46
Planera för lärande 47
Målområdet planeras först 47
Därefter bestämmer vi hur vi utvärderar 49
Till sist beslutas undervisningsaktiviteter 49
Andra faktorer som styr undervisningen 50
Praxisteorin styr undervisningen 50
Diskussionsfrågor 51
4b Processarbete: Didaktik och planering 53
1. Individuell läsning 53
2. Första träffen 54
Workshop 1: Utforska begreppet undervisning 54
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet planering 55
3. Individuell uppgift 56
4. Andra träffen 56
5a Begrepp om didaktik, utvärdering och bedömning 59
Bedömningsbegreppens idéinnehåll 60
Bedömningens karaktär i olika teorier om lärande 60
Bedömning, en definition 61
Utvärdering och uppföljning 62
Förskolans utvärderingsuppdrag 63
Varför är bedömningsuppdraget så laddat? 65
Utvärdering i baklängesplaneringen 66
Diskussionsfrågor 67
5b Processarbete: Didaktik, utvärdering och bedömning 69
1. Individuell läsning 69
2. Första träffen 70
Workshop 1: Utforska begreppet utvärdering 70
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet bedömning 73
3. Individuell uppgift a 74
4. Andra träffen 75
5. Individuell uppgift b 76
6. Tredje träffen 76
6a Begrepp om pedagogisk dialog 77
Det livsviktiga språket 77
Undervisande dialog 78
Frågorna som ställs 78
Fyra typer av dialog 80
Språk och dialog i förskolans undervisning 83
Diskussionsfrågor 84
6b Processarbete: Pedagogisk dialog 85
1. Individuell läsning 85
2. Första träffen 85
Workshop 1: Utforska begreppet analysfrågor 85
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet dialog 86
3. Individuell uppgift 87
4. Andra träffen 89
7a Begrepp om omsorg och relationer 91
Förskolans uppdrag är lärande, omsorg och utveckling 91
Vad är omsorg på förskolan? 92
Vad är utveckling på förskolan? 92
Att skapa goda relationer är viktigt 93
Vad är relationer på förskolan? 93
Diskussionsfrågor 95
7b Processarbete: Omsorg och relationer 97
1. Individuell läsning 97
2. Första träffen 97
Workshop 1: Utforska begreppet omsorg 97
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet god relation 99
3. Individuell uppgift 101
4. Andra träffen 101
8a Begrepp om demokrati och barns rättigheter 103
Demokrati i förskolan 104
Värdegrundsbegreppet 104
Demokratibegreppet 105
Är förskolan en demokrati? 105
Barns rättigheter 106
Begreppet barn i ett historiskt perspektiv 107
Det nutida barnbegreppet 107
Konventionen om barnets rättigheter 108
Diskussionsfrågor 112
8b Processarbete: Demokrati och barns rättigheter 113
1. Individuell läsning 113
2. Första träffen 113
Workshop 1: Utforska begreppet demokrati 113
Workshop 2: Vår innebörd av begreppet inflytande 118
3. Individuell uppgift 119
4. Andra träffen 121
9 Fortsätt utveckla begreppen 123
Diskussionsfrågor 124
Referenser 125
Person- och sakregister 131
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144141893Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
43537-01Upplaga:
FörstaSidantal:
136Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178509Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
43537-SB01Upplaga:
Första