Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den betydelsefulla högläsningen

- med barn i förskolan

Skickas följande arbetsdag

I förskolans reviderade läroplan, Lpfö18, tydliggörs förskolans uppdrag att arbeta med högläsning så att barnen får förutsättningar att utveckla sitt språk. Undersökningar visar att långt ifrån alla barn har någon vuxen hemma som läser högt med dem. Förskolan har därför ett viktigt uppdrag att verka kompensatoriskt och överbrygga de olika språkliga erfarenheter som barn har med sig hemifrån. För att förskolan ska kunna ge barnen förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning krävs...

Läs mer

I förskolans reviderade läroplan, Lpfö18, tydliggörs förskolans uppdrag att arbeta med högläsning så att barnen får förutsättningar att utveckla sitt språk. Undersökningar visar att långt ifrån alla barn har någon vuxen hemma som läser högt med dem. Förskolan har därför ett viktigt uppdrag att verka kompensatoriskt och överbrygga de olika språkliga erfarenheter som barn har med sig hemifrån. För att förskolan ska kunna ge barnen förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning krävs kunskap, förberedelser och eftertanke. I den här boken får du verktyg, förankrade i forskning och studier, för hur du planerar och genomför högläsningen så att den gynnar varje barns språk- och kunskapsutveckling. Författaren ger också exempel på hur förskolan kan bygga broar mellan bibliotek och barnens hem för att varje barn ska få fler läsande förebilder. Boken innehåller även en mängd tips på nyutgiven barnlitteratur. Den betydelsefulla högläsningen är skriven för blivande och verksamma pedagoger i förskolan.

Stäng

Inledning 5

Barnens rätt till högläsning 5

Högläsning i hemmen 6

Högläsning i förskolan 7

Bokens författare 8

Bokens kapitel 9

Förutsättningar för språkutveckling 9

1 Högläsningens fördelar 11

Stimulerar läsintresse 12

Stimulerar ordförrådet 13

Utvecklar litteracitetsförmågor 15

Ger gemensamma upplevelser och referensramar 17

Vässar barns hjärnor 18

En källa till kunskap 18

Utvecklar medkänsla och empati 19

Stärker självkänslan 21

Utvecklar fantasin och skapar inre bilder 21

Ger inspiration till lek 22

2 Välja högläsningslitteratur 25

Är texten på rätt nivå? 25

Varför variera läsutbudet och hur? 26

3 Förbereda högläsningen 53

Varför förbereda sig inför högläsningen? 53

Vad gör en god högläsare? 54

4 Genomföra högläsningen och samtala om det lästa 65

Hur engagerar vi barnen? 66

Hur många gånger kan vi läsa samma bok? 66

Varför vill barnet inte lyssna eller delta? 67

Det betydelsefulla samtalet 68

5 Bearbeta det lästa 89

Dramatisering 89

Lektema 92

Tolka bilder 96

Återberättande 99

Skapande undervisningstillfällen 100

Intertextualitet 105

Rörelser och dans 108

Upplevelser 109

6 Vara läsande förebilder 111

Förskolebiblioteket – en läsande förebild 111

Hur signalerar vi böckers värde? 113

Hur placerar vi böckerna? 113

Hemmen – läsande förebilder 115

Biblioteken – läsande förebilder 120

Barn som läsande förebilder 122

Referenser 123

Barnlitteratur 131

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Maria Heimer

Information

Författare:

Maria Heimer

Illustratör:

Veronica Ljunglöf

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144140315

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

43196-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

138
 ;