
Den betydelsefulla högläsningen
- med barn i förskolan
Inledning 5
Barnens rätt till högläsning 5
Högläsning i hemmen 6
Högläsning i förskolan 7
Bokens författare 8
Bokens kapitel 9
Förutsättningar för språkutveckling 9
1 Högläsningens fördelar 11
Stimulerar läsintresse 12
Stimulerar ordförrådet 13
Utvecklar litteracitetsförmågor 15
Ger gemensamma upplevelser och referensramar 17
Vässar barns hjärnor 18
En källa till kunskap 18
Utvecklar medkänsla och empati 19
Stärker självkänslan 21
Utvecklar fantasin och skapar inre bilder 21
Ger inspiration till lek 22
2 Välja högläsningslitteratur 25
Är texten på rätt nivå? 25
Varför variera läsutbudet och hur? 26
3 Förbereda högläsningen 53
Varför förbereda sig inför högläsningen? 53
Vad gör en god högläsare? 54
4 Genomföra högläsningen och samtala om det lästa 65
Hur engagerar vi barnen? 66
Hur många gånger kan vi läsa samma bok? 66
Varför vill barnet inte lyssna eller delta? 67
Det betydelsefulla samtalet 68
5 Bearbeta det lästa 89
Dramatisering 89
Lektema 92
Tolka bilder 96
Återberättande 99
Skapande undervisningstillfällen 100
Intertextualitet 105
Rörelser och dans 108
Upplevelser 109
6 Vara läsande förebilder 111
Förskolebiblioteket – en läsande förebild 111
Hur signalerar vi böckers värde? 113
Hur placerar vi böckerna? 113
Hemmen – läsande förebilder 115
Biblioteken – läsande förebilder 120
Barn som läsande förebilder 122
Referenser 123
Barnlitteratur 131
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Maria Heimer
Information
Illustratör:
Veronica LjunglöfSpråk:
SvenskaISBN:
9789144140315Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
43196-01Upplaga:
FörstaSidantal:
138