Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Guidad lek i förskolan

Språkutveckling mellan undervisning och lek

Skickas följande arbetsdag

Guidad lek i förskolan

Språkutveckling mellan undervisning och lek

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 273 kr inkl. moms
Studora e-bok 170 kr inkl. moms

Kan vi undervisa barn på ett lekfullt sätt så att de får möjlighet att utveckla språket och samtidigt stimuleras till socialt och kulturellt lärande? Detta är en av de viktigaste förskolepedagogiska frågorna i dag, när barn förutsätts lära sig ett ständigt växande innehåll i en snabbt föränderlig värld. Här presenteras nu för första gången guidad lek i en svensk förskolepedagogisk kontext. Det är en forskningsbaserad arbetsmetod som används för att skapa lärande genom interaktion och delakti...

Läs mer

Kan vi undervisa barn på ett lekfullt sätt så att de får möjlighet att utveckla språket och samtidigt stimuleras till socialt och kulturellt lärande? Detta är en av de viktigaste förskolepedagogiska frågorna i dag, när barn förutsätts lära sig ett ständigt växande innehåll i en snabbt föränderlig värld. Här presenteras nu för första gången guidad lek i en svensk förskolepedagogisk kontext. Det är en forskningsbaserad arbetsmetod som används för att skapa lärande genom interaktion och delaktighet. Författaren beskriver hur metoden bygger vidare på den lekbaserade pedagogiska miljön som redan finns på svenska förskolor, och ger intresseväckande inblickar i internationell forskning på området. En lång rad praktiska exempel från svensk förskola lyfts fram, där författaren resonerar kring hur barnens utforskande stöttas genom guidad lek. Målet är att visa hur pedagogen kan göra aktiva och avgörande insatser för ett lekbaserat lärande hos barnen. Guidad lek i förskolan är i första hand riktad till förskollärarstudenter och verksamma pedagoger i förskolan.

Stäng

Förord 7

 

1. Lekbaserat lärande 9

Förskolans uppdrag: mellan lek och undervisning 14

Lärande i förskoleåldern 16

Att arbeta professionellt med lek 18

Bokens disposition 20

 

2. Lek i förskole-barnets utveckling 21

Vad är lek? 21

Lek, kommunikation och språk 24

Lärande genom imitation 29

Lek i svenska förskolan 35

Lek och kultur 39

 

3. Att guida lek tillsammans med barn 43

Fånga upp barnens interaktion 44

Rutinsituationer med kulturell och språklig stöttning 48

Guidad lek och undervisning i förskolan 50

Modell för arbetet med guidad lek 52

 

4. Lek och lekmiljöer som redskap för språk-utveckling 57

Språkutveckling för bredd och djup 58

Att skapa tydliga miljöer för språkutveckling 61

Lekmiljöer som pedagogiska miljöer 66

Kiosken – en miljö med tydligt kulturellt och visuellt mönster 67

Bokens värld – en miljö där guidad lek är en del i literacyarbetet 68

Lekmiljöer som stöttar barnens fria lek 72

Barns fria fantasilek på temat vatten 73

 

5. Lek med flerspråkiga barn 81

Bibehållen interaktion i guidad lek 82

Öka barnets kommunikativa möjligheter 84

Lek fångar sociala och kulturella regler 87

Arbeta aktivt med flerspråkighet 90

 

6. Begrepps-utveckling med leken som grund 95

Förståelse för begrepp och fenomen 96

Guidad lek och ämnesöverskridande undervisning 97

Leka för att pröva och utforska 98

Dialog för att tänka tillsammans 100

Multimodal dialog 101

Exempel från naturprojekt 104

Digitala resurser för gemensam reflektion 108

Guidad lek och undervisande inslag 111

 

7. Guidad lek i en global och digitaliserad värld 113

Att guida digital lek 114

Digitala resurser i en global värld 119

Mångfald av språk och resurser för lärande 123

Efterord 127

Litteratur-förteckning 129

Register 135

Information

Författare:

Robin Samuelsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144138169

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40950-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

136
 ;

Kan vi undervisa barn på ett lekfullt sätt så att de får möjlighet att utveckla språket och samtidigt stimuleras till socialt och kulturellt lärande? Detta är en av de viktigaste förskolepedagogiska frågorna i dag, när barn förutsätts lära sig ett ständigt växande innehåll i en snabbt föränderlig värld. Här presenteras nu för första gången guidad lek i en svensk förskolepedagogisk kontext. Det är en forskningsbaserad arbetsmetod som används för att skapa lärande genom interaktion och delakti...

Läs mer

Kan vi undervisa barn på ett lekfullt sätt så att de får möjlighet att utveckla språket och samtidigt stimuleras till socialt och kulturellt lärande? Detta är en av de viktigaste förskolepedagogiska frågorna i dag, när barn förutsätts lära sig ett ständigt växande innehåll i en snabbt föränderlig värld. Här presenteras nu för första gången guidad lek i en svensk förskolepedagogisk kontext. Det är en forskningsbaserad arbetsmetod som används för att skapa lärande genom interaktion och delaktighet. Författaren beskriver hur metoden bygger vidare på den lekbaserade pedagogiska miljön som redan finns på svenska förskolor, och ger intresseväckande inblickar i internationell forskning på området. En lång rad praktiska exempel från svensk förskola lyfts fram, där författaren resonerar kring hur barnens utforskande stöttas genom guidad lek. Målet är att visa hur pedagogen kan göra aktiva och avgörande insatser för ett lekbaserat lärande hos barnen. Guidad lek i förskolan är i första hand riktad till förskollärarstudenter och verksamma pedagoger i förskolan.

Stäng
Information

Författare:

Robin Samuelsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144179025

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40950-SB01

Upplaga:

Första
 ;